zij knipper LEDs
zij knipper LEDs
Zijn de zij knipperlichten makkelijk uit de carrossorie te halen ?
Ik wil deze vervangen voor een 3 LEDs chrome unit maar het moet geen sloop partij gaan worden....
IK heb de UP nog niet ( ) dus kan dit niet na kijken.
(misschien staat er iets in de manual over het vervangen van de knipper lampjes ?)
Thx
Ik wil deze vervangen voor een 3 LEDs chrome unit maar het moet geen sloop partij gaan worden....
IK heb de UP nog niet ( ) dus kan dit niet na kijken.
(misschien staat er iets in de manual over het vervangen van de knipper lampjes ?)
Thx
-
- Forum newbie
- Berichten: 11
- Lid geworden op: zo 03 jun 2012, 13:39
Re: zij knipper LEDs
Ik heb die van mij zwart gemaakt.. Ze zijn heel makkelijk eruit te halen. Even.opzij schuiven en eruit halen.. Let op kan maar op 1 manier... Maar.dit staat oook in het boekje..
Re: zij knipper LEDs
Thx !
Re: zij knipper LEDs
Heb vandaag de chrome 3 LED zijknipperlichten gekocht en de omrandingen reeds ontvangen.
Ik heb voor de omrandingen gekozen voor gepolijst RVS en niet de verchroomde uit Duitsland.
Benieuwd hoe het staat op de White UP waarvan ik nog niet eens weet wanneer deze geleverd gaat worden......
Ik heb voor de omrandingen gekozen voor gepolijst RVS en niet de verchroomde uit Duitsland.
Benieuwd hoe het staat op de White UP waarvan ik nog niet eens weet wanneer deze geleverd gaat worden......
Re: zij knipper LEDs
Gewoon blijven verzamelen zien er goed uit, geen problemen met canbus, deze leds?
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen
Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350
Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350
Re: zij knipper LEDs
.
Laatst gewijzigd door Marantz op wo 20 jun 2012, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: zij knipper LEDs
Oh, daar zeg je zo eens wat, geheel niet aan gedacht.
Ik weet niet of de knippers ook op Canbus zitten, is makkelijk te controleren door even het lampje eruit te halen.
Misschien zijn deze 3 LEDs voldoende, ze geven helaas geen wattage op.
Er zijn ook enkele LEDs te koop voor de knippers, ook die hebben geen Canbus weerstand, dus.....
Heb wel reeds een Canbus weerstand gevonden:
http://www.jmf-gadget.com/Webwinkel-Pro ... 5watt.html
Wel prijzig die 15 euro, misschien dat ik het standaard lampje serieel kan doorverbinden met de LED unit mocht er een fout melding komen.....
Ik weet niet of de knippers ook op Canbus zitten, is makkelijk te controleren door even het lampje eruit te halen.
Misschien zijn deze 3 LEDs voldoende, ze geven helaas geen wattage op.
Er zijn ook enkele LEDs te koop voor de knippers, ook die hebben geen Canbus weerstand, dus.....
Heb wel reeds een Canbus weerstand gevonden:
http://www.jmf-gadget.com/Webwinkel-Pro ... 5watt.html
Wel prijzig die 15 euro, misschien dat ik het standaard lampje serieel kan doorverbinden met de LED unit mocht er een fout melding komen.....
Re: zij knipper LEDs
Let wel even op dat die weerstanden erg warm kunnen worden. Ik heb als eens bijna brand gehad omdat ik ze had vastgezet op iets van kunstof.
Trouwens de Up had hier al afgefikt kunnen zijn. Ik had led dagrijverlichting gevonden. Mooi met canbus en dubbele wattage. Precies wat ik zocht........dacht ik. Auto op contactgezet na plaatsing, maar leds begonnen spontaan te roken en te kwalmen. Toch maar originele lampjes teruggezet voorlopig
Trouwens de Up had hier al afgefikt kunnen zijn. Ik had led dagrijverlichting gevonden. Mooi met canbus en dubbele wattage. Precies wat ik zocht........dacht ik. Auto op contactgezet na plaatsing, maar leds begonnen spontaan te roken en te kwalmen. Toch maar originele lampjes teruggezet voorlopig
Re: zij knipper LEDs
Ok, goede tip.Brains schreef:Let wel even op dat die weerstanden erg warm kunnen worden. Ik heb als eens bijna brand gehad omdat ik ze had vastgezet op iets van kunstof.
Trouwens de Up had hier al afgefikt kunnen zijn. Ik had led dagrijverlichting gevonden. Mooi met canbus en dubbele wattage. Precies wat ik zocht........dacht ik. Auto op contactgezet na plaatsing, maar leds begonnen spontaan te roken en te kwalmen. Toch maar originele lampjes teruggezet voorlopig
Al die LEDs zijn volgens mij goedkope Chinese troep, ik zal het goed in de gaten houden en eerst grondig testen, anders gaan ze zo retour.......
Zou jij misschien kunnen testen of je een melding krijgt als je het knipper lampje verwijderd ?
- Up-Jury
- Donateur member
- Berichten: 638
- Lid geworden op: do 26 apr 2012, 14:06
- Locatie: Heerhugowaard
Re: zij knipper LEDs
Dat ga je toch niet aan mensen vragen?, al wacht je nu gewoon tot dat je Up! er is dan ken je zelf testen en uitproberen wat je wil.CBdicX schreef:Ok, goede tip.
Al die LEDs zijn volgens mij goedkope Chinese troep, ik zal het goed in de gaten houden en eerst grondig testen, anders gaan ze zo retour.......
Zou jij misschien kunnen testen of je een melding krijgt als je het knipper lampje verwijderd ?
En natuurlijk krijg je een melding....je verbreekt het circuit toch.... ook als het lampje stuk is wordt het circuit verbroken en krijg je een melding.
Re: zij knipper LEDs
Leuk die CanBus weerstanden, maar ik denk dat je beter een 4 Watt lampje ergens onder de motorkap parallel kunt schakelen. Die gaat niet fikken en kost helemaal niks, én je weet zeker dat het werkt.
Hetzelfde geldt voor die dagrijverlichting natuurlijk. Je moet in een weestand een Watt of 15 kwijt, en dat is gewoon veel. Zonder extra koeling wordt dat een probleem. Ik heb als interieurverlichting ledjes in de lamphouder gesoldeerd, en de lamp zelf laten zitten. Ik had groene ledjes, en had een mooie lichtgroene gloed (als je ervan houdt natuurlijk...).
Als ik zo eens kijk naar die leds dan zijn het superflux typen. Die zijn ca. 30mA/stuk, en waarschijnlijk nog in serie geschakeld ook. Dus bij elkaar zo'n 400mW. Dat worden CanBus problemen.
Hetzelfde geldt voor die dagrijverlichting natuurlijk. Je moet in een weestand een Watt of 15 kwijt, en dat is gewoon veel. Zonder extra koeling wordt dat een probleem. Ik heb als interieurverlichting ledjes in de lamphouder gesoldeerd, en de lamp zelf laten zitten. Ik had groene ledjes, en had een mooie lichtgroene gloed (als je ervan houdt natuurlijk...).
Als ik zo eens kijk naar die leds dan zijn het superflux typen. Die zijn ca. 30mA/stuk, en waarschijnlijk nog in serie geschakeld ook. Dus bij elkaar zo'n 400mW. Dat worden CanBus problemen.
Re: zij knipper LEDs
met dagrijverlichting zeg ik ja, dat kan problemen geven voor zo'n weerstand, maar voor knipperlichten lijkt het mij niet zo'n probleem, die staan nooit lang aan en, ehhhhhh, knipperen......NoTVR schreef:Leuk die CanBus weerstanden, maar ik denk dat je beter een 4 Watt lampje ergens onder de motorkap parallel kunt schakelen. Die gaat niet fikken en kost helemaal niks, én je weet zeker dat het werkt.
Hetzelfde geldt voor die dagrijverlichting natuurlijk. Je moet in een weestand een Watt of 15 kwijt, en dat is gewoon veel. Zonder extra koeling wordt dat een probleem. Ik heb als interieurverlichting ledjes in de lamphouder gesoldeerd, en de lamp zelf laten zitten. Ik had groene ledjes, en had een mooie lichtgroene gloed (als je ervan houdt natuurlijk...).
Als ik zo eens kijk naar die leds dan zijn het superflux typen. Die zijn ca. 30mA/stuk, en waarschijnlijk nog in serie geschakeld ook. Dus bij elkaar zo'n 400mW. Dat worden CanBus problemen.
Re: zij knipper LEDs
Oh, nou, deze vraag valt wel mee, als je eens wist wat ik allemaal aan mensen vraag en voor elkaar krijg, maar dat heeft weinig tot niets met auto's te maken..Up-Jury schreef:Dat ga je toch niet aan mensen vragen?, al wacht je nu gewoon tot dat je Up! er is dan ken je zelf testen en uitproberen wat je wil.CBdicX schreef:Ok, goede tip.
Al die LEDs zijn volgens mij goedkope Chinese troep, ik zal het goed in de gaten houden en eerst grondig testen, anders gaan ze zo retour.......
Zou jij misschien kunnen testen of je een melding krijgt als je het knipper lampje verwijderd ?
En natuurlijk krijg je een melding....je verbreekt het circuit toch.... ook als het lampje stuk is wordt het circuit verbroken en krijg je een melding.
Re: zij knipper LEDs
Was parallel niet weerstand verlagen en serieel weerstand verhogen ?NoTVR schreef:Leuk die CanBus weerstanden, maar ik denk dat je beter een 4 Watt lampje ergens onder de motorkap parallel kunt schakelen. Die gaat niet fikken en kost helemaal niks, én je weet zeker dat het werkt.
Hetzelfde geldt voor die dagrijverlichting natuurlijk. Je moet in een weestand een Watt of 15 kwijt, en dat is gewoon veel. Zonder extra koeling wordt dat een probleem. Ik heb als interieurverlichting ledjes in de lamphouder gesoldeerd, en de lamp zelf laten zitten. Ik had groene ledjes, en had een mooie lichtgroene gloed (als je ervan houdt natuurlijk...).
Als ik zo eens kijk naar die leds dan zijn het superflux typen. Die zijn ca. 30mA/stuk, en waarschijnlijk nog in serie geschakeld ook. Dus bij elkaar zo'n 400mW. Dat worden CanBus problemen.
Tenminste, zo werkt het met speakers, lijkt mij toch de zelfde theorie, of niet ?
Re: zij knipper LEDs
Parallel schakelen is weerstand verlagen inderdaad. Als je alleen LED's hebt ziet de bus een te hoge weerstand. Bij de Golf gebeurde het volgende met de interieurverlichting: bij inschakelen knipperden de LED's een stuk of 5 keer snel, en gingen uit. Of dit ook met zijknippers gaat gebeuren zul je moeten proberen.
Re: zij knipper LEDs
Ik kan met mijn denkwijze op het verkeerde spoor zitten maar dat ga ik wel uit probleren als ik de UP krijg en laat het dan weten, de prijktijk zal het uitwijzen.NoTVR schreef:Parallel schakelen is weerstand verlagen inderdaad. Als je alleen LED's hebt ziet de bus een te hoge weerstand. Bij de Golf gebeurde het volgende met de interieurverlichting: bij inschakelen knipperden de LED's een stuk of 5 keer snel, en gingen uit. Of dit ook met zijknippers gaat gebeuren zul je moeten proberen.
Ook lees ik dat LEDs erg gevoelig zijn en dat deze een vast bepaalde spanning nodig hebben om te kunnen werken, en daar weinig marge in hebben, dus het op de gok parallel aansluiten van een ander lampje bijvoorbeeld kan resulteren in het niet werken van de LEDs........
Thx
Re: zij knipper LEDs
Nee, want de boordspanning is nu eenmaal 13 Volt, daar verander je met een parallel lampje niks aan. Een gele led heeft ca. 1.8Volt nodig om op te lichten, en bij 2 Volt fikt íe al uit. Er zit dus niet alleen een LED in die knippers, maar op z'n minst ook serieweerstanden.
Re: zij knipper LEDs
of zenerdiodes....NoTVR schreef:Nee, want de boordspanning is nu eenmaal 13 Volt, daar verander je met een parallel lampje niks aan. Een gele led heeft ca. 1.8Volt nodig om op te lichten, en bij 2 Volt fikt íe al uit. Er zit dus niet alleen een LED in die knippers, maar op z'n minst ook serieweerstanden.
high up! white 75pk bm. Acc: 4 drn, panoramadak, armsteun, drive pkkt, pltsbesprnd resrvwiel en lederen interieur.
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd
Re: zij knipper LEDs
Hoeveel wattjes heb ik minimaal nodig om canbus om de tuin te leiden mbt de LED zijknipper lichten.
Ik wil dan een lampje parallel zetten, maar van hoeveel watt ?
Ik wil dan een lampje parallel zetten, maar van hoeveel watt ?
Re: zij knipper LEDs
kijk naar het originele vermogen van het knipperlicht en daar kan je het vermogen van de leds vanaf trekken. Maar waarom neem je niet gewoon een weerstand?CBdicX schreef:Hoeveel wattjes heb ik minimaal nodig om canbus om de tuin te leiden mbt de LED zijknipper lichten.
Ik wil dan een lampje parallel zetten, maar van hoeveel watt ?
high up! white 75pk bm. Acc: 4 drn, panoramadak, armsteun, drive pkkt, pltsbesprnd resrvwiel en lederen interieur.
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd