Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
Gebruikersavatar
THID
Vagling liefhebber
Berichten: 125
Lid geworden op: di 26 jun 2012, 10:32

Re: Vochtprobleem

Bericht door THID » ma 31 dec 2012, 00:20

Psycho_Mantis schreef:Ik denk dat ik me lijst wat bij moet gaan werken, het is denk ik van belang dat we weten bij wie de opdracht "grondbalk nabewerken" is uitgevoerd en ook graag wanneer het gedaan is. En ik wil ook weten van iedereen waarbij het gedaan is of het effect heeft gehad.

Persoonlijk heb ik het idee dat de actie die alle dealers moeten uitvoeren zeker wel de oplossing is, maar door dat de actie veelste laat word uitgevoerd, is het kwaad al geschiet.
Door dat de auto zich gewoon al letterlijk heeft volgezogen met vocht wat niet weg kon al die tijd, kan het wel even duren met de huidige weersomstandigheden voor de auto weer droog is.

Buiten dit algemene probleem neemt het niet weg dat het nog steeds mogelijk is dat er ook up's zijn die wel degelijk een lek hebben via waar dan ook (slecht gekitte voorruit/achterruit, lekkende deurrubbers).

Ik kan zelf nooit geloven dat Volkswagen niet weet van dit probleem, ze weten het wel degelijk. En dit zou gewoon de oplossing moeten zijn.
Maar ik ben van mening dat volkswagen/pon/dealer onze up's direct had moeten laten terug roepen toen het bekend was. Niet bij de eerste werkplaats bezoek.

Dus misschien kunnen mensen die deze actie al hebben laten uitvoeren op hun up even van zich laten horen?
Ik heb zelf namelijk sinds een week al geen last meer van beslagen ramen (durf het haast niet te geloven), buiten dat begint de muffe vocht geur zich ook af te nemen.
geloof er niks van, mijn voorruit en panorama dak dropen bijna van het vocht een paar dagen gelegen, mijn up! is van augustus en ik heb ovale rubbers in het verticale deel van de dorpels. Voor zover ik heb kunnen zien in eerdere topics is dat de "terugroepactie" van andere up's geweest.
High up! BlueMotion Technologies 3drs 60pk Black Pearl | Dynamic | Executive | Drive | Panoramisch Dak
---
Afbeelding

Prohopper
Vagling liefhebber
Berichten: 297
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 20:48

Re: Vochtprobleem

Bericht door Prohopper » ma 31 dec 2012, 00:39

...
Laatst gewijzigd door Prohopper op wo 13 mar 2013, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.

mark#41
Forum newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: do 13 dec 2012, 19:19

Re: Vochtprobleem

Bericht door mark#41 » ma 31 dec 2012, 14:43

Ik ben nu dik 2000 km. verder door extreem nat weer in Frankrijk en ervaar GEEN lekkages condensvorming of iets dergelijks.
Ik zie net de foto met de dunne groene lijn waardoor vocht binnen zou zijn gedrongen, ik schrik daar erg van, als je dergelijke afdichtingen ziet lekken en daarna gaat afdichten dan sluit je gewoon vocht op en vocht tussen 2 plaatdelen betekent roestvorming.......

Tom misschien willen de mensen in jouw lijst de moeite nemen om hun chassis nr. te vermelden, aan de hand daarvan kun je vast stellen vanaf wanneer de vocht problemen stoppen, mijn nummer heb je en ik heb nog steeds geen enkele last van wat voor vocht dan ook.

Voor Up rijders die zich afvragen wat het gekke geluid is wat onder het dashboard vandaan komt als het regent: het is een timer/tijd relais dat ongeveer na 46/48 ruitewisser slagen of 12/13 ruitewisser interval slagen iets doet wat klinkt als een nagel over een kam laten gaan, krrrrrt , heb er zestien uren naar geluisterd.

De heen en terug rit naar Champvallier [ in de omgeving van Montlucon] was 1826 km. over heuvelachtig terrein en vreselijk veel regen, de gemiddelde snelheid was 117 km/u en het verbruik was 1op 16.6 wat weer 6 liter op 100 km. betekent, wielen 15 inch met 185/55 winterbanden, druk 2.6 bar voor en achter ,75 pk bleu motion, voor mij allezins acceptabele waarden.

Problemen: geen behalve het niet aan de praat krijgen van de mp3 speler van mijn telefoon draadloos op de maps en more...

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Vochtprobleem

Bericht door Psycho_Mantis » di 01 jan 2013, 15:15

Ik snap er geen zak van, me up is nu echt kurkdroog. (terwijl het gewoon veel geregend heeft afgelopen nacht.)
Geen beslagen ramen meer, geen stank meer.
Wel nog wel afkloppen op een grote houten plank, maar volgens mij ben ik van mijn probleem af.

Wel wacht ik nog wel even af tot ik het zeker weet, maar misschien heeft voor mij de werkplaats actie geholpen.

Prohopper
Vagling liefhebber
Berichten: 297
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 20:48

Re: Vochtprobleem

Bericht door Prohopper » wo 02 jan 2013, 21:34

...
Laatst gewijzigd door Prohopper op wo 13 mar 2013, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: Vochtprobleem

Bericht door Ron UP » wo 02 jan 2013, 21:55

Ik vroeg net aan mn vrouw hoe het met het vochtige gebeuren was bij de Up. Ze rijd er eigenlijk al een paar dagen in, zonder gebruik van de airco en ze heeft eigenlijk ook geen last meer van beslagen ramen.
De werkplaatsactie, met extra gaatjes maken in de rubbers lijkt bij ons dus ook goed te zijn geweest.
Ik zeg dit heeeeeeel voorzichtig want ben er nog niet helemaal zeker van eigenlijk....... Eerst maar eens een poosje zo doorrijden, mn hemelbekleding is er nog niet, dus ff geduld nog :D
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Prohopper
Vagling liefhebber
Berichten: 297
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 20:48

Re: Vochtprobleem

Bericht door Prohopper » wo 02 jan 2013, 22:18

...
Laatst gewijzigd door Prohopper op wo 13 mar 2013, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Vochtprobleem

Bericht door Psycho_Mantis » wo 02 jan 2013, 23:38

Prohopper schreef:Kijk anders even naar de scans van Ron. Op de werkplaatsactieformulieren staan chassisnummers vermeld van up!'s waarbij het boren van gaten noodzakelijk zou blijken te zijn. Het chassisnummer van onze up! is van nà de genoemde chassisnummers, dus hoefde er in onze up! niet geboord te worden. Een citaat uit scan 2: "vanaf chassisnummer WVWZZZAAZCD031253 is de afdichting van de carrosserie geoptimaliseerd".
Nou echt niet...
Ron UP schreef:Hey allen,
Ik heb net ff de werkplaatsactieformulieren ingescand met de waterafvoergaatjes (ook extra) en de chassisnummers waar het wel en niet voor geld...........misschien wel handig ?

http://tinypic.com/r/2lxbfkh/6

http://tinypic.com/r/9jm4qq/6

http://tinypic.com/r/29fwaop/6
Mijn up heeft Chass.nr: WVWZZZAAZCD041***
Dus is hoger dan op het formulier, en toch is de werkzaamheden uitgevoerd. En blijkbaar (kan het nog steeds niet geloven) is het toch misschien opgelost.
Ook vandaag, geen condens in de auto. :D

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Vochtprobleem

Bericht door Inge » do 03 jan 2013, 21:12

Vandaag ook meteen naar het vochtprobleem laten kijken (moest ernaar toe voor de Move&fun en een dicht dashboardkastje wat helaas niet geplaatst kon worden) - na het wassen was een dag later mijn Pingi "mooi" (maar niet heus) roze. Dus deze ontladen en weer in de auto teruggeplaatst en vanochtend was deze weer roze. Hij had de afgelopen paar dagen buiten bij mijn ouders gestaan in de nattigheid. Vanmiddag weer ontladen en morgen maar weer terug in de auto leggen ( hij staat nu weer in de garage en kijken wat er dan gebeurd). Helaas is er bij mij niets gevonden - hebben wel naar het schot gekeken tussen motor en binnenruimte en de rest van de auto op eventuele plaatsen onderzocht. Ze blijven het in de gaten houden hebben ze me beloofd - er is bij PON navraag gedaan maar daar is nog niets bekend van waar de lekkages zouden kunnen zitten + ze hebben er officieel melding van gemaakt bij PON. Ben benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen - wil best eventjes geduld hebben maar.... over een maandje of twee is het toch wel op denk ik zo. Hoop dat ze voor die tijd wat weten bij PON en anders gaat de garage maar (nogmaals) grondig op onderzoek uit net zo lang tot ze het vinden.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
Yup!
Forum newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: za 15 dec 2012, 21:20

Re: Vochtprobleem

Bericht door Yup! » do 03 jan 2013, 22:16

Na een paar weken wachten een antwoordt van PON, ziet er niet naar uit dat ze snel met een oplossing voor sommigen gaan komen.
Vreemd dat die update met dat doorboren van de rubber stoppen niet vermeld wordt, in dat geval hadden ze kunnen melden dat het probleem was opgelost en alleen op de eerste serie van toepassing was.

We hebben deze vraag eerder gehad van een klein aantal klanten, maar hebben bij hen geen lekkages of defecten geconstateerd aan hun up!.
We hebben de volgende tips voor u om het achterblijven van vocht tegen te gegaan.
Tip 1: oppassen met vochtige spullen
Dit lijkt wellicht een voor de hand liggende tip, maar de up! is een compacte auto. Het vocht van natte (sneeuw)schoenen of jas heeft in een up! daarom een grotere luchtvochtigheid tot gevolg dan bijvoorbeeld in een Passat. Er is immers minder lucht om het vocht aan af te geven.
Tip 2: ruiten schoon houden
Vocht hecht beter op een vuile of vettige ruit. Reinig en ontvet de ruiten daarom regelmatig aan de binnenzijde.
Tip 3: airco uit bij lage temperatuur
Naast verkoeling zorgt een airco ook voor ontvochtiging van de lucht. Daar kunt u hem dus voor gebruiken als het vochtig is in de auto.
Bij lage buitentemperaturen (lager dan +2 graden) zal de airco van een auto echter automatisch uitschakelen. Laat u de airco aanstaan rond deze temperatuur? Dan zal hij wellicht gaan in- en uitschakelen. En bij het opstarten van de airco stroomt er tijdelijk extra vochtige lucht het interieur in.
Tip 4: controleer de recirculatiestand van de kachel
Het uitzetten van de recirculatie van de kachel wordt nog wel eens vergeten. Hierdoor wordt het snel vochtiger in de auto. Het schuifje dient geheel naar links te worden geschoven.
Ik hoop dat u vele plezierige kilometers zal maken.

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: Vochtprobleem

Bericht door Ron UP » do 03 jan 2013, 23:07

Deze uitleg heb ik toen ook meegekregenop een paar papiertjes, pffff, ze bedoelen t misschien wel goed maar zoeken niet genoeg naar de oorzaak..
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Vochtprobleem

Bericht door Tom Westendorp » vr 04 jan 2013, 08:48

Geen van alle tips zijn oplossingen maar het intrappen van open deuren. Ik hoop dat ze de problemen snel gevonden hebben.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

mark#41
Forum newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: do 13 dec 2012, 19:19

Re: Vochtprobleem

Bericht door mark#41 » vr 04 jan 2013, 09:20

Update van onze up.
GEEN vocht op welke plaats dan ook, de mijne staat zoals eerder al vermeld dag en nacht buiten in volle weer en wind.
Wel staat de voorkant lager dan de achterkant door de parkeer/ oprit dat is op 3 meter ong. 7 centimeter.

Misschien is er op het forum een VW medewerker die een explodedview van alle plaatdelen kan plaatsen om duidelijkheid te verkrijgen over de constructie van de dorpels en hoe daar de dwarsbalk onder de stoelen aan bevestigd is, maw. of de dorpel open is op de plek waar deze dwarsbalk aan de dorpel is gepuntlast.
Onder de stoelen is in de bekleding een gat aanwezig , als je met je vingers naar binnen gaat kun je in de dwarsbalk een gat vinden.
De dwarsbalk is aan de bodemplaat en aan de dorpel vast gelast, als er nu in de dorpel veel water staat en er is een doorgang terhoogte van de dwarsbalk dan kan water zo naar binnen stromen en zuigt de bekleding zich vol.

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Vochtprobleem

Bericht door Inge » vr 04 jan 2013, 10:36

Daar sluit ik me volmondig bij aan - hoop alleen dat de oplossing voor zowel UP! als Citigo dezelfde is/ zal zijn.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
Henk1200
Forum newbie
Berichten: 55
Lid geworden op: do 16 feb 2012, 18:51

Re: Vochtprobleem

Bericht door Henk1200 » vr 04 jan 2013, 13:13

Ben vandaag naar de dealer geweest om te vragen of mijn Up! ook nog gaten nodig had in de deurpanel. Uit het antwoord bleek van niet terwijl ik toch nog best vaak vocht heb in mijn auto. Net ook mijn auto gewassen en gelijk hele voorruit beslagen. De dealer is ook even gaan kijken of er daadwerkelijk gaatjes in de doorpanel zitten en deze waren aanwezig. Enig idee wat ik nu moet doen? Ga denk ik binnenkort weer naar de dealer om te vragen of ze er een oplossing voor hebben.
| HIGH UP! | BlueMotion | 75 PK | Executive pakket | Zwart | Dashboard Zwart |

mirjam k
Forum newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 09 dec 2012, 12:33

Re: Vochtprobleem

Bericht door mirjam k » vr 04 jan 2013, 14:13

Inge schreef:Vandaag ook meteen naar het vochtprobleem laten kijken (moest ernaar toe voor de Move&fun en een dicht dashboardkastje wat helaas niet geplaatst kon worden) - na het wassen was een dag later mijn Pingi "mooi" (maar niet heus) roze. Dus deze ontladen en weer in de auto teruggeplaatst en vanochtend was deze weer roze. Hij had de afgelopen paar dagen buiten bij mijn ouders gestaan in de nattigheid. Vanmiddag weer ontladen en morgen maar weer terug in de auto leggen ( hij staat nu weer in de garage en kijken wat er dan gebeurd). Helaas is er bij mij niets gevonden - hebben wel naar het schot gekeken tussen motor en binnenruimte en de rest van de auto op eventuele plaatsen onderzocht. Ze blijven het in de gaten houden hebben ze me beloofd - er is bij PON navraag gedaan maar daar is nog niets bekend van waar de lekkages zouden kunnen zitten + ze hebben er officieel melding van gemaakt bij PON. Ben benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen - wil best eventjes geduld hebben maar.... over een maandje of twee is het toch wel op denk ik zo. Hoop dat ze voor die tijd wat weten bij PON en anders gaat de garage maar (nogmaals) grondig op onderzoek uit net zo lang tot ze het vinden.
Ik krijg alweer de kriebels als ik dit lees dat er bij Pon niks bekend is van waar de lekkages vandaan komen, mijn auto staat daar namelijk nu.
Om eerlijk te zijn begin ik het vertrouwen dan ook een beetje kwijt te raken of er daadwerkelijk ooit een oplossing gevonden gaat worden.
Het was de dagen voordat mijn Up ernaartoe ging echt bar en boos, letterlijk een gevaar op de weg, warme lucht en airco hielpen ook al niet meer.
Mijn dealer weet ook dat ik terug zal blijven komen tot het probleem daadwerkelijk opgelost is.
Ik hou jullie op de hoogte wat Pon ermee heeft gedaan zodra mijn Up weer terug is.

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Vochtprobleem

Bericht door Psycho_Mantis » vr 04 jan 2013, 14:32

mirjam k schreef:
Inge schreef:...
Ik krijg alweer de kriebels als ik dit lees dat er bij Pon niks bekend is van waar de lekkages vandaan komen, mijn auto staat daar namelijk nu.
Om eerlijk te zijn begin ik het vertrouwen dan ook een beetje kwijt te raken of er daadwerkelijk ooit een oplossing gevonden gaat worden.
Het was de dagen voordat mijn Up ernaartoe ging echt bar en boos, letterlijk een gevaar op de weg, warme lucht en airco hielpen ook al niet meer.
Mijn dealer weet ook dat ik terug zal blijven komen tot het probleem daadwerkelijk opgelost is.
Ik hou jullie op de hoogte wat Pon ermee heeft gedaan zodra mijn Up weer terug is.
Hebben ze bij jou up nog geprobeerd om de gaten te maken eigenlijk? Misschien heb ik het even gemist.

mirjam k
Forum newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 09 dec 2012, 12:33

Re: Vochtprobleem

Bericht door mirjam k » vr 04 jan 2013, 14:42

Bij de mijne weet ik het niet, zal alles wel te horen krijgen als hij weer terugkomt van Pon, maar om eerlijk te zijn ben ik het vertrouwen in VW kwijt.
Ik heb nu een vervangende auto, nou die is zelfs nog een haartje erger, begrijp dan ook niet dat ze dat zelf niet doorhebben en ruiken.
Bah echt vies, sorry Thur Genderen maar het is wel de waarheid!

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Vochtprobleem

Bericht door Tom Westendorp » vr 04 jan 2013, 15:30

Je leen Up! Heeft last van dezelfde kwaal?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

mirjam k
Forum newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 09 dec 2012, 12:33

Re: Vochtprobleem

Bericht door mirjam k » vr 04 jan 2013, 16:51

Het is een Mii die ik tijdelijk heb, met overduidelijk hetzelfde probleem, als je de deur opendoet komt de schimmelgeur je al tegemoet.
Zonde hoor van zo'n leuke auto, is een demo, die ze nog willen verkopen voor € 9.950, zullen ze vrees ik nooit kwijt raken.
http://www.thur.nl/686094.html?cavTab=l ... vPageType=

Plaats reactie