Winterbanden met stalen velg voor UP!

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Pop Up!
Forum eindbaas
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 13:25

Winterbanden met stalen velg voor UP!

Bericht door Pop Up! » do 13 dec 2012, 20:38

Ik kan een paar winterbanden op stalen velg aankomen en ik heb de maat doorgekregen, maar ik weet niet of deze gaan passen. De maten die ik heb gekregen zijn 185/60/14. Ze hebben onder een VW Polo gezeten, iemand enig idee of dit gaat passen op een UP? Ik rij nu met 16 inch wielen. Alvast bedankt! ;)
High UP! | 60 PK | Bluemotion | 3-deurs | Deep black pearl | M&M | Led dagrij | Nightbreakers mist/dimlicht | W8 Verlichting | Vagcom | Armsteun | Getinte ramen |Executive | Drive | Dynamic "Triangle" | Eibach Verlaging |

Hans
Forum newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 00:30

Re: Winterbanden met stalen velg voor UP!

Bericht door Hans » vr 14 dec 2012, 04:26

Hallo

Let wel op de ET waarde van de velgen is normaal 35 ik had 45 gemonteerd werkt net niet ;)
Han(d)s_UP

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Winterbanden met stalen velg voor UP!

Bericht door henri » vr 14 dec 2012, 11:14

De bandenmaat is qua afrolomtrek/hoogte perfect voor een Up.

Het is wel aan te raden om de wielen op de vooras van je Up te passen vóór aankoop. Velgen met de juiste ET-waarden kunnen aanlopen tegen je remklauwen. Achter passen de wielen altijd op de remtrommels.

Gebruikersavatar
eas
Vagling liefhebber
Berichten: 941
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 18:43
Locatie: krommenie

Re: Winterbanden met stalen velg voor UP!

Bericht door eas » vr 14 dec 2012, 13:02

polo = 5 gaats
up = 4 gaats
fiat panda twinair 65 pk lounge 2013

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Winterbanden met stalen velg voor UP!

Bericht door henri » vr 14 dec 2012, 13:30

Polo tot 2001 is viergaats. Polo vanaf 2002 is vijfgaats.

Pop Up!
Forum eindbaas
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 13:25

Re: Winterbanden met stalen velg voor UP!

Bericht door Pop Up! » vr 14 dec 2012, 20:42

Hans schreef:Hallo

Let wel op de ET waarde van de velgen is normaal 35 ik had 45 gemonteerd werkt net niet ;)

Sorry maar dat zegt me niets, wat is ET waarde? En hoe kom ik daarachter of ze juist zijn.


eas schreef:polo = 5 gaats
up = 4 gaats
Wat bedoel je hiermee?
High UP! | 60 PK | Bluemotion | 3-deurs | Deep black pearl | M&M | Led dagrij | Nightbreakers mist/dimlicht | W8 Verlichting | Vagcom | Armsteun | Getinte ramen |Executive | Drive | Dynamic "Triangle" | Eibach Verlaging |

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Winterbanden met stalen velg voor UP!

Bericht door henri » vr 14 dec 2012, 23:57

eas bedoelt met hoeveel wielbouten een velg gemonteerd wordt. Een Up wiel wordt met vier wielbouten gemonteerd; nieuwere type Polo's met vijf.

De ET-waarde is de afstand tussen de hartlijn, het exacte midden, van de velg en de wielnaaf van de auto. Een wiel met een lage ET-waarde steekt verder naar de buitenkant van de carrosserie dan een wiel met een hoge ET-waarde.

Afbeelding

Auto met standaard, in dit geval hogere ET-waarde:

Afbeelding

Auto met zeer lage ET-waarde:

Afbeelding

Pop Up!
Forum eindbaas
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 13:25

Re: Winterbanden met stalen velg voor UP!

Bericht door Pop Up! » za 15 dec 2012, 18:12

Henri, bedankt voor je duidelijke uitleg! Hier kan ik zeker iets mee, helemaal goed en weer iets geleerd.... :)
High UP! | 60 PK | Bluemotion | 3-deurs | Deep black pearl | M&M | Led dagrij | Nightbreakers mist/dimlicht | W8 Verlichting | Vagcom | Armsteun | Getinte ramen |Executive | Drive | Dynamic "Triangle" | Eibach Verlaging |

Uppert
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 19:53

Re: Winterbanden met stalen velg voor UP!

Bericht door Uppert » zo 30 dec 2012, 21:11

Ik zou je adviseren eerst naar de fabrieksvoorschriften te kijken. Ben je zeker van veiligheid en beinvloed je je onderstel, wegligging en ABS/ESP niet.
Voor elk type auto is er een tabel met toegestane band-velgcombinaties voor zomerbanden alsook een tabel voor winterbanden.

VW schrijft voor: de 165/70 14 band
Op een velg 5J x 14 4 x 100.00 x 57.00 ET: 35.00 4-gats

Winterband is meestal een maatje smaller voor betere grip.

Pop Up!
Forum eindbaas
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 13:25

Re: Winterbanden met stalen velg voor UP!

Bericht door Pop Up! » di 01 jan 2013, 13:13

Uppert schreef:Ik zou je adviseren eerst naar de fabrieksvoorschriften te kijken. Ben je zeker van veiligheid en beinvloed je je onderstel, wegligging en ABS/ESP niet.
Voor elk type auto is er een tabel met toegestane band-velgcombinaties voor zomerbanden alsook een tabel voor winterbanden.

VW schrijft voor: de 165/70 14 band
Op een velg 5J x 14 4 x 100.00 x 57.00 ET: 35.00 4-gats

Winterband is meestal een maatje smaller voor betere grip.
Dus wat wil je nu precies hiermee zeggen? Dat die banden geen goede keuze zijn en ik me precies aan de VW voorwaarden moet houden. Waar vind ik die fabrieksvoorschriften en tabel dan precies?
High UP! | 60 PK | Bluemotion | 3-deurs | Deep black pearl | M&M | Led dagrij | Nightbreakers mist/dimlicht | W8 Verlichting | Vagcom | Armsteun | Getinte ramen |Executive | Drive | Dynamic "Triangle" | Eibach Verlaging |

Gebruikersavatar
Mikester
Vagling liefhebber
Berichten: 143
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 21:50

Re: Winterbanden met stalen velg voor UP!

Bericht door Mikester » di 01 jan 2013, 14:55

Uppert schreef:Winterband is meestal een maatje smaller voor betere grip.
Geldt dat ook voor de typische hollandse winters met veel vochtige/natte wegen en een temperatuur net boven het vriespunt?

Uppert
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 19:53

Re: Winterbanden met stalen velg voor UP!

Bericht door Uppert » di 01 jan 2013, 22:39

Pop Up! schreef:
Uppert schreef:Ik zou je adviseren eerst naar de fabrieksvoorschriften te kijken. Ben je zeker van veiligheid en beinvloed je je onderstel, wegligging en ABS/ESP niet.
Voor elk type auto is er een tabel met toegestane band-velgcombinaties voor zomerbanden alsook een tabel voor winterbanden.

VW schrijft voor: de 165/70 14 band
Op een velg 5J x 14 4 x 100.00 x 57.00 ET: 35.00 4-gats

Winterband is meestal een maatje smaller voor betere grip.
Dus wat wil je nu precies hiermee zeggen? Dat die banden geen goede keuze zijn en ik me precies aan de VW voorwaarden moet houden. Waar vind ik die fabrieksvoorschriften en tabel dan precies?
Wat ik wil zeggen is dat het niet verstandig is zomaar een velg, waarvan je de specs niet weet, op je auto te leggen.
De dealer heeft deze tabellen in ELSA, werkplaatshandboek.
Maar je komt zelf ook ver door eens op de NL en Duitse VW site te kijken, verkoopbrochures en het instructieboekje.
En waarom ik het zeg: ik heb jaren aan probleemauto's gewerkt bij VW/Audi dealer. Bij klachten over scheeftrekken, rijgedrag, remgedrag etc kijk ik eerst of de auto aan de voorschriften voldoet. Klopt de ET waarde bv niet of komt band of velg niet in "de tabel" voor dan krijgt de klant de sleutel terug en wordt er pas verder gezocht als alles weer klopt.
Ik probeer je hier alleen van bewust te maken.
Maarr belangrijker, Henri schrijft hierboven over de zichtbare gevolgen, de ET waarde is van groot belang voor je wegligging en stuurgedrag. Wil je hier het fijne van weten even googlen. Hoe groter ET afwijking hoe sterker verschil in aandrijf/remkracht tussen links-rechts voelbaar is op je stuur.

Maar terug naar je eigenlijke vraag. Kans is erg klein dat je er iets van merkt die Polo wielen, als er al überhaubt verschil is tussen Polo en Up.
En niemand verplicht jou om je aan de fabrieksvoorschriften te houden, wil je mooie dikke wielen dan moet je van voorschriften afstappen.
Ik heb te lang aan de technische kant gestaan dus als het op dit soort zaken aankomt ben ik een enorme zeurpiet, excuses.

Uppert
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 19:53

Re: Winterbanden met stalen velg voor UP!

Bericht door Uppert » di 01 jan 2013, 22:58

Mikester schreef:
Uppert schreef:Winterband is meestal een maatje smaller voor betere grip.
Geldt dat ook voor de typische hollandse winters met veel vochtige/natte wegen en een temperatuur net boven het vriespunt?
Daar heb je een punt. 10mm verschil zal hier niet zo spannend zijn.

Pop Up!
Forum eindbaas
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 13:25

Re: Winterbanden met stalen velg voor UP!

Bericht door Pop Up! » di 01 jan 2013, 23:37

Uppert schreef:
Pop Up! schreef:
Uppert schreef:Ik zou je adviseren eerst naar de fabrieksvoorschriften te kijken. Ben je zeker van veiligheid en beinvloed je je onderstel, wegligging en ABS/ESP niet.
Voor elk type auto is er een tabel met toegestane band-velgcombinaties voor zomerbanden alsook een tabel voor winterbanden.

VW schrijft voor: de 165/70 14 band
Op een velg 5J x 14 4 x 100.00 x 57.00 ET: 35.00 4-gats

Winterband is meestal een maatje smaller voor betere grip.
Dus wat wil je nu precies hiermee zeggen? Dat die banden geen goede keuze zijn en ik me precies aan de VW voorwaarden moet houden. Waar vind ik die fabrieksvoorschriften en tabel dan precies?
Wat ik wil zeggen is dat het niet verstandig is zomaar een velg, waarvan je de specs niet weet, op je auto te leggen.
De dealer heeft deze tabellen in ELSA, werkplaatshandboek.
Maar je komt zelf ook ver door eens op de NL en Duitse VW site te kijken, verkoopbrochures en het instructieboekje.
En waarom ik het zeg: ik heb jaren aan probleemauto's gewerkt bij VW/Audi dealer. Bij klachten over scheeftrekken, rijgedrag, remgedrag etc kijk ik eerst of de auto aan de voorschriften voldoet. Klopt de ET waarde bv niet of komt band of velg niet in "de tabel" voor dan krijgt de klant de sleutel terug en wordt er pas verder gezocht als alles weer klopt.
Ik probeer je hier alleen van bewust te maken.
Maarr belangrijker, Henri schrijft hierboven over de zichtbare gevolgen, de ET waarde is van groot belang voor je wegligging en stuurgedrag. Wil je hier het fijne van weten even googlen. Hoe groter ET afwijking hoe sterker verschil in aandrijf/remkracht tussen links-rechts voelbaar is op je stuur.

Maar terug naar je eigenlijke vraag. Kans is erg klein dat je er iets van merkt die Polo wielen, als er al überhaubt verschil is tussen Polo en Up.
En niemand verplicht jou om je aan de fabrieksvoorschriften te houden, wil je mooie dikke wielen dan moet je van voorschriften afstappen.
Ik heb te lang aan de technische kant gestaan dus als het op dit soort zaken aankomt ben ik een enorme zeurpiet, excuses.
Nee helemaal geen zeurpiet hoor, vind deze info en weer een frisse blik erop heel fijn!
Ben er zelf ook achter dat de polo stalen velgen niet passen ivm het 4 en 5 gaats verhaal. Dus ben bij Profile geweest en deze konden wel de juiste stalen velgen bestellen, deze stonden in hun folder speciaal voor de up, er was maar een keus dus ik neem aan dat het goed is. Maar wat vind jij dan van die banden?
Ik bedoel de maat juist? Ze vertelde me daar dat het ging passen.
High UP! | 60 PK | Bluemotion | 3-deurs | Deep black pearl | M&M | Led dagrij | Nightbreakers mist/dimlicht | W8 Verlichting | Vagcom | Armsteun | Getinte ramen |Executive | Drive | Dynamic "Triangle" | Eibach Verlaging |

Uppert
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 19:53

Re: Winterbanden met stalen velg voor UP!

Bericht door Uppert » wo 02 jan 2013, 00:28

Pop Up! schreef:Nee helemaal geen zeurpiet hoor, vind deze info en weer een frisse blik erop heel fijn!
Ben er zelf ook achter dat de polo stalen velgen niet passen ivm het 4 en 5 gaats verhaal. Dus ben bij Profile geweest en deze konden wel de juiste stalen velgen bestellen, deze stonden in hun folder speciaal voor de up, er was maar een keus dus ik neem aan dat het goed is. Maar wat vind jij dan van die banden?
Ik bedoel de maat juist? Ze vertelde me daar dat het ging passen.
Passen zullen ze. Maar even rekenen;
In 14" hoort er op:
175/65 (h=113,75mm) voor zomerbanden
165/70 (h=115,5mm) voor winterbanden
Die 185/60 (h=111mm) scheelt niet zo gek veel maar van de 3 moet hij wel de meeste omwentelingen maken bij gelijke snelheid. Motor maakt daardoor iets meer toeren en daardoor waarschijnlijk hoger verbruik, maar het gaat dan maar om procentjes.
+Eigenlijk is hij te breed voor de velg, zal minder direct aanvoelen omdat de band meer kan vervormen, is dus allemaal niet optimaal.
Ik zou ze niet kopen. Spendeer liever wat euros meer aan de juiste band zou ik zeggen.
Of heb je ze al in de schuur liggen.?... Marktplaats

Pop Up!
Forum eindbaas
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 13:25

Re: Winterbanden met stalen velg voor UP!

Bericht door Pop Up! » wo 02 jan 2013, 21:23

Uppert schreef:
Pop Up! schreef:Nee helemaal geen zeurpiet hoor, vind deze info en weer een frisse blik erop heel fijn!
Ben er zelf ook achter dat de polo stalen velgen niet passen ivm het 4 en 5 gaats verhaal. Dus ben bij Profile geweest en deze konden wel de juiste stalen velgen bestellen, deze stonden in hun folder speciaal voor de up, er was maar een keus dus ik neem aan dat het goed is. Maar wat vind jij dan van die banden?
Ik bedoel de maat juist? Ze vertelde me daar dat het ging passen.
Passen zullen ze. Maar even rekenen;
In 14" hoort er op:
175/65 (h=113,75mm) voor zomerbanden
165/70 (h=115,5mm) voor winterbanden
Die 185/60 (h=111mm) scheelt niet zo gek veel maar van de 3 moet hij wel de meeste omwentelingen maken bij gelijke snelheid. Motor maakt daardoor iets meer toeren en daardoor waarschijnlijk hoger verbruik, maar het gaat dan maar om procentjes.
+Eigenlijk is hij te breed voor de velg, zal minder direct aanvoelen omdat de band meer kan vervormen, is dus allemaal niet optimaal.
Ik zou ze niet kopen. Spendeer liever wat euros meer aan de juiste band zou ik zeggen.
Of heb je ze al in de schuur liggen.?... Marktplaats

Nee, ik kan ze gratis krijgen van een collega, ze zijn nog goed en met voldoende profiel zeiden ze bij Profile.
Maar als ik jou verhaal zo lees, dan kan ik het beter niet doen...toch? Heb er weinig verstand van en wil echt wel het beste voor de UP! Wil ook geen banden die dan toch net niet goed zijn, dat risico wil ik ook niet lopen...en ik waardeer je reactie. Je hebt er zeker meer verstand van dan ik.
High UP! | 60 PK | Bluemotion | 3-deurs | Deep black pearl | M&M | Led dagrij | Nightbreakers mist/dimlicht | W8 Verlichting | Vagcom | Armsteun | Getinte ramen |Executive | Drive | Dynamic "Triangle" | Eibach Verlaging |

Johnnie
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 12:15

Re: Winterbanden met stalen velg voor UP!

Bericht door Johnnie » vr 11 jan 2013, 09:56

Ik heb laatst ook een paar stalen velgen met band overgenomen van een vriend. Ondanks dat 2 van de vier banden nog net konden, die andere twee waren super, heb ik toch nog een set nieuwe in een webshop gekocht. Zo kan ik toch met een gerust gevoel de weg op. Het blijft altijd een risico om banden over te nemen. Je kent namelijk ook nooit 100 punten de achtergrond daarvan en een buil is snel overzien en merk je in de meeste gevallen pas als je ze al gekocht hebt.
Laatst gewijzigd door Johnnie op ma 14 jan 2013, 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Pop Up!
Forum eindbaas
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 13:25

Re: Winterbanden met stalen velg voor UP!

Bericht door Pop Up! » vr 11 jan 2013, 21:46

Ik heb ze na jullie reacties maar laten liggen, kon ze gratis krijgen maar als ze niet juist zijn ga ik dat ook niet doen.
Ik zag dat ze nu bij Volkswagen een winterbanden actie hebben voor de UP! voor slechts 399,- euro heb je stalen velgen met 4 winterbanden inclusief montage. Ik heb ze maar besteld, vond het best wel een scherpe prijs.
High UP! | 60 PK | Bluemotion | 3-deurs | Deep black pearl | M&M | Led dagrij | Nightbreakers mist/dimlicht | W8 Verlichting | Vagcom | Armsteun | Getinte ramen |Executive | Drive | Dynamic "Triangle" | Eibach Verlaging |

Uppert
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 19:53

Re: Winterbanden met stalen velg voor UP!

Bericht door Uppert » za 12 jan 2013, 01:22

Pop Up! schreef:Ik heb ze na jullie reacties maar laten liggen, kon ze gratis krijgen maar als ze niet juist zijn ga ik dat ook niet doen.
Ik zag dat ze nu bij Volkswagen een winterbanden actie hebben voor de UP! voor slechts 399,- euro heb je stalen velgen met 4 winterbanden inclusief montage. Ik heb ze maar besteld, vond het best wel een scherpe prijs.
Verstandig. En 399 is een erg nette prijs!

Sanne-up
Forum newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 10 feb 2013, 18:17

Re: Winterbanden met stalen velg voor UP!

Bericht door Sanne-up » zo 10 feb 2013, 18:36

2e hands velgen voor je winterbanden vinden voor een Up valt niet mee. 4-gaats Velgen van Polo of Golf lijken te passen wanneer zij ET 35 en 4x100 zijn. Wil iedereen adviseren even te passen op de vooras. De meeste velgen met de juiste specificaties lopen aan tegen de remklauw. Heb lang gezocht en de velg van de Golf 3, denk GTI, met 16 gaten in de buitenring past wel. ET is 38 en de bolling van de velg is precies goed. Hij lijkt op veel van de velgen die ook te koop zijn maar deze past wel. Zoek dan ook op het originele VW-artikelnummer van de velg: 321601 025H. Velgen zijn op internet en bij sloperijen te koop voor ongeveer 20 euro per stuk.

Plaats reactie