panoramadak

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

panoramadak

Bericht door Gert » di 17 mar 2015, 14:56

Ik kan zo vlug geen panoramadak draad vinden terwijl dat dakje zo een draad wel waard is. Ik ben er super tevreden over hoewel ik moet zeggen dat als het helemaal open staat ik wel een cabrio gevoel heb (veel wind om mijn neus en oren) iets wat me maar matig bevalt. Komt misschien ook omdat ik mijn stoel vrij hoog heb staan en omdat het toch nog wel een beetje fris is buiten. Het komt hoe dan ook goed want het wordt warmer en het dakje kan totdan in vele standen gezet worden.

Waar ik me mateloos aan erger is dat het dakje niet vanzelf dicht gaat als je de auto verlaat. Ik weet dat je de bediening op je sleutel kunt zetten maar dat biedt volgens mij onvoldoende soulaas omdat je de sleutel ingedrukt moet blijven houden om het dakje helemaal te sluiten. Bah.

Twee vragen:
1) Waarom heeft VW in godsnaam ervoor gekozen dat het dakje gewoon open blijft staan als je de auto uitgaat. Een kind of een hond achterlaten in een auto lijkt me in beginsel inhumaan of zelfs onverantwoord, ook of juist met het dak open. Denk ook aan plotselingen stortbuien. Mij lijkt dat als je het dakje open wilt houden dat je dat alleen doet als jezelf niet meer dan enkekele meters van de auto vandaan bent. Dan kun je ook de auto op contact laten staan waarbij het dakje open kan blijven net zoals de radio dan aanblijft.
2) Weet iemand een liefst eenvoudige technische oplossing die het probleem zou kunnen verhelpen. Ik zou er wel bvb 50 euro voor over hebben om van het handmatig moeten sluiten van je dak af te zijn.

PS voor vagtechniek: prijs is ex BTW ;)
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Vinniepilon
Donateur member
Berichten: 588
Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
Locatie: Hoofddorp

Re: panoramadak

Bericht door Vinniepilon » di 17 mar 2015, 20:00

Omdat het meer kost!! :D in iedergeval een regensensor voor de stortbuien ;)
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: panoramadak

Bericht door Gert » di 17 mar 2015, 20:29

Je zult wel gelijk hebben. Ikdacht even dat het misschien een kwestie was van software of alleen maar een draadje. Dat laatste is trouwens waarschijnlijk ook al te duur. Bovendien vermoed ik nu dat er ook een condensator nodig is die nadat de auto van contact is nog even de spanning/stroom op het mechaniek van het dakje houdt.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Vinniepilon
Donateur member
Berichten: 588
Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
Locatie: Hoofddorp

Re: panoramadak

Bericht door Vinniepilon » di 17 mar 2015, 20:42

Het zal heus wel mogelijk zijn Gert, alleen voor 5 tientjes lukt dat niet. Het had inderdaad wel makkelijk geweest, misschien in combinatie met een alarm dat het wel mogelijk is.
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: panoramadak

Bericht door Gert » di 17 mar 2015, 22:03

Je hebt vrees ik alweer gelijk. Ik wil voor een dubbeltje op de eerste rang. Dat is de up schuld ;)
Een alarm als oplossing klinkt niet onlogisch maar is ook niet goedkoop natuurlijk.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: panoramadak

Bericht door Tom Westendorp » di 17 mar 2015, 22:46

Heerlijke optie inderdaad, ik heb hem zelf ook. :mrgreen:
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Loudmouse
Vagling liefhebber
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 18:11
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: panoramadak

Bericht door Loudmouse » za 21 mar 2015, 08:41

Als het niet in de software aan te passen is raad ik je aan naar een alarm inbouwstation te gaan en te vragen voor een comfortsluiting.
Dit is vaak te doen op het oem systeem.
Ik heb een gigalijst met inbouwers op onderstaande site staan eventueel.
Maar 5 tientjes zal het niet worden vrees ik.
http://www.caraudioforbeginners.nl
Afbeelding
Bringing Car Audio to a Higher Level

Gebruikersavatar
šváb
Vagling liefhebber
Berichten: 227
Lid geworden op: ma 16 apr 2012, 21:37

Re: panoramadak

Bericht door šváb » za 21 mar 2015, 11:55

Is het ook al mogelijk om met de AB het dak juist te openen (al dan niet in combinatie met het openen van de zijruiten)?

Het panoramadak is, in combinatie met stoelverwarming, naar mijn mening de beste optie die je kan aanvinken op je bestelformulier. Het is heerlijk om in het vroege voorjaar of late najaar te genieten van een (bijna) cabrio-gevoel.
VW Up! | 60PK BMT | High Up! | Deep black pearl | Executive | Drive | Dynamic | Leder | Panoramadak | Aparte set winterbanden

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: panoramadak

Bericht door Gert » za 21 mar 2015, 18:03

Ja, het is - zoals hierboven en ook al in een andere draad opgemerkt - mogelijk om het dak te openen en te sluiten met de AB.
Je moet daarvoor, bvb bij vag techniek voor 20 euro, een - en naar keuze nog meer andere - bepaalde instelling in je boordcomputer te laten veranderen.
Maaaaaar, zoals gezegd - hierboven en in die andere draad - zowel voor het sluiten als voor het openen moet je de AB INGEDRUKT HOUDEN totdat het dakje HELEMAAL dicht of open is gegaan. Laat je de AB eerder LOS dan blijft het dakje STAAN in de stand waarin het zich bevindt en dat hoeft dus niet helemaal open of dicht te zijn.

Volgens mij is het open dakje ook heerlijk in de zomer ;)
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Cees
Forum newbie
Berichten: 99
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 11:02
Locatie: Krommenie

Re: panoramadak

Bericht door Cees » di 14 apr 2015, 18:07

Aftermarket schuifdak. Sorry voor de foto's zijn een beetje wazig.
Bijlagen
LGIM0047.jpg
LGIM0047.jpg (20.42 KiB) 10331 keer bekeken
LGIM0046.jpg
LGIM0046.jpg (18.32 KiB) 10331 keer bekeken
LGIM0045.jpg
LGIM0045.jpg (20.84 KiB) 10331 keer bekeken

Gebruikersavatar
Up-Jury
Donateur member
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 14:06
Locatie: Heerhugowaard

Re: panoramadak

Bericht door Up-Jury » di 14 apr 2015, 21:21

Cees schreef:Aftermarket schuifdak. Sorry voor de foto's zijn een beetje wazig.
hey dat is leuk, wat heb je ervoor betaald?

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: panoramadak

Bericht door Tom Westendorp » wo 15 apr 2015, 07:08

Ziet er netjes uit inderdaad. Webasto?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: panoramadak

Bericht door arnout84 » wo 15 apr 2015, 08:02

Ziet er uit als de Hollandia 400 classic van Webasto

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: panoramadak

Bericht door arnout84 » wo 15 apr 2015, 08:08

https://www.ace-auto.nl/open-dak-inbouwen" onclick="window.open(this.href);return false;

En prijzen (webasto)

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: panoramadak

Bericht door MauriceR. » wo 15 apr 2015, 13:44

Cees schreef:Aftermarket schuifdak. Sorry voor de foto's zijn een beetje wazig.
Vind ik mooi! En een goed alternatief!

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
Cees
Forum newbie
Berichten: 99
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 11:02
Locatie: Krommenie

Re: panoramadak

Bericht door Cees » wo 15 apr 2015, 18:37

Hoi ik zelf heb gewoon een panoramadak maar was bij de dealer voor het monteren van zwarte spiegelkappen met Up! in witte letters :D dit model met schuifdak stond in de showroom prijs was volgens mij +/- 2500,-- maar dat was inclusief lichtmetalen velgen dus die prijs die bij Webasto staat zal hier ook wel van toepassing zijn.

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: panoramadak

Bericht door MauriceR. » wo 15 apr 2015, 19:59

Vanaf 1399 op de site. Volgens mij kost een 'af fabriek dak ook zoiets. Maar het lijkt alsof dit Webasto-dak verder open kan. Zou heel goed kunnen, omdat het glazen dak naar achteren schuift en wordt belemmerd/begrensd door de antenne. Met zo'n vouwdak is dat natuurlijk niet zo snel het geval. Enige nadeel van zo'n Webasto is natuurlijk dat je niet het licht-effect hebt van het doorzichtige dak boven je hoofd.

Maar goed, ik blijf er bij: ik vind het prachtig.

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: panoramadak

Bericht door Gert » do 16 apr 2015, 11:51

Mooi en appart is het zeker. Behalve dat het niet echt goedkoop is vermoed ik dat een
verder nadeel is dat het nogal gehorig / gevoelig voor windlawaai is, zowel met het dak open als met het dak dicht.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: panoramadak

Bericht door Tom Westendorp » do 16 apr 2015, 14:33

Webasto zal ook wat stijfheid missen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: panoramadak

Bericht door Gert » vr 17 apr 2015, 21:00

Ik vind het af-fabriek dak prachtig maar zou misschien toch liever een klein Hollandia dakje zoals in mijn 206 hebben gehad achteraf. Die was wat kleiner en iets minder lawaaierig maar vooral minder winderig.
Bij max-open heb ik systematisch in mijn up een lichte neusverkoudheid na een uurtje tuffen met open dak. Ik heb wel mijn stoel vrij hoog staan en het is nog frisjes buiten momenteel, maar toch.

Hebben langere mensen daar niet ook last van vraag ik me af?

Wat ik al iets minder erg vind is dat het up dak niet automatisch dicht gaat als ik de auto uitstap. Bij diverse kortere ritten achter elkaar is het wel fijn dat de auto koel blijft en en je zo in je cabriootje kunt wegrijden.

Uiteraard moet je wel niks van waarde in je auto achterlaten want met een bezemsteel prik je natuurlijk zo op de raambediening door het open dak.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Plaats reactie