SuperEd schreef:Onlangs heb ik mijn speakers in mijn Cheerup laten aanpassen.
Standaard was deze afgeleverd met het z.g. soundpakket dus ook met achter speakers.
Echter net als zovelen van jullie vond ik het geluid maar matig en vooral dof. ik als audio liefhebber had zo iets van
dat kan beter.
Maar wat doe je dan, persoonlijk vond ik een sub geen optie in kofferbak ( als je dit al zo mag noemen ).
en onder de voorstoel loop je ook tegen beperkingen aan vanwege de " bobbel "
En daar komt bij dat ik deze dingen in de praktijk tegen vindt vallen ( maar dat is persoonlijk)
Dus: op zoek gegaan naar goede speakers en dito versterker, op aanraden leverancier de keuze gemaakt
voor het merk Helix (Fischer audio) zowel de speakers als de versterker.
Mijn doel was erg zuiver geluid goede bas en geen vervorming en dit is uiteindelijk ook bereikt ( echter niet zonder slag of stoot )
Ook een voorwaarde was dat alles onzichtbaar was voor de " buitenwereld "
Wil je absoluut geen resonantie , wat ik persoonlijk echt haat
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon/evil.gif)
dan moet je alles super goed isoleren.
Ik heb van de belangrijkste punten foto's en die plaats ik hier dan ook.
misschien dat ik enkelen ook op een idee kan brengen met enkele oplossingen
zoals de plaats van de versterker.............daarover later meer
Allereerst de speakers:
Helix E 62 c
link naar test (Duitstalig):
http://www.hifitest.de/test/car-hifi-la ... c_3632.php
De versterker:
Helix B-two:
Helix B-Two.jpg
De high low adapter:
Active Controlled High-Low Converter.jpg
Nieuwsgierig naar de rest................
Lees verder in m'n volgende bericht, ik heb alles opgesplitst vanwege max. aant. bijlages
het vervolg.....................
Tsja dan heb je eindelijk de panelen verwijderd en de oude speakers verwijderd
en kun je beginnen met het isoleren.
Dit was wel het meest tijdrovende onderdeel...........alhoewel................
Zo de oude speakers zijn verwijderd en het isoleren kan beginnen, eerst de binnenkant van de deur.
Close-up van de goed ingepakte speaker:
Vervolgens door naar de gehele deur, er mag immers niets meer resoneren....
Zo gezegd zo gedaan................... auto is inmiddels wel wat zwaarder geworden.
In het volgende bericht gaan we verder met de deurpanelen...............
Ook hier is op niets bespaart........................
De bekabeling is mooi weggewerkt zoals het hoort signaal en spanning zijn gescheiden ieder in
een zijde van de auto ( geen foto's)
Maar dan de versterker:
In 1e instantie was het de bedoeling om deze onder de stoel te plaatsen
Dus niet: geen plaats
Hmmmm dan maar met tegenzin op de achterkant van de achterbank
Dus niet: geen voldoende houvast en ook niet praktisch omdat hij dan altijd in de weg zit wanneer de achterbank plat ligt.
Tsja wat dan....ff paar koppen koffie
Aha de oplossing de versterker plaatsen in de kofferbak, maaaaaaaaaaaar onder de dubbele bodem
Echter dit kan niet 1 op 1 want dan ligt de afdekking op de versterker en dat willen we niet toch ??
Dus ff paar " pootjes gemaakt " waardoor de bodem ongeveer 4 cm boven de versterker hangt.
En de bodem staat wederom op de originele geleiders, alles is dus weer origineel
Dit zie je als je de kofferbak opent:
Hehe dat was het dan..........
En het eindresultaat ??
Dat is nauwelijks uit te leggen, loepzuiver en je zou vermoeden dat er een sub in ligt en dat er meer dan 2 speakers
zijn geplaatst. Zelfs de vertegenwoordiger van Helix wilde het in 1e instantie zelf niet geloven !!
Stemmen zijn super realistisch, mooi geluidsbeeld.
Wanneer je de M & M gebruikt en er wordt gebeld, is het alsof de beller op het dashboard zit !!
Maar ook in combinatie met mediaplayer in de M & M is het nauwelijks voor te stellen wat voor geluid er uit komt.
Als er vragen zijn, hoor ik het wel.
gr.
Ed