Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1490
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Xanderv » zo 11 feb 2024, 12:03

Voor een hobbyist is dit goed te doen hoor. Wiel eraf en dan zit de trommel met 1 torx boutje vast. Eraf halen is zoals dennus zegt een paar flinke klappen op de rand om los te breken en dan zou deze er zo af moeten.

Bij de Action hebben ze remmenreiniger voor weinig. Hierna kun je wel voelen of het euvel de rem was of ergens anders denk ik.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

keesh
Forum newbie
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 12:21

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door keesh » di 13 feb 2024, 08:54

Oke, dan moet ik even op onderzoek uit. Wat ik me nog afvraag is hoe het remsysteem aan de achterzijde werkt. Heb even een paar video's op Youtube bekeken, en het ziet eruit als een hydraulisch cilindertje dat naar 2 zijden naar buiten komt... aangestuurd door 1 leiding. Hoe werkt dat met de normale remmen en de handrem? Ik neem aan dat als ik op het rempedaal druk, ik zowel de voor- als achterrem bedien? En als ik de handrem aantrek? Dan zet ik via een remkabel (en separaat pompje?) alsnog hydraulisch druk op hetzelfde cilindertje in de trommelrem?

Ga proberen de zaak schoon te maken, en te checken of er nog voldoende remvoering is, verglazing etc.. Zag ook dat ze bij het vervangen van de delen ook de leiding van het cilindertje hadden gehaald. Nu heb ik zeker ervaring met het reviseren van hydraulische remmen bij motoren (incl. ontluchten etc.), maar ik geloof dat ze bij auto's het remsysteem vullen vanaf de ontluchtingsnippel (als ik me niet vergis), en die apparatuur heb ik niet. Anyway, ik had zelf het idee dat als de leiding om wat voor reden dan ook even los moet van de cilinder, dat ik deze dan even afdop om te voorkomen dat ie leegloopt (en ik verder in het systeem lucht krijg). Dan hoef ik enkel het laatste stukje van de leiding opnieuw te ontluchten (via de 'conventionele' manier -> pompen met je rempedaal -> nippel opendraaien). Concrete vraag: weet je wat voor schroefdraadmaat de leidingnippel is?

Heel verhaal... ik hoor het wel ;) Tnx.

keesh
Forum newbie
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 12:21

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door keesh » di 13 feb 2024, 08:55

Xanderv schreef:
zo 11 feb 2024, 12:03
Voor een hobbyist is dit goed te doen hoor. Wiel eraf en dan zit de trommel met 1 torx boutje vast. Eraf halen is zoals dennus zegt een paar flinke klappen op de rand om los te breken en dan zou deze er zo af moeten.

Bij de Action hebben ze remmenreiniger voor weinig. Hierna kun je wel voelen of het euvel de rem was of ergens anders denk ik.
We gaan komend weekend maar eens even 'trieren'... remmenreiniger heb ik altijd in huis.. :)

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1141
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door dennuus1 » di 13 feb 2024, 17:41

Bedrijfsrem is hydraulisch, parkeerrem werkt met een kabel en is mechanisch, zijn 2 verschillende systemen.

Ontluchtingsnippel is om te ontluchten, bijvullen doe je in het reservoir onder de motorkap.

Leiding afdoppen gaat niet werken. Je kunt wel een pedaalknecht gebruiken om leegloop van het systeem te voorkomen.

Leiding hoeft alleen los bij demontage/vervanging van de wielremcilinder.

keesh
Forum newbie
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 12:21

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door keesh » wo 14 feb 2024, 19:32

dennuus1 schreef:
di 13 feb 2024, 17:41
Bedrijfsrem is hydraulisch, parkeerrem werkt met een kabel en is mechanisch, zijn 2 verschillende systemen.

Ontluchtingsnippel is om te ontluchten, bijvullen doe je in het reservoir onder de motorkap.

Leiding afdoppen gaat niet werken. Je kunt wel een pedaalknecht gebruiken om leegloop van het systeem te voorkomen.

Leiding hoeft alleen los bij demontage/vervanging van de wielremcilinder.
Heb nog even een YT video bekeken, het is me nu wel duidelijk. Ben benieuwd wat ik aantref als ik de trommel demonteer.

Kun je uitleggen waarom het afdoppen niet zou gaan werken? Dan voorkom je toch gewoon dat er vloeistof/lucht in of uit kan?

keesh
Forum newbie
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 12:21

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door keesh » za 17 feb 2024, 16:34

Oke, ik heb de remtrommel van het linker achterwiel gehad. Alle remstof verwijderd, remmenreiniger gebruikt. Ik denk dat er sowieso nieuwe remschoenen op moeten (voering op het dunste punt 3 mm, km-stand 150.000) , maar gezien de prijs wil ik eigenlijk alles vernieuwen incl. trommel.

Nu beetje op de auto-onderdelen sites aan het kijken. Moeten de trommels en voeringen van perse van hetzelfde merk zijn? Ik zie namelijk dat of sommige delen van het ene merk een stuk goedkoper zijn, of niet leverbaar. Ze zijn toch allemaal 200x40 mm? Wilde sowieso niet het allergoedkoopste spul nemen, liever een 'remmenmerk' (als Brembo, TRW, ATE, Ferodo of Bosch).

Verder was het mij niet duidelijk hoe je de (hand)rem afstelt. Voor het verwijderen van de trommel eerst via een boutgat het wigje omhoog geprutst met een schroevendraaier, maar hoe stel je dat ding weer af? Het lijkt met kliks te werken.. Als ik met een schroevendraaier de remvoering naar buiten wring, zodat de wig naar onderen klikt, dan ben ik bang dat ik de trommel er niet lekker meer overheen krijg.

Heb het spul weer in elkaar gebouwd, maar als ik de handrem aantrek lijkt het wiel niet goed geremd. Wel daarna een stukje gereden, en auto remt verder goed (waarschijnlijk vooral voor). Of is het mechanisme met de wig zelfinstellend (ik zie een trekveer die eraan trekt)? Ik zie hier automatische afstelling staan.. https://www.autodoc.nl/bosch/1146898#remschoenset

Oja, voor het tijdelijk afdoppen van de remleiding dacht ik aan deze: https://www.autodoc.nl/ate/954540 met daarin een blindplug (of een ontluchtingsnippel die je dicht draait)
2.png

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1141
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door dennuus1 » za 17 feb 2024, 17:17

Afgaande op de foto zie ik geen reden om dit te vervangen, die remvoering gaat nog wel een paar jaar mee.

Remtrommels vervangen is ook nergens voor nodig.

Remvoering is zelfstellend. Wel voor montage van de trommel de voering handmatig zo strak als mogelijk afstellen (dat de trommel er nog net overheen kan).

keesh
Forum newbie
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 12:21

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door keesh » za 17 feb 2024, 21:04

dennuus1 schreef:
za 17 feb 2024, 17:17
Afgaande op de foto zie ik geen reden om dit te vervangen, die remvoering gaat nog wel een paar jaar mee.

Remtrommels vervangen is ook nergens voor nodig.

Remvoering is zelfstellend. Wel voor montage van de trommel de voering handmatig zo strak als mogelijk afstellen (dat de trommel er nog net overheen kan).
Bedoel je dan door de wig aan de linker zijde op de foto verder naar beneden te drukken/kliks te geven? Ik had namelijk het idee dat ik dan de trommel er niet meer overheen zou krijgen..

keesh
Forum newbie
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 12:21

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door keesh » zo 23 jun 2024, 07:46

Even een paar vraagjes... heb toch maar nieuwe remdelen besteld voor de achterzijde (incl. nieuwe trommels, die heb ik al zwart gespoten :D )...

Nu wil ik eigenlijk eerst de linker achterzijde doen, daarna de auto even verplaatsen en vervolgens de rechter achterzijde doen. Dit zonder de rem aan de linkerzijde ontlucht te hebben, dat wil ik in 1x achteraf doen. Even verplaatsen (desnoods met behulp van de handrem) zal wel lukken, maar zie ik iets over het hoofd waarom dat niet zou kunnen? (evt. rembekrachtiger?)

Dan even het ontluchten.. zal met 2 man moeten gebeuren. Doet hier de rembekrachtiger nog mee in het verhaal? Als ik de auto start (met de voet op de rem), voel je het pedaal iets 'zakken' als de motor gaat lopen. Geen idee wat ik dan precies voel (vacuum wat zijn werk gaat doen?). Kan ik gewoon op de ouderwetse manier ontluchten (druk zetten, nippel open, pedaal terug, nippel dicht)? Ik las ook iets over dat het voor de hoofdremcilinder niet goed is als het rempedaal helemaal wordt ingedrukt, want dit gedeelte van de zuigerstang loopt nooit door de seals (zover trap je normaal de rem niet in) met kans op lekkage... ik denk dat het wel meevalt... maar toch...

En moet ik nog iets met het ABS systeem? (las iets over de zekering eruit halen, maar ik denk dat de techniek van de Up! zo basic is dat dit niet ter zake doet..)

En waar doe ik allemaal het meegeleverde vet aan? Enkel op de 6 'pads' op de remankerplaat?

Thanks!

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1141
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door dennuus1 » zo 23 jun 2024, 16:34

Je wilt met je remmen bezig, terwijl uit je vele vragen blijkt dat je eigenlijk helemaal niet weet waar je mee bezig bent?

Je hoeft niet alles zelf te willen doen he, voor sommige belangrijke dingen (zoals remmen) kun je het ook aan een professional over laten...

Ik kan nu wel antwoorden gaan geven op al je vragen, maar dan weet je alsnog niet wat je aan het doen bent :think:

keesh
Forum newbie
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 12:21

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door keesh » ma 24 jun 2024, 07:26

Nou Dennuus... dat klopt niet hoor. Ik ben machinebouwer en doe aan mijn motoren alles zelf. Ik begin niet aan een klus als ik het gevoel heb dat het niet goed komt. Daarbij is de techniek van de Up is redelijk recht-toe-recht aan. Ik check sommige dingen liever dubbel.. Anyway...

Nieuwe voeringen zitten er al op. Miste enkel een kunststof glijpad waarop de remschoen zijdelings aanligt (misschien ben ik m vorige keer verloren :think: ), die is besteld. Auto staat stabiel op 1 plek, dus hoeft niet verplaatst te worden.

Voor het ontluchten ga ik denk ik maar een vacuumontluchter kopen. Zo komt de hoofdremcilinder niet op een positie waar ie nooit geweest is.

Plaats reactie