Sneeuwketting

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Robbie_up
Forum newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 16 apr 2018, 10:53

Sneeuwketting

Bericht door Robbie_up » di 15 jan 2019, 13:25

Goedemiddag mede 3 pitters,

Ik heb bandenmaat 175/65/14, nu staat er in het boekje dat alleen sneeuwkettingen onder een 165/70/14 mag zitten. Daarbij de opmerking dat de schakels en sloten niet groter mogen zijn dan 15mm.

De auto heeft standaard lichtmetalen velgen.

Weten jullie of onder mijn standaard banden ook sneeuwkettingen mogen/passen? Ik kan een setje krijgen: Weissenfels Uniqa M32. Deze geeft aan 9mm kettingen te hebben. Ik snap dat de fabrikant de afmetigen niet voor jan *** aangeeft maar er zal toch ook wat speling in zitten.

Alvast bedankt!

Groetjes,

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Sneeuwketting

Bericht door Tom Westendorp » di 15 jan 2019, 14:51

Kijken wat de fabrikant van je sneeuwkettingen aangeeft. De afmetingen staan er doorgaans niet voor niets in. Meestal heeft het met aanlopen op de dorpels te maken.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Robbie_up
Forum newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 16 apr 2018, 10:53

Re: Sneeuwketting

Bericht door Robbie_up » di 15 jan 2019, 19:06

Hallo Tom,

De ketting is geschikt voor 175/65/14, dat zal het probleem niet zijn. Ik weet alleen niet of het past in d wielkast. Als naar de breedte kijk

Dealer: 165 bandbreedte +15mm schakeldikte.
Band en ketting: 175+9mm

Ik ben dus 4mm breder dan vw voorschriften. De dealer heeft natuurlijk ook spare maar ik heb werkelijk geen idee hoeveel.

Plaats reactie