nou dat zekerAutheo schreef:Zou me niet verbazen als jij de kampioen van ons forum bent met zo'n verbruik!mijndochters schreef:ik ga de eerste 30000 afsluiten met gemiddeld 1 op 21.9 :
benzine verbruik in de praktijk
- Up-Jury
- Donateur member
- Berichten: 638
- Lid geworden op: do 26 apr 2012, 14:06
- Locatie: Heerhugowaard
Re: benzine verbruik in de praktijk
- Kelvinator
- Forum newbie
- Berichten: 50
- Lid geworden op: wo 30 apr 2014, 23:02
- Locatie: 020
Re: benzine verbruik in de praktijk
na 11 maanden heb ik ruim 8200 km op de teller en is m'n verbruik gem. 1 op 16...Ik ben een 'vlotte' rijder en schakel op de snelweg sowieso pas bij 70 of 80 naar z'n 4 en bij 100 naar z'n 5...die power heb je af en toe wel echt nodig op een oprit...
Overigens accelereer ik bij stoplichten al vrij vlot wat dus kan betekenen waarom ik 'maar' 1 op 16 rij. En natuurlijk hebben de weersomstandigheden enige invloed op het verbruik...
Overigens accelereer ik bij stoplichten al vrij vlot wat dus kan betekenen waarom ik 'maar' 1 op 16 rij. En natuurlijk hebben de weersomstandigheden enige invloed op het verbruik...
VW Groove Up 1.0 60pk hot orange / panoramadak / Maps + More
- Vinniepilon
- Donateur member
- Berichten: 588
- Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
- Locatie: Hoofddorp
Re: benzine verbruik in de praktijk
Wat ook heel veel bespaart is uit laten rollen en goed ver voor je uitkijken, ik weet niet of je dit doet. Maar aankomen rijden Op het stoplicht en bijna als je er bent remmen en tot die tijd gashouden, dan kan je daar veel op besparen!Kelvinator schreef:na 11 maanden heb ik ruim 8200 km op de teller en is m'n verbruik gem. 1 op 16...Ik ben een 'vlotte' rijder en schakel op de snelweg sowieso pas bij 70 of 80 naar z'n 4 en bij 100 naar z'n 5...die power heb je af en toe wel echt nodig op een oprit...
Overigens accelereer ik bij stoplichten al vrij vlot wat dus kan betekenen waarom ik 'maar' 1 op 16 rij. En natuurlijk hebben de weersomstandigheden enige invloed op het verbruik...
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS
BMW R1100GS
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13481
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Dat besparen gaat bij mij nog niet heel best. Daar klinkt het motortje te goed voor.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- Dr. Jefferson
- Forum newbie
- Berichten: 51
- Lid geworden op: ma 26 jan 2015, 15:48
- Locatie: Zoetermeer
Re: benzine verbruik in de praktijk
Ah ben dus niet de enige
75PK VW High UP! 5 deurs, Deep Black Pearl
Drive pakket (cruise control, boordcomputer+ en parkeersensoren
Executive pakket (Fender soundsysteem en airco)
Maps & more
Velgen: Spokes voor de zomer en Waffles voor de winter
Drive pakket (cruise control, boordcomputer+ en parkeersensoren
Executive pakket (Fender soundsysteem en airco)
Maps & more
Velgen: Spokes voor de zomer en Waffles voor de winter
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: benzine verbruik in de praktijk
Tja, met brede banden zal het er niet makkelijker op worden om heel zuinig te rijden, zeker als je het motortje daarbij ook goed laat klinken ....
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
- el coche SEAT
- Donateur member
- Berichten: 818
- Lid geworden op: wo 15 feb 2012, 15:25
- Locatie: BrunssUP!m
Re: benzine verbruik in de praktijk
Wel een erg zware voet die je hebt Tom.Petrolhead Tom schreef:Dat besparen gaat bij mij nog niet heel best. Daar klinkt het motortje te goed voor.
15,9 liter per 100 km, volgens jouw fuelly onderschrift.
Dat is 1 op 6,3.
Nieuw record!!
VW UP! GTI, Kings Red with Black roof, 115 pk, 2023
VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023
VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Ja dat is echt een bug van Fuelly. Moet eigenlijk 1 op 16 zijn. Had ik namelijk ook in mijn onderschrift.el coche SEAT schreef:Wel een erg zware voet die je hebt Tom.Petrolhead Tom schreef:Dat besparen gaat bij mij nog niet heel best. Daar klinkt het motortje te goed voor.
15,9 liter per 100 km, volgens jouw fuelly onderschrift.
Dat is 1 op 6,3.
Nieuw record!!
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13481
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Ik zal vanavond eens kijken of het lukt met een nieuw onderschrift.TwitNour schreef:Ja dat is echt een bug van Fuelly. Moet eigenlijk 1 op 16 zijn. Had ik namelijk ook in mijn onderschrift.el coche SEAT schreef:Wel een erg zware voet die je hebt Tom.Petrolhead Tom schreef:Dat besparen gaat bij mij nog niet heel best. Daar klinkt het motortje te goed voor.
15,9 liter per 100 km, volgens jouw fuelly onderschrift.
Dat is 1 op 6,3.
Nieuw record!!
Gebruikt iemand de Iphone app? Die werkt bij mij voor geen meter. Zodra ik de kilometers wil invoeren zet hij bij het vierde getal een komma.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: benzine verbruik in de praktijk
Ik weet niet of er sprake is van een inrij effect maar de eerste 6000 km was mijn verbruik systematisch 1:18. De 4000 daarop volgende kilometers leveren systematisch 1:19,5 als verbruik.
Het betreft zelf gemeten verbruikcijfers op basis van tank/km teller gegevens.
Weet niet of mijn rijstijl is veranderd of dat ik langere stukken of minder hard heb gereden. Alles kan maar ik vind de 1:19,5 wel erg mooi.
Het betreft zelf gemeten verbruikcijfers op basis van tank/km teller gegevens.
Weet niet of mijn rijstijl is veranderd of dat ik langere stukken of minder hard heb gereden. Alles kan maar ik vind de 1:19,5 wel erg mooi.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: benzine verbruik in de praktijk
Niet alleen inrijden en rijstijl heeft effect, ook buitentemperatuur. Als ik mijn verbruiksstatistieken bekijk, valt het het verschil met lagere of hogere buitentemperaturen ook duidelijk op (klik maar eens in m'n onderschrift op het verbruik, dan zie je de statistiek). Dus als je inrijdt in de herfst en winterperiode, en daarna vanaf het voorjaar gaat kijken, zal het verschil helemaal opvallen.Gert schreef:Ik weet niet of er sprake is van een inrij effect maar de eerste 6000 km was mijn verbruik systematisch 1:18. De 4000 daarop volgende kilometers leveren systematisch 1:19,5 als verbruik.
Het betreft zelf gemeten verbruikcijfers op basis van tank/km teller gegevens.
Weet niet of mijn rijstijl is veranderd of dat ik langere stukken of minder hard heb gereden. Alles kan maar ik vind de 1:19,5 wel erg mooi.
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
Re: benzine verbruik in de praktijk
Verrek dat is het! Als ik de laatste 10 (die met het zonnetje) uit je statistiek middel dan komt daar (omgerekend) 1:21,7 uit en de 10 voorafgaande (met ijskristalletje) leveren (weer omgerekend) 1:20 op.
Het verschil is 8 procent. Dat komt er ook precies uit als ik mijn 1:18 vergelijk met mijn 1:19,5.
Komt dat even goed uit dat ik mooi weer rijder ben
Het verschil is 8 procent. Dat komt er ook precies uit als ik mijn 1:18 vergelijk met mijn 1:19,5.
Komt dat even goed uit dat ik mooi weer rijder ben
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: benzine verbruik in de praktijk
O ja, was ik ook nog vergeten om op te attenderen: het verschil tussen zomer en winterbanden: dat zonnetje en dat ijskristalletje. Behalve de temperatuur, speelt dus ook mee dat winterbanden iets onzuiniger rijden.Gert schreef:Verrek dat is het! Als ik de laatste 10 (die met het zonnetje) uit je statistiek middel dan komt daar (omgerekend) 1:21,7 uit en de 10 voorafgaande (met ijskristalletje) leveren (weer omgerekend) 1:20 op.
Het verschil is 8 procent. Dat komt er ook precies uit als ik mijn 1:18 vergelijk met mijn 1:19,5.
Komt dat even goed uit dat ik mooi weer rijder ben
Maar hoeveel procent verschil precies komt door alleen de winterbanden of alleen de temperatuur is natuurlijk moeilijk te achterhalen. Iemand die het hele jaar alleen op zomerbanden rijdt, zou makkelijker het verschil kunnen ontdekken dat alleen temperatuur gerelateerd is.
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
Re: benzine verbruik in de praktijk
Dat jouw cijfers precies kloppen met de mijne suggereert dat zomer/winterbanden niet veel uitmaakt want ik rijd continu op dezelfde conti's. Het zou mij niet verbazen als de druk van de banden meer van invloed is dan wat voor band het is. Bij mijn 206 hield ik de bandendruk altijd nauwlettend in de gaten, bij de up ben ik daar nog niet aan toe gekomen.
Om het nog wat ingewikkelder te maken: een hogere temperatuur betekent een hogere band druk en die zorgt denk ik ook op zich zelf voor een lager verbruik omdat het contact oppervlak en daarmee de wrijving afneemt. Je hebt natuurlijk niet voor niets natuurkunde in je pakket
Om het nog wat ingewikkelder te maken: een hogere temperatuur betekent een hogere band druk en die zorgt denk ik ook op zich zelf voor een lager verbruik omdat het contact oppervlak en daarmee de wrijving afneemt. Je hebt natuurlijk niet voor niets natuurkunde in je pakket
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)
Re: benzine verbruik in de praktijk
Verschil in verbruik zomer en winter kan je nooit zomaar zeggen. Rij je bijvoorbeeld alleen maar afstanden van 100km dan rijdt de auto in de winter misschien zelfs wel zuiniger. Je hebt dan alleen een koude start, maar daar staat dan tegenover dat koude lucht een betere verbranding geeft en de airco niet aan hoeft. Het zal dus voor iedereen verschillend zijn.
Gr. Michel
Re: benzine verbruik in de praktijk
Zeker Michel. De zomer/winter conclusie geldt uiteraard c.p. zoals de juristen zeggen. Dwz "ceteris paribus" ofwel "onder de aanname dat de overige omstandigheden gelijk zijn". Ik heb geen reden om aan te nemen dat ik in de winter kortere afstanden rijd dan in de zomer. Omdat ik een mooiweer rijder ben zal ook mijn rijstijl niet anders zijn denk ik. Ook de airco gebruik ik praktisch nooit en even vaak bij mooi weer als bij slecht weer, nl als vochtverdrijver.
Het feit dat Theo precies hetzelfde (verschil) vindt, vind ik wel een beetje opmerkelijk.
Het feit dat Theo precies hetzelfde (verschil) vindt, vind ik wel een beetje opmerkelijk.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: benzine verbruik in de praktijk
Ben nog eens even in m'n verbruikshistorie gedoken. In het verleden heb ik een Daihatsu Sirion gereden, met een 1.0 motor. Die reed ik zomer en winter met dezelfde banden. Meerverbruik 's winters was toen 0,26 l/100 km. Daarna reed ik een (iets lichtere) Daihatsu Cuore, met precies dezelfde 1.0 motor, in precies dezelfde rij-omstandigheden, maar dan met zomer en winterbanden. Meerverbruik in de winter was daarmee 0,34 l/100 km, dus een fractie meer verschil ten opzichte van alleen zomerbanden. OK, de auto's zijn niet 100% exact vergelijkbaar, maar de verschillen zijn eigenlijk best wel klein. Destijds hield ik het op een globale conclusie dat het verschil tussen zomer en winterbanden ongeveer 0,1 l/100 km was en het meerverbruik door de verschillen in weersomstandigheden tussen zomer en winter zo ongeveer 0,25 l/100 km.
Als ik voor m'n huidige Mii het verschil zie tussen zomer en winter (inclusief zomer en winterbanden) is het meerverbruik in de winter zo'n 0,42 l/100 km, iets meer verschil dan destijds bij m'n Dai's. Globaal ga ik er vanuit dat 33% van het meerverbruik door de winterbanden komt, en 66% door het verschil in weersomstandigheden.
Als ik voor m'n huidige Mii het verschil zie tussen zomer en winter (inclusief zomer en winterbanden) is het meerverbruik in de winter zo'n 0,42 l/100 km, iets meer verschil dan destijds bij m'n Dai's. Globaal ga ik er vanuit dat 33% van het meerverbruik door de winterbanden komt, en 66% door het verschil in weersomstandigheden.
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
Re: benzine verbruik in de praktijk
googlen op "brandstofverbruik" en "winter" leverde deze link op:
http://www.amt.nl/techniek/artikel/2007 ... 2-10112053" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar worden diverse factoren genoemd die bijdragen aan een hoger benzineverbruik in de winter.
E.e.a. komt op mij nogal deskundig over. Er wordt gerept over zeer wel 5 procent hoger verbruik in de winter en dat het ook nog wel hoger kan zijn. Dat kan dus kloppen met de 8 procent die Theo en ik vinden bij de up.
http://www.amt.nl/techniek/artikel/2007 ... 2-10112053" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar worden diverse factoren genoemd die bijdragen aan een hoger benzineverbruik in de winter.
E.e.a. komt op mij nogal deskundig over. Er wordt gerept over zeer wel 5 procent hoger verbruik in de winter en dat het ook nog wel hoger kan zijn. Dat kan dus kloppen met de 8 procent die Theo en ik vinden bij de up.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)
Re: benzine verbruik in de praktijk
Was toch aan het googlen:
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/? ... 932c736ae5" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vroeg me namelijk af wat het oplevert dat onze vagling de motor laat afslaan bij stoplichten. Als je tenminste in de vrij de koppeling laat opkomen. De winst lijkt me wel de moeite waard.
In aansluiting met de zomer/winter invloed op het brandstofverbruik vroeg ik me wel af of deze bezuiniging in de winter niet slecht is voor de motor. Er vanuit gaand dat de motor in het minuutje of zo dat je voor een stoplicht staat niet zo heel veel zal afkoelen - hoewel ??? - zou het mee kunnen vallen.
Iemand hier een idee over? Of moet ik nog meer gaan googlen
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/? ... 932c736ae5" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vroeg me namelijk af wat het oplevert dat onze vagling de motor laat afslaan bij stoplichten. Als je tenminste in de vrij de koppeling laat opkomen. De winst lijkt me wel de moeite waard.
In aansluiting met de zomer/winter invloed op het brandstofverbruik vroeg ik me wel af of deze bezuiniging in de winter niet slecht is voor de motor. Er vanuit gaand dat de motor in het minuutje of zo dat je voor een stoplicht staat niet zo heel veel zal afkoelen - hoewel ??? - zou het mee kunnen vallen.
Iemand hier een idee over? Of moet ik nog meer gaan googlen
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: benzine verbruik in de praktijk
Volgens mij is deze bezuiniging beslist niet slecht voor de motor. Bij een koude motor is de verbranding iets minder volledig, en ik meen begrepen te hebben dat er dan eerder schadelijke zuren achterblijven. Pas bij een motor op goede bedrijfstemperatuur is de verbranding volledig zonder die schadelijke stoffen voor de motor. Mijn ervaring is dat (bij een volle accu) de motor bij start/stop als snel afslaat, ook als de bedrijfstemperatuur nog niet is bereikt. Dat voorkomt dan juist voor het stoplicht die schadelijke zuren, dus dat is alleen maar beter. De computersturing is zodanig, dat de motor niet zal afslaan als de accucapaciteit onder een bepaald niveau is. Bij veelvuldig stadsverkeer in de winter zal dat invloed hebben op het start/stop systeem (minder snel afslaan). Maar zelf heb ik die ervaring niet, omdat ik in verhouding nauwelijks met langdurig stadsverkeer te maken heb.
Maar goed, kort gezegd: naar mijn mening is het start/stop systeem beslist geen verkeerde bezuiniging, integendeel, je motor zal juist minder te lijden hebben.
Maar goed, kort gezegd: naar mijn mening is het start/stop systeem beslist geen verkeerde bezuiniging, integendeel, je motor zal juist minder te lijden hebben.
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l