Tom's GTI Killer - De opvolger! P64
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Re: Tom's tweede up! TSI Update p.25
Waarom eigenlijk van polygon naar radial? Kan nooit mooier worden dan met polygon”s of oz etc
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Tom's tweede up! TSI Update p.25
Lol, laatste jaren mijn topics niet gevolgd Damian? Ik heb niets met grote velgen. De Polygons zijn zeker mooi maar hebben ook twee verschrikkelijk grote nadelen. De eerste is namelijk dat ze heel erg zwaar zijn. Zware wielen maken snelle auto's langzaam. Dat was de hoofdreden om ze weg te doen.
De tweede reden was dat een set Polygons een vakantie naar Sicilië niet overleefd. Dat zal 100 procent tot een karkas breuk komen van de band.
Ten slotte gebruik ik mijn autos intensief. Het weggedrag waar jij over spreekt in je topics (weinig roll, prettig insturen enzovoort) zou je enorm kunnen verbeteren door kleinere, maar bovenal lichtere wielen te monteren. Gewicht besparen op roterende massa is goud waard, helemaal bij lichte auto's als de onze.
De tweede reden was dat een set Polygons een vakantie naar Sicilië niet overleefd. Dat zal 100 procent tot een karkas breuk komen van de band.
Ten slotte gebruik ik mijn autos intensief. Het weggedrag waar jij over spreekt in je topics (weinig roll, prettig insturen enzovoort) zou je enorm kunnen verbeteren door kleinere, maar bovenal lichtere wielen te monteren. Gewicht besparen op roterende massa is goud waard, helemaal bij lichte auto's als de onze.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Re: Tom's tweede up! TSI Update p.25
Dat is duidelijk, zeker als ze de vakantie niet overleven erg zonde van de dure velgen. Wel gaat je topsnelheid naar benden nu en zou je sneller kunnen acceleren ( al grijpt de ecu toch in bij 210) Ik vraag me af hoeveel verschil het daadwerkelijk maakt qua stuurgedrag. Je hebt wel lichtere velgen maar immers ook minder breed en hoger rubber, dus meer kantlend rubber in scherpe bochten, zou je met meer toespoor en vluchthoek moeten corrigeren.Tussen 16 of 17 inch merk ik eigenlijk geen verschil, beiden wat stugger afgevoerd dan 14 inch staal, maar dat rijdt dan weer voor geen meter wanneer je wat harder gaat.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Tom's tweede up! TSI Update p.25
Niet vervelend bedoelt maar dit klinkt wel een beetje als een klok klepel verhaal Damian. Je topsnelheid gaat niet naar beneden omdat de omtrek van de velgen praktisch gelijk is. Daarbij, ook al zou je rolomtrek iets kleiner zijn heb je een theoretisch lagere topsnelheid omdat de TSI de 200 al haalt bij 4.500 toeren. Bij de 15 inch velgen heb je minder roterende massa dus zul je de topsnelheid ook eerder bereiken.
De ECU grijpt niet in bij 210 omdat je die snelheid haalt maar grijpt in omdat de inlaattemperaturen te hoog oplopen. Hoeveel verschil in rijgedrag het daadwerkelijk maakt is natuurlijk subjectief. Feit is dat je minder onafgeveerd gewicht hoeft rond te sjouwen en je kunt je zelfs afvragen hoeveel band je nodig hebt op zo'n klein licht autootje. Ik heb op mijn vorige up! 205 brede banden gehad en daar was geen donder aan omdat de banden veel te breed waren voor het vermogen en het onderstel van de auto.
Meer kantelend rubber heb je pas last van als je het echt heel bont gaat maken. De ecocontact banden zijn best stug en in snelle bochten zullen ze beslist wat meer flexen dan gewone banden maar niet wereldschokkend. Met de vorige up! op 14 inch reed ik bij je weg tijdens de toertocht om maar eens wat te noemen de auto is levendiger omdat de band meer beweging toestaat, daar moet je mee om kunnen gaan. Ik weet vrij zeker dat op een circuit zoals Zandvoort met een proffessionele coureur achter het stuur de auto op 15 inch sneller is dan de auto op 17 inch, er van uitgaande dat de auto's verder gelijk zijn.
De ECU grijpt niet in bij 210 omdat je die snelheid haalt maar grijpt in omdat de inlaattemperaturen te hoog oplopen. Hoeveel verschil in rijgedrag het daadwerkelijk maakt is natuurlijk subjectief. Feit is dat je minder onafgeveerd gewicht hoeft rond te sjouwen en je kunt je zelfs afvragen hoeveel band je nodig hebt op zo'n klein licht autootje. Ik heb op mijn vorige up! 205 brede banden gehad en daar was geen donder aan omdat de banden veel te breed waren voor het vermogen en het onderstel van de auto.
Meer kantelend rubber heb je pas last van als je het echt heel bont gaat maken. De ecocontact banden zijn best stug en in snelle bochten zullen ze beslist wat meer flexen dan gewone banden maar niet wereldschokkend. Met de vorige up! op 14 inch reed ik bij je weg tijdens de toertocht om maar eens wat te noemen de auto is levendiger omdat de band meer beweging toestaat, daar moet je mee om kunnen gaan. Ik weet vrij zeker dat op een circuit zoals Zandvoort met een proffessionele coureur achter het stuur de auto op 15 inch sneller is dan de auto op 17 inch, er van uitgaande dat de auto's verder gelijk zijn.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- Bertjuh
- Vagling liefhebber
- Berichten: 925
- Lid geworden op: di 07 nov 2017, 19:38
- Locatie: Vriezenveen
- Contacteer:
Re: Tom's tweede up! TSI Update p.25
Naar mijn mening de juiste keuze qua naafkappen.. zwart staat waarschijnlijk stukken beter..
Qua velgen discussie.. hoe lichter de velg.. hoe makkelijker de acceleratie.. hoe meer band en dus meer comfort en grotere velgen.. mja exact het tegenovergestelde (mits carbon of magnesium wielen) maar qua comfort wel minder..
Qua velgen discussie.. hoe lichter de velg.. hoe makkelijker de acceleratie.. hoe meer band en dus meer comfort en grotere velgen.. mja exact het tegenovergestelde (mits carbon of magnesium wielen) maar qua comfort wel minder..
Volkswagen Move Up! 60pk / Tornado Rood
matzwart gewrapt bumperstuk / inbouw mistlampen / inbouw kofferbakverlichting
matzwart gewrapt bumperstuk / inbouw mistlampen / inbouw kofferbakverlichting
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Tom's tweede up! TSI Update p.25
Hier een goede link over het onderwerp: http://www.tuneruniversity.com/blog/201 ... ople-down/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Re: Tom's tweede up! TSI Update p.25
Dat is allemaal logisch, maar het is meer hoeveel verschil het in de praktijk brengt en voelt. Bij de up loop je eerder tegen onderstuur aan dan dat daadwerkelijk alle andere factoren massaal een verschil maken.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Tom's tweede up! TSI Update p.25
Dan ga je simpelweg veel en veel te hard de bocht in. De up! is, net als elke andere moderne auto, onderstuurd af fabriek. Echter kun je doordat de wielen op de hoeken van de carrosserie staan behoorlijk hard hoeken met de up!. Onderstuur is daarbij geen issue tenzij je teveel snelheid de bocht in wil nemen.damianw26 schreef:Dat is allemaal logisch, maar het is meer hoeveel verschil het in de praktijk brengt en voelt. Bij de up loop je eerder tegen onderstuur aan dan dat daadwerkelijk alle andere factoren massaal een verschil maken.
Les 2 uit bovengenoemde link is ook bijzonder de moeite waard: http://www.tuneruniversity.com/blog/201 ... e-matters/" onclick="window.open(this.href);return false;
@Damian, probeer het maar eens: industrie terrein, haakse bocht. Een keer zo hard mogelijk door de bocht, één keer goed hard remmen en voor de bocht gas geven. Als je het goed doet is versie twee een stuk sneller.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Tom's tweede up! TSI Update p.25
Les 3 trouwens ook! http://www.tuneruniversity.com/blog/201 ... rformance/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Re: Tom's tweede up! TSI Update p.25
Hier gaan we niet helemaal uitkomen, het klopt allemaal in theorie maar ik ben puur benieuwd hoe groot het verschil in de praktijk is naast elkaar, je scheurt immers ook niet altijd neem ik aan
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Tom's tweede up! TSI Update p.25
Ik rijd over het algemeen heel beschaafd. Wel is het zo dat je van lichte wielen ook bij langzaam rijden al profijt hebt. Het is niet alleen het lagere gewicht maar ook de mindere weerstand en de hogere wang.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Tom's tweede up! TSI Update p.25
Ik ben het in grote lijnen wel met Tom eens. Mijn up voelt met 185/14 sneller aan dan met 195/16. Echter: ik zoek altijd naar topbanden -zeker geen eco-, en helaas worden dat altijd de duurste... , en die vind je eigenlijk alleen in grotere maten. Goede banden maken een groter verschil dan een andere velgenmaat, tenzij je alleen maar hard rechtdoor wilt. Zou nu liefst Michelin Pilot Sport 4 eronder zetten, maar ja...
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2840
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: Tom's tweede up! TSI Update p.25
Een reuze interessant artikel, samen met de andere daarin aangereikte links. Zowel wat betreft veranderen van wielen, banden of onderstel geeft dit m.i. wel stof tot nadenken. Voor wie denkt klakkeloos voor het mooie en de show veranderingen in die elementaire delen van de auto aan te brengen, lijkt me dit 'verplichte kost'! Weet waar je aan begint en wat de gevolgen kunnen zijn.Petrolhead Tom schreef:Hier een goede link over het onderwerp: http://www.tuneruniversity.com/blog/201 ... ople-down/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Tom's tweede up! TSI Update p.25
Helemaal waar Autheo, dat is denk ik ook de reden waarom mijn vorige up! zo fantastisch rijdt. De combinatie van een stevig geveerd onderstel, solide draagarmrubbers en hoge banden waren een geweldige combinatie om heerlijk mee te sturen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2840
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: Tom's tweede up! TSI Update p.25
Denk dat het inderdaad gaat om de juiste combinatie voor de beste beleving!
Even dit voorbeeld: de combinatie van onderstel en banden (en geluid?) geeft in een kart op de kartbaan een enorme snelheidsbeleving, terwijl de maximaal behaalbare snelheid dan toch 'slechts' 50 km/u is. Als je daarna in je auto stapt, voelt die 50 km/u als een slakkengangetje aan.
Maar wat ik in het artikel juist belangrijk vond, is dat ondoordachte veranderingen een enorme impact op de veiligheid kunnen hebben. Leuk en aardig als alles er mooi uitziet en lekker aanvoelt, maar oppassen dat het niet ten koste van de veiligheid gaat!
Even dit voorbeeld: de combinatie van onderstel en banden (en geluid?) geeft in een kart op de kartbaan een enorme snelheidsbeleving, terwijl de maximaal behaalbare snelheid dan toch 'slechts' 50 km/u is. Als je daarna in je auto stapt, voelt die 50 km/u als een slakkengangetje aan.
Maar wat ik in het artikel juist belangrijk vond, is dat ondoordachte veranderingen een enorme impact op de veiligheid kunnen hebben. Leuk en aardig als alles er mooi uitziet en lekker aanvoelt, maar oppassen dat het niet ten koste van de veiligheid gaat!
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Tom's GTI Killer p.25
Zojuist de up! GTI dakspoiler besteld voor de blauwe. Het wordt steeds meer een GTI killer.
Up! GTI by Tom westendorp, on Flickr
Up! GTI by Tom westendorp, on Flickr
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Tom's GTI Killer p.27
Wordt die ook hoogglans zwart ? Of komt die zo uit de fabriek ?
Volkswagen Polo 6C 1.8 GTI 2015
Nissan Pixo Look 1.0 2012 Scuderia
zeg maar JP !
Nissan Pixo Look 1.0 2012 Scuderia
zeg maar JP !
- Bertjuh
- Vagling liefhebber
- Berichten: 925
- Lid geworden op: di 07 nov 2017, 19:38
- Locatie: Vriezenveen
- Contacteer:
Re: Tom's GTI Killer p.27
Past die ook op mijn model? En was het onderdeelnummer..
Volkswagen Move Up! 60pk / Tornado Rood
matzwart gewrapt bumperstuk / inbouw mistlampen / inbouw kofferbakverlichting
matzwart gewrapt bumperstuk / inbouw mistlampen / inbouw kofferbakverlichting
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Re: Tom's GTI Killer p.27
Ik denk super dik! Er benieuwd naar
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Tom's GTI Killer p.27
Nee past niet, weet zelfs nog niet of de spoiler op mijn auto past omdat de achterklep van een GTI anders is. Onderdeelnummer weet ik niet, heb hem gewoon besteld bij ons magazijn.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ