Waneer komen de winterbanden

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
3errors
Forum newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 16:59

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door 3errors » ma 19 nov 2018, 17:31

Zitten er al 5 weken onder, dacht gooi ze er vast onder. Zomerbanden waren toen bijna slicks met amper verantwoord profieldiepte.

Gebruikersavatar
Wilocat
Vagling liefhebber
Berichten: 248
Lid geworden op: za 23 mar 2019, 18:12
Locatie: Almelo

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door Wilocat » vr 01 nov 2019, 15:17

Vandaag van de zomer naar

Afbeeldingklaar 3 by Marcel Michaux, on Flickr

Naar de winterbanden

AfbeeldingWaffle velgen by Marcel Michaux, on Flickr
Afbeelding
Afbeelding
High Up TSI uit 2017
stage 1 getund door VAG Techniek
Beats audio
17 inch Polygon zomervelgen plus spoorverbreders Met Goodyear Efficient Grip Performance 195-40 17 zomerbanden
15 inch Waffle wintervelgen met Barum Polaris 185-55-15 winterbanden

Gebruikersavatar
Wilocat
Vagling liefhebber
Berichten: 248
Lid geworden op: za 23 mar 2019, 18:12
Locatie: Almelo

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door Wilocat » vr 01 nov 2019, 15:30

Is er iemand die weet of deze naafkappen op mn winterset past. https://shop.volkswagen.nl/auto-accesso ... &kenteken=
Afbeelding
Afbeelding
High Up TSI uit 2017
stage 1 getund door VAG Techniek
Beats audio
17 inch Polygon zomervelgen plus spoorverbreders Met Goodyear Efficient Grip Performance 195-40 17 zomerbanden
15 inch Waffle wintervelgen met Barum Polaris 185-55-15 winterbanden

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door Autheo » vr 01 nov 2019, 16:17

Dit jaar zaten bij mij de winterbanden er al vroeg onder, vanaf begin oktober. Maar dat was een uitzondering, omdat ik toen gelijk de aanschaf en montage van een nieuwe set gecombineerd heb met de 120.000 km beurt. M'n vorige winterset met Uniroyal banden had na zeven seizoenen nog maar zo'n 3,5 mm profiel. Deze keer gekozen voor een set Dunlop Winter Response2, die in de bandentests als één van de betere tevoorschijn kwam. Bij de dealer aangeschaft, inclusief montage en al voor € 375. Nu zo'n 1.600 km mee gereden, bevallen uitstekend.

Gebruikersavatar
Wilocat
Vagling liefhebber
Berichten: 248
Lid geworden op: za 23 mar 2019, 18:12
Locatie: Almelo

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door Wilocat » za 02 nov 2019, 10:14

Daar ik niet het aantal km rijd heb ik een goede middenmoter uitgezocht. Heb er nu de Barum Polaris 5 eronder laten zetten voor € 280, de banden op de 2e hands set velgen zaten te veel haarscheurtjes in de wang en t loopplank was toch al zo goed als op voor een winterband.
Afbeelding
Afbeelding
High Up TSI uit 2017
stage 1 getund door VAG Techniek
Beats audio
17 inch Polygon zomervelgen plus spoorverbreders Met Goodyear Efficient Grip Performance 195-40 17 zomerbanden
15 inch Waffle wintervelgen met Barum Polaris 185-55-15 winterbanden

Trea
Vagling liefhebber
Berichten: 274
Lid geworden op: zo 02 apr 2017, 18:29
Locatie: Hengelo

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door Trea » za 02 nov 2019, 10:32

Bij mijn up zijn ze er vandaag onder gekomen
Seat Ibiza 6j ST 1.2 TSI
VW Rabbit MK5 R25 2009
Ex:
VW UP! White edition 75PK 2012

Gebruikersavatar
mk1992
Vagling liefhebber
Berichten: 362
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 20:23
Locatie: Beek, Limburg
Contacteer:

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door mk1992 » za 02 nov 2019, 10:48

Ik wacht nog wel even, ook al is het ‘s ochtends wel kouder aan het worden. Zo lang het overdag ruim boven de 7 blijft en ik nog geen sneeuwvlok in de verwachting zie rijd ik even door.

Over een maand kun je mijn klaagzang over het verwisselen in de kou verwachten :D
De goedkoopst rijdende Up! van ze allemaal :dance:
LPG all the way


(03-12-20) Verbruik 1:17,29 - 5,78 / 100km
Brandstofkosten €2,30 / 100km
Bron: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html

Bekijk ook: https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door Blackciti » di 17 dec 2019, 17:26

mk1992 schreef:
za 02 nov 2019, 10:48
Ik wacht nog wel even, ook al is het ‘s ochtends wel kouder aan het worden. Zo lang het overdag ruim boven de 7 blijft en ik nog geen sneeuwvlok in de verwachting zie rijd ik even door.

Over een maand kun je mijn klaagzang over het verwisselen in de kou verwachten :D
Laat ik nu toevallig net op internet lezen dat de populariteit van winterbanden sterk daalt.

Een intensief en zeer realistisch Engels onderzoek zou hebben uitgewezen dat All season banden onder alle omstandigheden goed presteren
en 's winters zelfs beter presteren dan winterbanden. Ook goede zomerbanden presteren zelfs veel beter dan winterbanden, ook wanneer de temperatuur onder de zogenaamd kritische +7 graden is gedaald en de weg droog is. Het enige voordeel van winterbanden op zomerbanden zou nog zijn wanneer er sneeuw ligt. Verder lijkt het er volgens dat onderzoek steeds meer op dat het monteren van winterbanden gewoon Bullshit is. Jammer voor de branche, maar de feiten spreken voor zich.

Voorheen liet 29% van de automobilisten nog winterbanden monteren, nu is dat nog slechts 16%.

Mensen die beweren dat automobilisten die tijdens de winter geen winterbanden monteren een gevaar op de weg zouden zijn hebben het mis!
Het is wel omgekeerd: mensen die zomers nog altijd op winterbanden rijden zijn echt een gevaar op de weg(!) Een boete zou voor hen op zijn plaats zijn, daar de remweg met winterbanden in de zomer bij een noodstop verschillende meters langer is dan met zomerbanden of All season banden. Dat kan namelijk letterlijk het verschil tussen leven en dood zijn.

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door Caddykaatje » di 17 dec 2019, 19:35

Die van ons staat sinds twee weken op winterbanden.
Echt een afbraak van de auto 🤣
Bijlagen
IMG-20191205-WA0003.jpeg
Volkswagen UP GTI

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door Autheo » di 17 dec 2019, 20:49

Blackciti schreef:
di 17 dec 2019, 17:26

Laat ik nu toevallig net op internet lezen dat de populariteit van winterbanden sterk daalt.

Een intensief en zeer realistisch Engels onderzoek zou hebben uitgewezen dat All season banden onder alle omstandigheden goed presteren
en 's winters zelfs beter presteren dan winterbanden. Ook goede zomerbanden presteren zelfs veel beter dan winterbanden, ook wanneer de temperatuur onder de zogenaamd kritische +7 graden is gedaald en de weg droog is. Het enige voordeel van winterbanden op zomerbanden zou nog zijn wanneer er sneeuw ligt. Verder lijkt het er volgens dat onderzoek steeds meer op dat het monteren van winterbanden gewoon Bullshit is. Jammer voor de branche, maar de feiten spreken voor zich.

Voorheen liet 29% van de automobilisten nog winterbanden monteren, nu is dat nog slechts 16%.

Mensen die beweren dat automobilisten die tijdens de winter geen winterbanden monteren een gevaar op de weg zouden zijn hebben het mis!
Het is wel omgekeerd: mensen die zomers nog altijd op winterbanden rijden zijn echt een gevaar op de weg(!) Een boete zou voor hen op zijn plaats zijn, daar de remweg met winterbanden in de zomer bij een noodstop verschillende meters langer is dan met zomerbanden of All season banden. Dat kan namelijk letterlijk het verschil tussen leven en dood zijn.
De discussie over de zin en onzin van winterbanden blijft ongetwijfeld nog lang aanhouden. Als je met sneeuw en gladheid de auto kunt laten staan, kun je prima met zomerbanden volstaan. Maar als veelrijder, die ook bij gladheid en sneeuw toch de weg op moet, heb ik gekozen voor winterbanden. En dat niet op basis van een artikeltje op internet, maar op basis van een testdag met alle bandentypen. De test bestond uit het afleggen van een parcours, met droge, natte en gladde stukken weg, bochten etc., zowel in auto's met zomerbanden, 4-seizoenen banden en winterbanden. En ook remproeven onder verschillende weg-omstandigheden. Wel, als je dat dan achter elkaar doet, merk je wel degelijk hoe verschillend de soorten banden in die verschillende omstandigheden functioneren. En vandaar mijn keuze voor winterbanden in de winter.

Met jouw laatste zinnen over het gebruik van winterbanden in de zomer heb je beslist een punt! Maar wat denk je van de remweg met zomerbanden in winterse omstandigheden? Bij gladheid kan de remweg dan wel twee keer zo lang zijn! Over het verschil tussen leven en dood gesproken...

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door dennuus1 » wo 18 dec 2019, 07:49

Achja, er rijden ook mensen rond met gladde banden, Chinese banden, te zachte banden of een combinatie daarvan..

Dan denk ik dat je in de zomer beter op goede winterbanden kunt rijden dan op bovenstaande..

Het blijft een feit dat het overgrote deel van de bestuurders totaal niet weten wat voor banden ze eronder hebben zitten, zwart en rond, verder komen ze niet.

Echter zijn zelfs de slechtste banden van tegenwoordig nog beter dan de beste banden van 40 jaar geleden..

Discussie over wel of geen winterbanden zal altijd blijven bestaan, ik rijd zelf op winterbanden in de winter; mijn zomerset blijft dan netjes, en slijt ook niet als ze op zolder liggen.

Ik heb met een vorige auto ook een winter op zomerbanden gereden, ook in de sneeuw etc, ik redde mij er prima mee.

Gebruikersavatar
mk1992
Vagling liefhebber
Berichten: 362
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 20:23
Locatie: Beek, Limburg
Contacteer:

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door mk1992 » wo 18 dec 2019, 09:04

Blackciti schreef:
di 17 dec 2019, 17:26
Een intensief en zeer realistisch Engels onderzoek zou hebben uitgewezen dat All season banden onder alle omstandigheden goed presteren
en 's winters zelfs beter presteren dan winterbanden. Ook goede zomerbanden presteren zelfs veel beter dan winterbanden, ook wanneer de temperatuur onder de zogenaamd kritische +7 graden is gedaald en de weg droog is. Het enige voordeel van winterbanden op zomerbanden zou nog zijn wanneer er sneeuw ligt. Verder lijkt het er volgens dat onderzoek steeds meer op dat het monteren van winterbanden gewoon Bullshit is. Jammer voor de branche, maar de feiten spreken voor zich.
Toch moeilijk voor sommigen om een filmpje van tien minuten goed te begrijpen.
Er zijn inderdaad omstandigheden in de kou dat zomer nog steeds beter is dan winter.
Maar in het filmpje komt heel duidelijk naar voren dat bij het kleinste beetje vochtigheid de zomerbanden dan niet meer thuisgeven.
Als jij de F1-piloot wil spelen en wisselt naar gelang droog of nat dan mag dat, maar ga niet verkondigen dat winterbanden marketing zijn vanwege één uitschieter.

Geen aanval op jou trouwens, maar eerder een algemene klacht tegen de vele 'bandendokters'.
Heb zelf ook niet geloofd in winterbanden, maar een ijzelige dag waar ik net zo goed een winkelkar had kunnen meenemen deed mij wel van gedachten veranderen. De auto's op winterbanden hadden wel de grip, en ook die ene dag kan het verschil maken voor jouw rijcomfort en jouw verzekering.
All-seasons. Meh, is het allebei net niet, dan spendeer ik wel 2x een half uurtje met wisselen.
De goedkoopst rijdende Up! van ze allemaal :dance:
LPG all the way


(03-12-20) Verbruik 1:17,29 - 5,78 / 100km
Brandstofkosten €2,30 / 100km
Bron: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html

Bekijk ook: https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699

quincyrsd
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 11 jun 2018, 10:42

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door quincyrsd » di 05 mei 2020, 14:22

Ik heb het bovenstaande filmpje ook gezien, en voor de situatie die we in een groot deel van Nederland hebben is het veiliger om in de winter te rijden op de Michelin Crossclimate+ of de Conti Allseasoncontact. Deze conclusie kan je zelf ook trekken uit het filmpje, de 2 all season banden presteren vele maten beter op nat wegdek, ijzel en sneeuw dan de zomerband. In de sneeuw presteren ze marginaal slechter dan de winterband, maar vele malen beter dan de zomerband. Kijkend naar de situatie die we in Nederland hebben is die zeer vergelijkbaar als de situatie in het VK, waarvoor deze test is gemaakt. We hebben amper sneeuw, of echt koude dagen. Nederlandse winters zijn redelijk mild, en vooral nat. In deze omstandigheden zie je dat de 2 geteste all season banden een stuk veiliger zijn dan zowel de winter als zomerband. Voor de 2 dagen sneeuw die we soms hebben kan je makkelijk met deze band uit de voeten.

Zelf rij ik in de zomer op Premium Contact 5 banden (175/65/R14), voor de winter heb ik een stalen set met Vredestein Snowtrac winterbanden (175/65/R14), deze zaten als bij de auto toen ik deze kocht. Wanneer mijn winterset aan vervanging toe is gaan er bij mij Crossclimate+ banden onder welke ik als winterbanden ga gebruiken. Ik heb zelf altijd al in winterbanden geloofd, maar zie het nut er van niet in voor de Nederlandse winters. I

Gebruikersavatar
Wilocat
Vagling liefhebber
Berichten: 248
Lid geworden op: za 23 mar 2019, 18:12
Locatie: Almelo

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door Wilocat » vr 13 nov 2020, 16:16

Sinds vandaag staat hij weer op z’n winter sloffen.
Afbeelding
Afbeelding
High Up TSI uit 2017
stage 1 getund door VAG Techniek
Beats audio
17 inch Polygon zomervelgen plus spoorverbreders Met Goodyear Efficient Grip Performance 195-40 17 zomerbanden
15 inch Waffle wintervelgen met Barum Polaris 185-55-15 winterbanden

Gebruikersavatar
mk1992
Vagling liefhebber
Berichten: 362
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 20:23
Locatie: Beek, Limburg
Contacteer:

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door mk1992 » za 14 nov 2020, 09:14

Het kon er zomaar eens niet van komen dit jaar.
Thuiswerken zal wel blijven, ver van huis komen we dus niet.

Er moet al een stevige week met sneeuw worden aangekondigd wil ik ze uit de garage gaan pakken, met het ‘risico’ dat de winterbanden alsnog niet verder komen dan de oprit :lol:
De goedkoopst rijdende Up! van ze allemaal :dance:
LPG all the way


(03-12-20) Verbruik 1:17,29 - 5,78 / 100km
Brandstofkosten €2,30 / 100km
Bron: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html

Bekijk ook: https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699

Joaker
Forum newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 05 apr 2020, 17:30

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door Joaker » wo 09 dec 2020, 16:04

Bij ons Uppie zitten ze er sinds afgelopen weekend weer onder.
Wel altijd effe wennen om van LM naar doppen te gaan.
Doppen wel ietwat aangepast...
Bijlagen
A1FEB594-E1E7-4D14-A338-0184A2E4C074.jpeg

Gebruikersavatar
Habenero TSI
Vagling liefhebber
Berichten: 173
Lid geworden op: ma 17 aug 2020, 21:41

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door Habenero TSI » wo 09 dec 2020, 17:19

Best leuk voor doppen.
Op de vraag wanneer komen de winterbanden?
Voor de UP! niet gepland, mogelijk als er een net setje voor een net prijsje voorbijkomt.
Andere wagen heeft winterbanden en zitten er sinds van de week op tot traditioneel pasen.
Heb wel polygon velgen die schijnbaar snel aangetast worden door de pekel, dus vaak ff schoonmaken van de winter.
Habenero Orange VW UP! TSI Full options.
My other VAG ride is a 1078 CC aircooled

Luukyy
Vagling liefhebber
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 25 mar 2020, 22:15

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door Luukyy » vr 11 dec 2020, 17:19

Ik heb ook geen winterbanden voor de Up. Het ritje voor mn werk is maar een kleine 10 kilometer. En voor die paar dagen sneeuw in de winter...
En ik moet zeggen, met temperaturen net boven nul en een hoop nattigheid presteren mijn zomerbanden nog steeds prima.

@Habenero
Ik heb ook die polygons, maar zie geen extra slijtage ofzo. Sta in de winter wel wekelijks bij de pomp om m even af te spuiten.
VW Up! TSI 2017 - Beats audio - Polygon's - Panodak - Eibach pro kit

Gebruikersavatar
mk1992
Vagling liefhebber
Berichten: 362
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 20:23
Locatie: Beek, Limburg
Contacteer:

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door mk1992 » vr 11 dec 2020, 17:40

Die gedachte had ik ook tot een aantal jaar terug, maar je hebt geen kilometer beijzelde weg nodig om een auto flinke schade toe te brengen.
Ook al rijd je 20kmh.
De goedkoopst rijdende Up! van ze allemaal :dance:
LPG all the way


(03-12-20) Verbruik 1:17,29 - 5,78 / 100km
Brandstofkosten €2,30 / 100km
Bron: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html

Bekijk ook: https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699

Gebruikersavatar
Habenero TSI
Vagling liefhebber
Berichten: 173
Lid geworden op: ma 17 aug 2020, 21:41

Re: Waneer komen de winterbanden

Bericht door Habenero TSI » vr 11 dec 2020, 18:51

Luukyy schreef:
vr 11 dec 2020, 17:19
Ik heb ook geen winterbanden voor de Up. Het ritje voor mn werk is maar een kleine 10 kilometer. En voor die paar dagen sneeuw in de winter...
En ik moet zeggen, met temperaturen net boven nul en een hoop nattigheid presteren mijn zomerbanden nog steeds prima.

@Habenero
Ik heb ook die polygons, maar zie geen extra slijtage ofzo. Sta in de winter wel wekelijks bij de pomp om m even af te spuiten.
Dan ga ik ze ook wekelijks afspuiten en dan moet dat goedkomen.

@mk1992
Klopt helemaal.
Jaren geleden gat in me clio voorbumper gereden op zomerbanden op sneeuw met pasen. Dus sinds toen winterbanden. Met de oude 308 ook verrast met ijzel en was niet te doen omgedraaid enzo.
Rijd nog wel eens zo vroeg dat het pekel zijn werk nie gedaan heeft.
Dus nu minimaal 1 auto met winterbanden die rijdt meer in de winter.
Habenero Orange VW UP! TSI Full options.
My other VAG ride is a 1078 CC aircooled

Plaats reactie