VW Tuning box
- Speed-Demon
- Forum newbie
- Berichten: 3
- Lid geworden op: wo 26 sep 2012, 22:15
VW Tuning box
Na lang beraad ga ik dit "wonder" kastje bestellen en kijken of het gebakken lucht is.
Ik heb contact gehad met 3 kopers van deze box en die waren positief !
2 hebben de box voor de 6R Polo gekocht en 1 voor de UP 60 pk.
De UP rijder (UK) is zeer positief en vind dat de motor veel beter presteerd en stabieler werkt (nou vraag ik mij af wat stabieler werken betekend).
De Polo rijders zijn ook positief met eigenlijk dezelfde conclusie dat het werkt.
1 vertelde wel dat je niet een Turbo vergelijk moet doen maar er was duidelijke verbetering.
1 Polo rijder vertelde dat zijn motor lampje begon te branden, die andere had daar geen last van en de UP rijder had dat ook niet.
Het schijnt zelfs zo te zijn dat deze box in 8 stappen afgeregeld kan worden waarbij 8 de hoogste winst betekend.
Of dat door de gebruiker te doen is weet ik niet.
Ik ga dit proberen tezamen met een K&N filter dus ik ben benieuwd.
Voordeel van deze box is dat er geen nieuwe software voor de ECU geschreven wordt, dus box eraf en alles is zoals het was.
Ik zal binnenkort uitgebreid verslag doen van installatie en prestaties.
Ik ga geen moeilijke testen doen, als het werkt moet het zo in normaal verkeer te voelen zijn, dan is het goed.
Tot snel........
Ik heb contact gehad met 3 kopers van deze box en die waren positief !
2 hebben de box voor de 6R Polo gekocht en 1 voor de UP 60 pk.
De UP rijder (UK) is zeer positief en vind dat de motor veel beter presteerd en stabieler werkt (nou vraag ik mij af wat stabieler werken betekend).
De Polo rijders zijn ook positief met eigenlijk dezelfde conclusie dat het werkt.
1 vertelde wel dat je niet een Turbo vergelijk moet doen maar er was duidelijke verbetering.
1 Polo rijder vertelde dat zijn motor lampje begon te branden, die andere had daar geen last van en de UP rijder had dat ook niet.
Het schijnt zelfs zo te zijn dat deze box in 8 stappen afgeregeld kan worden waarbij 8 de hoogste winst betekend.
Of dat door de gebruiker te doen is weet ik niet.
Ik ga dit proberen tezamen met een K&N filter dus ik ben benieuwd.
Voordeel van deze box is dat er geen nieuwe software voor de ECU geschreven wordt, dus box eraf en alles is zoals het was.
Ik zal binnenkort uitgebreid verslag doen van installatie en prestaties.
Ik ga geen moeilijke testen doen, als het werkt moet het zo in normaal verkeer te voelen zijn, dan is het goed.
Tot snel........
Re: VW Tuning box
ben benieuwd wat het resultaat is
High_UP! 60pk BM 3d in darksilver
Opties: drive, dynamic en executivepakket. maps&more, reservewiel, winterbanden, zonder type aanduiding en DS dashboard.
Extra`s: W8, vagcom, instapstrips,
Besteld: 04-08-2012 Geleverd: 01-12-2012
18,3 KM/L
Opties: drive, dynamic en executivepakket. maps&more, reservewiel, winterbanden, zonder type aanduiding en DS dashboard.
Extra`s: W8, vagcom, instapstrips,
Besteld: 04-08-2012 Geleverd: 01-12-2012
18,3 KM/L
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: VW Tuning box
Ik ben ook heel erg benieuwd! Eigenlijk moet je zien dat je een dyno test kunt doen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- Speed-Demon
- Forum newbie
- Berichten: 3
- Lid geworden op: wo 26 sep 2012, 22:15
Re: VW Tuning box
Iets sneller als ik dacht, na lezen van deze "waarschuwing" op ebay is de twijfel toch weer behoorlijk toegeslagen.
Hier de Engelse waarschuwing wat een redelijk recht door zee verhaal is.
Heb een Google vertaling geprobeerd maar dan is er geen touw meer aan vast te knopen, dus dan maar Engels.
Strekking van het verhaal is niet doen, als het te mooi is om waar te zijn, dan is dat ook zo, zeker met deze boxjes !
Having been a member of various car forums and been asked whether these 'tuning chips' work a bazillion times by other members, and after seeing how many are being listed on Ebay, i thought it was time to set the record straight on what they are, and the harm they can do to your engine.
Firstly, they neither chip or tune your engine - only a proper ECU chip, mapped to suit your car with the correct fuelling/air ratios can tune it (superchip, seb etc) and these are usually 100+ pounds to buy and are a replacement EPROM for the board in your cars ecu.
They're NOT a 10p resistor available from any branch of maplins or RS. So what does this resistor actually do? In a nutshell it cons your ecu by sending it false information about the temperature of the air going through the airflow meter or IAT sensor on your cars engine. It basically makes the ecu think the air is much colder than it actually is.
The colder the air, the denser it becomes. Dense air (if my physics is right) means that you're getting more oxygen per cubic centimetre (CC) in the combustion chamber which makes the mixture of fuel and air burn hotter, making a bigger bang and creating more power. Its this information that is used by the ecu to adjust the amount of fuel needed for the conditions its sensing, and proper running of the engine.
Right, thats the science bit out the way.
So whats the problem with the resistor 'chip' then?? Right.....with one of these resistors fitted, your cars ecu recieves the air temperature info via the resistor which, as said previously, is not an accurate reading of the air temperature going into the throttle body.
Because of this, the ecu makes the fuel system of your vehicle deliver fuel at a higher rate than the engine needs. Yes you might feel a small improvement in power (although in some vehicles the opposite is true) but too much or too little fuel is pretty serious as it can lead to detonation, lumpy idle, bore wash, higher emissions, lower mpg and, in extreme cases, even wrecked pistons!! Anyone whose ever had their car in for repairs at a garage will know how costly in terms of inconvenience and money this can be, and dont expect much help from the seller, as the small print on the packaging will state that no liability will be taken for damage caused from use of the product
Please remember what your parents probably told you many times - if something seems too good to be true it most probably is!! There are no tuning mods that deliver 20+ BHP for a couple of quid.....if it was that simple to gain horsepower from an otherwise standard engine car manufacturers development costs would be a lot lower and everyone would own a racing team Unfortunately there are also no shortage of unscrupulous people who are only too happy to relieve you of your hard earned money by promising the earth and delivering a nightmare so research your subject before you buy.....
If you're serious about tuning your engine the best advice i can give you is to go online and join a forum that covers your make and model.
This way you can speak to people who have already done it. They will tell you what works and what doesn't, whats good value for money and whats a con, and you'll meet friendly, like minded people as an added bonus
Well thats my tuppence worth - hope reading this has been of some usefulness to you. Please remember to mark it as helpful if it has been
Buy smart, and remember........fire burns!
Hier de Engelse waarschuwing wat een redelijk recht door zee verhaal is.
Heb een Google vertaling geprobeerd maar dan is er geen touw meer aan vast te knopen, dus dan maar Engels.
Strekking van het verhaal is niet doen, als het te mooi is om waar te zijn, dan is dat ook zo, zeker met deze boxjes !
Having been a member of various car forums and been asked whether these 'tuning chips' work a bazillion times by other members, and after seeing how many are being listed on Ebay, i thought it was time to set the record straight on what they are, and the harm they can do to your engine.
Firstly, they neither chip or tune your engine - only a proper ECU chip, mapped to suit your car with the correct fuelling/air ratios can tune it (superchip, seb etc) and these are usually 100+ pounds to buy and are a replacement EPROM for the board in your cars ecu.
They're NOT a 10p resistor available from any branch of maplins or RS. So what does this resistor actually do? In a nutshell it cons your ecu by sending it false information about the temperature of the air going through the airflow meter or IAT sensor on your cars engine. It basically makes the ecu think the air is much colder than it actually is.
The colder the air, the denser it becomes. Dense air (if my physics is right) means that you're getting more oxygen per cubic centimetre (CC) in the combustion chamber which makes the mixture of fuel and air burn hotter, making a bigger bang and creating more power. Its this information that is used by the ecu to adjust the amount of fuel needed for the conditions its sensing, and proper running of the engine.
Right, thats the science bit out the way.
So whats the problem with the resistor 'chip' then?? Right.....with one of these resistors fitted, your cars ecu recieves the air temperature info via the resistor which, as said previously, is not an accurate reading of the air temperature going into the throttle body.
Because of this, the ecu makes the fuel system of your vehicle deliver fuel at a higher rate than the engine needs. Yes you might feel a small improvement in power (although in some vehicles the opposite is true) but too much or too little fuel is pretty serious as it can lead to detonation, lumpy idle, bore wash, higher emissions, lower mpg and, in extreme cases, even wrecked pistons!! Anyone whose ever had their car in for repairs at a garage will know how costly in terms of inconvenience and money this can be, and dont expect much help from the seller, as the small print on the packaging will state that no liability will be taken for damage caused from use of the product
Please remember what your parents probably told you many times - if something seems too good to be true it most probably is!! There are no tuning mods that deliver 20+ BHP for a couple of quid.....if it was that simple to gain horsepower from an otherwise standard engine car manufacturers development costs would be a lot lower and everyone would own a racing team Unfortunately there are also no shortage of unscrupulous people who are only too happy to relieve you of your hard earned money by promising the earth and delivering a nightmare so research your subject before you buy.....
If you're serious about tuning your engine the best advice i can give you is to go online and join a forum that covers your make and model.
This way you can speak to people who have already done it. They will tell you what works and what doesn't, whats good value for money and whats a con, and you'll meet friendly, like minded people as an added bonus
Well thats my tuppence worth - hope reading this has been of some usefulness to you. Please remember to mark it as helpful if it has been
Buy smart, and remember........fire burns!
Re: VW Tuning box
Dat probeer ik nou al een aantal weken te zeggen.............
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen
Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350
Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: VW Tuning box
Als dat kastje werkt zoals bovenstaand verhaal dan zou ik er inderdaad verre van blijven. Op termijn sloopt het gewoon je motor. Duidelijk genoeg.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- GunSpeed
- Forum eindbaas
- Berichten: 1182
- Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 14:09
- Locatie: Vlaams-Brabant
Re: VW Tuning box
In principe werkt toch elke tuning box door de ECU te misleiden met aangepaste/verkeerde waarden.
Een tweede bezwaar is dat er geen twee motors zijn die dezelfde output leveren, zij het nu vermogen of koppel. Dat is net hetgene waar men op een testbank voor elke motor individueel winst kan mee boeken.
En laat je maar niets wijsmaken, met een atmosferische motor (dus zonder turbo) is de winst eerder beperkt tot zo'n gemiddeld 7% (met een K&N/BMC luchtfilter en 98 ipv 95 superbenzine). Voor de Up spreken we hier dan van een mega-winst van respectivelijk 4.2pk en 5.25pk...
Een tweede bezwaar is dat er geen twee motors zijn die dezelfde output leveren, zij het nu vermogen of koppel. Dat is net hetgene waar men op een testbank voor elke motor individueel winst kan mee boeken.
En laat je maar niets wijsmaken, met een atmosferische motor (dus zonder turbo) is de winst eerder beperkt tot zo'n gemiddeld 7% (met een K&N/BMC luchtfilter en 98 ipv 95 superbenzine). Voor de Up spreken we hier dan van een mega-winst van respectivelijk 4.2pk en 5.25pk...
up! Black BMT 75pk 3d
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: VW Tuning box
Een atmosferische motor chippen heeft eigenlijk alleen nut wanneer je voor de "full-monty" gaat. Dus: spaghetti spruitstuk, racekat, nokkenassen, inlaatspruitstuk, luchtfilter en catback uitlaat. Doe je dat allemaal ben je denk ik al gauw 4k kwijt. Dat doet dus niemand. Misschien dat je er 15 a 20 pk mee wint maar dat zijn erg dure pk's.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- GunSpeed
- Forum eindbaas
- Berichten: 1182
- Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 14:09
- Locatie: Vlaams-Brabant
Re: VW Tuning box
ExactlyPetrolhead Tom schreef:Een atmosferische motor chippen heeft eigenlijk alleen nut wanneer je voor de "full-monty" gaat. Dus: spaghetti spruitstuk, racekat, nokkenassen, inlaatspruitstuk, luchtfilter en catback uitlaat. Doe je dat allemaal ben je denk ik al gauw 4k kwijt. Dat doet dus niemand. Misschien dat je er 15 a 20 pk mee wint maar dat zijn erg dure pk's.
up! Black BMT 75pk 3d
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: VW Tuning box
Aan de andere kant zou het wel heel heel heel heel heel heel gaaf zijn. Een Up die je door kunt trekken naar 9000 toeren!GunSpeed schreef:ExactlyPetrolhead Tom schreef:Een atmosferische motor chippen heeft eigenlijk alleen nut wanneer je voor de "full-monty" gaat. Dus: spaghetti spruitstuk, racekat, nokkenassen, inlaatspruitstuk, luchtfilter en catback uitlaat. Doe je dat allemaal ben je denk ik al gauw 4k kwijt. Dat doet dus niemand. Misschien dat je er 15 a 20 pk mee wint maar dat zijn erg dure pk's.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- willemc700
- Forum newbie
- Berichten: 8
- Lid geworden op: vr 21 sep 2012, 18:07
Re: VW Tuning box
de 60 pk zal best te chippen zijn gezien het feit dat max power bij een relatief een laag toerental zit . je hebt ca 1200 toeren over daar is best het nodige te halen. Voor de 75 pk daar sluit ik me geheel aan bij de rest atm motor is niet de beste motor om te chippen. Waarom zou je dat ook willen? Echt snel wordt een up nooit. Daar voor heb je de up hopelijk niet gekocht.
Beetje snelle auto heeft minder dan 5 kg/1pk dus een up met 168 pk wordt pas snel Het maximale wat ik op het internet gezien heb is een up met 115 pk (turbo kit)
Beetje snelle auto heeft minder dan 5 kg/1pk dus een up met 168 pk wordt pas snel Het maximale wat ik op het internet gezien heb is een up met 115 pk (turbo kit)