Miltek uitlaatsysteem geplaatst.

Bespreek hier alles omtrent het mooier of sneller maken van je UP!
Activate
Forum newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: za 27 feb 2021, 09:04
Locatie: 0546

Miltek uitlaatsysteem geplaatst.

Bericht door Activate » zo 07 nov 2021, 10:01

Na dat ik hem al 4 weken had liggen toch maar eens het Miltek uitlaatsysteem geplaatst.
Helaas geen foto's de telefoon heeft ze blijkbaar niet opgelsagen?? Grrhhh..

Het is de SSXVW547 large bore downpipe zonder cat en de SSXVW432 catback systeem geworden. resonated dus met demper..

Uitlaat was geen probleem, recipro zaag erin en in 3 stukken er onder uit, de kat was een ander verhaal!

De onderste en bovenste lambda afgekoppeld boven de turbo kabels van het schutbord los gemaakt en de onderste sensor er uit gehaald.
Bovenste sensor was zo moeilijk te bereiken dat ik die heb laten zitten, nu de beugel los 2xM8 moer stelt niet veel voor.
Ik kwam er achter dat een kat wel heeel erg lang warm blijft wel een half uur voordat hij handwarm is en eronder weg kon....

Efin na een half uur in alle bochten geprobeerd de kat te verwijderen,(moet tussen het subframe door) ik kreeg het echter niet voor elkaar, en ik besloot om ook het flex gedeelte tot aan de kat er af te zagen waardoor ik hopelijk iets meer ruimte kreeg.

Dit werkte bijzonder goed en de kat past langs de bodemplaat en het subframe!

De bovenste lambda er nu ook uit gehaald en overgezet.
Miltek heeft het slim gedaan, precies in het midden van de downpipe hebben ze een flens gemaakt met 3 bouten waardoor het een stuk makkelijker monteren is!

Alles eerst handvast gezet, en uitgelijnd, als eertse de klemring aand de turbo vastgezet(deze zit "koud"op elkaar zonder pakking) en kan worden vastgezet met een inbus sleutel, hierna de 2 m8 moeren er weer op, 1 valt net achter de downpipe is dus iets moeilijker te bereiken, maar gaat op zich goed.

Hierna zonder problemen de rest van de klemmen aangedraaid.

Totaal ben ik er 2 uur mee bezig geweest.

Auto van de brug en starten maar!
Ik kan niet zeggen dat ik echt blij was/ben met het geluid, eigenlijk best een hoop geluid, en dit moet goedgekeurd zijn?? Mmmhh...

Kan zijn dat hij nog wat stiller word na x kilometers maar vind hem behoorlijk luid, eerst even netjes warm rijden en dan maar eens kijken wat hij doet.

Bij 3000 rpm is hij best hoorbaar(luid!), en af toe heb je dan ook nog een kleine backfire (bang) als je dan over schakelt.
Qua koppel is het een heel stuk beter, hij komt veel makkelijker van zijn plek onder in toeren, das dus best wel een verbetering!

Binnenkort op de bank voor een maatwerktuning kijken wat hij dan doet.




Wordt vervolgd.....

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: Miltek uitlaatsysteem geplaatst.

Bericht door Caddykaatje » zo 07 nov 2021, 10:32

Het geluid is inderdaad een puntje. Super mooi systeem maar erger me nu al soms aan de sound actuator in de GTI, laat staan een andere uitlaat............... 🤔
Volkswagen UP GTI

Activate
Forum newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: za 27 feb 2021, 09:04
Locatie: 0546

Re: Miltek uitlaatsysteem geplaatst.

Bericht door Activate » zo 07 nov 2021, 10:50

Soundactuator heeft de TSI gelukkig niet, maar best wel veel geluid idd met een Miltek..

Arjan-tsi
Vagling liefhebber
Berichten: 280
Lid geworden op: za 08 dec 2018, 15:11

Re: Miltek uitlaatsysteem geplaatst.

Bericht door Arjan-tsi » ma 08 nov 2021, 11:05

Ik ben bang dat de de-cat downpipe niet goed gekeurd is. Voor de apk is het afkeur. Zelf heb ik alleen de downpipe met racecat bij mij is het geluid iets dieper geworden maar helemaal niet storend. Ik heb nog wel de originele einddemper
VW Up TSI 153pk 258nm
VW golf GTI 409pk 532nm

Activate
Forum newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: za 27 feb 2021, 09:04
Locatie: 0546

Re: Miltek uitlaatsysteem geplaatst.

Bericht door Activate » ma 08 nov 2021, 11:13

De deccat downpipe is niet goedgekeurd , voor APK hoeft dit geen probleem te zijn er vindt geen 4 gas meting meer plaats er wordt via OBD gekeken of de werking goed is, de P foutcodes heb ik er al uitgeprogrammeerd

Arjan-tsi
Vagling liefhebber
Berichten: 280
Lid geworden op: za 08 dec 2018, 15:11

Re: Miltek uitlaatsysteem geplaatst.

Bericht door Arjan-tsi » ma 08 nov 2021, 16:18

Ik dacht dat ze vanaf volgend jaar weer gingen meten omdat er veel mee gesjoemeld wordt. Dat komt mede door al die roetfilters die ze leeghalen
VW Up TSI 153pk 258nm
VW golf GTI 409pk 532nm

Arjan-tsi
Vagling liefhebber
Berichten: 280
Lid geworden op: za 08 dec 2018, 15:11

Re: Miltek uitlaatsysteem geplaatst.

Bericht door Arjan-tsi » ma 08 nov 2021, 16:24

Ik zie net dat het per 1 juli 2022 is. Maar geld alleen voor diesels dat ze de deeltjes teller gaan toepassen
VW Up TSI 153pk 258nm
VW golf GTI 409pk 532nm

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Miltek uitlaatsysteem geplaatst.

Bericht door Tom Westendorp » di 09 nov 2021, 13:53

Decat is echt serieus luid inderdaad. Ik vind het geluid dan wat blikkerig aandoen, je merkt gewoon dat een motor dan echt slag mist om een lekker zwaar geluid te produceren. Liever een downpipe met cat op de standaard pijp zoals Arjan.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Activate
Forum newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: za 27 feb 2021, 09:04
Locatie: 0546

Re: Miltek uitlaatsysteem geplaatst.

Bericht door Activate » di 09 nov 2021, 18:03

Het is juist niet blikkerig, het is juist erg zwaar en diep.

Plaats reactie