Wanneer komen de zomerbanden?

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1130
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Wanneer komen de zomerbanden?

Bericht door dennuus1 » di 26 mar 2019, 17:19

Ik moet zeggen dat hier de Triangels in de winter gebruikt worden, nu 3 winters en nog geen corrosie te zien. Ik maak ze altijd wel goed schoon, en zet ze in de wheelwax als ze uit de opslag komen.

Zolang je geen schade rijd gaat het ook gewoon goed, dan is het net als iedere andere velg. Als er echter een beschadiging in de lak zit (stoeprand of erge steenslag) kan er vocht bij komen, en dan gaat het mis..

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Wanneer komen de zomerbanden?

Bericht door Xanderv » di 26 mar 2019, 19:28

Das wel lastig steenslag voorkomen, heb je niet echt in de hand.
Winterwissel doe ik altijd aan de hand van het weerbericht. Als dit ergens eind februari begin maart stabiel boven de 8 graden blijft overdag dan wissel ik.
Lijkt me geen exacte wetenschap en een beetje een gok en daarnaast moet je ff tijd maken ;) Bent zo een uurtje verder met de wissel en even de winter of zomerset schoonmaken.

Daarnaast staat bij mij de citigo altijd op zomerbanden. Het is mijn woon werk auto en het is 8 kilometer rijden voor me. Die 4 dagen dat het echt glad / er sneeuw ligt doe ik gewoon rustig aan. Ik zit er dan ook alleen in en anders pak ik de luxe auto. Onze Cee'd heeft wel winterbanden en dat doe ik omdat we 1 soms naar Duitsland gaan (kerstmarkt) en 2 ik de maximale veiligheid voor mijn kinderen wil.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1130
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Wanneer komen de zomerbanden?

Bericht door dennuus1 » di 26 mar 2019, 19:41

Steenslag kun je idd niet altijd voorkomen, en toch gaat het hier al jaren goed, de Triangels zijn inmiddels 7 jaar oud.. :o

Ik heb er puur winterbanden onder omdat ik mijn zomerset (gepolijste velgrand, zonder blanke lak) netjes wilde houden. Nu kan ik er ook wel vrij goedkoop aankomen ivm mijn beroep, en; als je op winterbanden rijd slijten je zomerbanden niet :)

De dagen dat je ze in Nederland écht nodig hebt kun je op 1 hand tellen..

En ik ben van mening dat het ook gewoon lekker commercieel is.

4 seizoenen banden zijn tegenwoordig best redelijk te noemen, maar ze kunnen veel beter.

Maar goed, als ze de 4 seizoenen banden beter maken koopt niemand meer zomer én winterbanden, dan gooien ze hun eigen glazen in.
Laatst gewijzigd door dennuus1 op di 26 mar 2019, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Freeez
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 10:05

Re: Wanneer komen de zomerbanden?

Bericht door Freeez » di 26 mar 2019, 19:41

twee weken geleden....
Up is ge-importeert, dus 8-fach bereift, dus als je ze toch hebt gebruik ze dan.
Ben wel van mening dat winterbanden hier niet echt nodig zijn geweest... :snooty:

Meteen die rottige slotbouten verwijderd.... :twisted:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ougie
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: do 14 feb 2019, 23:12

Re: Wanneer komen de zomerbanden?

Bericht door Ougie » di 26 mar 2019, 23:21

dennuus1 schreef:
zo 24 mar 2019, 09:18
Krom trekken zal niet zo snel gebeuren, bout afbreken of het schroefdraad kapot draaien zal eerder gebeuren...

Inderdaad, gewoon een momentsleutel gebruiken.

Ik hoop ook niet dat je die WD-40 hebt gebruikt om de wielbouten mee in te spuiten? Wielbouten mag je géén vet/kruipolie aan smeren!
Nee, de bouten indraaien daar gebruik ik niets voor, en idd vast is vast, zoals opgemerkt. De WD-40 daar spuit ik alles mee in wat ik zie als ik de wielen heb verwijderd, eerst alle vuil verwijderen met water, droog maken met de compressor en dan alles lekker inspuiten.
Die momentsleutel ga ik nu voor het eerst gebruiken.
Heb hiervoor vijf jaar Citigo gereden en heb het altijd met een kruissleutel gedaan, nooit problemen gehad overigens.
Het wintersetje Good Year's heb ik nu voor de vijfde keer gebruikt en gaat nog wel een aantal jaren mee.

Plaats reactie