Bougies vervangen Mii

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door dennuus1 » zo 26 nov 2017, 11:56

Je kan hem even een paar minuten laten lopen (bougies zijn binnen no time warm) en kijken of het dan beter gaat, niet geschoten is altijd mis..

Josje
Forum newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 14 jan 2018, 22:09

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door Josje » zo 14 jan 2018, 22:28

bougies moet je bij koude motor vervangen, ivm uitzetting... en denk om het aandraaikoppel bij vastdraaien. De meesten draaien ze veel te vast.

Drive
Donateur member
Berichten: 217
Lid geworden op: di 28 feb 2017, 16:44
Locatie: Ergens in Brabant

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door Drive » za 14 mar 2020, 22:50

Voor diegene die toch de rubbers aan de penbobine stuktrekken. Bij Aliexpress te koop en perfect passend.
En een stuk goedkoper.

#Aliexpress € 13,61 | 4 PCS BOBINE RUBBER LAARZEN MET LENTE SLUIT BOUGIE VOOR AUDI A3 SKODA OCTAVIA GOLF VII POLO (11-) 04E905199A
https://a.aliexpress.com/_B0gnQl
De bijlage IMG_20200314_195535.jpg is niet meer beschikbaar
IMG_20200314_195535.jpg

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door NidayFright » za 14 mar 2020, 23:20

Niet nodig:)

Tip;
Mocht je de bobine los trekken van de stift (*Wat nogal vaak voorkomt). Niet gaan stoeien met een tang of schroeverdraaier, 9 vd 10 keer scheurt het rubber van de stift en kost je dat een nieuwe bobine-stift. De beste oplossing hiervoor is, om een klein beetje WD40 in elk bougie gat te spuiten. Daarna een luchtspuit in het midden van de stift richten met een doek erover. Een enkele keer of misschien meer schiet je heel kort wat perslucht in de gaten. Dan komen ze zo los. De stift klik je terug aan de bobine en breng daarna een klein beetje hoogwaardig smeermiddel aan op de stift, zodat je dit de volgende keer niet hoeft te herhalen. Het smeermiddel van VW zelf werkt perfect maar zo'n kleine tube kost al iets van €25,- :doh: Er zijn genoeg alternatieven voor minder geld. Gebruik van Vaseline raadt ik wel af.

En vergeet btw niet om het gat droog te spuiten d.m.v. remmen reiniger en een lucht spuit of iets dergelijks voordat je de bougies eruit draait :) Niet dat dat voor problemen zorgt, het ligt er maar net aan hoe enthousiast je bent met de WD40 :dance:

*Aantrekmoment Bougies;
M12: 20NM + 5graden
M14: 30NM + 5graden
GTI DARK SILVER

Drive
Donateur member
Berichten: 217
Lid geworden op: di 28 feb 2017, 16:44
Locatie: Ergens in Brabant

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door Drive » zo 15 mar 2020, 01:35

Kei mooie Tip.
Thanks😃

Maar niet iedereen heeft een luchtcompressor met een luchtpistool.

Ik heb wel een compressor maar niet op de locatie waar ik onderhoud uitvoer aan mijn auto.
Voor de volgende keer eens kijken of ik met mobiel luchttankje deze tip kan uitvoeren. 😅

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door NidayFright » zo 15 mar 2020, 01:46

Drive schreef:
zo 15 mar 2020, 01:35
Kei mooie Tip.
Thanks😃

Maar niet iedereen heeft een luchtcompressor met een luchtpistool.

Ik heb wel een compressor maar niet op de locatie waar ik onderhoud uitvoer aan mijn auto.
Voor de volgende keer eens kijken of ik met mobiel luchttankje deze tip kan uitvoeren. 😅
Perslucht is ook te verkrijgen in spuitbussen voor een paar euro. Of mocht er zelfs een VW compressor achter in de auto liggen, kan je ook gebruiken. Je kan eventueel de WD40 ook langer laten zitten. Dan kan het ook weleens lukken om de stift er daarna uit te trekken. Het is puur dat het rubber van de bobine-stift kleeft aan de bougie.
GTI DARK SILVER

Joch3m
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 09:44
Locatie: Purmerend

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door Joch3m » za 28 mar 2020, 17:54

Het was weer tijd om de bougies te vervangen, wat een ellende dit keer, niet los te krijgen. Uiteindelijk 1 dop kapot getrokken en er achter gekomen hoe je ze dus los kan krijgen. Als je de bobine van de dop trekt (wat uiteindelijk gebeurt) dan kan je de veer die in de dop zit eruit halen. Doe dan wat kruipolie/wd40 in het gat, laat even weken en dan moeten de doppen wel los komen. Ik heb er uiteindelijk een luchtcompressor gebruikt om ze door dat gat los te blazen van de bougies. Heb een beetje vet in de dop gesmeerd om het plakken hopelijk te voorkomen.
Seat Mii 2012 Sport met drivepakket

Afbeelding

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door NidayFright » za 28 mar 2020, 19:47

Joch3m schreef:
za 28 mar 2020, 17:54
Het was weer tijd om de bougies te vervangen, wat een ellende dit keer, niet los te krijgen. Uiteindelijk 1 dop kapot getrokken en er achter gekomen hoe je ze dus los kan krijgen. Als je de bobine van de dop trekt (wat uiteindelijk gebeurt) dan kan je de veer die in de dop zit eruit halen. Doe dan wat kruipolie/wd40 in het gat, laat even weken en dan moeten de doppen wel los komen. Ik heb er uiteindelijk een luchtcompressor gebruikt om ze door dat gat los te blazen van de bougies. Heb een beetje vet in de dop gesmeerd om het plakken hopelijk te voorkomen.
Wat ik hier al heb vermeld. Dan had het je deze moeite bespaart en de bijkomende kosten van een nieuwe stift :whistle:
GTI DARK SILVER

Joch3m
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 09:44
Locatie: Purmerend

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door Joch3m » za 28 mar 2020, 19:51

NidayFright schreef:
za 28 mar 2020, 19:47
Joch3m schreef:
za 28 mar 2020, 17:54
Het was weer tijd om de bougies te vervangen, wat een ellende dit keer, niet los te krijgen. Uiteindelijk 1 dop kapot getrokken en er achter gekomen hoe je ze dus los kan krijgen. Als je de bobine van de dop trekt (wat uiteindelijk gebeurt) dan kan je de veer die in de dop zit eruit halen. Doe dan wat kruipolie/wd40 in het gat, laat even weken en dan moeten de doppen wel los komen. Ik heb er uiteindelijk een luchtcompressor gebruikt om ze door dat gat los te blazen van de bougies. Heb een beetje vet in de dop gesmeerd om het plakken hopelijk te voorkomen.
Wat ik hier al heb vermeld. Dan had het je de moeite en de extra kosten bespaart :whistle:
I know, ik was eigenwijs/lui. Heb hem wel weer in elkaar kunnen prutsen maar zal even een nieuwe bestellen.
Seat Mii 2012 Sport met drivepakket

Afbeelding

Dootjuh
Vagling liefhebber
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 23:09
Locatie: Zaandam

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door Dootjuh » di 10 nov 2020, 22:46

Sorry voor het openen van een oud topic.

Is het verstandig de bougiedop van deze bobine te vervangen?

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door NidayFright » wo 11 nov 2020, 00:41

Mocht er verder geen scheur of iets in zitten dan kan je de stift terug zetten. Maar geheel persoonlijk zou ik de stift alsnog vervangen. Zijn de kosten ook niet. Vergeet niet een klein beetje keramisch vet te gebruiken om dit de volgende keer te kunnen vermijden mits deze moeilijk los kwam:)
GTI DARK SILVER

Dootjuh
Vagling liefhebber
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 23:09
Locatie: Zaandam

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door Dootjuh » wo 18 nov 2020, 21:58

Ik heb de dop vervangen. €16 euro welke al voorzien is van het vet;)

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door NidayFright » wo 18 nov 2020, 22:22

Klopt, groen als het goed is:) Gaat ook vaak een aantal jaartjes mee voordat het uitgedroogd is
GTI DARK SILVER

Dootjuh
Vagling liefhebber
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 23:09
Locatie: Zaandam

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door Dootjuh » zo 22 nov 2020, 00:41

NidayFright schreef:
wo 18 nov 2020, 22:22
Klopt, groen als het goed is:) Gaat ook vaak een aantal jaartjes mee voordat het uitgedroogd is
Dat is correct!

kees62
Vagling liefhebber
Berichten: 111
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 19:07

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door kees62 » za 13 aug 2022, 17:12

wat voor vet wordt er gebruikt en waar precies?? ik zie siliconenvet en keramisch vet langskomen, of is dat hetzelfde?? en moet het vet in de bougiedop komen zodat het rubber niet aan de vougie vastplakt???
alvast dank voor de antwoorden in een oud topic

groet Kees

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door NidayFright » zo 14 aug 2022, 15:53

Keramisch vet of een ander vet wat tegen hoge temperaturen bestemd is. Gebruik hiervan maar een heel klein beetje / klein randje aan de binnenzijde vd stift van de bobine. Zodat de stift inderdaad niet blijft plakken op de bougie.

Siliconen vet is geen aanrader , dit is namelijk niet bestand tegen hoge temperaturen.
GTI DARK SILVER

kees62
Vagling liefhebber
Berichten: 111
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 19:07

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door kees62 » ma 15 aug 2022, 05:19

Duidelijk, thnx

kees62
Vagling liefhebber
Berichten: 111
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 19:07

Re: Bougies vervangen Mii

Bericht door kees62 » vr 07 okt 2022, 21:31

vanavond mijn bougies vervangen, gingen vanzelf los doordat ze ooit ingevet waren.
Meten jullie de electrodenafstand altijd na ?? ik heb ze er zo ingedraaid, was zo te zien 1 mm zoals bosch voorschrijft.

groet Kees

Plaats reactie