Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Cup
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 09 apr 2012, 10:17

Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Cup » ma 13 aug 2012, 15:11

Hallo,

Na 15000 kilometer de eerste kleine onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Kostte 115 euro,vlel me niet mee.
Zijn er forumbezoekers die ook al een kleine beurt hebben laten uitvoeren en wat kostte dat?

Gebruikersavatar
pvaken
Vagling liefhebber
Berichten: 108
Lid geworden op: za 07 jul 2012, 13:26
Locatie: De Meern

Re: Onderhoudsbeurt

Bericht door pvaken » ma 13 aug 2012, 19:13

Geen onderhoudsbeurt, auto moet nog komen :)
Ik vind de prijs alleszins redelijk.
Bij de kwikfit heb je een kleine beurt vanaf 69 euro dus voor een VW dealer vind ik het een redelijke prijs.
|Skoda Citigo Tour 60PK|Deep Black Pearl Metallic|5 Deurs|Travel Pakket|media pakket|Sunset|Reservewiel|kofferbaklampje :)|
|Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCI (140PK) titanium|Panther Black|7" Navi|getinte ramen|zilveren roofrails|Ipod integratie|

Gebruikersavatar
Toine
Vagling liefhebber
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 02 jul 2012, 09:00

Re: Onderhoudsbeurt

Bericht door Toine » ma 13 aug 2012, 20:10

Zeer schappelijke prijs en dan voor VW, ben benieuwd wat Seat me gaat rekenen, maar dat gaat nog zeker 6-10 maand duren...
Seat Mii Style Sport 75 PK Candywit, Airco, Seat Sound System 2 + SPS, Drive Pakket

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Onderhoudsbeurt

Bericht door up! » ma 13 aug 2012, 20:44

Ik vind het alleszins redelijk. Een uurtje werk aan de auto is er toch wel, tel daar de olie en het oliefilter bij op, de milieuheffing en de verwijderingsbijdrage en dan zit je op 115 euro. Een kleine beurt voor mijn motor (Honda 1100) kost me het dubbele...
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: Onderhoudsbeurt

Bericht door Marantz » di 14 aug 2012, 13:23

Nu al 15.000, daar ga ik zeker 1.5 tot 2 jaar over doen, afhankelijk van vakantie bestemming.
En Kwikfit is prima voor dit soort klein onderhoud, maar dan pas na de garantie, gebeurt er wat tijdens de garantie, dan heb je direct geklooi als het onderhoud niet bij VW is gedaan.

Gebruikersavatar
Up-Jury
Donateur member
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 14:06
Locatie: Heerhugowaard

Re: Onderhoudsbeurt

Bericht door Up-Jury » di 14 aug 2012, 14:45

kwitfit geeft geen Mobiliteitsgarantie

Gebruikersavatar
el coche SEAT
Donateur member
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 15 feb 2012, 15:25
Locatie: BrunssUP!m

Re: Onderhoudsbeurt

Bericht door el coche SEAT » di 14 aug 2012, 14:49

CBdicX schreef:Nu al 15.000, daar ga ik zeker 1.5 tot 2 jaar over doen, afhankelijk van vakantie bestemming.
En Kwikfit is prima voor dit soort klein onderhoud, maar dan pas na de garantie, gebeurt er wat tijdens de garantie, dan heb je direct geklooi als het onderhoud niet bij VW is gedaan.
Maar ja ook jij moet na een jaar naar de VW dealer voor een beurt gaan, wil je aanspraak houden op de garantie en mobilteitsservice.
Skoda CITIGOe IV Style, Crystal blue metallic 83 pk 2020 Afbeelding

SEAT Leon ST FR, Desire Red metallic, 150 PK 2017 Afbeelding

Up! Lover
Forum newbie
Berichten: 41
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 10:57

Re: Onderhoudsbeurt

Bericht door Up! Lover » za 18 aug 2012, 06:52

CBdicX schreef:Nu al 15.000, daar ga ik zeker 1.5 tot 2 jaar over doen, afhankelijk van vakantie bestemming.
En Kwikfit is prima voor dit soort klein onderhoud, maar dan pas na de garantie, gebeurt er wat tijdens de garantie, dan heb je direct geklooi als het onderhoud niet bij VW is gedaan.
Yep, al heb je nog geen 15.000 gereden, toch na een jaar de beurt uit laten voeren. Is mij ook verteld. Eigenlijk kinderachtig, 15.000 is 15.000, dus raar dat je het standaard na een jaar moet laten doen. Ook ik haal die 15.000 niet in een jaar. Hier in Raalte gaat dat 100 euro kosten is mij gezegd bij de dealer.

stUp!
Vagling liefhebber
Berichten: 221
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 17:29

Re: Onderhoudsbeurt

Bericht door stUp! » za 18 aug 2012, 14:18

Olie gaat ''maar'' 1 jaar mee.

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Onderhoudsbeurt

Bericht door up! » za 18 aug 2012, 14:40

De up! is daarin totaal niet verschillend met andere auto's. Bij elke auto moet je de olie in principe jaarlijks verversen. Hoewel 2 jaar in principe ook wel kan, ook bij de up! :)
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
Toine
Vagling liefhebber
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 02 jul 2012, 09:00

Re: Onderhoudsbeurt

Bericht door Toine » zo 19 aug 2012, 10:46

Gewoon ieder jaar een beurt doen, of eerder als je meer dan 15K+ in het jaar rondtuft...
Seat Mii Style Sport 75 PK Candywit, Airco, Seat Sound System 2 + SPS, Drive Pakket

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: Onderhoudsbeurt

Bericht door Marantz » zo 19 aug 2012, 16:39

Olie verversen ieder jaar :o
Echt niet.......

Testen uit het verleden met een Golf in Duitsland hebben uitgewezen dat "bijvullen" voor moderne motoren en olie meer dan voldoende is.
Ze hebben een Golf 150.000 laten rijden op alleen bijvullen en een op regelmatig vernieuwen.
Toen beide autos op de testbank en uit elkaar gehaalt en wat blijkt, geen verschil te vinden in slijtage !
Geheel verversen is nou net iets wat alle dealers/garages/ fabriekanten ons willen laten geloven en ons lekker geld laten uitgeven aan olie.
Een oiefilter af en toe vervangen lijkt mij veel belangrijker, gaat er meteen ook weer 1 tot 1.5 liter verse olie bij en de rest lekker laten zitten.
En trap niet in de indianen verhalen van dopes, smering en leiding verstoppingen, allemaal bedacht om mensen angst aan te jagen en die 80 tot 100 euro te bemagtigen, zeker nu ook al APK en onderhoud in het algemeen voor de auto minder is.
Kijk eens op Internet, zat verhalen ondersteund met testen en controles dat het niet nodig is de olie te verversen, en zeker niet in die onzinnige 15.000 km.

Maar goed, voor de garantie houd ik mij er ook aan, dat nu eenmaal helaas niet anders, daarna......UP Yours...... :mrgreen:

En vast zal dit de gemoederen in het "olie minnende kamp" los maken, ik ben benieuwd........

Gebruikersavatar
GunSpeed
Forum eindbaas
Berichten: 1182
Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 14:09
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Onderhoudsbeurt

Bericht door GunSpeed » zo 19 aug 2012, 17:33

Ben benieuwd welke regel de Belgische invoerder zal aanhouden. :roll:

Toen ik mijn wagen bestelde heb ik nog expliciet aan de verkoper gevraagd hoe dat nu zat. Hij is onmiddellijk gaan kijken naar het onderhoudsboekje van de Up! die in de showroom stond. Daar stond dus in (wat iedereen ondertussen al wel weet) dat de onderhoudsinterval met gewone olie 15.000km is en met longlife olie wordt dat 30.000km. Dan is ie gaan kijken welke olie in die wagen af-fabriek zat en dat was dus wel degelijk longlife olie. Antwoord van de verkoper was duidelijk : 30.000km!! :geek:
Ik vind dit volledig normaal want die olie's zijn getest tot 100.000km en dan zou een klein motortje zoals die van de up! meer verzorging nodig hebben dan de motor in mijn Z4 die regelmatig de 7000 toeren haalt? Yea right :oops:

Maar met de hele heisa hier ga ik het toch nog eens navragen want ik wil natuurlijk de garantie niet verliezen!! ;)
up! Black BMT 75pk 3d

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: Onderhoudsbeurt

Bericht door Marantz » zo 19 aug 2012, 17:48

Precies wat je zegt, voor de garantie hou ik mij ook aan de voorschriften maar om nou longlife olie na 15.000 er uit te halen en te vervangen is werkelijk te gek voor woorden.
En dan in alle bochten liggen om die UP onder de 100gr CO2 te houden, nee, dit is lekker voor het milieu...... :shock:

Gebruikersavatar
GunSpeed
Forum eindbaas
Berichten: 1182
Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 14:09
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Onderhoudsbeurt

Bericht door GunSpeed » zo 19 aug 2012, 17:56

CBdicX schreef: Een oiefilter af en toe vervangen lijkt mij veel belangrijker, gaat er meteen ook weer 1 tot 1.5 liter verse olie bij en de rest lekker laten zitten.
Dit zou ik nog kunnen aanvaarden als het dan echt moet want inderdaad de oliefilter is een zeer belangrijk deel, de rest is inderdaad larie ;)
up! Black BMT 75pk 3d

stUp!
Vagling liefhebber
Berichten: 221
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 17:29

Re: Onderhoudsbeurt

Bericht door stUp! » zo 19 aug 2012, 23:49

Ok doe dit eens bij een 1.8t motor van de vag groep! hallo sludge!!!!

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: Onderhoudsbeurt

Bericht door Marantz » ma 20 aug 2012, 08:26

stUp! schreef:Ok doe dit eens bij een 1.8t motor van de vag groep! hallo sludge!!!!
Sludge heeft niets met het verversen van olie te maken, als er sludge ontstaat is er iets anders aan de hand......

stUp!
Vagling liefhebber
Berichten: 221
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 17:29

Re: Onderhoudsbeurt

Bericht door stUp! » ma 20 aug 2012, 11:14

Het ontstaan ervan ja maar als je olie gaat verversen haal je toch wat troep er uit, en er zitten erg veel toevoegingen in motor olie die naar verloop van tijd minder worden.
Koelvloeistof kan zeker ook 2x zo lang mee en remvloeistof vervangen is natuurlijk ook onzin.

piet48
Forum newbie
Berichten: 78
Lid geworden op: do 22 mar 2012, 13:50

Re: Onderhoudsbeurt

Bericht door piet48 » ma 20 aug 2012, 12:04

Hoi
Waar praat je nu over,het is een kratje bier in zeg maar in een jaar,dus peanuts.
Grt Piet
High Up 75pk BlueMotion Techn. Up! Black pakket Drve pakket res.wiel

Gebruikersavatar
Marantz
Vagling liefhebber
Berichten: 717
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 18:13

Re: Onderhoudsbeurt

Bericht door Marantz » ma 20 aug 2012, 12:21

stUp! schreef:Het ontstaan ervan ja maar als je olie gaat verversen haal je toch wat troep er uit, en er zitten erg veel toevoegingen in motor olie die naar verloop van tijd minder worden.
Koelvloeistof kan zeker ook 2x zo lang mee en remvloeistof vervangen is natuurlijk ook onzin.
wij hebben het hier over motorolie, niet over koelvloeistof, remolie of wat dan ook, daar gelden andere regels voor omdat dat nu eenmaal andere types olie of vloeistoffen zijn.
Ik zou zeker geen risco nemen met remvloeistof, die is levens reddend, de rest is puur onderhoud.

Plaats reactie