motorolie
Re: motorolie
Nergens voor nodig. De 1-liter 3-pitter verbruikt geen druppel olie.
3-Deurs High Up!, Darksilver, Dynamic pakket, Executive pakket, Drive pakket, M&M en Eibach Pro verlagingsset.
- Patrick-Brand
- Vagling liefhebber
- Berichten: 385
- Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 22:59
- Locatie: Drechtsteden
Re: motorolie
Ik heb een litertje 5W-30 van m'n dealer gekregen. Maar zoals al wordt geschreven, lijkt erop dat dit blokje geen olie gebruikt.
High Up! BlueM | 75pk | Light Silver metallic | Executive | VAG-instellingen | Up rijder sinds 15-03-2013
The Only Way Is Up!
The Only Way Is Up!
Re: motorolie
Ok... Maar welke olie schrijft t boekje voor. Google geeft niks.
Ik speel liever op veilig met mijn blikje olie:D
Ik speel liever op veilig met mijn blikje olie:D
- Vinniepilon
- Donateur member
- Berichten: 588
- Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
- Locatie: Hoofddorp
Re: motorolie
Als je de auto zaterdag ophaald, vraag je toch gewoon om een litertje. Neem aan dat ze je de juiste olie meegeven bij de dealer.
Veel plezier zaterdag!!
Veel plezier zaterdag!!
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS
BMW R1100GS
Re: motorolie
of je vult op de sites van eurol of kroon oil je up in als auto en dan krijg je advies welke olie.
Re: motorolie
Patrick-Brand schreef:Ik heb een litertje 5W-30 van m'n dealer gekregen. Maar zoals al wordt geschreven, lijkt erop dat dit blokje geen olie gebruikt.
er zit geen long life olie in.
ik vroeg het aan mijn dealer en verkocht mij een bus castrol 10 w 40
ik heb ook altijd een liter bij me.beter bij je en kunnen bijvullen dan zo zoeken en nergens te krijgen
Re: motorolie
Ik denk dat 5w30 (longlife olie) geen kwaad kan. Maar standaard zit er gewoon 10w40 in. Als dat er in zit bij de aflevering, moet je natuurlijk ook navullen met 10w40 (als het ooit nodig zou zijn). Dus vraag even aan je dealer wat voor olie er in zit, dat is het enige dat je moet weten.
Overigens verbruikt mijn up! ook geen druppel olie. Vlak voor de laatste beurt bij 15.900 km stond het peil nog op maximum, terwijl ik op de Duitse Autobahn toch lange tijd vol gas had gegeven (een keertje 190 op de teller)
Overigens verbruikt mijn up! ook geen druppel olie. Vlak voor de laatste beurt bij 15.900 km stond het peil nog op maximum, terwijl ik op de Duitse Autobahn toch lange tijd vol gas had gegeven (een keertje 190 op de teller)
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
Re: motorolie
Dat zijn mooi berichten.geen olie verbruik.
Tuurlijk kan je de olie mixen.maar long life is ook een stuk duurder dan normale en dan is het weg gegooid geld.
Maar beter duur smeren dan helemaal niet smeren.
Tuurlijk kan je de olie mixen.maar long life is ook een stuk duurder dan normale en dan is het weg gegooid geld.
Maar beter duur smeren dan helemaal niet smeren.
Re: motorolie
Bij levering krijg je bij de dealer een liter erbij maar nu naar 6.000 inderdaad nog geen verbuik
Citi Go Elegance.Sideskirts.dakspoiler.voorspoiler.verlaagd.zomer 7X17 205-40-17 op monaco black.led kofferbak verlichting.dubbel uitlaatsierstuk.led dagrijverlichting.rest Gp Thunder 5700K.rode remklauwen.zwarte remtrommels.RVS pedalen set
Re: motorolie
Bij seat krijg je niks
Re: motorolie
Ik kreeg een litertje 5W40 bij aflevering, 'voor het geval dat...'. Heb eigenlijk nooit in het boekje gekeken wat Volkswagen voorschrijft.
High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo
Re: motorolie
Hmm, al kreeg ik het dan zou ik het niet altijd mee willen sjouwen in m'n auto.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ik ergens in verwegiestan verrast zou worden met een te laag peil.
Als je, als voorgeschreven regelmatig eens peilt dan kan indien nodig, bij naderend laag oliepeil op de stok altijd nog even bij een willekeurige leverancier langsgegaan worden voor wat bijvul olie.
No panic! Zou ik zeggen.
Groeten Leen.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ik ergens in verwegiestan verrast zou worden met een te laag peil.
Als je, als voorgeschreven regelmatig eens peilt dan kan indien nodig, bij naderend laag oliepeil op de stok altijd nog even bij een willekeurige leverancier langsgegaan worden voor wat bijvul olie.
No panic! Zou ik zeggen.
Groeten Leen.
Re: motorolie
Ik heb de olie ook gewoon thuis staan hoor Regelmatig peilen is altijd aan te raden, ook al weet je zeker dat ie geen olie verbruikt.
High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo
Re: motorolie
Check je olie ,gelijk met je bandjes.
Grt Piet
Grt Piet
High Up 75pk BlueMotion Techn. Up! Black pakket Drve pakket res.wiel
Re: motorolie
De meeste auto's halen zonder problemen de volgende beurt en dan wordt er toch olie vervangen. Maar tegenwoordig met de variabele service-interval die steeds meer auto's hebben, gaat dat soms niet goed. Dus moet er wel eens worden bijgevuld. Onze Up heeft dan net weer geen variabele interval, dus die gaat waarschijnlijk de volgende beurt gewoon halen. Het oliepeil controleer ik nooit. Dat doet de auto voor mij. Pas als die een oranje lampje laat branden, ga ik zelf controleren en doe er dan eventueel een litertje bij. Dat litertje sjouw ik nooit mee, want ook dat doet de auto voor me. In de kofferbak onder de dubbele bodem.
De tijd dat je meteen stil moest gaan staan omdat er een rood lampje gaat branden is al heel lang geleden. Ik zie het nut van controleren dan ook niet in. En dat litertje olie, daar heb ik geen last van achter in de kofferbak. Ik kreeg het er gratis bij toen ik de auto kocht. Oh nee, gratis bestaat niet. Dat zat bij de afleverkosten inbegrepen.
Edit woensdag 15 mei 2013: zie mijn volgende post. Ik ben wat voorbarig geweest met wat ik hierboven schreef. Dit blijkt niet te kloppen. De Up kent geen oranje voorwaarschuwing, maar alleen rood knipperen als het peil al te laag is.
De tijd dat je meteen stil moest gaan staan omdat er een rood lampje gaat branden is al heel lang geleden. Ik zie het nut van controleren dan ook niet in. En dat litertje olie, daar heb ik geen last van achter in de kofferbak. Ik kreeg het er gratis bij toen ik de auto kocht. Oh nee, gratis bestaat niet. Dat zat bij de afleverkosten inbegrepen.
Edit woensdag 15 mei 2013: zie mijn volgende post. Ik ben wat voorbarig geweest met wat ik hierboven schreef. Dit blijkt niet te kloppen. De Up kent geen oranje voorwaarschuwing, maar alleen rood knipperen als het peil al te laag is.
Laatst gewijzigd door erikvank op wo 15 mei 2013, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Get up! Stand up! Don't give up ...
Volkswagen High-Up! - BMT 75pk - Deep Black Pearl - Executive Pakket - Drive Pakket - Maps & More - 220v omvormer - middenarmsteun
Volkswagen Golf Variant
Volkswagen High-Up! - BMT 75pk - Deep Black Pearl - Executive Pakket - Drive Pakket - Maps & More - 220v omvormer - middenarmsteun
Volkswagen Golf Variant
Re: motorolie
Oei, dit is wel iets om even adviserend op te reageren.
Nu kan ik de Up nog niet goed aangezien die van m'n vrouw 8 Juni, wordt afgeleverd.
Weet je zeker dat de lamp oranje is?
En kan iemand bevestigen of er olie nivo bewaking op de oliepan aanwezig is?
Bij contact aan niet lopende motor zal altijd oliedruk lampje blijven branden!(indien uitleg gewenst even laten weten)
Nu als er gewacht wordt met peil controle totdat het druk lampje gaat branden, kan je ervanuit gaan dat er al geruime tijd een tekort aan smering is op critische delen, nokkenaslagers, kleppentreinen en zuigerpennen zijn de eerste delen die hier sporen van overmatige slijtage laten zien.
Als het lampje gaat branden kan je ervanuit gaan dat de smering bijna geheel weg is en ben je dus te laat.
Als het nivo bewakingslampje is prima!
Als het druklampje is waarop je doelt niet doen, gaat een keer heel veel geld kosten.
Wij hebben klanten gehad met motoren van 900000Euro die heel snel lagerschade hadden als gevolg van een tekort aan olie door verkeerd gebruik, en in de garantie periode, maar geheel voor eigen risico.
Is trouwens geheel makkelijk aan te tonen door materiaal onderzoek en destructief onderzoek gedaan door de fabriek, wij zijn al door velen rechters in het gelijk gesteld. Met dit soort zaken.
Als er meer interesse is in het hoe en waarom laat maar even weten en zal kijken of ik dit begrijpelijk kan uitleggen aan iedereen.
Overgins de reden waarom moderne motoren weinig smeerolie verbruiken, heeft een uilaatgas emissie reden.
Olie verbruik schaadt de katalysator, en vervuildt de lambda sondes.
Fabrikanten moeten een door overheden voorgeschreven emissie levensduur halen, voor E5 is dat even uit mijn hoofd minimaal 5 jaar.
Het kan dus zijn dat als er overmatig olieverbruik zou optreden de katalysator de voorgeschreven levensduur niet haalt, en men dus met een lampje rondrijd. Ze noemen dit zelfs een milieu delict!
In de industriele motoren zitten zelfs verplicht strafmaatregelen ingebouwd als de gebruiker niet snel genoeg actie onderneemt, en kandiegene zelfs zijn machine na een bepaalde tijd niet meer normaal gebruiken.
Overheden kunnen zelfs de history uitlezen aangezien deze problemen een vastgestelde periode opgeslagen blijven.
De gebruiker en fabrikant kunnen hier fors op bestraft/beboet worden, en alsnog het probleem oplossen.
Indien de fabrikant een terugkerend gebrek heeft, dien je dit ook nog eens via een terugroep actie en met een aangepast onderdeel te vervangen op de gehele populatie.
Soms is vooroplopen met moderne technologie niet prettig.
Wij zien wel dat bv auto dealers veel moeite hebben om de laatste ontwikkelingen te kunnen volgen,
De investeringen van de juiste gereedschappen is voor vele dealers een probleem.
En goede mensen al helemaal, tech specialisten zijn zeldzaam en worden als koehandel verhandeld.
De bedragen voor een topper zijn door autodealers niet op te brengen.
Wij zijn in heel Europa gemiddeld altijd op zoek naar minimaal 5 van dit soort mensen en krijgen ze nooit aangevuld.
Deze mensen verdienen wel effies zo rond de 5000 Euries per maand!
Groeten Leen.
Nu kan ik de Up nog niet goed aangezien die van m'n vrouw 8 Juni, wordt afgeleverd.
Weet je zeker dat de lamp oranje is?
En kan iemand bevestigen of er olie nivo bewaking op de oliepan aanwezig is?
Bij contact aan niet lopende motor zal altijd oliedruk lampje blijven branden!(indien uitleg gewenst even laten weten)
Nu als er gewacht wordt met peil controle totdat het druk lampje gaat branden, kan je ervanuit gaan dat er al geruime tijd een tekort aan smering is op critische delen, nokkenaslagers, kleppentreinen en zuigerpennen zijn de eerste delen die hier sporen van overmatige slijtage laten zien.
Als het lampje gaat branden kan je ervanuit gaan dat de smering bijna geheel weg is en ben je dus te laat.
Als het nivo bewakingslampje is prima!
Als het druklampje is waarop je doelt niet doen, gaat een keer heel veel geld kosten.
Wij hebben klanten gehad met motoren van 900000Euro die heel snel lagerschade hadden als gevolg van een tekort aan olie door verkeerd gebruik, en in de garantie periode, maar geheel voor eigen risico.
Is trouwens geheel makkelijk aan te tonen door materiaal onderzoek en destructief onderzoek gedaan door de fabriek, wij zijn al door velen rechters in het gelijk gesteld. Met dit soort zaken.
Als er meer interesse is in het hoe en waarom laat maar even weten en zal kijken of ik dit begrijpelijk kan uitleggen aan iedereen.
Overgins de reden waarom moderne motoren weinig smeerolie verbruiken, heeft een uilaatgas emissie reden.
Olie verbruik schaadt de katalysator, en vervuildt de lambda sondes.
Fabrikanten moeten een door overheden voorgeschreven emissie levensduur halen, voor E5 is dat even uit mijn hoofd minimaal 5 jaar.
Het kan dus zijn dat als er overmatig olieverbruik zou optreden de katalysator de voorgeschreven levensduur niet haalt, en men dus met een lampje rondrijd. Ze noemen dit zelfs een milieu delict!
In de industriele motoren zitten zelfs verplicht strafmaatregelen ingebouwd als de gebruiker niet snel genoeg actie onderneemt, en kandiegene zelfs zijn machine na een bepaalde tijd niet meer normaal gebruiken.
Overheden kunnen zelfs de history uitlezen aangezien deze problemen een vastgestelde periode opgeslagen blijven.
De gebruiker en fabrikant kunnen hier fors op bestraft/beboet worden, en alsnog het probleem oplossen.
Indien de fabrikant een terugkerend gebrek heeft, dien je dit ook nog eens via een terugroep actie en met een aangepast onderdeel te vervangen op de gehele populatie.
Soms is vooroplopen met moderne technologie niet prettig.
Wij zien wel dat bv auto dealers veel moeite hebben om de laatste ontwikkelingen te kunnen volgen,
De investeringen van de juiste gereedschappen is voor vele dealers een probleem.
En goede mensen al helemaal, tech specialisten zijn zeldzaam en worden als koehandel verhandeld.
De bedragen voor een topper zijn door autodealers niet op te brengen.
Wij zijn in heel Europa gemiddeld altijd op zoek naar minimaal 5 van dit soort mensen en krijgen ze nooit aangevuld.
Deze mensen verdienen wel effies zo rond de 5000 Euries per maand!
Groeten Leen.
- Vinniepilon
- Donateur member
- Berichten: 588
- Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
- Locatie: Hoofddorp
Re: motorolie
Goed uitgelegd Leen.
Helaas is investeren in goede werkplaatsapparatuur en gereedschap een dure aangelegenheid en doen veel bedrijven dat niet, zeker in de tijden dat het minder gaat al helemaal niet en alleen het broodnodige. Vaak word er vergeten wat het allemaal kost om aan de eisen van een fabrikant te voldoen.
Helaas is investeren in goede werkplaatsapparatuur en gereedschap een dure aangelegenheid en doen veel bedrijven dat niet, zeker in de tijden dat het minder gaat al helemaal niet en alleen het broodnodige. Vaak word er vergeten wat het allemaal kost om aan de eisen van een fabrikant te voldoen.
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS
BMW R1100GS
Re: motorolie
Goede vraag! Naar aanleiding hiervan heb ik nog eens in het instructieboekje vanaf bladzijde 167. De Up! heeft in tegenstelling tot mijn Polo en de Golfjes en Passats die ik hiervoor reed GEEN waarschuwing vooraf. Het lampje kent alleen rood knipperen.UpSie schreef:
[...]
Weet je zeker dat de lamp oranje is?
En kan iemand bevestigen of er olie nivo bewaking op de oliepan aanwezig is?
[...]
Get up! Stand up! Don't give up ...
Volkswagen High-Up! - BMT 75pk - Deep Black Pearl - Executive Pakket - Drive Pakket - Maps & More - 220v omvormer - middenarmsteun
Volkswagen Golf Variant
Volkswagen High-Up! - BMT 75pk - Deep Black Pearl - Executive Pakket - Drive Pakket - Maps & More - 220v omvormer - middenarmsteun
Volkswagen Golf Variant
Re: motorolie
En bij rood ben je te laat.
Dus toch regelmatig peilen.
Wat geeft het.je vult de ruiten sproeier bij en je checkt de olie.
Als dat alles is neem je de banden ook mee.zo kom je niet voor verrassingen.
Dus toch regelmatig peilen.
Wat geeft het.je vult de ruiten sproeier bij en je checkt de olie.
Als dat alles is neem je de banden ook mee.zo kom je niet voor verrassingen.