benzine verbruik in de praktijk

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Autheo » do 12 dec 2019, 20:30

sNbk79 schreef:
do 12 dec 2019, 18:51
Mijn nieuwe Up! rijd nu ongeveer 14km/L, wat mij aan de hoge kant lijkt.
Mijn vorige Up! haalde ik namelijk met gemak 18km/L. Wat is jullie ervaring hiermee?

Heeft het misschien te maken met de inrijd periode, of omdat de nieuwe Up! op 16" velgen staat?
Tijdens het inrijden is het verbruik inderdaad wat hoger. Met brede banden verbruik je ook meer, ongeacht hoeveel inch de velgen zijn. En natuurlijk ook bij te lage bandenspanning, dat verhoogt het verbruik ook. Maar zelfs daarmee lijkt me 1 op 14 wel erg hoog, zeker als je eerder met gemak 1 op 18 haalde. Kijk maar eens in dit topic, dan kun je het vergelijken met een aantal up rijders:
viewtopic.php?f=12&t=6078

Gebruikersavatar
mk1992
Vagling liefhebber
Berichten: 362
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 20:23
Locatie: Beek, Limburg
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door mk1992 » do 12 dec 2019, 20:54

sNbk79 schreef:
do 12 dec 2019, 18:51
Mijn nieuwe Up! rijd nu ongeveer 14km/L, wat mij aan de hoge kant lijkt.
Mijn vorige Up! haalde ik namelijk met gemak 18km/L. Wat is jullie ervaring hiermee?

Heeft het misschien te maken met de inrijd periode, of omdat de nieuwe Up! op 16" velgen staat?
Heb zelf ook 16” wielen gehad, maar merkte niet of maar een klein verschil achter de komma.
Lijkt/hoop op het inrijden.
De goedkoopst rijdende Up! van ze allemaal :dance:
LPG all the way


(03-12-20) Verbruik 1:17,29 - 5,78 / 100km
Brandstofkosten €2,30 / 100km
Bron: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html

Bekijk ook: https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699

Gebruikersavatar
NickAlan
Vagling liefhebber
Berichten: 213
Lid geworden op: vr 27 apr 2018, 15:48
Locatie: Groningen

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door NickAlan » vr 13 dec 2019, 18:39

sNbk79 schreef:
do 12 dec 2019, 18:51
Mijn nieuwe Up! rijd nu ongeveer 14km/L, wat mij aan de hoge kant lijkt.
Mijn vorige Up! haalde ik namelijk met gemak 18km/L. Wat is jullie ervaring hiermee?

Heeft het misschien te maken met de inrijd periode, of omdat de nieuwe Up! op 16" velgen staat?
Mijn up! staat ook op 16" velgen. Tijdens de inrijdperiode (eerste 2000 km) kwam ik op een gemiddelde van 1 op 18. Rijd je veel korte stukken?
VOLKSWAGEN up! Beats 2018
75pk, Beatsaudio, Bi-LED 5700K, schuifdak, 16" La Boca White velgen.

Insta: dutch_upbeats

Afbeelding

Gebruikersavatar
sNbk79
Forum newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: do 17 okt 2019, 21:26

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door sNbk79 » zo 15 dec 2019, 01:00

NickAlan schreef:
vr 13 dec 2019, 18:39
sNbk79 schreef:
do 12 dec 2019, 18:51
Mijn nieuwe Up! rijd nu ongeveer 14km/L, wat mij aan de hoge kant lijkt.
Mijn vorige Up! haalde ik namelijk met gemak 18km/L. Wat is jullie ervaring hiermee?

Heeft het misschien te maken met de inrijd periode, of omdat de nieuwe Up! op 16" velgen staat?
Mijn up! staat ook op 16" velgen. Tijdens de inrijdperiode (eerste 2000 km) kwam ik op een gemiddelde van 1 op 18. Rijd je veel korte stukken?
Ja, ik rijd wel veel korte stukken. Maar dat deed ik met mijn vorige up ook. Het enige wat veranderd is, is dat deze nieuw is en de velgen iets breder zijn (165->185). Ik hoop dan maar dat het een combinatie van inrijden en koud weer is.

Gebruikersavatar
Ivan Domenie
Vagling liefhebber
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 12 jul 2019, 06:50
Locatie: Geertruidenberg

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Ivan Domenie » ma 30 dec 2019, 09:28

sNbk79 schreef:
zo 15 dec 2019, 01:00
NickAlan schreef:
vr 13 dec 2019, 18:39
sNbk79 schreef:
do 12 dec 2019, 18:51
Mijn nieuwe Up! rijd nu ongeveer 14km/L, wat mij aan de hoge kant lijkt.
Mijn vorige Up! haalde ik namelijk met gemak 18km/L. Wat is jullie ervaring hiermee?

Heeft het misschien te maken met de inrijd periode, of omdat de nieuwe Up! op 16" velgen staat?
Mijn up! staat ook op 16" velgen. Tijdens de inrijdperiode (eerste 2000 km) kwam ik op een gemiddelde van 1 op 18. Rijd je veel korte stukken?
Ja, ik rijd wel veel korte stukken. Maar dat deed ik met mijn vorige up ook. Het enige wat veranderd is, is dat deze nieuw is en de velgen iets breder zijn (165->185). Ik hoop dan maar dat het een combinatie van inrijden en koud weer is.
En anders even langs vag techniek in Nuenen héb gemerkt dat dat echt wel scheelt als hun de software updaten
VW up! / High up! / Sound edition 2017 / Pure white

Gebruikersavatar
sNbk79
Forum newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: do 17 okt 2019, 21:26

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door sNbk79 » do 02 jan 2020, 00:22

Voel me een klein beetje stom, heb schijnbaar alle tijd met de Airco aan gereden. Vandaar dus ook het hogere verbruik.
Schijnbaar als ik de climatronic op Auto zet, gaat ook standaard de Airco mee aan.... Weet niet of dat uit is te zetten...

Nu ben ik langzaam richting de 1 op 15 aan het kruipen en hoop dat ik zo de komende tijd langzaam weer op mn oude verbruik uitkom, zeker omdat ik nog zeker 1000 km van de inrijd periode voor me heb.

matser
Forum newbie
Berichten: 31
Lid geworden op: di 21 mar 2017, 12:59
Locatie: Brabant

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door matser » do 02 jan 2020, 22:54

Airco aan of uit maakt niet veel verschil in mijn up.
Ik ben ook bij vag techniek in Nuenen geweest.
Het kost wel wat geld. Het verbruik nam af bij mij, na de door vag gedane fabrieks update.
Voor de grap heb ik uitgerekend waar het financiële omslag punt lag.
Bij mij kwam dat toen uit net boven de 15000 km rijden.
Het duurde dus even voordat ik mijn investering terug verdiende.
Mijn up rijd wel veel lekkerder en een beetje groener.
GTI, Deep Black Pearl, LED

EcoJaapUp!
Forum newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: za 30 nov 2019, 19:43

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door EcoJaapUp! » za 01 feb 2020, 18:36

Sorry... biogas is geen benzine :shock: ;)
Night Blue metallic EcoUp! Move uit 2014 (bij aankoop 16.700 km), gemiddeld verbruik over alles 4,2 kg Biogas / 100 km

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Autheo » za 01 feb 2020, 20:18

De één rijdt nu biogas, en de ander rijdt na de fabrieksupdate bij VAG techniek nu ook iets groener... En eigenlijk rijden alle benzineauto's nu iets groener, nu er meer bio-ethanol aan de benzine is toegevoegd.

Alhoewel..., wat dat laatste betreft heb ik zo mijn twijfels of die bio-ethanol wel zoveel bijdraagt aan het 'groen' rijden. Sinds dat er meer bio-ethanol is toegevoegd heb ik de indruk dat daardoor het verbruik juist iets is toegenomen. Helemaal duidelijk is dat nog niet, omdat door het meerverbruik in de koudere maanden het nog niet goed te berekenen valt. Toch kan ik me niet aan de indruk van iets meerverbruik onttrekken. Zou ook logisch zijn, omdat er nu iets minder energie per liter in de benzine zit.

En nu dus de vraag of door dat meerverbruik er dan wel sprake van 'groener' rijden zal zijn. Zou het meerverbruik niet gewoon de iets lagere CO2 waarde per liter benzine teniet doen? Of blijft er per saldo van het meerverbruik door de bio-ethanol toevoeging toch een positief CO2 effect over?

Gebruikersavatar
Pieter
Forum newbie
Berichten: 59
Lid geworden op: di 13 mar 2012, 20:40

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Pieter » vr 28 feb 2020, 16:45

Ik krijg ook de indruk dat ik (fors) meer ben gaan verbruiken sinds de invoering van E10. Normaal tank ik na 500 kilometer 27 of 28 liter benzine. Nu ging er 31 liter in de tank met 490 kilometer op de teller. Dit is niet normaal. Mijn rijstijl is niet ineens een stuk ruiger geworden
Blij in m'n uppie!

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Gert » za 07 mar 2020, 19:08

Heb ergens op internet gelezen dat de "nieuwe" euro 95 een sigaartje uit eigen doos is. Dwz de iets lagere prijs wordt gecompenseerd door een iets hoger verbruik. Dan kan het nog wel goed voor het milieu zijn daar wil ik vanaf wezen maar in elk geval niet voor je beurs.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

erikauto
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 12:54

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door erikauto » zo 03 jan 2021, 21:36

Misschien is dit interessant voor een aantal gebruikers. Ik heb het verbruik een aantal maanden bijgehouden op basis van de tripmeter, hieronder het overzicht tot nu toe. Ik ben van plan het een tijdje vol te houden om ook de warme maanden mee te nemen en een goed gemiddelde te krijgen.

De specificaties van de Up zijn; Groove Up! uit 2013 op 16inch velgen, 60pk, cruise control (veel gebruikt), bluemotion (gebruik alleen bij warme motor), stoelverwarming (veelvuldig gebruikt).

Afbeelding
Laatst gewijzigd door erikauto op zo 03 jan 2021, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Up!grade TSI » zo 03 jan 2021, 21:45

Wat mij opvalt is dat je soms de tank bijna leeg gereden hebt, de meningen zullen erover verdeeld zijn ongetwijfeld maar volgens mij is het beter voor de filters e.d. iets eerder te gaan tanken. Bijvoorbeeld als er (op de meter) nog een kwart in zit.
Als hier iemand is die dat onzin vindt sta ik uiteraard open voor goed onderbouwde feedback...
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

Gebruikersavatar
Habenero TSI
Vagling liefhebber
Berichten: 173
Lid geworden op: ma 17 aug 2020, 21:41

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Habenero TSI » ma 04 jan 2021, 09:25

Up!grade TSI schreef:
zo 03 jan 2021, 21:45
Wat mij opvalt is dat je soms de tank bijna leeg gereden hebt, de meningen zullen erover verdeeld zijn ongetwijfeld maar volgens mij is het beter voor de filters e.d. iets eerder te gaan tanken. Bijvoorbeeld als er (op de meter) nog een kwart in zit.
Als hier iemand is die dat onzin vindt sta ik uiteraard open voor goed onderbouwde feedback...
Mijn mening daarover is als volgt,
Als een tank altijd rond een kwart vol getankt wordt, worden er mogelijk eventuele vervuilingen in de benzine verzameld, als vervolgens deze tank vrij leeg gereden word komt al de vervuilingen in 1 keer in de filters e.d. terecht.
Als men vrijwel altijd de tank vrijwel leeg rijdt worden deze eventuele vervuilingen gelijkmatig verwerkt en zullen ze minder verzamelen in de tank.
Habenero Orange VW UP! TSI Full options.
My other VAG ride is a 1078 CC aircooled

erikauto
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 12:54

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door erikauto » ma 04 jan 2021, 12:20

Up!grade TSI schreef:
zo 03 jan 2021, 21:45
Wat mij opvalt is dat je soms de tank bijna leeg gereden hebt, de meningen zullen erover verdeeld zijn ongetwijfeld maar volgens mij is het beter voor de filters e.d. iets eerder te gaan tanken. Bijvoorbeeld als er (op de meter) nog een kwart in zit.
Als hier iemand is die dat onzin vindt sta ik uiteraard open voor goed onderbouwde feedback...
Ik heb meer ervaring met oldtimers dan met moderne auto's en daar komt de bovenstaande gedacht misschien vandaan. Oldtimers hebben over het algemeen een vervuilde benzinetank, coating die loslaat, roest, etc. Wanneer je die bijna leeg rijdt dan wordt dit vuil inderdaad door het filter getrokken waardoor brandstoftoevoer kan stagneren en vuil in de cilinders kan komen wat leidt tot slecht lopen en schade aan de cilinders.

Bij moderne auto's die ik tot zover niet uit elkaar heb gehaald is de benzinetank van kunststof in plaats van metaal waardoor roestvorming aan de binnenkant van de benzinetank niet voor zal komen. Het vuil dat eventueel in de tank komt zal komen door vervuilde benzine of (kleine hoeveelheden) zand/vuil op het tankpistool of de klep. Deze hoeveelheden zijn naar mijn inziens zo klein dat het wel even duurt voordat je filters verstopt zitten.

Wat mij overigens wel opviel tijdens het vervangen van de inlaatfilter is dat de rand van de carburateur wel vervuild was. Langs de rand (aan de binnenkant) waar het luchtfilter aansluit op de carburateur zat een mooie zwarte rand van fijnstof/roet. Dit even schoongemaakt met carb cleaner, ik merkte geen verschil maar dit zou los kunnen komen en de cilinder in kunnen gaan. Zorg er daarom heel goed voor dat wanneer je het inlaat filterhuis loshaalt je de carb inlaat tijdelijk afdicht.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Autheo » ma 04 jan 2021, 12:48

erikauto schreef:
zo 03 jan 2021, 21:36
Misschien is dit interessant voor een aantal gebruikers. Ik heb het verbruik een aantal maanden bijgehouden op basis van de tripmeter, hieronder het overzicht tot nu toe. Ik ben van plan het een tijdje vol te houden om ook de warme maanden mee te nemen en een goed gemiddelde te krijgen.

De specificaties van de Up zijn; Groove Up! uit 2013 op 16inch velgen, 60pk, cruise control (veel gebruikt), bluemotion (gebruik alleen bij warme motor), stoelverwarming (veelvuldig gebruikt).

Afbeelding
Hoi Erik, welkom op het forum. Zie dat je hier nieuw bent, dus waarschijnlijk ben je nog niet op de hoogte dat een aantal forumleden hun verbruik inzichtelijk maakt via www.phuel.nl . Dat is een site, die door een forumlid is opgezet. Je kunt daar je tankbeurten registreren, en zo je verbruik voor jezelf inzichtelijk maken. Via een optie (dashboard >> delen >> maandverbruik) kun je dat verbruik delen en zo per maand onderling vergelijken. Omdat het voornamelijk up! of andere Vagling rijders zijn, geeft dat een goede vergelijking. Met jouw gemiddelde verbruik hoor je dan tot de 'zuinige' deelnemers. Ook heb je een goedkoop tankstation!
Je kunt via die site ook widgets plaatsen hier op het forum, zodat je verbruik ook hier direct zichtbaar is. Kijk maar in mijn onderschrift.

Gebruikersavatar
eas
Vagling liefhebber
Berichten: 941
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 18:43
Locatie: krommenie

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door eas » di 05 jan 2021, 13:35

Grappig om te zien dat na bijna 8 jaar dat ik dit topic gestart ben , het nog steeds goed bezocht wordt !
fiat panda twinair 65 pk lounge 2013

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Up!grade TSI » di 05 jan 2021, 15:59

eas schreef:
di 05 jan 2021, 13:35
Grappig om te zien dat na bijna 8 jaar dat ik dit topic gestart ben , het nog steeds goed bezocht wordt !
Inderdaad, alleen wel jammer dat je nu in een Panda rijdt :lol:
Enne, tis 2021 hè, dus bijna 9 jaar zelfs ;)
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

kees62
Vagling liefhebber
Berichten: 111
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 19:07

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door kees62 » do 08 jul 2021, 20:14

Nou, het gaat steeds beter met de Citigo, Ruim 900 km op één tank:

http://www.spritmonitor.de/en/detail/1243155.html #spritmonitor

Chrisjemol
Forum newbie
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 14 dec 2022, 22:13
Locatie: Geertruidenberg

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Chrisjemol » za 24 dec 2022, 17:36

Nou heb nu 2 tanks leeggereden ondertussen
1e tank: 725km gereden met 34l
2e tank: 800km gereden met 34l
Dus steady (voor zover het waard is op 2 tanks) tussen de 1:21 en 1:23

Heb 175 brede banden en een 60pk up die is gechipt naar 80pk. Rijstijl is rustig en anticiperend met zo min mogelijk remmen (dus wel vlot de bochten door, niet onnodig remmen/optrekken)

Dit is 6 minuten 80-weg en klein stukje 50-weg en de rest snelweg. Rij 47km enkele reis naar werk en grootste gedeelte dus 100 op de teller op de cruise control.

Valt me 100% mee!
2016 VW High Up! BMT
Stuurwielbediening, airco, stoelverwarming, navigatie in spiegel, PDC, LED, ECB, elektr. Ramen, armsteun

Plaats reactie