Motor ratelt / puft bij stationair draaien

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
W0uter
Forum newbie
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 22:45
Locatie: Enschede

Motor ratelt / puft bij stationair draaien

Bericht door W0uter » za 30 mei 2020, 18:25

Hoihoi,

Onlangs heb ik mijn Up 2x 5u stationair laten draaien tijdens een autodisco (vanuit je auto kijken naar een optreden ivm Corona).

Sindsdien hoor ik een soort ratelend/puffend geluid als ik de motor stationair laat draaien. Als ik de koppeling indruk, dan is het geluid weg.

Wat zou het kunnen zijn? Ik denk wel dat het er mee heeft te maken dat ik mijn auto zolang stationair heb laten draaien, want daarvoor had ik dat geluid niet.

Gaat om een Up van 2014, gekocht in Aug 2017 met 44k op de teller. Inmiddels staat de teller op 134k (Mei 2020) en rijd wel erg sportief erin.
Altijd netjes onderhouden dmv een beurt elke 15k kilometers.

Kan het geluid kwaad? Graag hoor ik van jullie wat het zou kunnen zijn! :think:

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Motor ratelt / puft bij stationair draaien

Bericht door Tom Westendorp » za 30 mei 2020, 19:49

Klinkt als het druklager. Moet niet uitmaken, wordt ze gewoon oud mee.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
W0uter
Forum newbie
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 22:45
Locatie: Enschede

Re: Motor ratelt / puft bij stationair draaien

Bericht door W0uter » za 30 mei 2020, 21:20

Okee thanks Tom,

Hier toch nog even een filmpje ter verduideling https://www.youtube.com/watch?v=gGJSHi4N-PM

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Motor ratelt / puft bij stationair draaien

Bericht door NidayFright » zo 31 mei 2020, 13:55

Het lijkt alsof het vanuit de distributie zijde komt, maar als je er zeker van bent dat wanneer het koppelingspedaal wordt ingetrapt en het geluid niet meer hoorbaar is, kan het bijna niet anders dan een druklager of iets dergelijks zijn. ls het geluid nog wel hoorbaar is dan zou je de motor ook even kunnen laten draaien zonder multi-riem. Is het geluid dan weg, kan het een looprol zijn of de vrijloop van je dynamo die niet meer zo soepeltjes meedraait.

Maar ik ga er vanuit dat het uit de versnellingsbak komt als ik het zo lees:)
Laatst gewijzigd door NidayFright op zo 31 mei 2020, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
GTI DARK SILVER

Gebruikersavatar
W0uter
Forum newbie
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 22:45
Locatie: Enschede

Re: Motor ratelt / puft bij stationair draaien

Bericht door W0uter » zo 31 mei 2020, 18:33

Bedankt voor je reactie NidayFright!

Nou heb ik net nog eens even goed geluisterd, maar het ratelende geluid blijft gewoon bestaan als ik het koppelingspedaal indruk! (Had de eerste keer natuurlijk dat even moeten checken, les voor de volgende keer ;) )

Misschien dus toch niet de druklager dan? :think:

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Motor ratelt / puft bij stationair draaien

Bericht door NidayFright » zo 31 mei 2020, 20:23

Het is een beetje lastig om van afstand te bepalen waar het precies vandaan komt en wat het exact is. Dat zou je eerst even moeten uitsluiten, van welke zijde het geluid komt. Zoals ik eerder zei lijkt het alsof het geluid vanuit de distributiezijde komt en aangezien daar ook meer draaiende delen zitten zoals een looprol, dynamo etc. Heb zelf het vermoeden dat het de vrijloop-rol van de dynamo of de looprol van het spanelement is.

Ik weet niet of je een beetje handig bent en gereedschap in huis hebt? (Alles in maat 16mm moet wel passen) Dan zou je eventueel de multi-riem er af kunnen halen en controleren of het geluid dan nog steeds aanwezig is. De multi-riem heb je er in een paar seconde af. Heb even snel een filmpje van youtube geplukt: https://www.youtube.com/watch?v=nvc0q67RHxo
Dit kan ook gewoon vanuit de motorruimte hoor :D

Is het dan wel weg, weet je dat je daar moet zijn. Dan kan je de looprollen en dergelijke nog even controleren aangezien de riem er toch af ligt. Als je weet waar je ze op moet controleren :)

Eerst voor jezelf uitsluiten van welke zijde het geluid komt:)
GTI DARK SILVER

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Motor ratelt / puft bij stationair draaien

Bericht door Blackciti » do 25 jun 2020, 12:13

Sorry, maar je automotor 2x5 uur stationair laten draaien, daar is een dergelijke motor beslist niet voor ontworpen! Dan vraag je om moeilijkheden.
Ik denk dat het probleem dat je hierdoor hebt gekregen al latend aanwezig was, maar door die (mijn mening) totaal onzinnige actie je motor 10 uren stationair laten draaien hebt verergerd.

De versnellingsbakken c.q. aandrijflijnen van de VW drieling behoren nu niet bepaalt tot de top gezien de massale en terechte klachten hierover. Door dat lange stationair draaien komt de bakolie niet op bedrijfstemperatuur en komt dus niet overal waar ze zou moeten komen, terwijl de tanden van de tandwielen wel constant 10 uur tegen elkaar staan te klapperen. Bovendien krijg je door die actie enorme vervuiling in je motor.

Een automotor doe je het grootste plezier door hem 10 uur op hoge toeren (boven de 4000 rpm) te houden door een ritje te maken naar Oostenrijk of Italië. Dan hou je de zaak in conditie, niet met een 10 uur durende stationaire mishandeling.

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Motor ratelt / puft bij stationair draaien

Bericht door Blackciti » ma 17 aug 2020, 16:11

En sinds 31 mei is W0uter opeens spoorloos.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Motor ratelt / puft bij stationair draaien

Bericht door Tom Westendorp » di 18 aug 2020, 08:43

Blackciti waar heb je het over? Er zijn helemaal geen massale klachten over de aandrijflijn. Hooguit dat er soms wat geluid wordt gemaakt dat niet nodig zou hoeven zijn maar niet meer dan dat. Bakken en motoren zijn tweedehands niet te slijten omdat er niets kapot gaat.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
~Thijs~
Vagling liefhebber
Berichten: 281
Lid geworden op: ma 10 dec 2012, 10:25
Locatie: Amersfoort

Re: Motor ratelt / puft bij stationair draaien

Bericht door ~Thijs~ » di 18 aug 2020, 10:46

Blackciti schreef:
ma 17 aug 2020, 16:11
En sinds 31 mei is W0uter opeens spoorloos.
Ik begrijp hem wel na je vriendelijke welkomheten... :whistle:

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Motor ratelt / puft bij stationair draaien

Bericht door dennuus1 » di 18 aug 2020, 21:50

Hier is niemand onvriendelijk geweest?
Je kan iemand toch wel aanspreken op een onhandige actie? Tis geen kleuterklas....

Gebruikersavatar
W0uter
Forum newbie
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 22:45
Locatie: Enschede

Re: Motor ratelt / puft bij stationair draaien

Bericht door W0uter » ma 24 aug 2020, 20:16

Ojee, ik heb nog een paar goede inhoudelijke reacties gekregen van jullie die ik wel heb gelezen, maar ik heb er niet meer op gereageerd inderdaad en dat is niet zo netjes van mij, sorry!

@NidayFright en @Blackciti alsnog bedankt voor jullie informatie. Ik heb na het maken van het topic nog een paar dagen last gehad en heb het toen door mijn garage laten bekijken, echter maakte die ter plekke toen het ratelende geluid niet meer (lullig maarja Murhpy's law waarschijnlijk), en daarna is dit geluid ook niet meer teruggekomen. Dus het blijft nog steeds een beetje vaag.

Overigens is twee weken later mijn accu kapot gegaan, dus wie weet heeft dat er nog mee te maken gehad met het stationair laten draaien, wellicht werd die accu te warm daardoor ofzo. Gelukkig was de ANWB er snel bij en kreeg 'ie m weer aan de praat.

@Dennuus1 Ik vind ook zeker dat dat mag hoor en eigenlijk vind ik ook wel dat @Blackciti gelijk heeft en vind zijn reactie ook helemaal niet onvriendelijk. Daarnaast kom ik met een vraag, hij probeert deze te beantwoorden en vervolgens laat ik niks meer van mij horen... tja, lullig is het wel ja, dus excuus! :oops:

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Motor ratelt / puft bij stationair draaien

Bericht door Blackciti » di 08 sep 2020, 15:15

W0uter schreef:
ma 24 aug 2020, 20:16
Ojee, ik heb nog een paar goede inhoudelijke reacties gekregen van jullie die ik wel heb gelezen, maar ik heb er niet meer op gereageerd inderdaad en dat is niet zo netjes van mij, sorry!

@NidayFright en @Blackciti alsnog bedankt voor jullie informatie. Ik heb na het maken van het topic nog een paar dagen last gehad en heb het toen door mijn garage laten bekijken, echter maakte die ter plekke toen het ratelende geluid niet meer (lullig maarja Murhpy's law waarschijnlijk), en daarna is dit geluid ook niet meer teruggekomen. Dus het blijft nog steeds een beetje vaag.

Overigens is twee weken later mijn accu kapot gegaan, dus wie weet heeft dat er nog mee te maken gehad met het stationair laten draaien, wellicht werd die accu te warm daardoor ofzo. Gelukkig was de ANWB er snel bij en kreeg 'ie m weer aan de praat.

@Dennuus1 Ik vind ook zeker dat dat mag hoor en eigenlijk vind ik ook wel dat @Blackciti gelijk heeft en vind zijn reactie ook helemaal niet onvriendelijk. Daarnaast kom ik met een vraag, hij probeert deze te beantwoorden en vervolgens laat ik niks meer van mij horen... tja, lullig is het wel ja, dus excuus! :oops:
Het is je al vergeven, W0uter. :P
Maar zoals, Dennuus 1, al zei: het is hier geen kleuterklas. En daar heeft ie gelijk in, want zolang niemand wordt beledigd is er niets aan de hand.

Maar of het kapot gaan van je accu het gevolg is, of kan zijn van urenlang stationair draaien, daar heb ik mijn twijfels bij. Ik denk dat Dennus1 daar waarschijnlijk een passend antwoord op kan hebben, daar hij iedere dag doorbrengt in de garage, waar je de gekste zaken tegen komt m.b.t. de auto's die daar binnenkomen.

Plaats reactie