Achterzijde snel vuil

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
MuziekUP
Vagling liefhebber
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 19:02

Achterzijde snel vuil

Bericht door MuziekUP » zo 09 mar 2014, 22:56

Ligt het aan mij of wordt de achterkant van een Up (Mii/Citigo?) inderdaad erg snel vuil.

Ik heb zaterdag mijn auto gewassen, daarna met een omweg naar huis en bij thuiskomst was de achterruit/achterzijde al weer behoorlijk stoffig, terwijl de rest nog perfect schoon is. Al eerder een erg smerige achterzijde na het rijden over een vochtige weg: voor- en zijkant nog min of meer schoon, maar achter zand en smerig......

Heeft iemand spatlappen gemonteerd en, zo ja, helpen die tegen een vuile achterzijde?
groove up - 60pk bmt - hot orange - fender sound - 16" triangle velgen (silver) - high up extra's & accessoires
opties/extra's: 4 deuren - panoramadak - winterbanden op 15" waffle velgen - verlaagd (eibach proline) - vagcom

Gebruikersavatar
MiiRens
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 16 feb 2014, 22:17
Locatie: Ja

Re: Achterzijde snel vuil

Bericht door MiiRens » zo 09 mar 2014, 23:07

Ja dat heb je met een rechte achterzijde ;)

Door de rechte achterkant gaat de wind achter de auto draaien, met als gevolg dat het stof, regen enz neerslaat op de achterzijde. Eventueel kan je de achterzijde wat vaker schoonmaken.
Gr. Renco

Nu: een 3 drs 75 pk VW Up! met panoramadak, cruise control, pdc, 15” velgen, stoelverwarming, zwart metallic.

Voorheen: Seat Mii Sport Dynamic, 3 drs, panoramadak, Drivepakket (cc en pdc), nacht blauw metallic.

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Achterzijde snel vuil

Bericht door Inge » ma 10 mar 2014, 06:54

Klopt, herkenbaar.

Gewoon goed in de wax/ sealant houdend e auto en dan is het schoonmaken een eitje ;)
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
MuziekUP
Vagling liefhebber
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 19:02

Re: Achterzijde snel vuil

Bericht door MuziekUP » ma 10 mar 2014, 09:02

Ik ben dus niet de enige die er last van heeft, dat is in elk geval iets ;)
In de was zetten lukt wel, maar om de dag even naar de wasbox om de achterkant af te spuiten vind ik niet zo geweldig :hand:

Vandaar nogmaals mijn vraag: heeft iemand spatlappen gemonteerd achter en, zo ja, helpen die (een beetje)? :think:
groove up - 60pk bmt - hot orange - fender sound - 16" triangle velgen (silver) - high up extra's & accessoires
opties/extra's: 4 deuren - panoramadak - winterbanden op 15" waffle velgen - verlaagd (eibach proline) - vagcom

Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: Achterzijde snel vuil

Bericht door oppermii » ma 10 mar 2014, 09:13

Zal niet helpen denk ik. Zo hoog spat het niet op.

Gebruikersavatar
MuziekUP
Vagling liefhebber
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 19:02

Re: Achterzijde snel vuil

Bericht door MuziekUP » ma 10 mar 2014, 09:33

oppermii schreef:Zal niet helpen denk ik. Zo hoog spat het niet op.
Misschien niet, maar de wielen zitten wel erg ver naar achteren. Opspattend water & vuil komen daardoor niet of veel minder tegen de onderzijde van de auto, maar meer achter de auto....?
groove up - 60pk bmt - hot orange - fender sound - 16" triangle velgen (silver) - high up extra's & accessoires
opties/extra's: 4 deuren - panoramadak - winterbanden op 15" waffle velgen - verlaagd (eibach proline) - vagcom

Gebruikersavatar
Menaz
Vagling liefhebber
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 19 feb 2014, 16:09

Re: Achterzijde snel vuil

Bericht door Menaz » ma 10 mar 2014, 09:51

Is helaas inherent aan het ontwerp van een hatchback.
Ex: SEAT Mii Sport Dynamic - 5-drs - Diepzwart metallic - Drive pakket - SEAT Portable System - 2014

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Achterzijde snel vuil

Bericht door Xanderv » ma 10 mar 2014, 10:31

De vlakke achterkant zorgt voor een vacuüm achter de auto die het stof enzo terug naar de auto trekt. Spatlappen helpen wel doordat er minder stof omhoog komt maar helaas zal het altijd blijven.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Achterzijde snel vuil

Bericht door MauriceR. » ma 10 mar 2014, 11:18

Achterraam / glazen deel geheel behandelen met RainX helpt wel: druppels lopen makkelijker omlaag; hoeveelheid vuil blijft natuurlijk wel gelijk... Enne: het is een auto, geen pronkjuweel dus vuil worden mag.

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

enie-up
Vagling liefhebber
Berichten: 512
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 00:00

Re: Achterzijde snel vuil

Bericht door enie-up » ma 10 mar 2014, 11:38

MuziekUP schreef:Ligt het aan mij of wordt de achterkant van een Up (Mii/Citigo?) inderdaad erg snel vuil.

Heeft iemand spatlappen gemonteerd en, zo ja, helpen die tegen een vuile achterzijde?
Ja ikke 8-) alleen achter
Maar heb hem pas een paar dagen en nog geen regen gehad dus kan niks zeggen of het helpt ;)
Heb het met name gedaan voor de motorrijders achter mij aangezien ik zelf ook vaak op de motor zit :!:

Gebruikersavatar
MuziekUP
Vagling liefhebber
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 19:02

Re: Achterzijde snel vuil

Bericht door MuziekUP » ma 10 mar 2014, 11:41

MauriceR. schreef:Enne: het is een auto, geen pronkjuweel dus vuil worden mag.

M.
Daar heb je helemaal gelijk in, ik heb de auto ook om hem te gebruiken en ik ben echt niet elke (zater)dag in de wasstraat te vinden ;)

Ik ben alleen aan het kijken of ik iets kan doen om te voorkomen dat de achterkant zo snel smerig wordt (terwijl de rest in verhouding min of meer schoon blijft), maar dat gaat niet lukken zo te zien. Hoort bij het concept/het type auto, hoewel ik me niet kan herinneren dat ik het met mijn Lupo in het verleden ook zo heb ervaren.....

Dat wordt dus met enige regelmaat de achterkant afspuiten, zodat het ergste vuil weg is, en de auto +/- eens per maand goed wassen en daarbij meteen de achterkant behandelen met RainX of in de was/sealer zetten of zoiets. Daar valt mee te leven :whistle:
groove up - 60pk bmt - hot orange - fender sound - 16" triangle velgen (silver) - high up extra's & accessoires
opties/extra's: 4 deuren - panoramadak - winterbanden op 15" waffle velgen - verlaagd (eibach proline) - vagcom

Gebruikersavatar
Emiel
Forum newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 05 dec 2012, 06:44
Locatie: Borne (Ov)

Re: Achterzijde snel vuil

Bericht door Emiel » wo 12 mar 2014, 12:42

Aloha,

ook wij hadden last van een vuile achterzijde, vooral in de winter als de winterbanden gemonteerd zijn.
In september spatlappen achter laten monteren en het valt op dat de achterkant en dan met name de achterruit niet meer zo smerig wordt dan voor die tijd.
Carpe Diem!

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Achterzijde snel vuil

Bericht door Tom Westendorp » wo 12 mar 2014, 12:55

Spatlappen schelen inderdaad aanzienlijk.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Achterzijde snel vuil

Bericht door Inge » wo 12 mar 2014, 16:25

Goed te weten - misschien bij de komende beurt (okt) ook laten monteren.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
MiiRens
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 16 feb 2014, 22:17
Locatie: Ja

Re: Achterzijde snel vuil

Bericht door MiiRens » wo 12 mar 2014, 17:33

Heb liever de achterzijde van de Mii vies, dan dat ik met spatlappen ga rijden :mrgreen:
Gr. Renco

Nu: een 3 drs 75 pk VW Up! met panoramadak, cruise control, pdc, 15” velgen, stoelverwarming, zwart metallic.

Voorheen: Seat Mii Sport Dynamic, 3 drs, panoramadak, Drivepakket (cc en pdc), nacht blauw metallic.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Achterzijde snel vuil

Bericht door Tom Westendorp » wo 12 mar 2014, 19:54

Ik vind spatlappen ook niet echt wat. Maar handig zijn ze wel!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

@@lgra
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: za 09 feb 2013, 18:48

Re: Achterzijde snel vuil

Bericht door @@lgra » wo 12 mar 2014, 20:20

Spatlappen gaan het probleem vrijwel zeker niet verhelpen. Bij hogere snelheden ontstaat achter de auto een vacuum. Mede hierdoor zal al het opspattende vuil achtervde auto omhooggezogen worden en door wervelingen tegen de achterzijde neerslaan. Een beter achterspoiler, of een betere luchtgeleiding ondervde auto zal vrijwel zeker wel effect hebben. ;)
;)
UP! HIGH 75 PK Executive pakket Tornadorood en Classic 16 inch Zilver Also: Alfa Giulia, BMW 325 Ci cabrio, New Mini 2014

Gebruikersavatar
Menaz
Vagling liefhebber
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 19 feb 2014, 16:09

Re: Achterzijde snel vuil

Bericht door Menaz » do 13 mar 2014, 00:14

Ik rij overal achteruit heen. Scheelt een heel stuk.
Ex: SEAT Mii Sport Dynamic - 5-drs - Diepzwart metallic - Drive pakket - SEAT Portable System - 2014

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Achterzijde snel vuil

Bericht door TwitNour » do 13 mar 2014, 09:22

Menaz schreef:Ik rij overal achteruit heen. Scheelt een heel stuk.
Haha this made me laugh

Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: Achterzijde snel vuil

Bericht door oppermii » do 13 mar 2014, 11:49

Makkelijker is met de klep omhoog rijden, maar dat gaat ook vervelen. Heb de klep dus maar gedemonteerd.

Plaats reactie