Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 701
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door Touchwood » za 03 feb 2018, 11:21

De Up begint nu aan z'n achtste jaar. Als ik de aantallen hier genoemd zo zie zit ik er dan ver naast als ik stel, dat er nu ongeveer 70000 Vaglings rondkarren in Nederland?
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2840
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door Autheo » za 03 feb 2018, 14:06

Touchwood schreef:De Up begint nu aan z'n achtste jaar. Als ik de aantallen hier genoemd zo zie zit ik er dan ver naast als ik stel, dat er nu ongeveer 70000 Vaglings rondkarren in Nederland?
Ja, dan zit je er toch wel wat naast. Volgens Autoweek zijn de verkoopcijfers vanaf de introductie als volgt:
Volkswagen up!: 71.641
Seat Mii: 13.286
Skoda Citigo: 12.110
Totaal Vaglings dus: 97.037

Dit zijn de verkoopcijfers, er zullen ondertussen wel wat van die auto's na aanrijdingen of omgevallen bomen als total loss zijn afgevoerd, maar pas als dat meer dan 25.000 auto's zou zijn, komt dat in de buurt van jouw verwachting. Maar zoveel afgevoerde auto's lijkt me sterk.
Bijlagen
Boom op up!.jpg
Boom op up!.jpg (92.88 KiB) 69204 keer bekeken

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 701
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door Touchwood » za 03 feb 2018, 18:03

Autheo schreef:
Touchwood schreef:De Up begint nu aan z'n achtste jaar. Als ik de aantallen hier genoemd zo zie zit ik er dan ver naast als ik stel, dat er nu ongeveer 70000 Vaglings rondkarren in Nederland?
Ja, dan zit je er toch wel wat naast. Volgens Autoweek zijn de verkoopcijfers vanaf de introductie als volgt:
Volkswagen up!: 71.641
Seat Mii: 13.286
Skoda Citigo: 12.110
Totaal Vaglings dus: 97.037

Dit zijn de verkoopcijfers, er zullen ondertussen wel wat van die auto's na aanrijdingen of omgevallen bomen als total loss zijn afgevoerd, maar pas als dat meer dan 25.000 auto's zou zijn, komt dat in de buurt van jouw verwachting. Maar zoveel afgevoerde auto's lijkt me sterk.
Bijna 100.000! Des te beter. Goed voor de beschikbaarheid van onderdelen via diverse kanalen.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2840
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door Autheo » wo 16 jan 2019, 11:22

De verkoopaantallen over 2018 zijn bekend. Hierbij de cijfers (bron: Autoweek)
Tussen haakjes worden de cijfers van 2017 vermeld.

Up!: 10.090 (was 11.001)
Citigo: 2.225 (was 2.050)
Mii: 822 (was 1.232)
Totaal Vagling: 13.137 (was 14.283)

De Vagling is dus in het algemeen minder verkocht, behalve de Citigo, die is iets gestegen. Duidelijk is dat de Mii nog weer verder achterop raakt. Dat is dan ook de enige van de drie, die nog geen facelift heeft gehad. Zou dat de oorzaak zijn?

Even weer de vergelijking met de andere drieling:
Peugeot 108: 9.090 (was 7.415)
Toyota Aygo: 7.621 (was 7.449)
Citroën C1: 4.369 (was 4.100)
Totaal andere drieling: 21.080 (was 18.964)

De andere drieling is dus meer verkocht, vooral de Peugeot 108. Daarmee wordt de voorsprong die zij altijd al hadden op de Vagling alleen maar groter.

Het totaal tot nog toe verkochte Vagling ziet er als volgt uit:
Up!: 79.731
Citigo: 13.965
Mii: 13.947
Totaal Vagling: 107.734

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door damianw26 » wo 16 jan 2019, 12:47

Vreemd, de vag drieling is immers beduidend meer auto dan de citybag drieling (al is een ingebouwd infotainment een win voor de luxere 108's etc) Zullen vast lang niet allemaal particulier verkocht/geleased zijn.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13490
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door Tom Westendorp » wo 16 jan 2019, 13:06

Prima te verklaren als je ziet tegen wat voor afbraakprijzen die hokken de markt in worden gedrukt. Elke particulier super blij met de monster inruil die ze op de oude auto krijgen en maar niet inzien dat die inruil niet zo hoog is maar keihard wordt aangevuld met bizar veel korting. Anders gezegd: die nieuwe 108 van 14k kost in de praktijk hooguit 12k en is dus ook niet meer dan 12k waard en dat ga je goed voelen bij inruil bij een ander merk die niet de sluizen open zetten om auto's te verkopen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2840
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door Autheo » wo 16 jan 2019, 14:20

Nog een weetje wat de verkoopcijfers van 2018 betreft:
In het A-segment loopt de Kia Picanto met 11.008 exemplaren voorop, gevolgd door de Opel Karl met 10.156 stuks, en op de derde plaats de up! met 10.090 auto's.

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door Upsilon » wo 16 jan 2019, 15:04

Autheo schreef:
wo 16 jan 2019, 11:22
De Vagling is dus in het algemeen minder verkocht, behalve de Citigo, die is iets gestegen. Duidelijk is dat de Mii nog weer verder achterop raakt. Dat is dan ook de enige van de drie, die nog geen facelift heeft gehad. Zou dat de oorzaak zijn?
Imago denk ik. Seat heeft van de drie voor het gevoel nog het minste imago, staat ook een beetje onderaan de VAG-ladder.
Maar het gat tussen de Up! en de Mii is inderdaad wel erg groot.

Zo zie je ook dat bepaalde opties pas als laatste naar de merken Skoda en nog later Seat komen. Omdat ze toch liever je die Audi of VW verkopen.

Kijk, om een voorbeeld te geven. In m'n nieuwe auto wilde ik graag een digitale cockpit. Rond dezelfde tijd bracht Skoda de Karoq uit. best een mooie auto maar die cockpit was daar pas een half jaar later bestelbaar. Bewuste keuzes zijn dat vanuit de groep. En met een beetje pech moet je daarna er nog lang op wachten ook. Berucht zijn de lange levertijden op de Skoda en seat (instap)SUV's. Vier maanden op een auto wachten vind ik zelf wel de max. Daar ga je gemakkelijk over de zes maanden heen bij introductie, vaak nog langer.
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door kgroot.nl » wo 16 jan 2019, 17:27

Petrolhead Tom schreef:
wo 16 jan 2019, 13:06
Prima te verklaren als je ziet tegen wat voor afbraakprijzen die hokken de markt in worden gedrukt. Elke particulier super blij met de monster inruil die ze op de oude auto krijgen en maar niet inzien dat die inruil niet zo hoog is maar keihard wordt aangevuld met bizar veel korting. Anders gezegd: die nieuwe 108 van 14k kost in de praktijk hooguit 12k en is dus ook niet meer dan 12k waard en dat ga je goed voelen bij inruil bij een ander merk die niet de sluizen open zetten om auto's te verkopen.
En dan nog het punt inruilwaarde....
Ik zie gebruikte Karls ook echt voor dump prijzen weggaan.
Auto van 2-3 maanden oude voor duizenden euro's onder de al dumpprijs.
En buiten dat ruil ik mega veel karls's in op Up's omdat de auto rijd als een krant :shhh:
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13490
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door Tom Westendorp » ma 21 jan 2019, 10:46

De Karl is echt een product van een fabrikant in het nauw. Die moet je gewoon niet willen. De keuze voor een Aygo vind ik al moeilijk te begrijpen maar een Karl snap ik echt niet.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Piedro
Vagling liefhebber
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 01 feb 2012, 23:15

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door Piedro » do 07 feb 2019, 13:17

De Karl is echt een product van een fabrikant in het nauw. Die moet je gewoon niet willen. De keuze voor een Aygo vind ik al moeilijk te begrijpen maar een Karl snap ik echt niet.
... omdat de auto rijd als een krant...
Toevallig niet in de war met wat anders? De Karl heeft vrijwel elke vergelijkende test in het A-segment gewonnen, zowel in de Nederlandse als Duitse autobladen... Met name over het rijgedrag is de pers enthousiast. Ben nog redelijk tevreden met mijn Citigo, maar als ik nu opnieuw de keuze zou moeten maken, werd het vrijwel zeker een Karl. En Opel maakt overigens gewoon weer winst nu het niet meer onder het juk van GM verkeert.
Škoda Citigo Tour | 1.0 Greentech 60 pk | Brilliant Silver | 3-deurs | Travelpakket | LM velgen 'Apus' | Sunset
-------------

Afbeelding

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door kgroot.nl » vr 08 feb 2019, 11:36

Daarom heb ik een stuk of 30 Karl's ingeruild van 2-4 weken oud omdat mensen het een drama product vinden met kraken rammels en windgevoeligheid.
Karl is overigens een koreaans product en geen 100% opel
En buiten dat 1000'en euro's korting geven op een nieuw product zegt natuurlijk al genoeg
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

Drive
Donateur member
Berichten: 217
Lid geworden op: di 28 feb 2017, 16:44
Locatie: Ergens in Brabant

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door Drive » za 30 mar 2019, 23:21

De Nieuwe Volkswagen UP van 2020...
Screenshot_20190330_225755.jpg
Screenshot_20190330_225755.jpg (156.71 KiB) 65983 keer bekeken

Gebruikersavatar
mk1992
Vagling liefhebber
Berichten: 362
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 20:23
Locatie: Beek, Limburg
Contacteer:

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door mk1992 » ma 01 apr 2019, 08:44

Hmmh, weer autobild. Die hadden jaren terug al exact dezelfde afbeelding

Artikel uit...2015?? https://www.autobild.de/artikel/neuer-v ... 33616.html
De goedkoopst rijdende Up! van ze allemaal :dance:
LPG all the way


(03-12-20) Verbruik 1:17,29 - 5,78 / 100km
Brandstofkosten €2,30 / 100km
Bron: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html

Bekijk ook: https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2840
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door Autheo » wo 05 feb 2020, 21:45

De verkoopaantallen over 2019 zijn bekend. Hierbij de cijfers (bron: Autoweek)
Tussen haakjes worden de cijfers van 2018 vermeld.

Up!: 7.153 (was 10.090)
Citigo: 1.120 (was 2.225)
Mii: 720 (was 822)
Totaal Vagling: 8.993 (was 13.137)

De Vagling is dus in het algemeen weer beduidend minder verkocht dan vorig jaar.

Even weer de vergelijking met de andere drieling:
Peugeot 108: 8.434 (was 9.090)
Toyota Aygo: 8.659 (was 7.621)
Citroën C1: 4.637 (was 4.369)
Totaal andere drieling: 22.730 (was 21.080)

De oorspronkelijke drieling is dus veel meer verkocht dan de Vagling, zelfs beter nog dan vorig jaar. Duidelijk is dat daarmee de voorsprong die er altijd al was op de Vagling alleen maar groter blijft worden.

Het totaal tot nog toe verkochte Vagling ziet er als volgt uit:
Up!: 87.966
Citigo: 15.121
Mii: 14.753
Totaal Vagling: 117.840

Ten slotte: waar vorig jaar de Kia Picanto de best verkochte A-segmenter was met de Opel Karl op de tweede plek, staat dit jaar de Toyota Aygo op plek 1, en z'n drielingbroer Peugeot 108 op plek 2, de Picanto op 3 (8.014 stuks) , de Karl op 4 (7.931 stuks) en pas dan komt op plek 5 de up!

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door Gert » ma 02 mar 2020, 10:28

Heel eigenaardig die (veel) betere verkoopcijfers van de 108 drieling tov de up drieling. De up levert aanzienlijk meer auto voor minder geld vergeleken met de 108. Kennelijk zijn autokopers lang niet altijd rationeel.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2840
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door Autheo » zo 03 jan 2021, 22:23

En hier zijn dan de verkoopaantallen over 2020. Hierbij weer de cijfers volgens Autoweek
Tussen haakjes worden de cijfers van 2019 en 2018 vermeld.

Up!: 3.705 (7.153 / 10.090)
Citigo: 1.834 (1.120 / 2.225)
Mii: 1.133 ( 720 / 822)
Totaal Vagling: 6.670 ( 8.993 / 13.137)

Opnieuw is de Vagling in het algemeen weer beduidend minder verkocht dan vorig jaar. Wel met een verbetering voor de Citigo en de Mii, dat zal wel door de elektrische uitvoeringen komen.

Even weer de vergelijking met de andere drieling:
Peugeot 108: 5.318 (8.434 / 9.090)
Toyota Aygo: 6.294 ( 8.659 / 7.621)
Citroën C1: 3.715 ( 4.637 / 4.369)
Totaal andere drieling: 15.327 ( 22.730 / 21.080)

En ook nu is de oorspronkelijke drieling weer veel meer verkocht dan de Vagling. De voorsprong blijft steeds groter worden, en eigenlijk valt al wel te concluderen dat de oorspronkelijke drieling in het algemeen aantrekkelijker gevonden wordt dan de Vagling. Voor ons als Vagling rijders volkomen onbegrijpelijk, maar de cijfers spreken voor zich.

Het totaal tot nog toe verkochte Vagling ziet er als volgt uit:
Up!: 90.640
Citigo: 16.910
Mii: 15.800
Totaal Vagling: 123.450

Net als vorig jaar staat in 2020 de Aygo in het A-segment op de eerste plek, met opnieuw z'n tweelingbroer Peugeot 108 op plek 2, en eveneens weer de Kia Picanto op plek 3 (6.644 stuks). Waar vorig jaar de Opel Karl op plek 4 stond, is die nu ingenomen door Fiat 500 (3.930 stuks). De up! staat ook nu niet meer op plek 5, daar is de C1 met 10 exemplaren meer hem net voor. De up! nu dus op plek 6 met bijna de helft minder verkochte exemplaren t.o.v. 2019.

Plaats reactie