Mijn vrouw rijdt in een lease-auto en heeft een 'winterbanden-regeling'. Onlangs de banden laten wisselen bij Euromaster in Apeldoorn. Vanaf de eerste rit met de winterbanden voelde het niet goed aan. Een vriend van me constateerde gisteren dat er RA een heel ander merk band op de velg zit!!!
Vandaag de leasemaatschappij gebeld om dit te corrigeren. Toen ik Euromaster vroeg of ze daar niet op moeten letten(...) meldde de baliemedewerker me dat het '...mag in Nederland zolang het per as -dus voor of achter- maar om hetzelfde type band gaat...' En ging over tot de orde van de dag!
Ik moet zeggen dat het lijkt of hij gelijk heeft! Zover ik vanmiddag op mijn werk op Google heb kunnen vinden, wordt er idd alleen gesproken over 'hetzelfde type per as' en niet over hetzelfde merk.
Omdat mijn vrouw vaak in Duitsland rijdt en de regels betreffende winterbanden daar behoorlijk wat strenger zijn, ben ik wel benieuwd naar de Duitse regels. Kan iemand me die uitleggen of verwijzen naar die regels?
M.
(winter)banden - de regels in NL en D. - 18/11: update
- MauriceR.
- Vagling liefhebber
- Berichten: 479
- Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
- Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn
(winter)banden - de regels in NL en D. - 18/11: update
Laatst gewijzigd door MauriceR. op ma 18 nov 2013, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
- Thijsvdvl
- Donateur member
- Berichten: 384
- Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 20:08
- Locatie: Hapert
- Contacteer:
Re: (winter)banden - de regels in NL en D.
Voor de APK kijken ze alleen maar naar de maat van de band per as. Merk en type maakt in die zin niet uit inderdaad.
Desondanks zou ik hier niet mee akkoord gaan.
Desondanks zou ik hier niet mee akkoord gaan.
Re: (winter)banden - de regels in NL en D.
In Duitsland zelfde richtlijn als NL:
Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung (StVZO)
§36 Bereifung und Laufflächen
(2a) ... Personenkraftwagen sowie andere Kraftfahrzeuge mit einem zulässigen Gesamtgewicht von nicht mehr als 3,5 t und einer durch die Bauart bestimmten Höchstgeschwindigkeit von mehr als 40 km/h und ihre Anhänger dürfen entweder nur mit Diagonal- oder nur mit Radialreifen ausgerüstet sein; im Zug gilt dies nur für das jeweilige Einzelfahrzeug
Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung (StVZO)
§36 Bereifung und Laufflächen
(2a) ... Personenkraftwagen sowie andere Kraftfahrzeuge mit einem zulässigen Gesamtgewicht von nicht mehr als 3,5 t und einer durch die Bauart bestimmten Höchstgeschwindigkeit von mehr als 40 km/h und ihre Anhänger dürfen entweder nur mit Diagonal- oder nur mit Radialreifen ausgerüstet sein; im Zug gilt dies nur für das jeweilige Einzelfahrzeug
- Thijsvdvl
- Donateur member
- Berichten: 384
- Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 20:08
- Locatie: Hapert
- Contacteer:
Re: (winter)banden - de regels in NL en D.
Buitenom dat is het gewoon erg triets dat bedrijven zo'n werk afleveren / leasemaatschappijen dit accepteren.
Re: (winter)banden - de regels in NL en D.
PreciesThijsvdvl schreef:Buitenom dat is het gewoon erg triets dat bedrijven zo'n werk afleveren / leasemaatschappijen dit accepteren.
Elke techneut die hier achter staat hoort z'n papieren in te leveren. Vroeger verwachtte je dit bij de beunhaas. Ik ben in de jonge jaren in een net dealerbedrijf opgevoed en die normen en waarden hanteer ik nog steeds. Blijkbaar staan bij dit soort bedrijven de € hoger op het lijstje dan kwaliteit.
- MauriceR.
- Vagling liefhebber
- Berichten: 479
- Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
- Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn
Re: (winter)banden - de regels in NL en D.
Zo denk ik er ook over! Ik zette niet voor niets de naam van de 'bandenspecialist' in mijn openingsmail... Mijn vrouw vertelde nadat ik dit had gepost dat ze contact had gehad met de leasemaatschappij en dat de meneer aan de andere kant van de telefoon niet erg ingenomen was met de gang van zaken. Morgen ga ik er weer heen om eens te kijken of ze van gedachten willen veranderen over verantwoord en vakkundig bandenwisselen.Uppert schreef:PreciesThijsvdvl schreef:Buitenom dat is het gewoon erg triets dat bedrijven zo'n werk afleveren / leasemaatschappijen dit accepteren.
Elke techneut die hier achter staat hoort z'n papieren in te leveren. Vroeger verwachtte je dit bij de beunhaas. Ik ben in de jonge jaren in een net dealerbedrijf opgevoed en die normen en waarden hanteer ik nog steeds. Blijkbaar staan bij dit soort bedrijven de € hoger op het lijstje dan kwaliteit.
Als ik hier ook nog het adres van deze bandenboer publiceer, weet je dat het niet goed is gekomen! Dan maar zo!
M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
- MauriceR.
- Vagling liefhebber
- Berichten: 479
- Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
- Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn
Re: (winter)banden - de regels in NL en D. - 18/11: update
Tijd voor een update. Na een -laten we zeggen- indringend telefoongesprek tussen mijn vrouw (want haar auto) en de leasemaatschappij ben ik opnieuw naar de dezelfde Euromaster-vestiging gegaan. Ik trof daar nu een andere baliemedewerker en nadat hij het kenteken van de auto had ingeklopt, kwam onmiddelijk naar voren dat Euromaster er nu twee nieuwe(...) Michelin Alpins onder mocht monteren. Ze waren niet op voorraad (zg 'runflatbanden' schijnen iets minder op voorraad te zijn), maar vandaag was het dan toch zo ver: de auto staat weer naast het huis, met nieuw schoeisel om de achterwielen.
Na het ophalen heb ik meteen de snelweg opgezocht en zowaar: het vage weggedrag is totaal verdwenen. De auto rijdt weer als deze zomer met Bridgestone Potenza's om de wielen: perfect.
Moraal van dit verhaal (voor mij): let op de voorwaarden van de winterbandenregeling van een leasemaatschappij!
M.
Na het ophalen heb ik meteen de snelweg opgezocht en zowaar: het vage weggedrag is totaal verdwenen. De auto rijdt weer als deze zomer met Bridgestone Potenza's om de wielen: perfect.
Moraal van dit verhaal (voor mij): let op de voorwaarden van de winterbandenregeling van een leasemaatschappij!
M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.