Inrijden van je nieuwe auto?
-
- Forum newbie
- Berichten: 11
- Lid geworden op: zo 28 apr 2013, 13:26
Re: Inrijden van je nieuwe auto?
Ik heb naast de up nog een ford focus 1.8 tdci uit 2003 met 373.000 km op de teller. Rij met regelmaat via duitsland richting italie. Vaak continu 3500 tot 4000 toeren..
Motor functioneert zeer goed. Oorzaak.. iedere 15000 km een oliebeurt. Dan blijft de motor in topconditie.
Dus ook de op regelmatig olie laten verversen. Dan gaat ie vele duizenden en duizende km mee. Terwijl je gewoon kan knallen.
Motor schade kan alleen worden veroorzaakt door koude motor belasten en verouderde olie. Of een te laag of te hoog oliepeil.
Oftewel zorg voor goed olie dan beleef je jaren plezier aan je up
Motor functioneert zeer goed. Oorzaak.. iedere 15000 km een oliebeurt. Dan blijft de motor in topconditie.
Dus ook de op regelmatig olie laten verversen. Dan gaat ie vele duizenden en duizende km mee. Terwijl je gewoon kan knallen.
Motor schade kan alleen worden veroorzaakt door koude motor belasten en verouderde olie. Of een te laag of te hoog oliepeil.
Oftewel zorg voor goed olie dan beleef je jaren plezier aan je up
Re: Inrijden van je nieuwe auto?
Kan een te hoog oliepeil echt schade veroorzaken?
| High Up! | BMT | 60pk | 2 deuren | Deep black pearl | Executive-, Drive- en Dynamic pakket
| Peugeot 106 | 1.1 Accent
| Peugeot 106 | 1.1 Accent
- Patrick-Brand
- Vagling liefhebber
- Berichten: 385
- Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 22:59
- Locatie: Drechtsteden
Re: Inrijden van je nieuwe auto?
Victorio schreef:Kan een te hoog oliepeil echt schade veroorzaken?
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=675316Als het olieniveau te hoog is, kunnen de drijfstangen erin rondslaan, of kloppen.
Als dit gebeurt vormt er zich schuim in de olie die kan worden aangezogen en rondgepompt in het oliecircuit, en zo uiteindelijk bij de kritische smeerpunten (krukaslagers, nokkenaslagers, kleptuimelaars, enz...) komen.
Aangezien de schuim bestaat uit lucht, lucht samendrukbaar is, en zeker geen smeereigenschappen heeft ontstaat er dus een smeerprobleem. Grenssmering, of zelfs helemaal geen smering meer.
M.a.w. motorschade.
Door dat de drijfstangen in de olie kloppen, kunnen ze ook olie omhoogwerpen, naar de cilindervoeringen.
Waarbij normaal de olie die tussen de drijfstanglagers uitgeperst word, naar de cilindervoeringen word gegooid, komt er nu een extra hoeveelheid olie op de voeringen.
Deze extra hoeveelheid olie kan niet goed (afhankelijk van de hoeveelheid natuurlijk) worden afgeschraapt door de olieschraapveren, waardoor er meer olie achterblijft, en al dan niet gedeeltelijk verbrand.
De verbrande olie zorgt dan voor zwarte rook en roetvorming, de onverbrande olie zorgt voor een vervuilde bougie en kleppen, en voor olie in de uitlaat. (oftewel, olieverbruik....).
Het olieniveau corrigeren (tussen MIN en MAX) is dus wel aan te bevelen !
High Up! BlueM | 75pk | Light Silver metallic | Executive | VAG-instellingen | Up rijder sinds 15-03-2013
The Only Way Is Up!
The Only Way Is Up!
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Inrijden van je nieuwe auto?
Oliepeil is inderdaad zeer belangrijk! Regelmatig controleren en zo nodig bijvullen is het devies.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Inrijden van je nieuwe auto?
Een te laag oliepeil is niet goed, maar een te hoog oliepeil is minstens zo slecht!
Re: Inrijden van je nieuwe auto?
Ok. Wist niet dat teveel olie echt slecht was.
Je moet natuurlijk aardig je best doen om er teveel in te gooien... maar even controleren na bijvullen is dus altijd verstandig.
Je moet natuurlijk aardig je best doen om er teveel in te gooien... maar even controleren na bijvullen is dus altijd verstandig.
| High Up! | BMT | 60pk | 2 deuren | Deep black pearl | Executive-, Drive- en Dynamic pakket
| Peugeot 106 | 1.1 Accent
| Peugeot 106 | 1.1 Accent
- Patrick-Brand
- Vagling liefhebber
- Berichten: 385
- Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 22:59
- Locatie: Drechtsteden
Re: Inrijden van je nieuwe auto?
Weleens iemand (het was een vrouw ja!) gehoord die de olie ging bijvullen.. Bijvullen net als de ruitenwisservloeistof, tot het randje.Victorio schreef:Ok. Wist niet dat teveel olie echt slecht was.
Je moet natuurlijk aardig je best doen om er teveel in te gooien... maar even controleren na bijvullen is dus altijd verstandig.
High Up! BlueM | 75pk | Light Silver metallic | Executive | VAG-instellingen | Up rijder sinds 15-03-2013
The Only Way Is Up!
The Only Way Is Up!
Re: Inrijden van je nieuwe auto?
Oud buurjongen van me ooit eens: olie bijvullen in de eerste-de-beste vuldop... de radiateur. En maar niet snappen waarom het oliepeil niet hoger kwamPatrick-Brand schreef:Weleens iemand (het was een vrouw ja!) gehoord die de olie ging bijvullen.. Bijvullen net als de ruitenwisservloeistof, tot het randje.
High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo
Re: Inrijden van je nieuwe auto?
Grappig,
zaterdag onze nieuwe UP! opgehaald, thuis meteen het boekje gelezen.. en daar staat dus in:
Inrijden: eerste 1000 km niet meer als 2/3 belasting qua toerental en tot 1500km langzaam aan opvoeren....Daarna is hij ingereden..
Dusszz ik hou me maar aan de handleiding van Volkswagen...
zaterdag onze nieuwe UP! opgehaald, thuis meteen het boekje gelezen.. en daar staat dus in:
Inrijden: eerste 1000 km niet meer als 2/3 belasting qua toerental en tot 1500km langzaam aan opvoeren....Daarna is hij ingereden..
Dusszz ik hou me maar aan de handleiding van Volkswagen...
Re: Inrijden van je nieuwe auto?
Echt inrijden is niet meer nodig, ik heb mijn Up nu 7 mnd en 23000 km staat er op , geen centje pijn, maar de eerste 1000 km rustig is voor het verloop beter. Als je uit je bed komt ga je ook niet direct een sprintje trekken . De beurten bij VW zijn vast staande prijzen. Ik verkoop zelf al 30 jaar VW maar geloof mij de Up is top.
- Ajavas
- Vagling liefhebber
- Berichten: 325
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 19:59
- Locatie: Spijkenisse
Re: Inrijden van je nieuwe auto?
Wat leuk dat ook een VW verkoper zich heeft aangemeld hier, want er zijn zat mensen die diverse vragen hebben over de Up! of overwegen er één aan te schaffen. Als je hier even zou voorstellen dan weten mensen dat.vwman schreef:Echt inrijden is niet meer nodig, ik heb mijn Up nu 7 mnd en 23000 km staat er op , geen centje pijn, maar de eerste 1000 km rustig is voor het verloop beter. Als je uit je bed komt ga je ook niet direct een sprintje trekken . De beurten bij VW zijn vast staande prijzen. Ik verkoop zelf al 30 jaar VW maar geloof mij de Up is top.
Even voorstellen.
Move Up! DBP | 5 deurs | 60 PK | BMT | CEB | E & D | M & M | 6 speakers systeem | Verlichting | 16" FOX FX4 Velgen | VAGCOM | Korte Antenne | Ruiten/Verlichting Getint | Eibach Pro Kit
Ons Uppie!
Ons Uppie!
Re: Inrijden van je nieuwe auto?
ik vind,dat ieder moet doen ( inrijden) wat hem het beste gevoel geeft,,denk dat het bij de meeste tussen de oren zit
Re: Inrijden van je nieuwe auto?
vaak hoor je ook de bewering, dat je je up in moet rijden met veel wisselende belastingen en snelheden. met als argument, dat je up anders lui wordt.
vind ik zo raar bij zo'n modern computergestuurd autootje. lijkt me meer een handelwijze uit een lang vervlogen verleden, toen autos nog uitgerust waren met carburateurs en de inwendige toleranties niet zo nauwkeurig als nu.
beetje kalm aan doen in het begin is altijd goed. en als je lang met het motortje wilt doen daarna ook.
vind ik zo raar bij zo'n modern computergestuurd autootje. lijkt me meer een handelwijze uit een lang vervlogen verleden, toen autos nog uitgerust waren met carburateurs en de inwendige toleranties niet zo nauwkeurig als nu.
beetje kalm aan doen in het begin is altijd goed. en als je lang met het motortje wilt doen daarna ook.
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Re: Inrijden van je nieuwe auto?
Hoi,
Mijn up heeft 5100 kilometer gelopen, is deze nu volledig ingereden? Het VW instructieboekje boekje zegt dat ie na 1500 kilometer al ingereden is, dit lijkt mij echter vrij weinig . Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Groet Damian
Mijn up heeft 5100 kilometer gelopen, is deze nu volledig ingereden? Het VW instructieboekje boekje zegt dat ie na 1500 kilometer al ingereden is, dit lijkt mij echter vrij weinig . Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Groet Damian
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Re: Inrijden van je nieuwe auto?
Wordt het blok al niet "ingereden" in de fabriek?
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Inrijden van je nieuwe auto?
Na 5100 kilometer heeft alles zich wel kunnen zetten lijkt me.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Re: Inrijden van je nieuwe auto?
Hoi,
Dat lijkt me duidelijk. Uiteraard hangt het verbruik volledig af van de rijstijl, maar kan ik de komende duizenden kilomters nog een (iets) lager verbruik verwachten of is het nu wel redelijk constant?
Groet Damian
Dat lijkt me duidelijk. Uiteraard hangt het verbruik volledig af van de rijstijl, maar kan ik de komende duizenden kilomters nog een (iets) lager verbruik verwachten of is het nu wel redelijk constant?
Groet Damian
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Re: Inrijden van je nieuwe auto?
Toen ik de auto net had heb ik een uitschieter gehad van 1 op 21 maar sinds dat ik hem heb altijd tussen de 1 op 16 en 19damianw26 schreef:Hoi,
Dat lijkt me duidelijk. Uiteraard hangt het verbruik volledig af van de rijstijl, maar kan ik de komende duizenden kilomters nog een (iets) lager verbruik verwachten of is het nu wel redelijk constant?
Groet Damian
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Inrijden van je nieuwe auto?
Je rijstijl, breedte van de banden en dat soort zaken spelen meer een rol dan of je auto 5000 of 10000 kilometer heeft gereden.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Inrijden van je nieuwe auto?
Weer even geleden dat dit topic is gebruikt zie ik. En nu wij onze GTI hebben en er zeer binnenkort nog een hoop trotse GTI rijders bij komen ben ik toch benieuwd hoe jullie deze duiveltjes gaan inrijden.
Voor mij is het “rustig” inrijden van de GTI toch best lastig.
Ik wil niet zeggen dat ik constant volle pijp rijd, maar vanaf het moment dat wij de auto hebben geef ik regelmatig een flinke dot gas. Uiteraard als het motortje al wat temperatuur heeft.
Ik word er blij van, en heb ook niet het idee dat het kwaad kan.
Onze vorige 2 UP!’s heb ik op de zelfde manier “ingereden” (lekker vlot) en heb er nooit problemen mee gehad of olie verbruik bij geconstateerd.
De auto heeft er nu ruim 1400 km op zitten en heeft er nog altijd zin in, als het niet meer is
Ik zeg dus gas erop!
Ik hoop dat zodra de volgende GTI’s worden afgeleverd, jullie ook je ervaring met “inrijden” delen.
Voor mij is het “rustig” inrijden van de GTI toch best lastig.
Ik wil niet zeggen dat ik constant volle pijp rijd, maar vanaf het moment dat wij de auto hebben geef ik regelmatig een flinke dot gas. Uiteraard als het motortje al wat temperatuur heeft.
Ik word er blij van, en heb ook niet het idee dat het kwaad kan.
Onze vorige 2 UP!’s heb ik op de zelfde manier “ingereden” (lekker vlot) en heb er nooit problemen mee gehad of olie verbruik bij geconstateerd.
De auto heeft er nu ruim 1400 km op zitten en heeft er nog altijd zin in, als het niet meer is
Ik zeg dus gas erop!
Ik hoop dat zodra de volgende GTI’s worden afgeleverd, jullie ook je ervaring met “inrijden” delen.