Mijn vrouw rijdt hoofdzakelijk met de Mii.
En omdat in onze regio er veel drempels liggen had ze al snel last van het schrapen van de frontlip over het asfalt
Ook als ze heel rustig reed deed de auto dat op een 2tal drempels
Hier moest dan toch een oplossing voor komen vond ze.
En die wist ik eigenlijk al wel omdat we dit systeem ook wel eens voor oldtimers gebruikten.
Rubber / Kunststofringen van http://www.NiveauPlus.nl
Afgelopen zaterdag dit systeem in de voorveren geplaatst
Het is alleen mogelijk om 1 zo'n rubber ring aan de onderkant in de voorveer te plaatsen.
Omdat je niet bij de bovenkant van de veer kan komen.
Hoe plaatst je dat?
Simpel, krik de auto op en verwijder het voorwiel en je kan er al bij.
Wel een aandachtspunt. Zoals je op de foto van mijn vorige post kan zien wordt de veer links onderin begrensd doordat het daar te smal is om de rubberring verder door te duwen.
Dat is bij de Mii niet het geval als deze opgekrikt is. Je moet dan even met je vinger voelen waar de veer ophoud in de schotel aan de onderkant.
Daarna moet je de rubberring, die aan de veerspoed erboven is gemonteerd met de trekbandjes, even een halve centimeter voor het eind van de veer laten beginnen. Hetzelfde zoals je op de foto ziet alleen moet je de rubber ring zelf even op die plaats zetten.
Daarna alle trekbandjes goed vasttrekken en ervoor zorgen dat het trekband einde niet op de veer ligt maar ernaast zodat bij inveren dit trekband eindje niet wordt beschadigd waardoor deze los zou kunnen komen.
Tipje voor het vastzetten van de trekbandjes
Er zijn 2 trekbandjes waar je niet goed bij kunt, deze zou je eerst vast kunnen trekken als ze nog vooraan zitten waarna je de rubberring draait zodat deze 2 moeilijk bereikbare trekbandjes al vast zitten en je niet in allerlei bochten onder de auto hoeft te liggen om ze alsnog vast te krijgen.
Trek de ander trekbandjes nog niet te strak aan maar draaid de ring eerst goed op zijn plaats en trek daarna alles goed strak aan.
Knip als je klaar bent het uitstekende gedeelte van de trekbandjes af
En werkt het systeem dan ook?
We hebben hier een aantal drempels waar de auto haast altijd met de frontlip over het wegdek schraapt en dat doet ie nu niet meer.
Dus daarna iets harder over de dempel en ook toen hoorde ik hem niet schrapen over de grond.
Ik had al wel zitten denken aan progressieve veren of eventueel andere schokdempers maar dit leek me zeker de moeite waard om eens te proberen, alleen vanwege de prijs is het het proberen al waard.
Probleem opgelost voor maar 40 euro.