Bericht
door el coche SEAT » zo 10 aug 2014, 19:15
Belofte maakt schuld.
Hier deel 1 van mijn verslag.
SEAT Intense Cupra Event
Op de site van Autovisie had ik de oproep gezien dat er door SEAT Nederland een intense Cupra Event georganiseerd ging worden. Mij leek het erg leuk hieraan deel te nemen en mijn vrouw Miriam was ook meteen enthousiast. De eigen bijdrage voor deelname was 280 euro per persoon (evenveel als het aantal pk’s dat de Leon Cupra heeft).
Na aanmelding maar afwachten of we tot de uitverkorenen zouden gaan behoren. Tussendoor nog een e-mail gehad met het verzoek mijn telefoonnummer door te geven. Een goede week later werd ik gebeld. Nadrukkelijk werden de voorwaarden (beschikbaar zijn, akkoord zijn met foto en video opnamen, kosten bijdrage, enz) nogmaals onder de aandacht gebracht. Met alle voorwaarden waren wij akkoord, dus aan het einde van het gesprek, kreeg ik te horen dat we mee mochten doen. Vanaf dat moment nog enthousiaster.
De factuur betaald en daarna per post nog een brief gekregen die wij moesten ondertekenen voor akkoord met de deelnemersvoorwaarden.
Op 5 augustus was het dan zover. Om 14:00 uur waren we welkom in de showroom van SEAT Leusden. Hier werden we vriendelijk ontvangen en onder genot van een kop koffie met iets zoets erbij, werd gewacht totdat iedereen aanwezig was. In totaal gingen er 10 koppels mee. Miriam was opgelucht dat er nog 3 andere dames meegingen. Ik vond het leuk om ook een van de collega leden van het SEAT-Online forum, Roel, te ontmoeten. Tsja, nou kon hij ook zien wie achter de nickname “el coche SEAT” (“de auto SEAT”) schuil ging. Dat ben ik dus. Ondanks dat ik op het moment een VW Polo blueGT en een VW white UP rijden, blijft mijn hart (en emotie) bij SEAT.
De directeur SEAT Nederland gaf een korte toespraak waarna een van de instructeurs van Rensportschool Zandvoort een korte toelichting gaf. Buiten stonden 10 Cupra’s (8 met DSG en 2 met handbak) te glimmen en klaar voor de tocht (ruim 300 kilometer) naar Landgut Strumpffabrik bij Kerpen in de Duitse Eifel. Er waren in totaal 4 instructeurs, dus werden er 4 groepen gevormd. Miriam en ik hadden Cupra 7 (met DSG automatische versnellingsbak) uitgekozen en werden toebedeeld aan instructeur Dolf. Voor vertrek even het Gsm-nummer van de instructeur geprogrammeerd, dit in het geval dat er onderweg een bijzonderheid zou zijn. Snel de spullen uit onze eigen auto omgeladen naar de Cupra en geïnstalleerd achter het stuur. Vanuit SEAT stonden erin de middenconsole 2 flesje water klaar en lag er ook (mochten we onze groep kwijt raken) nog een route beschrijving. Peter (Manager SEAT LEON bij PON) volgde in een LEON FR als zogenaamde bezemwagen, dit voor het geval dat een onvoorzien iets zou zijn gebeurd.
Een schitterend beeld om de colonne Cupra’s te zien vertrekken. In de dorpen die we doorkruisten voordat we op de snelweg waren, werd vaak opgekeken door de omstanders. Er werd met een stevig tempo doorgereden, dus de snelweg was rap bereikt. Het was mijn eerste ervaring met de DSG versnellingsbak en ik moet zeggen dat ik er snel aangewend was. Zeker bij een auto met zo’n vermogen en kracht als de Cupra is het heerlijk rijden. Zo snel kan je zelf gewoon niet schakelen.
Op de autosnelweg meteen de aanwezige adaptive cruise control uitgeprobeerd. Het was wel vreemd dat de auto zelf vaart minderde bij het te kort naderen van een voorganger. Echter het systeem werkte perfect. Bij versnellen van de voorganger versnelde de auto tot de ingestelde snelheid. Heerlijk comfortabel.
Nadat we bij Venlo de grens waren gepasseerd, werd de snelheid iets opgevoerd en kon je de acceleratie van de Cupra goed uitproberen. Zonder moeite werd direct op het gaspedaal gereageerd en versnelde de Cupra met een stevige duw in de stoel. Dit was een verslavend gevoel.
Bij een tankstation annex raststätte werd een bestuurders wisseling uitgevoerd. Met enige twijfel nam Miriam plaats achter het stuur. In het begin was het voor haar wel vreemd, maar ook zij was snel aan de kracht van de Cupra gewend. Het rijden op de snelweg was sowieso een feest met de Cupra. Maar na de snelweg kwamen de kronkelwegen door de Eifel. Met een grote glimlach op haar gezicht, bleef Miriam moeiteloos de 2 andere Cupra’s van onze groep bij. Wat genoot ze van het rijden en gaf ze aan dat ze veel plezier beleefde.
Maar ook aan deze rit kwam een einde toen we uiteindelijk bij Landgut Strumpffabrik arriveerden. Door Bernadette van PON Eventburo werden we vriendelijk ontvangen. Ook de Nederlandse eigenaresse Kiki van de Strumpffabrik stond klaar voor een open ontvangst. Voor iedereen lag een Cupra T-shirt en lanyard klaar. Na een paar lekkere hapjes van het mooie buffet en een verfrissend drankje, begeleidde Kiki ons naar onze kamer. Toen we onze namen zeiden en zij op de lijst had gekeken, kregen we te horen dat we de mooiste kamer kregen. Het bleek de bruidssuite te zijn. Er zonder te overdrijven, dit was echt een super grote bijzonder ingerichte kamer. De badkamer met een 2 persoonsligbad en aparte regendouche was even mooi.
Na een heerlijke frisse douche was het alweer snel tijd voor het diner. Met heel veel smaak hebben we van het geweldige 3 gangen menu genoten. Een lekker glaasje Duitse wijn ontbrak ook niet. Op een bepaald moment was tussen de gangen van het menu door, het geproduceerde geluidsvolume van de gesprekken zodanig luid, dat Miriam tegen mij zei: “Wist niet dat ook mannen zo’n lawaai konden maken”. Denk dat iedereen al de belevenissen en ervaringen kwijt moest.
Na genoten te hebben van een heerlijk toetje en een lekkere kop koffie, werden we vriendelijk uitgenodigd om buiten bij het kampvuur plaats te nemen. Hier werd met veel lachen en plezier de dag afgerond. Om toch enigszins fit de volgende dag in te gaan, zijn we niet te lang blijven hangen.
Helaas de nacht niet bijzonder veel geslapen, zal wel te maken hebben gehad met de adrenaline van de rit, het ongewend bed en de lichtinval op kamer. In de lobby stond een mooi en lekker ontbijt buffet klaar. Heerlijk op het gemak ontbeten en daarna rustig de bagage gehaald en weer in “onze” auto geladen. Afscheid genomen van Kiki en haar man.
Voor de ochtend stond een rit van ruim 200 kilometer door de Eifel op het programma, waarna we uiteindelijk bij de Nurbürgring zouden eindigen. Miriam gaf aan dat ze er geen probleem mee had als ik de gehele ochtend zou rijden. Dat was niet aan dove mans oren besteedt. Wat een heerlijke rit en hierdoor heb ik enorm kunnen genieten van de geweldige SEAT Cupra. Er zat ook een stuk redelijk rustige autosnelweg bij. Hier was de Cupra vlot op snelheid.
Na een van de korte stops, kwam de instructeur Dolf bij ons in de auto. Hij gaf uitleg over de manier van remmen en dat professionele rijders op een andere remden dan de gewone rijders. Hij gaf aan dat als je sportief wilt rijden dat in het begin fors wordt geremd en dat je naderhand zachter doseert. In het gewone verkeer remt men vaak in het begin zacht en wordt de druk op het laatst pas opgevoerd. Ook het aansturen van bochten werd uitgelegd en tijdens de rit werd de theorie meteen in praktijk gebracht. Tijdens het rijden kwamen we ook een van onze Zuiderburen (die met de witte nummerplaat en rode letters en cijfers) tegen, die plots zonder richting aan te geven toen we al naast haar zaten, wou afslaan. Omdat we in het Zuiden wonen zijn Miriam en ik er altijd beducht op als we auto met zulke kentekenplaten tegenkomen. Gelukkig was mijn ingreep snel genoeg en werd een botsing voorkomen.
Nadat alle auto’s waren voorzien van een volle tank, werd het laatste stukje naar de Nurbürgring afgelegd. Een gedeelde van een parkeerplaats vlak bij de Ring was voor ons afgezet. Daar stond Bernadette ook weer voor ons klaar met een fijn lunchpakket. In de 3 eigen auto’s van de importeur (de andere auto’s zijn bij dealers geleend) werden tijdens de lunch camera’s gemonteerd. Dit zodat wij naderhand ook nog opnames van onze eigen rit op de Nordschleife krijgen toegestuurd. Tijdens de lunch hoorde je en zag je op afstand auto’s op het circuit rijden. En alleen al het lopen op de parkeerplaats was als autoliefhebber al een feest. Allerlei dure sportwagen merken stonden daar alsof het dood normaal was. Een kleine opsomming (Porsche, Aston Martin, Ferrari, BMW, AUDI, enz). Wat een kapitaal aan dikke auto’s.
Het middagprogramma bestond uit drie delen. Hiervoor werden we opnieuw in 3 groepen verdeeld. Onze groep begon met een bezoek aan de het historische Fahrerlager en een tour rond het circuitgebied. Tijdens het bezoek aan het circuitgebied hebben we alle 3 de Cupra’s zien voorbij komen. Het was druk op het circuit en de ene snelle bak naar de andere kwam voorbij. In het historische Fahrerlager kon je de geschiedenis van de Nurbürgring opsnuiven. Een geweldige geschiedenis.
Deel 2 van mijn verhaal volgt zodra ik weer tijd heb. Hoop dat jullie leesplezier hebben.
VW UP! GTI, Kings Red with Black roof, 115 pk, 2023
VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023