Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bespreek hier alles omtrent het mooier of sneller maken van je UP!
Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door MauriceR. » do 22 mei 2014, 07:29

Ik ben en blijf van mening dat er geen werkelijk verschil is. De ECU regelt alles weer af tot de vooraf ingesteld waarden. Wellicht trekt 'ie iets beter door boven de 3000 rpm, maar (a) dat is gevoelsmatig *meten is weten* en (b) een Up!-motor is niet bedoeld om er >3000 rpm mee te rijden, denk maar aan de schakelindicator. Niet dat ik het hier gelezen heb, maar een zin als: 'boven de ... rpm trekt 'ie beter door EN hij is zuiniger' kan dus niet. Daar zit -met de karakteristieken van de Up!-motor een tegenstelling in.

Een aanzuigbuis en of cold air box is alleen zinnig op een auto met carburateurs of een ECU die helemaal 'ge-remapt' is. Bert Zomer Motorsport in Holten is een meester in het opvoeren van met name VW-motoren. Als je echt zinnige antwoorden op dit fenomeen wilt hebben, moet je daar naartoe gaan. Een middagje op hun rollenbank is ook niet zo prijzig, overigens!

Het wordt pas interessant wanneer iemand met een ECU-aanpassing komt, die vooral in het middengebied (1000 - 2500 rpm) verschil maakt: meer Nms en Kws in die bandbreedte is zinvol, want dat is dagelijks gebruik.

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13490
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door Tom Westendorp » do 22 mei 2014, 09:45

Ik ben het met je eens en ik ben het niet met je eens. Het zal inderdaad niet heel erg van invloed zijn op de auto maar hoe je het ook wend of keert als een auto meer zuurstof voorgeschoteld krijgt dan kan die ECU daar toch meer mee doen? Het heeft dan toch nut? Hoe klein ook?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door TwitNour » do 22 mei 2014, 11:34

Ja maar meer zuurstof hoeft per definitie niet meteen te betekenen dat er meer verbrand wordt. Als de verhoudingen niet juist zijn, dan maakt het geen verschil. Maar dit is vanuit een scheikundig oogpunt. Als er ook maar meer benzine bij komt, dan zou het eventueel nut hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Gebruikersavatar
MicroUp
Vagling liefhebber
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 20:55
Locatie: Noord-Holland

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door MicroUp » do 22 mei 2014, 13:53

Leuk leuk... al die reacties weer :D

Ik ben afgelopen weekend op de Dyno geweest bij mijn maat. Moet zeggen, niet slecht.

Standaard met originele aanzuigbuis kwam ik uit op 66 PK en net geen 100NM koppel. De run is 3x gedaan, waardoor we goed konden bekijken of er verschillen zouden ontstaan. Niet dus.

Met de toevoerslang erop vanuit de voorbumper ook 3x een run gedaan. En tadaaaaaaaaaaaa 70,6 PK en 106NM koppel. Aan de koppelcurve kan je zien dat hij beter opbouwt vanuit de 3000 toeren t.o.v. de originele buis.

Het zijn geen schrikbarende cijfers, maar wel merkbaar dus.
Een up! met wat extra's.

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 701
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door Touchwood » do 22 mei 2014, 15:32

Dacht even, dat er toverslang stond. Maar, nee er staat toevoerslang. ;-)

Bewijs geleverd.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Up-Jury
Donateur member
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 14:06
Locatie: Heerhugowaard

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door Up-Jury » do 22 mei 2014, 16:23

Maar even een andere vraag over deze topic, (een newbe op dit gebied)

Als ik mijn aanzuiging verander en ik bevestig een aanzuiging met filter op het filterhuis moet ik dan mijn huidige filter verwijderen uit het filterhuis?
Of kan deze gewoon blijven zitten? mijn gedachte is dat als ik 2 filters heb dan wordt de aanzuiging ook minder, of valt dit mee ?

:think: :whistle: :pray: :oops:

Gebruikersavatar
Riddick
Vagling liefhebber
Berichten: 392
Lid geworden op: zo 05 mei 2013, 20:53

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door Riddick » vr 23 mei 2014, 18:21

Up-Jury schreef:Maar even een andere vraag over deze topic, (een newbe op dit gebied)

Als ik mijn aanzuiging verander en ik bevestig een aanzuiging met filter op het filterhuis moet ik dan mijn huidige filter verwijderen uit het filterhuis?
Of kan deze gewoon blijven zitten? mijn gedachte is dat als ik 2 filters heb dan wordt de aanzuiging ook minder, of valt dit mee ?

:think: :whistle: :pray: :oops:
Twee filters zal vermogen kosten.
Verder vraag ik mijn af of het zinvol is om dit aan het filterhuis te monteren,
Als je toch een slang met filter monteer dan kan je dat beter rechtstreeks op het gasklephuis doen en het standaard filterhuis verwijderen.

Miisport1
Vagling liefhebber
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 15 mar 2013, 21:23

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door Miisport1 » do 29 mei 2014, 19:12

Heb je geen last van trillen en een iritante broen met die slang.
Heb ook wel een die originele aanzuig buis van kunststof er af gehaald.
En toen hoorde ik meer geluid maar de auto kreeg ook een iritante trilling.soort van resoneren trillen van het dashboard.
Bij terug montage geen last van.
Zit dit in dat gekke plastic buffertje wat op de kunststof buis zit.dat extra kamertje zeg maar.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13490
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door Tom Westendorp » do 29 mei 2014, 19:36

Miisport1 schreef:Heb je geen last van trillen en een iritante broen met die slang.
Heb ook wel een die originele aanzuig buis van kunststof er af gehaald.
En toen hoorde ik meer geluid maar de auto kreeg ook een iritante trilling.soort van resoneren trillen van het dashboard.
Bij terug montage geen last van.
Zit dit in dat gekke plastic buffertje wat op de kunststof buis zit.dat extra kamertje zeg maar.
Dat zou goed kunnen vaak zitten die er om resonanties tegen te gaan. Tevens heeft een up! motor geen balansassen en loopt dus wat "lomper" dan een gewone vier cilinder motor.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13490
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door Tom Westendorp » wo 18 jun 2014, 10:28

Ik zag dit nog! Wellicht een idee voor de mensen die wat meer geluid willen.

Afbeelding

Lijkt op het filmpje wat harder te klinken dan standaard.

Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

bvandep
Forum newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 16:27

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door bvandep » do 24 jul 2014, 20:46

Gigino schreef:Hoi,
Ik heb een Cold Air Intake gemaakt d.m.v. een flexibele slang van 60mm en aangesloten op het originele luchtfilterhuis, verder de slang naar beneden gevoerd richting grill.
Resultaat: trekt beter door vooral vanaf 3000 toeren, geluid is ook leuk om te horen maar niet extreem, rijd ook wat zuiniger.
Tevens heb ik ook een K&N sportfilter in gedaan.
Verder heb ik ook andere plannen voor een Cold Air Intake.
gr. Gigino
Afbeelding
Afbeelding
Shut up and take my money!
Hoe kom ik aan zo'n slang? Vind het erg gaaf en zou het ook wel in de Mii willen hebben.

Gigino
Forum newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 14:13

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door Gigino » ma 15 sep 2014, 16:24

Hoi,
Ik heb een Cold Air Intake gemaakt d.m.v. een flexibele slang van 60mm en aangesloten op het originele luchtfilterhuis, verder de slang naar beneden gevoerd richting grill.
Resultaat: trekt beter door vooral vanaf 3000 toeren, geluid is ook leuk om te horen maar niet extreem, rijd ook wat zuiniger.
Tevens heb ik ook een K&N sportfilter in gedaan.
Verder heb ik ook andere plannen voor een Cold Air Intake.
gr. Gigino
Afbeelding
Afbeelding[/quote]
Laatst gewijzigd door Gigino op ma 15 sep 2014, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gigino
Forum newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 14:13

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door Gigino » ma 15 sep 2014, 16:31

Gigino schreef:
Gigino schreef:Hoi,
Ik heb een Cold Air Intake gemaakt d.m.v. een flexibele slang van 60mm en aangesloten op het originele luchtfilterhuis, verder de slang naar beneden gevoerd richting grill.
Resultaat: trekt beter door vooral vanaf 3000 toeren, geluid is ook leuk om te horen maar niet extreem, rijd ook wat zuiniger.
Tevens heb ik ook een K&N sportfilter in gedaan.
Verder heb ik ook andere plannen voor een Cold Air Intake.
gr. Gigino
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gigino op ma 15 sep 2014, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gigino
Forum newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 14:13

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door Gigino » ma 15 sep 2014, 16:31

[
Laatst gewijzigd door Gigino op ma 15 sep 2014, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gigino
Forum newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 14:13

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door Gigino » ma 15 sep 2014, 16:33

Hoi,
Ik ben een nieuwe airintake aan het uitproberen.
Gr.
Gigino
Afbeelding

Gigino
Forum newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 14:13

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door Gigino » ma 15 sep 2014, 16:41

Gigino schreef:
Gigino schreef:Hoi,
Ik heb een Cold Air Intake gemaakt d.m.v. een flexibele slang van 60mm en aangesloten op het originele luchtfilterhuis, verder de slang naar beneden gevoerd richting grill.
Resultaat: trekt beter door vooral vanaf 3000 toeren, geluid is ook leuk om te horen maar niet extreem, rijd ook wat zuiniger.
Tevens heb ik ook een K&N sportfilter in gedaan.
Verder heb ik ook andere plannen voor een Cold Air Intake.
gr. Gigino
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13490
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door Tom Westendorp » ma 15 sep 2014, 19:13

Cool!! Hoe bevalt het? Ziet er goed uit! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gigino
Forum newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 14:13

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door Gigino » di 16 sep 2014, 10:05

Moet nog uit testen.
gr.
Gigino.

Gebruikersavatar
Riddick
Vagling liefhebber
Berichten: 392
Lid geworden op: zo 05 mei 2013, 20:53

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door Riddick » za 11 okt 2014, 12:32

Graag nog even antwoord op de vraag waar je die 60mm flexibele slang gekocht hebt. ???

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13490
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis

Bericht door Tom Westendorp » zo 12 okt 2014, 19:58

Riddick schreef:Graag nog even antwoord op de vraag waar je die 60mm flexibele slang gekocht hebt. ???
Wellicht zijn mensen wat behulpzamer als je het wat netter vraagt.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Plaats reactie