Aanzuigbuis luchtfilterhuis
- MauriceR.
- Vagling liefhebber
- Berichten: 479
- Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
- Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn
Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis
Ik ben en blijf van mening dat er geen werkelijk verschil is. De ECU regelt alles weer af tot de vooraf ingesteld waarden. Wellicht trekt 'ie iets beter door boven de 3000 rpm, maar (a) dat is gevoelsmatig *meten is weten* en (b) een Up!-motor is niet bedoeld om er >3000 rpm mee te rijden, denk maar aan de schakelindicator. Niet dat ik het hier gelezen heb, maar een zin als: 'boven de ... rpm trekt 'ie beter door EN hij is zuiniger' kan dus niet. Daar zit -met de karakteristieken van de Up!-motor een tegenstelling in.
Een aanzuigbuis en of cold air box is alleen zinnig op een auto met carburateurs of een ECU die helemaal 'ge-remapt' is. Bert Zomer Motorsport in Holten is een meester in het opvoeren van met name VW-motoren. Als je echt zinnige antwoorden op dit fenomeen wilt hebben, moet je daar naartoe gaan. Een middagje op hun rollenbank is ook niet zo prijzig, overigens!
Het wordt pas interessant wanneer iemand met een ECU-aanpassing komt, die vooral in het middengebied (1000 - 2500 rpm) verschil maakt: meer Nms en Kws in die bandbreedte is zinvol, want dat is dagelijks gebruik.
M.
Een aanzuigbuis en of cold air box is alleen zinnig op een auto met carburateurs of een ECU die helemaal 'ge-remapt' is. Bert Zomer Motorsport in Holten is een meester in het opvoeren van met name VW-motoren. Als je echt zinnige antwoorden op dit fenomeen wilt hebben, moet je daar naartoe gaan. Een middagje op hun rollenbank is ook niet zo prijzig, overigens!
Het wordt pas interessant wanneer iemand met een ECU-aanpassing komt, die vooral in het middengebied (1000 - 2500 rpm) verschil maakt: meer Nms en Kws in die bandbreedte is zinvol, want dat is dagelijks gebruik.
M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis
Ik ben het met je eens en ik ben het niet met je eens. Het zal inderdaad niet heel erg van invloed zijn op de auto maar hoe je het ook wend of keert als een auto meer zuurstof voorgeschoteld krijgt dan kan die ECU daar toch meer mee doen? Het heeft dan toch nut? Hoe klein ook?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis
Ja maar meer zuurstof hoeft per definitie niet meteen te betekenen dat er meer verbrand wordt. Als de verhoudingen niet juist zijn, dan maakt het geen verschil. Maar dit is vanuit een scheikundig oogpunt. Als er ook maar meer benzine bij komt, dan zou het eventueel nut hebben.
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
- MicroUp
- Vagling liefhebber
- Berichten: 139
- Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 20:55
- Locatie: Noord-Holland
Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis
Leuk leuk... al die reacties weer
Ik ben afgelopen weekend op de Dyno geweest bij mijn maat. Moet zeggen, niet slecht.
Standaard met originele aanzuigbuis kwam ik uit op 66 PK en net geen 100NM koppel. De run is 3x gedaan, waardoor we goed konden bekijken of er verschillen zouden ontstaan. Niet dus.
Met de toevoerslang erop vanuit de voorbumper ook 3x een run gedaan. En tadaaaaaaaaaaaa 70,6 PK en 106NM koppel. Aan de koppelcurve kan je zien dat hij beter opbouwt vanuit de 3000 toeren t.o.v. de originele buis.
Het zijn geen schrikbarende cijfers, maar wel merkbaar dus.
Ik ben afgelopen weekend op de Dyno geweest bij mijn maat. Moet zeggen, niet slecht.
Standaard met originele aanzuigbuis kwam ik uit op 66 PK en net geen 100NM koppel. De run is 3x gedaan, waardoor we goed konden bekijken of er verschillen zouden ontstaan. Niet dus.
Met de toevoerslang erop vanuit de voorbumper ook 3x een run gedaan. En tadaaaaaaaaaaaa 70,6 PK en 106NM koppel. Aan de koppelcurve kan je zien dat hij beter opbouwt vanuit de 3000 toeren t.o.v. de originele buis.
Het zijn geen schrikbarende cijfers, maar wel merkbaar dus.
Een up! met wat extra's.
Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis
Dacht even, dat er toverslang stond. Maar, nee er staat toevoerslang.
Bewijs geleverd.
Bewijs geleverd.
- Up-Jury
- Donateur member
- Berichten: 638
- Lid geworden op: do 26 apr 2012, 14:06
- Locatie: Heerhugowaard
Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis
Maar even een andere vraag over deze topic, (een newbe op dit gebied)
Als ik mijn aanzuiging verander en ik bevestig een aanzuiging met filter op het filterhuis moet ik dan mijn huidige filter verwijderen uit het filterhuis?
Of kan deze gewoon blijven zitten? mijn gedachte is dat als ik 2 filters heb dan wordt de aanzuiging ook minder, of valt dit mee ?
Als ik mijn aanzuiging verander en ik bevestig een aanzuiging met filter op het filterhuis moet ik dan mijn huidige filter verwijderen uit het filterhuis?
Of kan deze gewoon blijven zitten? mijn gedachte is dat als ik 2 filters heb dan wordt de aanzuiging ook minder, of valt dit mee ?
Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis
Twee filters zal vermogen kosten.Up-Jury schreef:Maar even een andere vraag over deze topic, (een newbe op dit gebied)
Als ik mijn aanzuiging verander en ik bevestig een aanzuiging met filter op het filterhuis moet ik dan mijn huidige filter verwijderen uit het filterhuis?
Of kan deze gewoon blijven zitten? mijn gedachte is dat als ik 2 filters heb dan wordt de aanzuiging ook minder, of valt dit mee ?
Verder vraag ik mijn af of het zinvol is om dit aan het filterhuis te monteren,
Als je toch een slang met filter monteer dan kan je dat beter rechtstreeks op het gasklephuis doen en het standaard filterhuis verwijderen.
Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis
Heb je geen last van trillen en een iritante broen met die slang.
Heb ook wel een die originele aanzuig buis van kunststof er af gehaald.
En toen hoorde ik meer geluid maar de auto kreeg ook een iritante trilling.soort van resoneren trillen van het dashboard.
Bij terug montage geen last van.
Zit dit in dat gekke plastic buffertje wat op de kunststof buis zit.dat extra kamertje zeg maar.
Heb ook wel een die originele aanzuig buis van kunststof er af gehaald.
En toen hoorde ik meer geluid maar de auto kreeg ook een iritante trilling.soort van resoneren trillen van het dashboard.
Bij terug montage geen last van.
Zit dit in dat gekke plastic buffertje wat op de kunststof buis zit.dat extra kamertje zeg maar.
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis
Dat zou goed kunnen vaak zitten die er om resonanties tegen te gaan. Tevens heeft een up! motor geen balansassen en loopt dus wat "lomper" dan een gewone vier cilinder motor.Miisport1 schreef:Heb je geen last van trillen en een iritante broen met die slang.
Heb ook wel een die originele aanzuig buis van kunststof er af gehaald.
En toen hoorde ik meer geluid maar de auto kreeg ook een iritante trilling.soort van resoneren trillen van het dashboard.
Bij terug montage geen last van.
Zit dit in dat gekke plastic buffertje wat op de kunststof buis zit.dat extra kamertje zeg maar.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis
Ik zag dit nog! Wellicht een idee voor de mensen die wat meer geluid willen.
Lijkt op het filmpje wat harder te klinken dan standaard.
Lijkt op het filmpje wat harder te klinken dan standaard.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis
Shut up and take my money!Gigino schreef:Hoi,
Ik heb een Cold Air Intake gemaakt d.m.v. een flexibele slang van 60mm en aangesloten op het originele luchtfilterhuis, verder de slang naar beneden gevoerd richting grill.
Resultaat: trekt beter door vooral vanaf 3000 toeren, geluid is ook leuk om te horen maar niet extreem, rijd ook wat zuiniger.
Tevens heb ik ook een K&N sportfilter in gedaan.
Verder heb ik ook andere plannen voor een Cold Air Intake.
gr. Gigino
Hoe kom ik aan zo'n slang? Vind het erg gaaf en zou het ook wel in de Mii willen hebben.
Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis
Hoi,
Ik heb een Cold Air Intake gemaakt d.m.v. een flexibele slang van 60mm en aangesloten op het originele luchtfilterhuis, verder de slang naar beneden gevoerd richting grill.
Resultaat: trekt beter door vooral vanaf 3000 toeren, geluid is ook leuk om te horen maar niet extreem, rijd ook wat zuiniger.
Tevens heb ik ook een K&N sportfilter in gedaan.
Verder heb ik ook andere plannen voor een Cold Air Intake.
gr. Gigino
[/quote]
Ik heb een Cold Air Intake gemaakt d.m.v. een flexibele slang van 60mm en aangesloten op het originele luchtfilterhuis, verder de slang naar beneden gevoerd richting grill.
Resultaat: trekt beter door vooral vanaf 3000 toeren, geluid is ook leuk om te horen maar niet extreem, rijd ook wat zuiniger.
Tevens heb ik ook een K&N sportfilter in gedaan.
Verder heb ik ook andere plannen voor een Cold Air Intake.
gr. Gigino
[/quote]
Laatst gewijzigd door Gigino op ma 15 sep 2014, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis
Gigino schreef:Gigino schreef:Hoi,
Ik heb een Cold Air Intake gemaakt d.m.v. een flexibele slang van 60mm en aangesloten op het originele luchtfilterhuis, verder de slang naar beneden gevoerd richting grill.
Resultaat: trekt beter door vooral vanaf 3000 toeren, geluid is ook leuk om te horen maar niet extreem, rijd ook wat zuiniger.
Tevens heb ik ook een K&N sportfilter in gedaan.
Verder heb ik ook andere plannen voor een Cold Air Intake.
gr. Gigino
Laatst gewijzigd door Gigino op ma 15 sep 2014, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis
[
Laatst gewijzigd door Gigino op ma 15 sep 2014, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis
Hoi,
Ik ben een nieuwe airintake aan het uitproberen.
Gr.
Gigino
Ik ben een nieuwe airintake aan het uitproberen.
Gr.
Gigino
Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis
Gigino schreef:Gigino schreef:Hoi,
Ik heb een Cold Air Intake gemaakt d.m.v. een flexibele slang van 60mm en aangesloten op het originele luchtfilterhuis, verder de slang naar beneden gevoerd richting grill.
Resultaat: trekt beter door vooral vanaf 3000 toeren, geluid is ook leuk om te horen maar niet extreem, rijd ook wat zuiniger.
Tevens heb ik ook een K&N sportfilter in gedaan.
Verder heb ik ook andere plannen voor een Cold Air Intake.
gr. Gigino
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis
Cool!! Hoe bevalt het? Ziet er goed uit!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis
Moet nog uit testen.
gr.
Gigino.
gr.
Gigino.
Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis
Graag nog even antwoord op de vraag waar je die 60mm flexibele slang gekocht hebt. ???
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Aanzuigbuis luchtfilterhuis
Wellicht zijn mensen wat behulpzamer als je het wat netter vraagt.Riddick schreef:Graag nog even antwoord op de vraag waar je die 60mm flexibele slang gekocht hebt. ???
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ