Ik weet het nog goed. Het was eind 2011 en op een mooie zondagochtend zag ik ineens op alle grote autosites de nieuwe stadsauto van Volkswagen. Het was de opvolger van de niet bijster succesvolle Fox en diens wél succesvolle voorganger de Lupo.
Ik was eigenlijk direct verkocht. De black up! in driedeurs op classic velgen vond ik fantastisch om te zien. Wat een heerlijke auto. Het was dus ook wel even schrikken toen de prijzen even later bekend werden gemaakt. Een nieuwe up! was op dat moment voor mij niet weggelegd. Toch wilde ik wat met de auto van doen hebben. Daarop ben ik het Volkswagen up! forum gestart en de rest is geschiedenis.
Maar net als met alle andere zaken heeft een automodel niet het eeuwige leven. De up! dus ook niet. In 2015 maakte Volkswagen net voor de autosalon van Genève bekend dat de up! een facelift kreeg. De meest opvallende wijziging was de nieuwe motor, eindelijk is er meer power beschikbaar in de vorm van de 1.0 TSI met 90 pk en 160 newtonmeter koppel.
Maar we zouden de vernieuwde up! ernstig tekort doen wanneer we alleen bij de nieuwe krachtbron stilstaan. Zo zijn er ook nieuwe kleuren beschikbaar, is het nu mogelijk het dak een contrasterende kleur mee te geven en kan er worden gekozen uit meer opties voor de spiegelkappen en velgen. De lampen werden aangepast en de bumpers kregen wat dikkere stukken. Al met al kun je zeker wel zien dat hier een gefacelifte auto staat. Volkswagen heeft zeker haar best gedaan om de up! weer helemaal bij de tijd te laten zijn.
De audio heeft ook een upgrade gekregen in de vorm van een optioneel Beats by Dre systeem en de alom bekende navigatie unit op het dashboard heeft plaatsgemaakt voor een houder voor je smartphone. Je koppelt je telefoon middels een app aan de auto waarmee je kunt navigeren en andere zaken kunt regelen. Om gebruik te maken van de optionele achteruitrijcamera heb je geen smartphone nodig dat gebeurt gewoon in het scherm van de radio. Verder was de testauto tevens uitgerust met climate control, een schuif kanteldak, stoelverwarming, mistlampen en de 17 inch Polygon velgen.
Uiteindelijk maakt het niet uit hoeveel luxe een auto heeft. Je koopt hem toch om van A naar B te rijden. De up! is met de nieuwe TSI goed bij de les. bij rustig gebruik gaat het allemaal net even iets makkelijker dan bij de gewone up!. Misschien kun je het wel het beste vergelijken met het fietsen op een elektrische fiets. Op een vlakke weg kost het niet veel moeite om met een aardig tempo te fietsen maar met een e-bike kost het helemaal geen moeite en lijkt het continu of je de wind aardig in de rug hebt. Zo voelt het ook als je letterlijk van een 75pk up! in een up! TSI stapt.
Eerdere berichten schreven vooral dat de motor erg “brommerig” is en dat de motor goed van zich laat horen wanneer hij aan het werk moet. Vergelijkend met de pre-facelift up! kan ik dat niet echt onderschrijven. De motor is zeker aanwezig maar het is geen onprettig geluid en echt “brommerig” zou ik hem ook niet willen noemen.
Nadat ik een aantal kilometers op binnendoorwegen had gereden en ook het stadscentrum van Den Bosch al had aangedaan werd het tijd om de snelweg op te gaan. Daar werd direct duidelijk dat er een groot verschil is tussen de standaard motor met 75 pk en de nieuwe TSI motor. Het optrekken, het invoegen, het vlotte doorrijden het gaat allemaal net even een tandje makkelijker dan met de standaard auto. Overigens lijkt het ook net allemaal wat stiller te zijn dan in de eerste serie up!’s.
De radio is een aanzienlijke verbetring de DAB+ ontvangst zorgt ervoor dat de ontvangst kraakhelder is en het vergrote kleurenscherm zorgt ervoor dat je echt doorhebt dat je in een moderne auto zit.
Toch is er een olifant in de kamer. De prijs. De nieuwe up! is beslist geen dure auto met zijn vanafprijs van € 10.590,- maar dan heb je een take up! met twee deuren en de 60 pk motor. Wil je vijf deuren en neem je met de 60 pk take up! genoegen dan kost de up! € 10.950,-, wil je daarentegen in de meest rijk uitgeruste up! stappen zoals deze dan gaat de prijs hard richting de 20.000,- euro en dan komen er toch alternatieven in zicht. Wegrijden bij de dealer in een up! met TSI kan overigens al voor 14.950,-
Daarom ben ik bang dat we de up! TSI niet heel veel gaan zien in Nederland. Bij de wat minder rijk uitgeruste versies ligt het prijsverschil rond de € 900,-. Dat is te overzien maar over het algemeen zijn de mensen die een A-segment auto kopen meestal niet in grote haast en kunnen dus ook prima toe met een 60 of 75 pk versie van dezelfde auto.
Ben je daarentegen een sportieve rijder die het leuk vind om af en toe eens stevig gas te geven en het grotere en snellere auto’s lastig te maken op bochtige weggetjes? Of leg je de meeste kilometers af op de snelweg dan is die meerprijs voor de TSI geld dat goed is besteed.
Dank aan Van den Udenhout voor het uitlenen van de demo auto.
![Afbeelding](https://c7.staticflickr.com/1/433/31649293126_f11ba605c1_c.jpg)
![Afbeelding](https://c1.staticflickr.com/1/660/30844437944_9523542663_c.jpg)
![Afbeelding](https://c2.staticflickr.com/1/650/30875857553_cca692a7d7_c.jpg)
![Afbeelding](https://c7.staticflickr.com/1/412/30844453734_ecfbb43bda_c.jpg)
![Afbeelding](https://c3.staticflickr.com/1/664/30844450034_b75015ca2d_c.jpg)
![Afbeelding](https://c5.staticflickr.com/1/624/30844449724_385d13d8af_c.jpg)
![Afbeelding](https://c3.staticflickr.com/1/517/31539965122_a97bfcb414_c.jpg)
![Afbeelding](https://c5.staticflickr.com/1/302/31539962972_cdb5d707c4_c.jpg)
![Afbeelding](https://c5.staticflickr.com/1/142/31539961652_37a8ac24b9_c.jpg)
![Afbeelding](https://c5.staticflickr.com/6/5564/31539960132_9729e6b18d_c.jpg)
![Afbeelding](https://c8.staticflickr.com/1/272/30875850303_649fed3c1f_c.jpg)
![Afbeelding](https://c5.staticflickr.com/1/136/30844441764_270f3620e6_c.jpg)
![Afbeelding](https://c4.staticflickr.com/1/384/31686083235_b21934ff2b_c.jpg)
![Afbeelding](https://c5.staticflickr.com/1/450/31649290876_2f606d977f_c.jpg)
![Afbeelding](https://c3.staticflickr.com/1/619/30844434954_336823f3b3_c.jpg)
![Afbeelding](https://c5.staticflickr.com/6/5554/31539953012_246d8ee8b2_c.jpg)