Uitlaat links/rechts op de Cross Up!

Bespreek hier alles omtrent het mooier of sneller maken van je UP!
Drive
Donateur member
Berichten: 217
Lid geworden op: di 28 feb 2017, 16:44
Locatie: Ergens in Brabant

Re: Uitlaat links/rechts op de Cross Up!

Bericht door Drive » zo 01 dec 2019, 14:57

Blackciti schreef:
za 30 nov 2019, 17:51
Op de foto ziet het er goed uit. Het staat beslist goed. :clap:

Maar wat ik mij afvraag: had de loop van de tweede buis niet anders gekund? Dan bedoel ik, dat de splitsing van de buizen direct vanaf het begin was gemaakt en de nieuwe over de hele lengte aan de andere kant had kunnen lopen. Dan heb je namelijk gelijk een betere/grotere, c.q. gemakkelijker doorstroming van de uitlaatgassen.
Nu ik de foto uitvergroot heb bekeken. Ben ik er ook van (uit ervaring) overtuigd, dat een T-stuk aansluiting meer luchtstromingsrichting blokkades geeft, dan wanneer er een Y-stuk (luchtdoorstroming vriendelijker) was gebruikt op de bestaande uitlaat van jouw auto.
Bij het plaatsen van een Y-stuk iets van de achterdemper gemonteerd had een betere en hogere montage mogelijkheid gegeven, dat de nieuwe rvs uitlaatpijp vóór de reservewielbak uitgekomen, en daarbij door de hogere ligging van de rvspijp, geen zorgen waren geweest van de forumleden.

Maar staat jouw auto met zijn wielen op straat dan is een op en top Good Looks.

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Uitlaat links/rechts op de Cross Up!

Bericht door Blackciti » zo 01 dec 2019, 17:09

UPyouGO schreef: Het is niet OEM.
Is er net voor de einddemper bij gelast.
Ik wilde geen extra geluid.
Er zit wel een heeeeeel klein brommetje in.
Voor mij zeer acceptabel.
Wil je meer geluid dan helpen ze je daar graag mee. Alles is mogelijk.
Als ik e.e.a. nog eens bekijk, is dat brommetje afkomstig van de nieuwe constructie, namelijk, haaks op de bestaande constructie gelast. Omdat de uitlaatgassen met kracht door de hoofdbuis worden de perst ontstaat er onderdruk in de nieuwe buis, wat verantwoordelijk is voor een brom.
Persoonlijk ben ik niet zo van extra geluid uit een uitlaat, omdat zoiets, is mijn ervaring,op den duur behoorlijk kan gaan irriteren.
De brom die de standaard demper, die midden onder de auto zit, veroorzaakt is mij al meer dan genoeg.
Laatst gewijzigd door Blackciti op ma 02 dec 2019, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Uitlaat links/rechts op de Cross Up!

Bericht door Tom Westendorp » ma 02 dec 2019, 08:47

Ik denk dat ik wel kan invullen waarom er niet gebruik is gemaakt van een Y-stuk. Het fabriceren van een uitlaat met behulp van een Y-stuk is op een up! een stuk bewerkelijker omdat je bijna geen ruimte heb. Bij een T-stuk kun je direct verder gaan met de rest van de uitlaat. Een Y-stuk zou de meest perfecte oplossing zijn maar ook met afstand de meest bewerkelijke en daardoor de meest dure.

Daarbij maakt het op onze kleine motoren allemaal geen bal uit. ;)
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Uitlaat links/rechts op de Cross Up!

Bericht door Blackciti » ma 02 dec 2019, 16:24

Petrolhead Tom schreef:
ma 02 dec 2019, 08:47
Ik denk dat ik wel kan invullen waarom er niet gebruik is gemaakt van een Y-stuk. Het fabriceren van een uitlaat met behulp van een Y-stuk is op een up! een stuk bewerkelijker omdat je bijna geen ruimte heb. Bij een T-stuk kun je direct verder gaan met de rest van de uitlaat. Een Y-stuk zou de meest perfecte oplossing zijn maar ook met afstand de meest bewerkelijke en daardoor de meest dure.

Daarbij maakt het op onze kleine motoren allemaal geen bal uit. ;)
Moeilijk of niet, als er ook maar een kleine mogelijkheid was zou ik zeker voor een Y oplossing gaan. Maar dat is mijn mening. Ik laat een ieder vrij in wat hij zelf voor oplossing kiest.

Dat het voor (onze) kleine motoren geen bal uitmaakt ben ik niet met je eens. Je zal geen wereld van verschil merken wanneer je een zo gunstig mogelijke oplossing voor dit probleem zou bewerkstelligen. Maar zeker bij de 57 pk versie, zoals in mijn geval en die van anderen, heeft het wel degelijk invloed op de loop en soepelheid van de motor. Temeer, wanneer de software is geüpdatet heeft de motor baat bij een zo gunstig mogelijke doorstroming van de in en uitlaatgassen! Mijn Citigo haalt op lange afstanden met gemak 1 op 20, ondanks het feit dat hij, als hij de sporen krijgt, de snelheidsmeter volledig uitloopt.

Gebruikersavatar
UPyouGO
Vagling liefhebber
Berichten: 208
Lid geworden op: vr 31 mei 2013, 20:08

Re: Uitlaat links/rechts op de Cross Up!

Bericht door UPyouGO » ma 02 dec 2019, 16:25

Hallo,

Tom.....Je slaat de spijker op z,n kop.
Dank voor je heldere inbreng.

En wat het brommetje betreft........Dit is niet constant aanwezig.
Alleen bij een bepaald laag toerental zo tussen de 80 en 100 km P/U.
Dus.....compleet niet hinderlijk.

P.S
Kan tussen oren zitten......De motor snort als nooit te voren T of Y......hij vind het fantastisch :)
Cross Up! Full Option!
Chip'd and dangerous!!!
Weinig meer aan doen....

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Uitlaat links/rechts op de Cross Up!

Bericht door Tom Westendorp » di 03 dec 2019, 11:51

@BlackCiti ik kan me echt niet voorstellen dat je ook maar enig verschil merkt. Zowel in verbruik niet als in loop van de motor. Daar is het verschil te klein voor. De uitlaatgassen zijn al behoorlijk afgeremd door de schottendemper tegen de tijd dat ze bij het T-stuk aankomen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Uitlaat links/rechts op de Cross Up!

Bericht door Blackciti » di 03 dec 2019, 18:55

Petrolhead Tom schreef:
di 03 dec 2019, 11:51
@BlackCiti ik kan me echt niet voorstellen dat je ook maar enig verschil merkt. Zowel in verbruik niet als in loop van de motor. Daar is het verschil te klein voor. De uitlaatgassen zijn al behoorlijk afgeremd door de schottendemper tegen de tijd dat ze bij het T-stuk aankomen.
Dat kan ik begrijpen.
Maar mijn opzet zou zijn om de splitsing van het uitlaatsysteem doormiddel van een Y direct achter de katalysator te doen.
Er zal dan ook van een totaal ánder uitlaatsysteem sprake zijn. Er zijn bedrijven die voor iedere auto compleet nieuw ontworpen RVS uitlaatsystemen exact op maat kunnen maken. Het kost wel iets, maar dan heb je ook wat. :D

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Uitlaat links/rechts op de Cross Up!

Bericht door Blackciti » di 03 dec 2019, 18:59

UPyouGO schreef:
ma 02 dec 2019, 16:25
Hallo,
P.S
Kan tussen oren zitten......De motor snort als nooit te voren T of Y......hij vind het fantastisch :)
Gefeliciteerd met je optisch zeer geslaagde uitlaat. :clap:

Gebruikersavatar
Down
Vagling liefhebber
Berichten: 398
Lid geworden op: ma 01 okt 2012, 16:54
Locatie: Beuningen

Re: Uitlaat links/rechts op de Cross Up!

Bericht door Down » ma 17 feb 2020, 08:59

Dit is gaaf gedaan.
Is dit toevallig de zelfde manier al auto flevo in harderwijk heeft gebruikt?
Exen.
2012 high up 75pk 194000 km.
2017 high up 151pk 83000km.
2019 polo 1.0 tsi 140 pk 63000km
2021 up gti 115pk 27000km
2013 high up 60pk. 303000km

Huidige:
Crosse up! Tsi 90pk. Gezinswerkpaard.

Gebruikersavatar
UPyouGO
Vagling liefhebber
Berichten: 208
Lid geworden op: vr 31 mei 2013, 20:08

Re: Uitlaat links/rechts op de Cross Up!

Bericht door UPyouGO » ma 17 feb 2020, 14:25

Hallo,

Jazeker dit is bij dezelfde tuner gedaan.
Adres hed ik van auto flevo gekregen.
Cross Up! Full Option!
Chip'd and dangerous!!!
Weinig meer aan doen....

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Uitlaat links/rechts op de Cross Up!

Bericht door Tom Westendorp » ma 17 feb 2020, 14:42

Klein wereldje! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Plaats reactie