Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?
Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?
Maar aan de anderen kant super was een benzine met een hoger octaan en beter voor de verbranding. Die is weg gedrongen en deze komen nu? Zelfde idee alleen dan ander idee.
Ik neem aan dat als je ze vergelijkt de duurdere benzine echt wel beter zal zijn. Maar is die winst het waard in verbruik...
Ik neem aan dat als je ze vergelijkt de duurdere benzine echt wel beter zal zijn. Maar is die winst het waard in verbruik...
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Als de brandstof een te laag octaan gehalte heeft kan het voortijdig ontbranden, met daarbij dus een ongecontroleerde verbranding. Dit leidt niet alleen tot motorschade, maar ook tot een lager rendement.Xanderv schreef:Maar aan de anderen kant super was een benzine met een hoger octaan en beter voor de verbranding. Die is weg gedrongen en deze komen nu?
Met de elektronisch gecontroleerde verbranding(inspuitmoment, hoeveelheid, etc etc) kunnen we ook op lagere octaantjes klopvrij rijden, maar dan leveren we wel wat prestaties en rendement in.
TSI motoren mogen op 95 rijden, maar het vermogen en verbruik is behaald op 98 en daarmee zal hij dus echt zuiniger rijden, maar niet genoeg om dat forse prijsverschil te overbruggen. Ook sportwagens (italiaanse paarden, hoge compressie v8 en v10's) hebben veel baat bij de brandstof. In nederland is volgens mij de BP ultimate de enige met echt een hoger octaan gehalte. De shell zooi heeft alleen wat additieven.
Re: RE: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?
Een jaar of wat heeft het blad EVO een vergelijkingstest uitgevoerd met een Golf GTI en een BMW M5 (V10).
De Golf leverde wel 10% meer vermogen op 104 octaan dan op 95, maar de atmosferische M5 leverde geen pk meer.
Er zit niet meer energie in benzine met hoger octaangehalte trouwens, het zegt alleen iets over de klopvastheid. Als de motor is afgesteld om op 95 octaan te rijden, zal de ontsteking waarschijnlijk niet verder worden vervroegd met een hoger octaan benzine, en heb je geen winst.
De Golf leverde wel 10% meer vermogen op 104 octaan dan op 95, maar de atmosferische M5 leverde geen pk meer.
Er zit niet meer energie in benzine met hoger octaangehalte trouwens, het zegt alleen iets over de klopvastheid. Als de motor is afgesteld om op 95 octaan te rijden, zal de ontsteking waarschijnlijk niet verder worden vervroegd met een hoger octaan benzine, en heb je geen winst.
Het lijkt me vrij zinloos en zonde van het geld om in een up! Euro 98 te gieten. Mensen die denken dat het wel helpt lijkt me meer tussen de oren te zitten
Nu heb ik er geen verstand van, maar ik heb wel eens gehoord dat dit met compressieverhoudingen te maken heeft die bij dit soort auto's te laag is om er profijt van te hebben.
Zelfs in mijn vorige auto, een Golf MK6 1.8T was dit weinig zinvol, laat staan voor een uppie.
Nu heb ik er geen verstand van, maar ik heb wel eens gehoord dat dit met compressieverhoudingen te maken heeft die bij dit soort auto's te laag is om er profijt van te hebben.
Zelfs in mijn vorige auto, een Golf MK6 1.8T was dit weinig zinvol, laat staan voor een uppie.
- el coche SEAT
- Donateur member
VW UP! GTI, Kings Red with Black roof, 115 pk, 2023
VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023
In Duitsland tank ik zelfs de e10 en rij ik maar 10 km minder mee maar het is wel ongeveer 20cent p/l goedkoper
En als in België tank scheeld het me ook en rij ik net zoveel mee
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
En als in België tank scheeld het me ook en rij ik net zoveel mee
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset
2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels
2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels
Klopt, maar met een hoger rendement(door compressieverhouding) haal je wel meer uit die benzineNoTVR schreef: Er zit niet meer energie in benzine met hoger octaangehalte trouwens, het zegt alleen iets over de klopvastheid.
Verder vreemd dat de m5 er geen profijt van heeft, lijkt me toch een redelijk high tech blokje. Voor de up verwacht ik ook 0 prestatiewinst overigens.
Sent from my XT897
Ik neem aan Renske dat jij ook weleens in over de grens gaat tanken
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset
2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels
2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels
- el coche SEAT
- Donateur member
- el coche SEAT
- Donateur member
Hoi Guido,GuidoUp schreef:Ik neem aan Renske dat jij ook weleens in over de grens gaat tanken
Niet weleens, maar altijd.
In onze beide auto's komt Super E10. Ook met onze vorige UP werd E10 getankt.
Groetjes,
Rense
Het punt dat ik zie, die 2.0fsi van audi heeft al aanbevolen 98 geloof ik, dan ga je met die 100 niet veel merken. Als ze daar pre test 95 in hadden gedaan, had het verschil mogelijk groter geweest. Jammer dat die test van die golfgti vs m5 hier niet staat!el coche SEAT schreef:Voor diegene die goed Duits kunnen.
http://www.adac.de/infotestrat/tanken-k ... tabid=tab2
En over je e10: dat verpruikt stukken meer geloof ik!
Sent from my XT897
- el coche SEAT
- Donateur member
Meten is weten. Vindt je 1 1/2 % stukken meer?RobertJ schreef:
En over je e10: dat verbruikt stukken meer geloof ik!
Zie:
http://www.anwb.nl/auto/nieuws/2011/maa ... ndstof-e10
Re: RE: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?
95 & 98 Fuel testing,
Zoek daar maar eens op, gti club schrijft er wat over.
Zoek daar maar eens op, gti club schrijft er wat over.
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Contacteer:
Dit blijft natuurlijk een discussie zonder eind. Vergeet niet dat de motoren onderling ook nog wel verschillen zo kan het zijn dat de één net iets zuiniger rijdt dan de ander op een bepaalde brandstof. Al is het natuurlijk allemaal te verwaarlozen. Een snelle auto wordt een Up nooit en een dikke motor wordt een 60 pk of 75 pk motor ook niet. Dat ze wat mooier lopen op V-power of Ultimate geloof ik wel. Als je een avond gaat zuipen gaat dat over het algemeen ook beter op goede pure drank dan chemische zooi. Om er maar eens een vergelijking in te gooien.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Op een gegeven moment weet je ook niet meer of je goede drank krijgt voorgeschoteld of een chemische product.Maar als je dorst heb maakt het geen verschil misschien de andere dag of ochtend,zo zal het ook wel zijn met je motortje,op de lange duur zal die of jij het wel merken.
Proost grt piet
Proost grt piet
High Up 75pk BlueMotion Techn. Up! Black pakket Drve pakket res.wiel