Lijkt me ook. Met mijn Audi rijd ik gewoon de winter door met 18-inch winterbanden (standaard zomerbanden ook 18-inch). Gaat prima, nooit een probleem mee...el coche SEAT schreef:De huidige winterbanden zijn dusdanig ontwikkeld dat deze vuistregel achterhaald lijkt te worden.
Winterbanden
Re: Winterbanden
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
Re: Winterbanden
Sneeuw en ijs blijven hoe dan ook gladder dan water en droog asfalt. Het gewicht van de auto verandert niet. Door meer druk op het kleinere contactvlak druk je makkelijker door de 'gladheid' heen. Dat je geen problemen hebt ondervonden met bredere banden wil niet zeggen dat smallere banden niet beter zouden zijn.up! schreef:Lijkt me ook. Met mijn Audi rijd ik gewoon de winter door met 18-inch winterbanden (standaard zomerbanden ook 18-inch). Gaat prima, nooit een probleem mee...el coche SEAT schreef:De huidige winterbanden zijn dusdanig ontwikkeld dat deze vuistregel achterhaald lijkt te worden.
Zolang rallyteams zich aan de vuistregel houden zal die nog wel opgaan.
- el coche SEAT
- Donateur member
- Berichten: 818
- Lid geworden op: wo 15 feb 2012, 15:25
- Locatie: BrunssUP!m
Re: Winterbanden
VW UP! GTI, Kings Red with Black roof, 115 pk, 2023
VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023
VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023
Re: Winterbanden
Smallere banden zijn vast beter. Maar niet zóveel beter dat ik niet kies voor de mooiere looks van een groter wiel Het oog wil ook wat. En sowieso zijn winterbanden een groot verschil met zomerbanden, in welke bandenmaat dan ook.EdUp! schreef:Dat je geen problemen hebt ondervonden met bredere banden wil niet zeggen dat smallere banden niet beter zouden zijn.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
Re: Winterbanden
Ik heb geïnformeerd bij profile en op internet rondgesurfd. Ik denk dat ik ga voor een set winterbestendige Dezent RE 14" zilvergrijs + Continental TS800 175/65 82T. Velgen zijn geTUVed door Oostenrijk voor de UP inclusief sneeuwketting keuring. Banden zijn testwinnaar in meerdere tests ADAC/ANWB/ÖAMTC.
Dan weet ik zeker dat ik goed zit, en echt lelijk is de velg niet.
Dan weet ik zeker dat ik goed zit, en echt lelijk is de velg niet.
2 deurs High Up, 75pk BMT, Light Silver met TitaanZwart interieur, Executive & Drive pakket
- henri
- Forum eindbaas
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Winterbanden
Dezent RE is een net wiel. Deze had ik in de winter onder mijn Seat Ibiza FR zitten:
Re: Winterbanden
Bericht verwijderd. Forum verlaten.
Laatst gewijzigd door Olav op za 18 aug 2012, 08:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Olav
Per 10/2012: MoveUp! Candy White, 60pk, 5drs, Exec.pak (RCD, airco, maps & more), winterpak. (elektr.spiegelverst./verw., stoelverw., mistlampen), echt reservewiel + 1 jr extra garantie.
Setje winter Conti's 165/70/R14/81T op orig. staal
Per 10/2012: MoveUp! Candy White, 60pk, 5drs, Exec.pak (RCD, airco, maps & more), winterpak. (elektr.spiegelverst./verw., stoelverw., mistlampen), echt reservewiel + 1 jr extra garantie.
Setje winter Conti's 165/70/R14/81T op orig. staal
Re: Winterbanden
ik heb de standaard 16"" classics eronder, super comfort, mega stil is de up. En voor wat betreft het contactdruk daar geloof ik niet zo in die verschillen zijn echt te verwaarlozen. Gewoon heel rustig en beheerst wegrijden op glad wegdek is al 50%. Wanneer het echt glad is helpt er niets geen brede of smalle banden of contactdruk.Olav schreef:Beste Allen,
Winterbanden. Altijd weer een hele discussie, ook hier....
Zelf gekocht: setje stalen Up velgen bij dealer (ca €200 excl. BTW) en via internet 4 Continental 165/70R14/81T (€203 excl. BTW) en laten monteren bij een montagepunt in de buurt voor €50 contant. Totaal ca. €430 excl. BTW (€514 incl).
Algemene tips:
De UP is een lichte auto, kies daarom niet al te brede banden. Te brede winterbanden doen geen goed voor de grip op sneeuw (te weining contactdruk, te weining vervorming van de band om de sneeuw eruit te duwen) en bij regen is een te brede band, zeker een winterband, vragen om problemen (aquaplaning).
De 165 is standaard voor de Move Up. Zonder problemen kun je ook 175 nemen voor een winterband (of desnoods 185 als je het echt zoveel mooier vind) maar verder zou ik zelf nooit gaan voor een auto van minder dan 900 kg. Een zomerband heeft over het algemeen wat betere nat weer eigenschappen (in tegenstelling tot wat velen denken) dan een winterband en dan kan 185 verder prima (nog breder zou ik zelf niet doen), maar ontstaan er toch een paar nadelen.
Bredere banden: meer geluid, grotere draaicirkel, soms zoekerig bij rechtuit loop, hoger brandstofverbruik, hogere prijs. Staat optisch natuurlijk aardig.
14/15 of 16 inch? Winterband functioneert het beste in de sneeuw als deze een bepaalde mate van vervorming tijdens rollen heeft. Dat houdt de sneeuw uit het profiel en dat is dus gripbehoud. Kies daarom voor 14 of 15 inch (165/70R14 of 175/65R14 o.i.d.).
Kleinere velgdiameter (14/15 "): hoger afrolcomfort, minder afrolgeluid, minder scherp bochtgedrag door zijdelinge vervormbaarheid. Gunstige bandenprijs.
Grotere velgdiameter (16/17", 18"voor een Up zou ik afraden): soms duidelijk minder comfort en wat meer lawaai, scherper stuurgedrag/beter stuurgevoel, vaak aanzienlijk duurdere banden.
Hoop dat jullie hier iets aan hebben....
high up! white 75pk bm. Acc: 4 drn, panoramadak, armsteun, drive pkkt, pltsbesprnd resrvwiel en lederen interieur.
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd
Re: Winterbanden
Er is ook altijd een discusie waar je de beste banden plaatst voor of achter. Zelf monteer ik de beste altijd achter, gewoon omdat ik liever voor grip verlies dan achter. Als de kont gaat gleiden is die moeilijker weer recht te trekken dan voor.
Onderstuur kun je makkenlijk oplossen met afremmen (niet slippen)
Anderen zeggen ik heb liever voor de betere banden want dan zit ik minder snel vast met voorwielaandrijving.
Bij de BMW 535D komen achter altijd de beste, omdat de BMW dealer zegt we doen het uit veiligheid. -> overstuur gedrag.
Onderstuur kun je makkenlijk oplossen met afremmen (niet slippen)
Anderen zeggen ik heb liever voor de betere banden want dan zit ik minder snel vast met voorwielaandrijving.
Bij de BMW 535D komen achter altijd de beste, omdat de BMW dealer zegt we doen het uit veiligheid. -> overstuur gedrag.
Re: Winterbanden
Dat denk ik ook. Sowieso is een winterband, al is het een 'brede' band (185/55/15), een wereld van verschil met een even brede zomerband. Als er 16-inch winterbanden waren geweest voor de up! had ik een extra set 16-inch velgen gekocht voor de winter...Martin33 schreef:ik heb de standaard 16"" classics eronder, super comfort, mega stil is de up. En voor wat betreft het contactdruk daar geloof ik niet zo in die verschillen zijn echt te verwaarlozen. Gewoon heel rustig en beheerst wegrijden op glad wegdek is al 50%. Wanneer het echt glad is helpt er niets geen brede of smalle banden of contactdruk.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
Re: Winterbanden
Sorry hoor, maar hier staan wel erg veel open deuren en persoonlijke meningen door elkaar. Jij kiest blijkbaar voor comfort/prijs en hecht minder waarde aan een goed uiterlijk voor de auto (hoewel ook subjectief) en sportieve rij-eigenschappen. Veel zaken op het gebied van comfort zijn gestoeld op het referentiekader van de persoon. Als je een fransoos rijdt en overstapt naar een Up! is in veel gevallen de Up wat stugger, hardere stoelen etc, maar ben je al VW gewend, zoals in mijn geval, dan vind ik de Up met 16'' lichtmetaal en sportonderstel nog steeds comfortabel. Vandaar dat ik kies voor 17'' omdat ik dit mooier vind staan en de auto wat 'dikker' maakt aan de achterkant. Met standaard 5.5J velgen op 185 banden ziet de Up er van de achterkant bijna uit als een invalide-karretje.Olav schreef:Beste Allen,
Winterbanden. Altijd weer een hele discussie, ook hier....
Zelf gekocht: setje stalen Up velgen bij dealer (ca €200 excl. BTW) en via internet 4 Continental 165/70R14/81T (€203 excl. BTW) en laten monteren bij een montagepunt in de buurt voor €50 contant. Totaal ca. €430 excl. BTW (€514 incl).
Algemene tips:
De UP is een lichte auto, kies daarom niet al te brede banden. Te brede winterbanden doen geen goed voor de grip op sneeuw (te weining contactdruk, te weining vervorming van de band om de sneeuw eruit te duwen) en bij regen is een te brede band, zeker een winterband, vragen om problemen (aquaplaning).
De 165 is standaard voor de Move Up. Zonder problemen kun je ook 175 nemen voor een winterband (of desnoods 185 als je het echt zoveel mooier vind) maar verder zou ik zelf nooit gaan voor een auto van minder dan 900 kg. Een zomerband heeft over het algemeen wat betere nat weer eigenschappen (in tegenstelling tot wat velen denken) dan een winterband en dan kan 185 verder prima (nog breder zou ik zelf niet doen), maar ontstaan er toch een paar nadelen.
Bredere banden: meer geluid, grotere draaicirkel, soms zoekerig bij rechtuit loop, hoger brandstofverbruik, hogere prijs. Staat optisch natuurlijk aardig.
14/15 of 16 inch? Winterband functioneert het beste in de sneeuw als deze een bepaalde mate van vervorming tijdens rollen heeft. Dat houdt de sneeuw uit het profiel en dat is dus gripbehoud. Kies daarom voor 14 of 15 inch (165/70R14 of 175/65R14 o.i.d.).
Kleinere velgdiameter (14/15 "): hoger afrolcomfort, minder afrolgeluid, minder scherp bochtgedrag door zijdelinge vervormbaarheid. Gunstige bandenprijs.
Grotere velgdiameter (16/17", 18"voor een Up zou ik afraden): soms duidelijk minder comfort en wat meer lawaai, scherper stuurgedrag/beter stuurgevoel, vaak aanzienlijk duurdere banden.
Hoop dat jullie hier iets aan hebben....
Overigens vergeet je het meest essentiele (en vaak onderschatte) onderdeel van banden/velgen te noemen: de bandendruk. Deze is in de winter, maar ook in de zomer veel essentieler dan die laatste cm extra rubber = slechts 5% meer oppervlak (van 185->195). Daarnast spelen profieldiepte en keus voor de banden ook een belangrijke rol. Een Honkeytonkie band voor 6 tientjes zal allicht minder grip hebben dan een goede vredestein/continental/michelin band. Iedereen moet voor zichzelf de keuze maken die het beste past. Dus aanraders en afraders kunnen wat mij betreft in de prullenbak.
Het is gebruikelijk om de aandrijvende as te voorzien van de winterbanden met het meeste profiel. Jouw BMW is achterwiel aangedreven, waardoor de dealer idd de beste keus heeft gemaakt. Een achterwiel aangedreven auto is sowieso in de sneeuw veel lastiger onder controle te houden/krijgen. Voor de Up is het verstandig om op de vooras de beste winterbanden te zetten.stUp! schreef:
Bij de BMW 535D komen achter altijd de beste, omdat de BMW dealer zegt we doen het uit veiligheid. -> overstuur gedrag.
Re: Winterbanden
Ik ga meer voor de ervaring van een instructeur van een anti slip cursus die ook uit de racerij komt en dus veel weet over rijgedrag:stUp! schreef:Er is ook altijd een discusie waar je de beste banden plaatst voor of achter. Zelf monteer ik de beste altijd achter, gewoon omdat ik liever voor grip verlies dan achter. Als de kont gaat gleiden is die moeilijker weer recht te trekken dan voor.
Onderstuur kun je makkenlijk oplossen met afremmen (niet slippen)
Anderen zeggen ik heb liever voor de betere banden want dan zit ik minder snel vast met voorwielaandrijving.
Bij de BMW 535D komen achter altijd de beste, omdat de BMW dealer zegt we doen het uit veiligheid. -> overstuur gedrag.
banden met het meeste profiel monteren aan de achterzijde: --> hier wil je t.a.t. grip houden. Winterbanden vervang je al als je profiel minder wordt dan 4mm! Je kan de "oude"" dan gewoon in de zomer oprijden tot het minimum van 1.6mm.
Bandenleveranciers willen graag de nieuwe aan de voorzijde want hier slijten ze het hardst (veel bochten, remmen en optrekken) en kunnen ze sneller weer nieuwe banden verkopen. Vergeet niet dan banden nooit ouder mogen zijn dan 10 jaar.
alleen sneeuwkettingen monteer je altijd op de aangedreven wielen.
Dit is gewoon mijn mening en verplicht niemand tot iets......
high up! white 75pk bm. Acc: 4 drn, panoramadak, armsteun, drive pkkt, pltsbesprnd resrvwiel en lederen interieur.
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd
- dubbel-UP!
- Vagling liefhebber
- Berichten: 543
- Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 18:49
- Locatie: het mooie Limburg
Re: Winterbanden
Vorige week 8 waffle velgen met bridgestone blizzak lm -30 banden gehaald in Duitsland. 179/stuk.
Dubbel-UP! = black-UP! + high UP!
Re: Winterbanden
Wij hebben op onze Up de classic velgen laten monteren, op de orginele (smalle) stalen velgen worden winterbanden gemonteerd.
In tegenstelling wat hier wordt beweerd maakt het wel degelijk verschil dat je de winterbanden smaller neemt!
Je zal dan ook met name in de wintersportlanden maar weinig mensen zien die winterbanden gemonteerd hebben op brede (lichtmetalen) velgen.
Kortom, bij winterbanden is een maatje minder stukken beter (met name in de sneeuw!) als je met jé Up op wintersport gaat is het verstandig om stalen velgen te nemen, met een beetje pecht worden je mooie LM velgen geheel vernield door het gebruik van kettingen!.
Ps. tip! bestel de banden bij "www.popgom.nl" stukken goedkoper!!
Groet,
Jan
In tegenstelling wat hier wordt beweerd maakt het wel degelijk verschil dat je de winterbanden smaller neemt!
Je zal dan ook met name in de wintersportlanden maar weinig mensen zien die winterbanden gemonteerd hebben op brede (lichtmetalen) velgen.
Kortom, bij winterbanden is een maatje minder stukken beter (met name in de sneeuw!) als je met jé Up op wintersport gaat is het verstandig om stalen velgen te nemen, met een beetje pecht worden je mooie LM velgen geheel vernield door het gebruik van kettingen!.
Ps. tip! bestel de banden bij "www.popgom.nl" stukken goedkoper!!
Groet,
Jan
Re: Winterbanden
Hoi
Niet alleen de kettingen maar funest is ook het strooizout voor je L A velgen.
Grt
Niet alleen de kettingen maar funest is ook het strooizout voor je L A velgen.
Grt
High Up 75pk BlueMotion Techn. Up! Black pakket Drve pakket res.wiel
Re: Winterbanden
Grotendeels mee eens. Echter ik heb op mijn High UP al LM, en dat is toch best mooi. Stalen velgen zijn ook niet voor niets, en het prijsverschil met LM aanbieding was te klein om niet voor LM te gaan, ook in de winter. Ik ga voor 14" met 175mm. Je moet toch nieuwe kettingen kopen voor de UP maat, en de meeste fatsoenlijke kettingen hebben tegenwoordig velgbescherming. Maar ik verwacht niet gauw met de UP op wintersport te gaan, maar wel lang in een meestal zachte winter in NL rond te rijden.Jan6255 schreef:Wij hebben op onze Up de classic velgen laten monteren, op de orginele (smalle) stalen velgen worden winterbanden gemonteerd.
In tegenstelling wat hier wordt beweerd maakt het wel degelijk verschil dat je de winterbanden smaller neemt!
Je zal dan ook met name in de wintersportlanden maar weinig mensen zien die winterbanden gemonteerd hebben op brede (lichtmetalen) velgen.
Kortom, bij winterbanden is een maatje minder stukken beter (met name in de sneeuw!) als je met jé Up op wintersport gaat is het verstandig om stalen velgen te nemen, met een beetje pecht worden je mooie LM velgen geheel vernield door het gebruik van kettingen!.
Ps. tip! bestel de banden bij "www.popgom.nl" stukken goedkoper!!
Groet,
Jan
2 deurs High Up, 75pk BMT, Light Silver met TitaanZwart interieur, Executive & Drive pakket
Re: Winterbanden
Winterbanden besteld..
Banden conti ts 800 winter 175/65-14 84t.
Wielen model:Bonito indy kleur mat zwart...
Banden conti ts 800 winter 175/65-14 84t.
Wielen model:Bonito indy kleur mat zwart...
Re: Winterbanden
Dat valt ook wel mee. Ik rijd al 12 jaar op lichtmetalen velgen in de winter en heb geen enkele last van inwerking van strooizout op de velgen. En dan ben ik er niet eens extreem zuinig op. Strooizout kan ik er zo 3 weken of zo op laten zitten, daarna gewoon goed schoonmaken en dan is er nooit wat aan de hand...piet48 schreef:Niet alleen de kettingen maar funest is ook het strooizout voor je L A velgen.Grt
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
Re: Winterbanden
Gewoon de orginele stalen velgen gebruikt voor winterbanden, 4 banden besteld bij de plaatselijke "bandenboer" geen rommel.
Dunlop SP Wintersport, 4 stuks voor een gezamelijke prijs van 320 € (incl. ballanceren en montage)
Tziet er natuurlijk minder dapper uit dan de zomerwielen, maar voor de winter moeten we het er maar mee doen!
Dunlop SP Wintersport, 4 stuks voor een gezamelijke prijs van 320 € (incl. ballanceren en montage)
Tziet er natuurlijk minder dapper uit dan de zomerwielen, maar voor de winter moeten we het er maar mee doen!
Re: Winterbanden
Mijn hele auto ziet er in de winter toch al niet zo dapper uit met die pekel en ander rommel!