Als je de grafieken goed leest valt het wel mee met K&N, er zijn merken die het beduidend slechter doen, en ook beter.
Het is maar net welk doel je na streeft, meer lucht de motor in, lange levensduur ect. ect.
Als je de hoeveelheid stof bekijkt die een alternatief filter evt meer door laat dan een origineel, is dt verwaarloosbaar.
Nagenoeg alle "high performance" motoren in Tracktor Pulling, 1/4 mile sprints, drag races, allemaal gebruiken ze open filters.
Nou, mocht stof het probleem zijn, lijkt het mij niet dat deze jongens hun tonnen kostende motoren bloot zullen stellen aan een filter die teveel stof door laat, en K&N is een van de meest gebruikte filter merken in de catagorien.
Bedenk ook dat deze motoren 100erden liters lucht per seconde meer naar binnen zuigen dan ons Uppie.........
Denk ook dat het meeste stof, zo niet alles, gewoon verbrand word in de verbrandingskamer, waar denk anders dat die prut vandaan komt die vaaak terug te vinden is op de kleppen (komt uiteraard ook voor met een origineel filter).
Nu zijn er benzine dopes die deze aanslag oplossen zodat ze door de uitlaat naar buiten de motor worden gevoerd.
Het is aan ieder voor zichzelf of hij of zij een filter wilt gebruiken zoals K&N of vergelijkend merk.
Voordeel voor een UP is levensduur en heel misschien een streepje meer vermogen, verslijten zal je het filter niet, maar het heeft wel onderhoud nodig, het in olieen.
Ik heb zelf K&N gebruikt voor en Honda CBX, puur voor het uiterlijk, en zo werkte het voor mij dus was het de investering waard.
En niets geen problemen met "teveel" stof in de motor, deze jongen ramde er 112 PK uit op een Dynobank waar Honda zelf 105 PK opgaf, en kleppen zo schoon dat een Gynaecoloog ze nog wel wilde gebruiken
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon/lol.gif)
........
.
![08.jpg](./download/file.php?id=810&sid=1e85c50add5b870b98dacbee6c200697)
- 08.jpg (51.65 KiB) 11094 keer bekeken
.
![09.jpg](./download/file.php?id=811&sid=1e85c50add5b870b98dacbee6c200697)
- 09.jpg (57.36 KiB) 11094 keer bekeken