Slide buiten of binnen aanzuig airco/verwarming

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
CeylanVisser
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: za 15 mei 2021, 21:42

Slide buiten of binnen aanzuig airco/verwarming

Bericht door CeylanVisser » za 02 dec 2023, 16:21

Goede middag,
Ik vraag me die nou al heel lang af,
UP! 1e generatie.
Die slide in het midden, bij je verwarming, voor buitenlucht of circulatie.
Is nou aan wat je ziet, of is aan waar de slide op staat?
Google word ik niet veel wijzer uit, is nu wel makkelijk om de warme airco lucht uit de auto her te gebruiken, autootje beslaat altijd en dan sta je 5 min op je telefoon te kijken benzine te verbruiken om naar buiten te kunnen kijken😂.
UP uitroepteken, 75pk BMT, 2012, import uit Duitsland, GTI-line, alles leer, handbak, sport onderstel, getinte ramen, mistlampen, airco en stoelverwarming

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2833
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Slide buiten of binnen aanzuig airco/verwarming

Bericht door Autheo » za 02 dec 2023, 18:50

CeylanVisser schreef:
za 02 dec 2023, 16:21
Goede middag,
Ik vraag me die nou al heel lang af,
UP! 1e generatie.
Die slide in het midden, bij je verwarming, voor buitenlucht of circulatie.
Is nou aan wat je ziet, of is aan waar de slide op staat?
Google word ik niet veel wijzer uit, is nu wel makkelijk om de warme airco lucht uit de auto her te gebruiken, autootje beslaat altijd en dan sta je 5 min op je telefoon te kijken benzine te verbruiken om naar buiten te kunnen kijken😂.
Als de schuif naar rechts staat, komt er geen verse lucht naar binnen, en circuleert alleen de lucht binnen de cabine. Als het erg koud (of erg warm is) kun je de temperatuur binnen de cabine op die manier eerder hoger (of lager) krijgen. Als de airco al wat langer aanstaat, zal die de lucht even wat ontvochtigen, zodat je even wat minder last van beslagen ruiten zult hebben. Maar als je de binnenlucht te lang niet ververst, zal die toch weer te vochtig kunnen worden, en krijg je weer beslagen ruiten. Zeker als je met een natte jas de auto bent ingestapt.
Bij de schuif naar links, komt er verse lucht van buiten naar binnen. Als je de auto net start, is de airco nog niet in staat om die lucht direct te ontvochtigen als het buiten erg vochtig is. Dan moet de airco eerst wat langer aanstaan.
Mijn tip bij koud vochtig weer: in het begin even de schuif naar rechts laten staan, de airco en de verwarming eerst even z'n werk laten doen, en dan de schuif naar links voor verse lucht.
(Op google kun je trouwens ook het instructieboekje vinden ;) )

Plaats reactie