Grote onderhoudsbeurt up GTI

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
stefertje
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: do 03 jan 2019, 10:27

Grote onderhoudsbeurt up GTI

Bericht door stefertje » za 09 jan 2021, 11:09

Beste allemaal,

Ik heb een vraag.
Ik heb in 2018 een Up! GTI tweedehands gekocht.
Bij aflevering is in 2018 de olie ververst, bij ongeveer 16.000 km. Ik verwacht dat dit een kleine beurt is geweest.
Het jaar daarop, precies een jaar later, ging ik naar dezelfde dealer voor een onderhoudsbeurt, hier heb ik een factuur ontvangen voor een grote onderhoudsbeurt incl het wisselen van een interieur filter.
Nu inmiddels weer een jaar later een afspraak gemaakt bij de dealer om de hoek (scheelt een uur rijden) voor de beurt. Deze dealer verteld mij dat er verplicht ieder jaar een grote beurt uitgevoerd dient te worden, ik vind dit raar, maar de dealer dwingt me ertoe omdat “anders uw aanvullende garantie verloopt”.
Nu heb ik dit even gecheckt op de Volkswagen website en ik denk dat ik daar het volgende lees:
- kleine beurt: om de15.000 of om het jaar
- grote beurt om de 30.000 of om de 2 jaar.
Mijn vriendin rijdt met de auto circa max 10.000 km per jaar. De kilometer stand is nu 35.000 km.
Volgens mij zou ik nu een kleine beurt moeten hebben omdat de vorige groot was en we nu geen 30.000 km sinds de laatste beurt hebben gereden.

Heeft iemand idee of dit klopt?
Ik heb een naar gevoel hierover dat de dealer mij gewoon zegt dat ik het niet begrijp en dat de Volkswagen website het fout heeft.

Graag zie ik jullie mening.. misschien is er hier iemand werkzaam bij de vw die in het systeem kan checken wat de auto nu nodig heeft.

Alvast hartelijk dank.

Groet, Stef

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: Grote onderhoudsbeurt up GTI

Bericht door Up!grade TSI » za 09 jan 2021, 11:39

Wat het verhaal niet vertel, is de dealer om de hoek een merkdealer of een universeel garage?
Klinkt mij een beetje als geldklopperij, dacht ook dat het klein en groot om en om was.
Bel anders bij twijfel Vw Nederland of wacht tot iemand reageert die het exact kan vertellen, er is veel kennis in huis, ook van de verkoop /werkplaats kant.
Succes 👍🏻
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

Gebruikersavatar
Habenero TSI
Vagling liefhebber
Berichten: 173
Lid geworden op: ma 17 aug 2020, 21:41

Re: Grote onderhoudsbeurt up GTI

Bericht door Habenero TSI » za 09 jan 2021, 11:52

Als de vw site zegt om en om zou je van om en om uit moeten kunnen gaan.
Je zou ook de dealer van de vorige beurt kunnen bellen met de graag waar die aan toe is.
Ikzelf heb dit probleem gelukkig niet, mijn eerstvolgende beurt is op dezelfde datum als de einddatum van de garantie.
Habenero Orange VW UP! TSI Full options.
My other VAG ride is a 1078 CC aircooled

stefertje
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: do 03 jan 2019, 10:27

Re: Grote onderhoudsbeurt up GTI

Bericht door stefertje » za 09 jan 2021, 12:08

De dealer om de hoek is dus een VW dealer om de hoek.
Ik heb gisteren VW klantenservice gebeld en die vertelt mij dat de dealers dit weten, zij zijn enkel de klantenservice (waarvoor dan)?
Ik ga maandag alsnog de vorige dealer bellen maar ben benieuwd naar iemands reactie hier die met kan vertellen dat ik daadwerkelijk gelijk heb en misschien kan checken in het systeem wat het vorige onderhoud in hield..
In ieder geval dank voor de reacties tot nu toe.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Grote onderhoudsbeurt up GTI

Bericht door dennuus1 » za 09 jan 2021, 12:31

Onderhoud is leeftijd/km afhankelijk.

Elk jaar een 'grote' beurt is dus onzin.

Luukyy
Vagling liefhebber
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 25 mar 2020, 22:15

Re: Grote onderhoudsbeurt up GTI

Bericht door Luukyy » za 09 jan 2021, 13:13

Mijn Up heeft inderdaad zoals jij het schetst, het ene jaar een kleine beurt en het andere jaar een grote beurt (of iedere 15.000 kilometers). Bij beide beurten wordt er olie en het olie filter vervangen. Maar bij mij wisselt het steeds tussen klein en groot.
VW Up! TSI 2017 - Beats audio - Polygon's - Panodak - Eibach pro kit

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Grote onderhoudsbeurt up GTI

Bericht door dennuus1 » za 09 jan 2021, 13:40

'groot' en 'klein' is eigenlijk een benaming die tegenwoordig nergens meer op slaat.

Onderhoud is tijds/km afhankelijk.

Wat is dan volgens jullie een 'grote' beurt?

Olie + filter
Interieurfilter
Luchtfilter
Remvloeistof
Remmen reinigen
Bougies
Versnellingsbakolie
Koelvloeistof
Aircoservice

Dat is een complete grote beurt als je het mij vraagt. Word dat elke 2 jaar gedaan? Echt niet.

Van de Up! TSI weet ik het niet uit m'n hoofd, maar bij de mpi is de interval bijv 60k/4 jaar voor luchtfilter en bougies. Interieurfilter 30k/2 jaar, evenals remvloeistof.

Ik denk dat dat bij de TSI/GTI niet veel zal verschillen.

Vraag de dealer gewoon naar het schema wat ze aanhouden. De termen 'groot' en 'klein' kun je helemaal niks mee als je niet weet wat ze precies inhouden.

Ik vind dat de dealer je daarin ook beter moet voorlichten. Maar wellicht heb je een kantoorpikkie alla serviceadviseur gesproken die er geen kaas van gegeten heeft.

stefertje
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: do 03 jan 2019, 10:27

Re: Grote onderhoudsbeurt up GTI

Bericht door stefertje » za 09 jan 2021, 13:51

Inderdaad heb ik zo een kantoor pik gesproken.
Er zit wel degelijk verschil tussen een grote en kleine beurt. Bij een grote beurt wordt meer geïnspecteerd dan bij een kleine. Een kleine beurt is dan ook een zogenoemde olie wissel.
Ik heb jaren gewerkt bij een vw/Seat dealer en daar was het altijd klein/groot/klein/groot vandaar mij reactie ook.. ik heb het idee dat zelfs service adviseurs op provisie basis beginnen te werken.. ik kreeg een hele lijst met aanbevolen dingen die gedaan moesten worden...
Zoals eerder aangegeven ga ik maandag sowieso de andere dealer bellen voor meer info en zou ik graag iemand horen die mogelijk in het systeem kan kijken als dat mogelijk is.
Verder vind ik het niet netjes dat de adviseur gewoon niet luistert naar wat een klant zegt, en ook nog zegt dat ik verkeerd lees en dat Volkswagen Nederland het ook niet weet..

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: Grote onderhoudsbeurt up GTI

Bericht door Up!grade TSI » za 09 jan 2021, 14:24

stefertje schreef:
za 09 jan 2021, 13:51
Inderdaad heb ik zo een kantoor pik gesproken.
Er zit wel degelijk verschil tussen een grote en kleine beurt. Bij een grote beurt wordt meer geïnspecteerd dan bij een kleine. Een kleine beurt is dan ook een zogenoemde olie wissel.
Ik heb jaren gewerkt bij een vw/Seat dealer en daar was het altijd klein/groot/klein/groot vandaar mij reactie ook.. ik heb het idee dat zelfs service adviseurs op provisie basis beginnen te werken.. ik kreeg een hele lijst met aanbevolen dingen die gedaan moesten worden...
Zoals eerder aangegeven ga ik maandag sowieso de andere dealer bellen voor meer info en zou ik graag iemand horen die mogelijk in het systeem kan kijken als dat mogelijk is.
Verder vind ik het niet netjes dat de adviseur gewoon niet luistert naar wat een klant zegt, en ook nog zegt dat ik verkeerd lees en dat Volkswagen Nederland het ook niet weet..
Aha, het was dus een beetje een retorische vraag :lol: (grapje)
Niet twijfelen aan jezelf dan hè als een kantoormeneer je van (waarschijnlijk) verkeerde informatie voorziet ;)
Laatst gewijzigd door Up!grade TSI op za 09 jan 2021, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

Gebruikersavatar
Miietje
Forum newbie
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 01 aug 2018, 15:45

Re: Grote onderhoudsbeurt up GTI

Bericht door Miietje » za 09 jan 2021, 16:13

Mii sport connect april 2015

stefertje
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: do 03 jan 2019, 10:27

Re: Grote onderhoudsbeurt up GTI

Bericht door stefertje » zo 10 jan 2021, 09:23

Miietje schreef:
za 09 jan 2021, 16:13
Heb je dit al geprobeerd?
https://www.volkswagen.nl/service/onderhoud
Zie de openingspost, die komt van de VW website...

Dootjuh
Vagling liefhebber
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 23:09
Locatie: Zaandam

Re: Grote onderhoudsbeurt up GTI

Bericht door Dootjuh » za 23 jan 2021, 21:37

Klein en groot kent VW inderdaad niet meer.

Kort samengevat: heb je een olieservice (olie wisselen) en een inspectieservice (auto nakijken).
Veel mensen stellen de conclusie olie service + inspectie service = grote beurt.
Logisch dat men deze conclusie trekt maar VW heeft dit niet bedacht.

Afhankelijk van kilometerstand / leeftijd kan hier een interieurfilter, luchtfilter, remvloeistof vervanging of bougies vervangen bij komen.
Bougies moeten als voorbeeld bij de UP iedere 60.000 km of 4 jaar. Het geen wat het eerst behaald wordt bepaald wanneer de bougies vervangen moeten worden.

Wat de service adviseur jou hoort te adviseren helemaal hangt af van de PR code welke aan de auto door de fabriek is toegewezen.

De eeeste serie up’s hadden Voor het onderhoud QG0 en na een paar jaar is dit veranderd in Qi4.

QG0 =

Olie: 15.000 of 1 jaar
Inspectie: 30.000 of 2 jaar

Qi4 =

Olie: 15.000 of jaar
Inspectie 30.000 of 1 jaar (met uitzondering van de eerste inspectie > deze vindt plaats na 30.000 km of 2 jaar).

Wat betreft het verlengde garantie contract; hierin staat dat de auto conform fabrieksvoorschrift onderhouden dient te zijn.

Hoop dat je het nu een beetje snapt. Zo niet; vraag maar raak.

Plaats reactie