Kleine auto's onvoldoende veilig
Kleine auto's onvoldoende veilig
Compacte auto's beschermen hun inzittenden niet optimaal bij veelvoorkomende verkeersongevallen. Een test van de Duitse automobilistenclub ADAC toont aan dat bij frontale botsingen behoefte is aan verbetering, vooral voor wat betreft de werking van airbags en gordelsystemen.
Auto's botsen zelden met het hele front bij een ongeluk. De ADAC heeft daarom onderzocht wat de gevolgen zijn van een crash bij een kleine overlap van de voertuigen. De crashes werden uitgevoerd door twee voertuigen te laten botsen met weinig overlap van de voorzijde, met een snelheid van ongeveer 40 km/u. Het gaat om de modellen Skoda Citigo, Renault Twingo en Toyota Aygo.
Dit scenario komt niet voor in de gestandaardiseerde laboratoriumtests, maar de Duitse tegenhanger van de ANWB vindt de test wel bijzonder relevant, aangezien auto's in ongeveer 18 procent van alle frontale ongevallen crashen met een kleine overlap. Het risico om hierbij zeer ernstige verwondingen op te lopen is in dit geval ongeveer 10 procent hoger dan bij alle andere soorten frontale botsingen.
De winnaar van de test was de Skoda Citigo, die het predicaat 'goed' kreeg, omdat het passagierscompartiment in vergelijking met andere auto's bijzonder stabiel bleek te zijn.
Concurrenten Renault Twingo en Toyota Aygo vertoonden echter flinke vervormingen van de eerste raamstijl en de dorpel, ondanks de lage impact van het ongeval. Bovendien bleken de airbags en gordelsystemen in beide modellen niet optimaal te functioneren. Over het algemeen scoorden ze niet meer dan 'voldoende'.
De ADAC pleit voor verbetering, gezien de resultaten. Vooral bij de Toyota ontstaat potentieel levensgevaar door de vervorming van de raamstijl en de borststreek van de inzittende is in geen van de drie modellen afdoende beschermd. De bond adviseert fabrikanten om de bescherming aan de voor- en zijkant te verbeteren. Aangepaste airbag-systemen en betere veiligheidsgordelsystemen zouden hier naar het oordeel van de vereniging sterk kunnen bijdragen aan de veiligheid van de inzittenden
Bij officiële botsproeven in de voertuigontwikkeling worden overigens ook frontale ongevallen met overlap gesimuleerd, maar met een relatief grote overlap van de voorzijde van 40 procent. De auto's kunnen dan de impact-energie beter over de carrosseriestructuur verdelen dan bij een compactere overlap. De ADAC koos juist voor een kleinere overlap, omdat die hogere eisen stelt aan de structuur van het passagierscompartiment.
https://www.ad.nl/auto/kleine-auto-s-on ... ~adf0eb5d/
Niet slecht voor de citigo
Auto's botsen zelden met het hele front bij een ongeluk. De ADAC heeft daarom onderzocht wat de gevolgen zijn van een crash bij een kleine overlap van de voertuigen. De crashes werden uitgevoerd door twee voertuigen te laten botsen met weinig overlap van de voorzijde, met een snelheid van ongeveer 40 km/u. Het gaat om de modellen Skoda Citigo, Renault Twingo en Toyota Aygo.
Dit scenario komt niet voor in de gestandaardiseerde laboratoriumtests, maar de Duitse tegenhanger van de ANWB vindt de test wel bijzonder relevant, aangezien auto's in ongeveer 18 procent van alle frontale ongevallen crashen met een kleine overlap. Het risico om hierbij zeer ernstige verwondingen op te lopen is in dit geval ongeveer 10 procent hoger dan bij alle andere soorten frontale botsingen.
De winnaar van de test was de Skoda Citigo, die het predicaat 'goed' kreeg, omdat het passagierscompartiment in vergelijking met andere auto's bijzonder stabiel bleek te zijn.
Concurrenten Renault Twingo en Toyota Aygo vertoonden echter flinke vervormingen van de eerste raamstijl en de dorpel, ondanks de lage impact van het ongeval. Bovendien bleken de airbags en gordelsystemen in beide modellen niet optimaal te functioneren. Over het algemeen scoorden ze niet meer dan 'voldoende'.
De ADAC pleit voor verbetering, gezien de resultaten. Vooral bij de Toyota ontstaat potentieel levensgevaar door de vervorming van de raamstijl en de borststreek van de inzittende is in geen van de drie modellen afdoende beschermd. De bond adviseert fabrikanten om de bescherming aan de voor- en zijkant te verbeteren. Aangepaste airbag-systemen en betere veiligheidsgordelsystemen zouden hier naar het oordeel van de vereniging sterk kunnen bijdragen aan de veiligheid van de inzittenden
Bij officiële botsproeven in de voertuigontwikkeling worden overigens ook frontale ongevallen met overlap gesimuleerd, maar met een relatief grote overlap van de voorzijde van 40 procent. De auto's kunnen dan de impact-energie beter over de carrosseriestructuur verdelen dan bij een compactere overlap. De ADAC koos juist voor een kleinere overlap, omdat die hogere eisen stelt aan de structuur van het passagierscompartiment.
https://www.ad.nl/auto/kleine-auto-s-on ... ~adf0eb5d/
Niet slecht voor de citigo
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2839
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: Kleine auto's onvoldoende veilig
Hoewel iedereen hoopt dat al die veiligheidsvoorzieningen er alleen maar voor de 'zekerheid' op zitten, is het toch wel prettig te lezen dat zo'n test voor de Vagling redelijk goed uitvalt. Al vind ik al die tests wel slechts een indicatie. Want met al die joekelse SUV's op de weg, meestal door onverschillige SUVferds bestuurd (mij kan toch niets overkomen), vraag ik me af hoeveel er van die test overeind blijft als een Vagling en een SUV zo'n confrontatie hebben...
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Kleine auto's onvoldoende veilig
De veiligheidscel van de Vagling is bijzonder geavanceerd. Je merkt het ook als je bijvoorbeeld hard over een spoorwegovergang rijdt. De auto trilt amper. Natuurlijk is een nieuwe Touareg of Q7 veiliger maar voor zijn klasse doen onze auto's het erg goed.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Kleine auto's onvoldoende veilig
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volks ... ?cldtidx=2
Airbags werken tenminste goed xD
Airbags werken tenminste goed xD
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Re: Kleine auto's onvoldoende veilig
Goed om te lezen, al blijven de smart crashtests ook verbluffend. Of je de werking van de G-krachten overleeft in een flinke crash met zo'n kleine auto is een ander verhaal
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Re: Kleine auto's onvoldoende veilig
Gewoon goed opletten voorkomen beter dan genezen of in dit geval uittesten ;p
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Kleine auto's onvoldoende veilig
Je hoeft het niet zelf te doen he
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
-
- Donateur member
- Berichten: 217
- Lid geworden op: di 28 feb 2017, 16:44
- Locatie: Ergens in Brabant
Re: Kleine auto's onvoldoende veilig
Ik zag deze bij een schadeherstel in mijn woonplaats staan. Jammer
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2839
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: Kleine auto's onvoldoende veilig
Zou me verbazen als ze die schade nog kunnen herstellen, lijkt helemaal ontwricht.
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
-
- Donateur member
- Berichten: 217
- Lid geworden op: di 28 feb 2017, 16:44
- Locatie: Ergens in Brabant
Re: Kleine auto's onvoldoende veilig
Deze Seat Mii stond net stil achterin de file, en werd met zeer hoge snelheid aangereden.
Deze persoon raakte bekneld, en is op jonge leeftijd aan de opgelopen verwondingen overleden.
Deze persoon raakte bekneld, en is op jonge leeftijd aan de opgelopen verwondingen overleden.
Re: Kleine auto's onvoldoende veilig
Die klap moet echt gigantisch geweest zijn gezien de schade!
Het was volgens mij ook een 5-deurs
Het was volgens mij ook een 5-deurs
- mk1992
- Vagling liefhebber
- Berichten: 362
- Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 20:23
- Locatie: Beek, Limburg
- Contacteer:
Re: Kleine auto's onvoldoende veilig
Best eng hoe weinig veiligheid er vaak voor achterbankpassagiers is.
De goedkoopst rijdende Up! van ze allemaal
LPG all the way
(03-12-20) Verbruik 1:17,29 - 5,78 / 100km
Brandstofkosten €2,30 / 100km
Bron: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html
Bekijk ook: https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699
LPG all the way
(03-12-20) Verbruik 1:17,29 - 5,78 / 100km
Brandstofkosten €2,30 / 100km
Bron: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html
Bekijk ook: https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2839
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: Kleine auto's onvoldoende veilig
Volgens de TS is de bestuurder aan de verwondingen bezweken, en die zal ook links voorin hebben gezeten...
Zoals Jaap al zei, het moet een enorme klap geweest zijn. Het toont weer aan hoe kwetsbaar we in het verkeer zijn. We zitten a.h.w. in een dodelijk wapen, midden tussen al die andere dodelijke wapens. Het enige wat we zelf kunnen doen is heel defensief rijden, en zelf zorgen voor voldoende afstand tot je voorligger, zodat er meer gelegenheid is om niet al te abrupt te hoeven remmen. Ook al pas ik dat zelf zoveel mogelijk toe, het komt desondanks toch wel eens een enkele keer voor ineens vol in de ankers te moeten. Als je achterligger dan te traag reageert, kunnen de gevolgen dus fataal zijn. Al denken we daar liever niet aan, het zou beslist preventief werken in het verkeer als ieder zich daar toch wat vaker bewust van is en wat meer afstand houdt.
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Kleine auto's onvoldoende veilig
Helemaal mee eens.
Ben zelf ook motorrijder, dan leer je ook wel defensief rijden. Je komt écht veel idioten tegen op de weg. Mensen met haast, mensen waarbij de smartphone belangrijker is, aso's die overal schijt aan hebben, en mensen die gewoon domweg niet kunnen rijden.
Een ongeluk zit in een klein hoekje, en vaak kun je er zelf ook niks aan doen, maar ben je afhankelijk van je mede weggebruikers..
Ben zelf ook motorrijder, dan leer je ook wel defensief rijden. Je komt écht veel idioten tegen op de weg. Mensen met haast, mensen waarbij de smartphone belangrijker is, aso's die overal schijt aan hebben, en mensen die gewoon domweg niet kunnen rijden.
Een ongeluk zit in een klein hoekje, en vaak kun je er zelf ook niks aan doen, maar ben je afhankelijk van je mede weggebruikers..
Re: Kleine auto's onvoldoende veilig
- Bijlagen
-
- 1B70A4AB-7F81-4F92-8D55-AEBEC58E6608.jpeg (81.55 KiB) 27428 keer bekeken
Up! GTI / Red & Black
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2839
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: Kleine auto's onvoldoende veilig
Als ik dat artikel lees heb ik moeite om vooroordelen te onderdrukken tegen Audi's met zwarte velgen (m.n. tegen degenen die ze besturen)...
Kan me niet voorstellen dat daar normale snelheden bij in het spel zijn geweest.
Kan me niet voorstellen dat daar normale snelheden bij in het spel zijn geweest.
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
Re: Kleine auto's onvoldoende veilig
Dit lijkt me duidelijk.
- Bijlagen
-
- B9B5C22C-12C3-4D7F-AD18-5D943889A47B.jpeg (64.79 KiB) 26105 keer bekeken
Up! GTI / Red & Black
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Kleine auto's onvoldoende veilig
Voor wat betreft dit soort ongevallen kan ik mensen maar één advies meegeven: Als je ziet dat er voor je een volledige stilstaande file opdoemt rem dan zo snel en zo hard mogelijk af met je alarmlichten aan en laat een enorm gat liggen, zeker 10 á 15 auto lengtes. Selecteer alvast een lagere versnelling en rijd het gat pas dicht als je merkt dat het verkeer achter je ook hard begint te remmen. Als er een auto op hoge snelheid achterop komt rijden heb je nog kans dat je de gecreerde ruimte kunt benutten en zo het ongeluk kunt proberen te voorkomen of de klap kunt verminderen. Het maakt al een enorm verschil als je zelf nog 50 kilometer per uur rijdt of volledig stil staat.
Dit is met afstand mijn grootste angst in het verkeer.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ