Wielkuipen achter

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Wielkuipen achter

Bericht door Tom Westendorp » di 28 okt 2014, 22:21

Autheo schreef:
Petrolhead Tom schreef:Mijn vriendin was doodsbang in Noorwegen toen we door de stromende regen reden. Ik kwam niet meer bij! :D
Was dat vanwege het geluid, of zou dat misschien eraan hebben gelegen dat je als een coureur in een recordtijd Up!-north bent gegaan? ;)
Beide :lol:
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Wielkuipen achter

Bericht door Tom Westendorp » do 04 dec 2014, 17:16

Monteren doe je zo:

viewtopic.php?f=7&t=4210
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Wielkuipen achter

Bericht door Autheo » do 04 dec 2014, 20:42

Petrolhead Tom schreef:Monteren doe je zo:

viewtopic.php?f=7&t=4210
Dat is inderdaad een enorm duidelijke how to van Wendy en Vinniepilion, mijn complimenten! :clap: Wel heb ik juist naar aanleiding van de duidelijke foto's een vraag over de wielkuipen. Die vraag lijkt me hier beter op z'n plaats, om de 'how to' niet te vervuilen.
Goed is te zien dat de wielkuipen vanwege de schokbrekers nog ruimte tussen het kunststof en de carosserie laten. Ongetwijfeld houden de kuipen veel modder en 'sneeuw-pekel' tegen. Maar ik vraag me af of bij nat wegdek en strooizout juist niet een fijne pekelnevel achter die kuipen terecht komt, die je juist dan niet meer goed met een hogedrukspuit weg kunt krijgen. Dan ziet het er misschien wel mooi uit aan de buitenkant, maar krijg je achter het kunststof van de kuipen juist extra narigheid lijkt me. Misschien heb je dan juist een averechts effect? Of zie ik het verkeerd? :?:

Gebruikersavatar
Vinniepilon
Donateur member
Berichten: 588
Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
Locatie: Hoofddorp

Re: Wielkuipen achter

Bericht door Vinniepilon » do 04 dec 2014, 21:00

Autheo schreef:
Petrolhead Tom schreef:Monteren doe je zo:

viewtopic.php?f=7&t=4210
Dat is inderdaad een enorm duidelijke how to van Wendy en Vinniepilion, mijn complimenten! :clap: Wel heb ik juist naar aanleiding van de duidelijke foto's een vraag over de wielkuipen. Die vraag lijkt me hier beter op z'n plaats, om de 'how to' niet te vervuilen.
Goed is te zien dat de wielkuipen vanwege de schokbrekers nog ruimte tussen het kunststof en de carosserie laten. Ongetwijfeld houden de kuipen veel modder en 'sneeuw-pekel' tegen. Maar ik vraag me af of bij nat wegdek en strooizout juist niet een fijne pekelnevel achter die kuipen terecht komt, die je juist dan niet meer goed met een hogedrukspuit weg kunt krijgen. Dan ziet het er misschien wel mooi uit aan de buitenkant, maar krijg je achter het kunststof van de kuipen juist extra narigheid lijkt me. Misschien heb je dan juist een averechts effect? Of zie ik het verkeerd? :?:
Het houdt ontzettend veel tegen, bij mijn auto heb ik van de zomer ook de wielkuipen verwijderd en alles schoongemaakt, is ook een vw, en daar zie je achter dat er ook vuil achter de wielkuipen komt, bij de opening van de schokbrekers. Maar vooral rechts bij de up blijft heel veel zand achter bij de vulopening van de brandstoftank, en dit voorkom je nu. Mijn advies is haal 1 keer per jaar, na de winter als je toch wielen wisselt, even de wielkuip eruit en reinig alles voor de zekerheid.
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS

Gebruikersavatar
Frank1020
Vagling liefhebber
Berichten: 192
Lid geworden op: di 14 jan 2014, 21:08

Re: Wielkuipen achter

Bericht door Frank1020 » do 04 dec 2014, 21:34

Wauw een mooie how to zeg :D Wel heb ik een vraag waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden. Hoe zit het met een up met productiedatum eind 2012? Is het dan ook mogelijk op de wielkuipen te monteren?

Gebruikersavatar
Vinniepilon
Donateur member
Berichten: 588
Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
Locatie: Hoofddorp

Re: Wielkuipen achter

Bericht door Vinniepilon » do 04 dec 2014, 21:53

Frank1020 schreef:Wauw een mooie how to zeg :D Wel heb ik een vraag waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden. Hoe zit het met een up met productiedatum eind 2012? Is het dan ook mogelijk op de wielkuipen te monteren?
Ik heb geen idee wanneer de voorbereiding is doorgevoerd, die van ons is van half 2013. Anders je wiel eraf halen en kijken of stickers ziet zitten.
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Wielkuipen achter

Bericht door N!jntje » do 04 dec 2014, 23:32

Ik heb hier al antwoord op gegeven. Ok had GEEN gaten. Maar heb wel de wielkuipen gemonteerd. Zonder gaten te maken.

Gebruikersavatar
cozy59
Forum newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: do 11 dec 2014, 22:35
Locatie: Koekstad

Re: Wielkuipen achter

Bericht door cozy59 » do 29 jan 2015, 18:58

N!jntje schreef:Ik heb hier al antwoord op gegeven. Ok had GEEN gaten. Maar heb wel de wielkuipen gemonteerd. Zonder gaten te maken.
Ik geloof dat ik een keertje naar Duiven moet rijden :twisted:
High Up! Tornado Rood 55kW/75pk | Hatchback 2 deurs + Drive pakket + Sound pakket + Midden-armsteun (org) + VAGcom instellingen + Sonax Polymer Netshield Sealant protected

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Wielkuipen achter

Bericht door N!jntje » zo 01 feb 2015, 16:35

Kom maar langs;) ik heb in de aankomende weken het minder druk en ook doordeweeks mogelijkheden.

Gebruikersavatar
Guz
Forum newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 16:30

Re: Wielkuipen achter

Bericht door Guz » zo 07 jul 2019, 12:52

Even een oud Topic openen..
Wat zijn de ervaringen met deze binnenkuipen/modderkuippen tot nu toe?
Vind het wel netjes afgewerkt staan. Nu zie ik b.v. op
https://www.winparts.nl/carrosserie-pla ... 19950.html
dat ze maar een 12 euro kosten. Zijn dit wel de goeden?
Zit er nog verschil in bevestiging in tussen een 3 deurs en 5 deurs?

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Wielkuipen achter

Bericht door N!jntje » di 09 jul 2019, 11:11

Mijn ervaring is dat het rijden veel stiller is geworden. Helemaal bij regen. Daarnaast het bijkomende voordeel dat de wielkuipen makkelijker schoon blijven en dus minder ophopen met vuil.
Deze versie op de foto is niet origineel. Dit is natuurlijk geen must, maar zien er wel minder stevig uit en zullen dan dus lastiger te monteren zijn. Tevens heb je nog de steuntjes nodig die aan de kokerbalk vastzitten.
Tussen bevestiging 3 en 5 deurs zit naar mijn weten geen verschil.

Gebruikersavatar
Guz
Forum newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 16:30

Re: Wielkuipen achter

Bericht door Guz » di 09 jul 2019, 20:12

Dank. Dan ga ik toch maar voor een gebruikte originele set. Zit dat steuntje ook bij denk ik of is dat een los onderdeel?

Gebruikersavatar
mk1992
Vagling liefhebber
Berichten: 362
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 20:23
Locatie: Beek, Limburg
Contacteer:

Re: Wielkuipen achter

Bericht door mk1992 » wo 10 jul 2019, 07:39

Guz schreef:
di 09 jul 2019, 20:12
Dank. Dan ga ik toch maar voor een gebruikte originele set. Zit dat steuntje ook bij denk ik of is dat een los onderdeel?
Laat even weten hoe dat liep, n.a.v. Nijntje's reactie ben ik wel benieuwd
De goedkoopst rijdende Up! van ze allemaal :dance:
LPG all the way


(03-12-20) Verbruik 1:17,29 - 5,78 / 100km
Brandstofkosten €2,30 / 100km
Bron: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html

Bekijk ook: https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699

Gebruikersavatar
Guz
Forum newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 16:30

Re: Wielkuipen achter

Bericht door Guz » do 11 jul 2019, 18:25

Als het weer meewerkt ga ik ze zaterdag ze eronder zetten/kitten. Heb toch helaas geen gaten er in zitten.
Zal dan een paar foto's maken.

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Wielkuipen achter

Bericht door N!jntje » vr 12 jul 2019, 21:31

Guz schreef:
do 11 jul 2019, 18:25
Als het weer meewerkt ga ik ze zaterdag ze eronder zetten/kitten. Heb toch helaas geen gaten er in zitten.
Zal dan een paar foto's maken.
Tipje: gebruik de juiste primer voor de kit. Anders heb je ze binnenkort los hangen :roll:

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: Wielkuipen achter

Bericht door Caddykaatje » za 13 jul 2019, 08:22

Guz schreef:
do 11 jul 2019, 18:25
Als het weer meewerkt ga ik ze zaterdag ze eronder zetten/kitten. Heb toch helaas geen gaten er in zitten.
Zal dan een paar foto's maken.
Wij hebben bij onze vorige Up ook de wielkuipen gemonteerd achter. Bij ons zaten de gaten achter het tectyl. Waren niet makkelijk te vinden maar ze zaten er toch.
Bijlagen
20170422_113142.jpg
Volkswagen UP GTI

Gebruikersavatar
Guz
Forum newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 16:30

Re: Wielkuipen achter

Bericht door Guz » zo 14 jul 2019, 10:13

Tegenvallertje...moet effe weekje wachten.. Daar ik de Up net een maand heb kom ik er nu pas achter dat ik geen slotbout of hoe dat mag heten om de antidiefstal bout los te draaien heb..
Garage waar ik heb gekocht gaat nu zoeken..

Wat ik al wel zo heb gezien aan deze originele schermen is dat aan de voorzijde dat de bevestiging zit waar anders dat "spatlapje" zit zodat dit mooi dicht gaat worden.
Of dit ook bij die imitatie en goedkopere binnenschermen zit weet ik dus even niet.
Heb gebruikt gekocht voor 20 euro per scherm en dus originele.

Gebruikersavatar
mk1992
Vagling liefhebber
Berichten: 362
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 20:23
Locatie: Beek, Limburg
Contacteer:

Re: Wielkuipen achter

Bericht door mk1992 » zo 14 jul 2019, 12:32

Guz schreef:
zo 14 jul 2019, 10:13
Tegenvallertje...moet effe weekje wachten.. Daar ik de Up net een maand heb kom ik er nu pas achter dat ik geen slotbout of hoe dat mag heten om de antidiefstal bout los te draaien heb..
Garage waar ik heb gekocht gaat nu zoeken..
Leuk, klant een auto verkopen waar ie nog geen wiel kan wisselen. :roll:
De goedkoopst rijdende Up! van ze allemaal :dance:
LPG all the way


(03-12-20) Verbruik 1:17,29 - 5,78 / 100km
Brandstofkosten €2,30 / 100km
Bron: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html

Bekijk ook: https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699

Gebruikersavatar
Guz
Forum newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 16:30

Re: Wielkuipen achter

Bericht door Guz » za 20 jul 2019, 09:48

Zo slotmoer gekregen. Lag nog bij de monteur op de gereedschapskar...
Kuipen erin gezet. Paste niet zo 1 2 3.. maar is eenvoudig pas te maken.
Wielkuipen eerst grondig met hogedrukspuit schoon gespoten. Nog eens extra met Dasty gedaan om een goede schone ondergrond te krijgen daar ik het verlijmen moest omdat ik geen gaten had en ze ook niet wilde boren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zoals gezegd had ik de wielkuipen gebruikt gekocht.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu weet ik niet of de facelift Up een iets andere bumper heeft dan mijn 2012 Up en van de 1e serie is of dat ik ze toevallig van een Cross Up had gekocht maar er stak dus een stuk onder de bumper uit.

Afbeelding

Dit kon ik met een schaar en stanleymes eraf snijden

Afbeelding

Vervolgens de wielkuipen erin gezet en aan de voorkant op de originele plek met een schroef weer vast gezet waar oorspronkelijk dat kleine spatschermpje zat.

Afbeelding

Achterzijde aan de bumper heb ik het vastgezet met een popnagel maar een boutje kan natuurlijk ook.
Vervolgens heb ik in/via de bestaande gaten van de kuip goede montagekit gespoten (flinke dot) Gewoon van de bouwmarkt van Pattex. Heb daar goede ervaring mee en al meer "gekke" dingen mee vast geplakt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ziet er nu netter en zwart uit. Nu even afwachten of dit alles geholpen heeft 8-) 8-)

Afbeelding

Ook de Up nog maar even voorzien van striping

Afbeelding

Nog op de todo list staat de wielen zwart spuiten ( wordt dus een White with Black Up) en nog andere speakers monteren.

Hoop dat liefhebbers hier wat aan hebben. Heb zelf ook al veel dingetjes geleerd en geleend van dit Forum :clap:

Dootjuh
Vagling liefhebber
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 23:09
Locatie: Zaandam

Re: Wielkuipen achter

Bericht door Dootjuh » zo 28 jul 2019, 22:19

Heren,

Welke onderdelen lijst hebben jullie gebruikt?
Ik heb 2 handleidingen gevonden (zie bijlage).

De verschillen in de handleidingen zijn:

*Duitse handleiding betreft volgens mij e-up wielkuipen (onderdeelnummers anders dan Engelse handleiding)

*In de Duitse handleiding worden aan de achterzijde van de wielkuipen 2 extra plakstrip gebruikt... onderdeelnummers 12E810429 en 12E810430

Kan iemand mij vertellen wat de verschillen zijn?
En welke handleiding ik moet gebruiken / welke spullen ik moet bestellen?
Bijlagen
Fitting rear wheel arch liners 1.0A.pdf
(545.75 KiB) 77 keer gedownload
743022-4556-anleitung-up-radhausschalen-nachruesten-pdf.pdf
(2.29 MiB) 86 keer gedownload

Plaats reactie