K&N Luchtfilter

Bespreek hier alles omtrent het mooier of sneller maken van je UP!
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Tom Westendorp » zo 30 sep 2012, 20:06

Ebay heb ik ze ook al wel eens voor weinig geld langs zien komen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Tom Westendorp » zo 30 sep 2012, 20:07

Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Ron UP » zo 30 sep 2012, 20:47

En anders trek je gewoon de stofzuigerslang van de stofzuiger :D :D beter iets ruimer en dan over t toetertje heenschuiven en met klemband vastzetten, dan anders de toeter eraf te zagen lijkt me..
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Tom Westendorp » zo 30 sep 2012, 21:00

Gewoon met een tiewrap vastzetten. Dat hoeft niet zo spannend. er trekt toch geen gewicht aan ofzo.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Marantz » ma 01 okt 2012, 06:29

Zo iets ja, alleen krijg je van uit de UK nog even het zelfde bedrag aan porto :(
Ook die 76 mm vind ik wat te ruim, niet om op de originele pijp te zetten maar die slang moet ook nog naar beneden en daar houd de ruimte niet over, dat is allemaal erg krap.....

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Marantz » ma 01 okt 2012, 06:34

Ron UP schreef:En anders trek je gewoon de stofzuigerslang van de stofzuiger :D :D beter iets ruimer en dan over t toetertje heenschuiven en met klemband vastzetten, dan anders de toeter eraf te zagen lijkt me..
Ook mogelijk, de slang opzich maakt natuurlijk niet uit, als het maar weerbestendig is.
Goeie tip, bij de Handyman een paar euro denk ik en in het zwart, geen mens die dit opvalt :idea:
En als je eens wist waar ik die stofzuiger en de slang allemaal voor gebruik....... :o :D
.
eerste_hulp.jpg
eerste_hulp.jpg (31.11 KiB) 4752 keer bekeken

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Marantz » ma 01 okt 2012, 10:01

Heb de UP net binnenste buiten gekeerd maar er is geen fatsoenlijke plek te vinden waar er evt. een slang doorgevoerd kan worden bijvb. naar beneden.
De motor ruimte is prop vol, ik zie nergens een mogelijkheid om een ca. 5 cm diameter slang te herbergen, tenminste op een plek die beter zou kunnen zijn als wat VW heeft bedacht.
Ik denk toch ook dat als er een betere plek zou zijn dat het plastic eindstuk wel anders gevormd zou zijn, en op een andere plek zou uitkomen (mocht dat een belangrijk verschil uitmaken).
Ik laat het maar zo, het word toch nooit een F1 spec auto ;)

Wat bij mij wel wat :?: :?: :?: oproept is dat extra bakje wat op de aanzuig buis zit, iemand die weet waarvoor dat dient....

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Tom Westendorp » ma 01 okt 2012, 13:07

Vaak is dat om of, een beetje extra geluid te creëren, of juist te zorgen dat het luchtfilter minder geluid maakt. Je zou ook gewoon een kort stukje slang kunnen bevestigen en dat naar beneden laten wijzen. Pakt hij allicht koudere lucht dan zo midden in de motorruimte.

Heeft iemand een foto van de motorruimte ik ben wel benieuwd wat er aan plek zit.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Marantz » ma 01 okt 2012, 13:20

Nou, als je naar beneden gaat kom je in de buurt van de snaren en dynamo.
Je moet naar voren en naar beneden maar dat is nou net het probleem, daar is geen ruimte.
Ik zal vanmiddag wel even wat foto's maken van de propvolle motorruimte.

Gebruikersavatar
GunSpeed
Forum eindbaas
Berichten: 1182
Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 14:09
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door GunSpeed » ma 01 okt 2012, 13:39

En Dick, al eens kunnen testen of er nu meer "pit" in zit? Ben wel benieuwd, misschien pakt ie een beetje beter aan in lagere toeren..
up! Black BMT 75pk 3d

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Marantz » ma 01 okt 2012, 15:06

Ehhhh, het is toch iets anders dan met standaard.
Ik krijg het idee dat de trekkracht die je voelt tussen 2000 en 4000 ietje naar boven is verschoven, maar ja, dat kan ook tussen de oren zitten.
Volgens mijn vrouw maakt het niets uit, maar die heeft nou net weer niets tussen der oren, alleen tussen der benen.... :o :D

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Marantz » ma 01 okt 2012, 15:08

Hier de foto's voor Tom:
.
SAM_0322.jpg
SAM_0322.jpg (42.56 KiB) 4732 keer bekeken
SAM_0323.jpg
SAM_0323.jpg (41.13 KiB) 4732 keer bekeken
SAM_0324.jpg
SAM_0324.jpg (48.47 KiB) 4732 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Tom Westendorp » ma 01 okt 2012, 16:45

Zo! Dat licht inderdaad goed vol! Ik zou er haast aan denken dat het enige is wat je kunt doen een aluminium buis aan het standaard luchtfilter maken en die zover mogelijk naar voren leiden zodat je zoveel mogelijk koude lucht pakt die door de grill/achter de koplamp komt.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Marantz » ma 01 okt 2012, 18:29

Zal lastig worden, dat zit behoorlijk luchtdicht, zelfs op de rand in het midden zit een rubber strip om de klep met zo min mogelijk lucht naden aan te sluiten.
Allemaal om zo'n gunstig mogelijke lucht weerstand te krijgen.
Ik zie nog 1 gaatje dat achter de linkerkoplamp zit, daar zou misschien een dunne slang naar beneden kunnen, zal daar eens naar kijken.
Dat is dermate verscholen dat het niet te zien is op de foto......

PS. ik zie dat er 2 alu buizen lopen vanaf het brandscherm naar de radiateur, vermoed dat de warmte voor de verwarming daar vandaan komt en niet van de aanzuigbuis, die buizen zitten onder het luchtfilter en lopen niet onderbroken door naar voren.

Gebruikersavatar
Roelio
Vagling liefhebber
Berichten: 387
Lid geworden op: di 07 aug 2012, 15:12
Locatie: Alkmaar

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Roelio » di 02 okt 2012, 15:19

Je hoeft hem alleen maar in de linker bovenhoek te brengen boven de lamp zelf. Daar is de lucht het koelst.

PS. CB heb je niet het idee dat hij sneller oppakt ?
Did you have your UP today ? Level UP !

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Marantz » di 02 okt 2012, 15:51

Roelio schreef:Je hoeft hem alleen maar in de linker bovenhoek te brengen boven de lamp zelf. Daar is de lucht het koelst.

PS. CB heb je niet het idee dat hij sneller oppakt ?
Denk je echt dat die paar centimeter wat uit zal maken ?
Sneller oppakken, nee, hij is wel iets rapper tussen 3000 en 5000, tenminste, zo ervaar ik het na een vette 600 km op de teller.
Denk dat je dit beter kunt beoordelen als je al een paar duizend gereden heb, ik vind nu nog alles beter en sneller :D

Gebruikersavatar
Roelio
Vagling liefhebber
Berichten: 387
Lid geworden op: di 07 aug 2012, 15:12
Locatie: Alkmaar

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Roelio » wo 03 okt 2012, 07:56

Denk dat het niet veel zal uitmaken.... Misschien dat ik ooit nog een K&N filter plaats of wacht op een ander mogelijkheid.
Did you have your UP today ? Level UP !

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Marantz » wo 03 okt 2012, 10:39

De echt meest koele plaats is beneden net boven de onderkant van de voorbumper.
Daar wil ik nog naar kijken en denk dat ik het ga doen met een stofzuigerslang, die zijn zo'n 3 cm dik en past wel door de ruimte die er zit bij linker koplamp.
Waar nu de lucht word aangezogen is eigenlijk de meest warme plaats, daar verzameld alle warme lucht zich.
Vreemd dat VW nou net die plaats gebruikt, of er moet een bepaalde rede achter zitten om de motor warme lucht te laten aanzuigen.
Enige wat ik kan bedenken is dat koude lucht meer zuurstof vervoerd en dat gecompesseerd moet worden met meer brandstof, meer zuurstof, meer brandstof.
Als de motor warme lucht aanzuigd, die minder zuurstof bevat, hoeft er ook minder brandstof bij anders word het mengsel te rijk (verzuipt), dus een arme motor verbruikt minder, en presto, de arme motor voldoet aan de CO2 norm.
Denk dat een UP motor met K&N filter en een koudelucht slang meer brandstof zal verbruiken, er komt tenslotte (veel) meer zuurstof binnen, dus dit zal een theoretische verhoging van PK's moeten opleveren.
Maar of dat verrschil voelbaar is ?

Punt is wel dat dit motortje best wel eens behoorlijk afgeknepen zou kunnen zijn om aan die <100 CO2 norm te voldoen en zal er wel wat winst te behalen zijn met dit soort bescheiden truuks.
Maar er zit nu eenmaal een behoorlijk gat tussen een theoretische en een praktische winst, maar ja, niet geschoten is altijd mis.
En ik vind dit geklooi leuk, heb dat jaren met motoren gedaan en nu is de auto aan de beurt, het blijft hobby.... :D

Gebruikersavatar
Roelio
Vagling liefhebber
Berichten: 387
Lid geworden op: di 07 aug 2012, 15:12
Locatie: Alkmaar

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Roelio » wo 03 okt 2012, 12:39

Goed bezig CB en anders een gat in je motorkap met air intake:)

Maar idd lucht van onder het liefst rijwind is het beste voor de zuurstof toevoer.... We zouden de temp eens moeten meten bij de ingang na 30 minuten rijden.
Did you have your UP today ? Level UP !

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: K&N Luchtfilter

Bericht door Marantz » wo 03 okt 2012, 13:31

Ik dacht al aan iets zoals zo'n plattebek van de sofzuiger, om die in de rijrichting te plaatsen, word de lucht erin geperst, ergens onderaan de bumper misschien ?
Ik laat het even sudderen in het brein :ugeek:

Denk dat meten niet eens belangrijk is als ik de motorkap voel naar een half uur rijden, en deze warmte zit uiteraard ook onder de kap.
.
plattebek.jpg
plattebek.jpg (2.92 KiB) 4313 keer bekeken

Plaats reactie