Cruise Control inbouwen

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Cruise Control inbouwen

Bericht door Xanderv » ma 08 jan 2024, 17:22

Ik ben zo ver om cruise control achteraf in te bouwen. Ik heb een schakelaar via een sloop besteld en de kabel besteld via vagshop en ben begonnen met de draden en schakelaar.

Eerste wat al mis gaat is de schakelaar, ik heb totaal de verkeerde. Dus als iemand hier nog interesse heeft in een schakelaar en een auto heeft die volgens mij nieuwer dan 2016 is heb ik een hele mooie schakelaar haha. Ik heb de nieuwe besteld en die komt woensdag. Dan maar draden trekken. Wat een draak van een document krijg je van kafutec zeg. Na 10 keer doorlezen en op internet opzoeken snap ik nu dat je de pinnen moet tellen en dat de nummers op de kabel overeenkomen met de pinnen die je moet hebben.

Ok dat lukt me wel, cockpit aangesloten, stuurkolom aangesloten en de ecu. Dan komt het, de boordcomputer... hoe kom je in vredesnaam bij die stekkers. Losmaken lukt wel maar ze hebben geen slack om naar voren te halen. Iemand die meeleest en het gouden ei heeft?! Ik ben nog van plan om een stappenplan te maken maar dat doe ik als het klaar is.


Oh en ik kwam nog tegen dat de draad van de ecu aangesloten moet worden op stekken A …. En verderop staat B 🫣 beide hebben pin 29 over. De ene is echt erg kort en lukt amper de andere is veel langer en kun je veel beter bij.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Teun
Forum newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: di 19 dec 2023, 18:59

Re: Cruise Control inbouwen

Bericht door Teun » ma 08 jan 2024, 21:38

Xanderv schreef:
ma 08 jan 2024, 17:22
Ik ben zo ver om cruise control achteraf in te bouwen. Ik heb een schakelaar via een sloop besteld en de kabel besteld via vagshop en ben begonnen met de draden en schakelaar.

Eerste wat al mis gaat is de schakelaar, ik heb totaal de verkeerde. Dus als iemand hier nog interesse heeft in een schakelaar en een auto heeft die volgens mij nieuwer dan 2016 is heb ik een hele mooie schakelaar haha. Ik heb de nieuwe besteld en die komt woensdag. Dan maar draden trekken. Wat een draak van een document krijg je van kafutec zeg. Na 10 keer doorlezen en op internet opzoeken snap ik nu dat je de pinnen moet tellen en dat de nummers op de kabel overeenkomen met de pinnen die je moet hebben.

Ok dat lukt me wel, cockpit aangesloten, stuurkolom aangesloten en de ecu. Dan komt het, de boordcomputer... hoe kom je in vredesnaam bij die stekkers. Losmaken lukt wel maar ze hebben geen slack om naar voren te halen. Iemand die meeleest en het gouden ei heeft?! Ik ben nog van plan om een stappenplan te maken maar dat doe ik als het klaar is.

Oh en ik kwam nog tegen dat de draad van de ecu aangesloten moet worden op stekken A …. En verderop staat B 🫣 beide hebben pin 29 over. De ene is echt erg kort en lukt amper de andere is veel langer en kun je veel beter bij.
Ik ben erg benieuwd naar je resultaat! Zelf ben ik ook van plan om cruise control in te bouwen in mijn High Up! Ik probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen uit handleidingen, forums, bedradingsschema's etc. De onderdelen zijn al binnen, alleen heb ik er momenteel niet de tijd voor ivm examens. Ik hoop er binnenkort mee aan de slag te kunnen gaan.

Er zijn idd twee soorten schakelaars; die voor modellen t/m 04-11-2013 (schakelaars zijn ronder van vorm) en die voor modellen vanaf 05-11-2013 (schakelaars zijn rechthoekiger van vorm).

Ik heb de pagina's uit de Kufatec handleiding, die geen betrekking hebben op mijn model, uit de PDF weggehaald om het allemaal wat overzichtelijker te maken. Het is anders één grote onoverzichtelijke boel (variant vóór/na 2013, vóór/na 2016, wel/geen GTI etc.) Voor wat betreft stekkers A en B, dit is afhankelijk van je motorttype. In mijn geval is dit CHYA en moet ik stekker B hebben.

Wat ik mijzelf nog afvraag is of er verschil is tussen de Take Up, Move Up en High Up met betrekking tot de aanwezige voorbereidingen. Als ik deze thread moet geloven zou het makkelijker moeten zijn om cruise control in te bouwen bij een High Up dan bij andere modellen. Zou dit betekenen dat ik minder of geen kabels hoef te trekken en het praktisch plug & play is?

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Cruise Control inbouwen

Bericht door Xanderv » di 09 jan 2024, 08:24

Nou ik denk dat je dezelfde hoeveelheid kabels moet trekken maar dat is echt peanuts als je het eenmaal doorhebt. Het moeilijkste wat is tot dus ver heb zijn de kabels van de bcm omdat die gewoon niet van hun plek komen. Dan moet ik ook nog iemand vinden om het te programmeren 😇

Ik had inderdaad ook de pagina’s eruit gehaald die niet voor mijn auto waren maar dan nog leest het vreselijk vind ik. Als je het eenmaal hebt gedaan is het goed te doen maar het ontcijferen 😂 ik heb thuis mijn eigen hotel schakeling gemaakt, groepen kast aangesloten maar dit was ff wat anders.

Aanvulling.
Heel dom van me maar een ander topic wordt dit dus uitvoerig in omschreven… https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?t=7981er is geen ei van Columbus en je moet in die kleine kloteruimte die stekkers ompinnen. Ik zal proberen wat foto’s te schieten en een walkthrough maken als het weer wat warmer is. Gisteren half bevroren 🥶
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Teun
Forum newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: di 19 dec 2023, 18:59

Re: Cruise Control inbouwen

Bericht door Teun » di 09 jan 2024, 18:38

Xanderv schreef:
di 09 jan 2024, 08:24
Nou ik denk dat je dezelfde hoeveelheid kabels moet trekken maar dat is echt peanuts als je het eenmaal doorhebt. Het moeilijkste wat is tot dus ver heb zijn de kabels van de bcm omdat die gewoon niet van hun plek komen. Dan moet ik ook nog iemand vinden om het te programmeren 😇

Ik had inderdaad ook de pagina’s eruit gehaald die niet voor mijn auto waren maar dan nog leest het vreselijk vind ik. Als je het eenmaal hebt gedaan is het goed te doen maar het ontcijferen 😂 ik heb thuis mijn eigen hotel schakeling gemaakt, groepen kast aangesloten maar dit was ff wat anders.

Aanvulling.
Heel dom van me maar een ander topic wordt dit dus uitvoerig in omschreven… https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?t=7981er is geen ei van Columbus en je moet in die kleine kloteruimte die stekkers ompinnen. Ik zal proberen wat foto’s te schieten en een walkthrough maken als het weer wat warmer is. Gisteren half bevroren 🥶
Bedankt voor de info en zie de foto's graag tegemoet! Ik begin er denk ik ook pas aan als het weer een paar graadjes boven 0 is. Je vingers zouden erbij af vriezen :D

Tjalle
Forum newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: di 27 jun 2023, 12:52

Re: Cruise Control inbouwen

Bericht door Tjalle » wo 10 jan 2024, 20:33

Hallo pioniers van het zelf inbouwen van cruise control. Ik zit er zelf ook over na te denken om cruise control in te bouwen maar kijk er een beetje tegenop omdat ik geen handleidingen of video's kan vinden. Heeft iemand een PDF bestandje of een video link voor mij? Dan kan ik kijken of ik het aandurf. Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Teun
Forum newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: di 19 dec 2023, 18:59

Re: Cruise Control inbouwen

Bericht door Teun » wo 10 jan 2024, 22:20

Tjalle schreef:
wo 10 jan 2024, 20:33
Hallo pioniers van het zelf inbouwen van cruise control. Ik zit er zelf ook over na te denken om cruise control in te bouwen maar kijk er een beetje tegenop omdat ik geen handleidingen of video's kan vinden. Heeft iemand een PDF bestandje of een video link voor mij? Dan kan ik kijken of ik het aandurf. Alvast bedankt!
De installatiehandleiding van Kufatec staat op naam en krijg je pas na aankoop van hun kabelset. Maaaar als je goed Googled (“Installation instructions cruise control kufatec pdf”) kom je, na een paar zoekresultaten, een PDF tegen die door iemand is gedeeld. ;)

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Cruise Control inbouwen

Bericht door Xanderv » do 11 jan 2024, 12:47

Tjalle schreef:
wo 10 jan 2024, 20:33
Hallo pioniers van het zelf inbouwen van cruise control. Ik zit er zelf ook over na te denken om cruise control in te bouwen maar kijk er een beetje tegenop omdat ik geen handleidingen of video's kan vinden. Heeft iemand een PDF bestandje of een video link voor mij? Dan kan ik kijken of ik het aandurf. Alvast bedankt!
Het is niet heel erg moeilijk om het in te bouwen als je handig bent. Enige wat overblijft is wel het coderen van de bcm.

Van de drieling is online geen filmpje te vinden maar heb 1 gevonden van een polo 6r die vergelijkbaar is. Snoeren zitten niet op dezelfde plek maar je moet evenveel werk doen dus als dit je niet gaan lukken moet je zeker ook niet aan de drieling beginnen.
https://youtu.be/JlgltKxDPx4?si=yQssIAtGEwzHB5f2
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Teun
Forum newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: di 19 dec 2023, 18:59

Re: Cruise Control inbouwen

Bericht door Teun » do 11 jan 2024, 16:02

Xanderv schreef:
do 11 jan 2024, 12:47
Tjalle schreef:
wo 10 jan 2024, 20:33
Hallo pioniers van het zelf inbouwen van cruise control. Ik zit er zelf ook over na te denken om cruise control in te bouwen maar kijk er een beetje tegenop omdat ik geen handleidingen of video's kan vinden. Heeft iemand een PDF bestandje of een video link voor mij? Dan kan ik kijken of ik het aandurf. Alvast bedankt!
Het is niet heel erg moeilijk om het in te bouwen als je handig bent. Enige wat overblijft is wel het coderen van de bcm.

Van de drieling is online geen filmpje te vinden maar heb 1 gevonden van een polo 6r die vergelijkbaar is. Snoeren zitten niet op dezelfde plek maar je moet evenveel werk doen dus als dit je niet gaan lukken moet je zeker ook niet aan de drieling beginnen.
https://youtu.be/JlgltKxDPx4?si=yQssIAtGEwzHB5f2
Geeft dit filmpje niet een beetje een vertekend beeld van de hoeveelheid werk dat erin zit t.o.v. de Up? Tuurlijk, het principe blijft hetzelfde, maar het complete dashboard en middenconsole wordt hier losgehaald om ergens bij te kunnen komen.

Voor de Up hoeft enkel het stuurwiel en de teller losgehaald te worden toch?

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Cruise Control inbouwen

Bericht door Xanderv » do 11 jan 2024, 19:30

Teun schreef:
do 11 jan 2024, 16:02
Xanderv schreef:
do 11 jan 2024, 12:47
Tjalle schreef:
wo 10 jan 2024, 20:33
Hallo pioniers van het zelf inbouwen van cruise control. Ik zit er zelf ook over na te denken om cruise control in te bouwen maar kijk er een beetje tegenop omdat ik geen handleidingen of video's kan vinden. Heeft iemand een PDF bestandje of een video link voor mij? Dan kan ik kijken of ik het aandurf. Alvast bedankt!
Het is niet heel erg moeilijk om het in te bouwen als je handig bent. Enige wat overblijft is wel het coderen van de bcm.

Van de drieling is online geen filmpje te vinden maar heb 1 gevonden van een polo 6r die vergelijkbaar is. Snoeren zitten niet op dezelfde plek maar je moet evenveel werk doen dus als dit je niet gaan lukken moet je zeker ook niet aan de drieling beginnen.
https://youtu.be/JlgltKxDPx4?si=yQssIAtGEwzHB5f2
Geeft dit filmpje niet een beetje een vertekend beeld van de hoeveelheid werk dat erin zit t.o.v. de Up? Tuurlijk, het principe blijft hetzelfde, maar het complete dashboard en middenconsole wordt hier losgehaald om ergens bij te kunnen komen.

Voor de Up hoeft enkel het stuurwiel en de teller losgehaald te worden toch?
Ja klopt het dasboard hoeft niet los, misschien zou het daardoor wel makkelijker worden maar dat weet ik niet.
Als je een dashboard loshalen lastig vind zou ik helemaal niet beginnen aan dit avontuur. Dat zijn gewoon schroeven loshalen en eruit halen.
Volgens mij moet je middenconsole er wel uit omdat die schroeven bedekt van je plastic delen onder het stuur.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Cruise Control inbouwen

Bericht door Xanderv » za 13 jan 2024, 17:49

Nou ik heb de draden er in zitten. Ik zal eens uitleggen hoe ik te werk ben gegaan.
Benodigdheden:
- Korte en lange schroevendraaier met torx bitjes.
- Platte schroevendraaier, niet lang (verwijderen airbag uit stuur).
- 12 kant ster bit (verwijderen stuur)
- trim verwijderingssetje (kan ook met iets anders wat maar plat en stevig is van plastic)
- dopsetje 10 en uit mijn hoofd 12 (maar kan ook 13 zijn) voor de accu te verwijderen.

Als eerste haal je de minpool los van je accu en zet je het contact aan om alle spanning uit het systeem te halen. Sommige zeggen 5 minuten wachten maar dat heb ik niet gedaan. Dan haal je het kapje tussen je stuur en tellerunit weg. Makkelijkst is om deze onder je tellerunit beetje te pakken en los te wrikken aangezien deze met klemmen vast zit.

Nu draai je je stuurwiel een kwart slag en zie je aan de achterkant de borging voor je airbag (kijk even met je telefoon hoe dit zit) Dan kun je deze met een platte schroevendraaier loswippen. Nu het stuur een halve slag de andere kant op draaien en dan kun je de andere kant doen. Airbag connector losmaken door het witte pinnetje naar je toe te halen en dan kun je de connector losmaken. Nu zie je ook gelijk de 12 kant van het stuur die los moet. Nu heb je gelijk wat meer werkruimte als deze weg is. Nu komen de verschillen aan het licht. De oudere auto's hebben een connector die in een hoek loopt. Nieuwere auto's hebben meerdere losse connectoren. Bij de oude moet je een witte pin omhoog trekken en dan komt de connector ook gelijk los.

Als je toch bij je stuur bezig bent dan haal je je tellerunit ook los met de 2 torx en de kunsstof kap onder je stuur. 2 torx waar je stuur zat en 1 van onderaf. Nu is je stuur kaal. Op de foto zie je de hoek connector zonder kap, deze kap kun je er afschuiven om bij je draden te komen
IMG_5530.JPEG
Deze stappen staan ook allemaal vrij duidelijk beschreven in je Kufatec handleiding. Ik denk dat iedereen die wel heeft aangezien je de kabels het makkelijkst koopt via kufatec / vagshop want die is maar 30 euro en daar krijg je deze bij.

Nu gaan we over op het middenconsole. Eerst haal je de stofkap van de versnellingspook los. Achteraan loswippen en voor zit deze ingehaakt. Hieronder vind je 2 torx die losmoeten. Dan kun je het deel wat onder je radio zit helemaal lostrekken, deze zit nergens geschroefd. Dit is dus een soort U vorm om het middenconsole heen. Hierachter zitten weer 2 (uit mijn hoofd) torx die los moeten voor het middenconsole. Het middenconsole bestaat uit 2 delen. Het is wat makkelijker als je deze van elkaar aftrekt om het weg te krijgen. Beetje spelen met de versnellingspook en handrem om deze eruit te trekken.

Ik heb op Ali ook gelijk een usb oplader gekocht om de 12v te vervangen. Ik vind het irritant met die insteekdingen die loslaten of niet lekker zitten. Als je dit er toch uit hebt. Het gat van de 12v een beetje groter maken en je kunt zo de usb lader er in steken. De stekker van de 12v afknippen en de 2 losse connectoren er aan doen.
IMG_5526.JPEG
Ik ga later door met mijn ervaring maar moet nu naar een verjaardag ;)
Bijlagen
IMG_5526.JPEG
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Teun
Forum newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: di 19 dec 2023, 18:59

Re: Cruise Control inbouwen

Bericht door Teun » zo 14 jan 2024, 13:15

Xanderv schreef:
za 13 jan 2024, 17:49
Nou ik heb de draden er in zitten. Ik zal eens uitleggen hoe ik te werk ben gegaan.
Benodigdheden:
- Korte en lange schroevendraaier met torx bitjes.
- Platte schroevendraaier, niet lang (verwijderen airbag uit stuur).
- 12 kant ster bit (verwijderen stuur)
- trim verwijderingssetje (kan ook met iets anders wat maar plat en stevig is van plastic)
- dopsetje 10 en uit mijn hoofd 12 (maar kan ook 13 zijn) voor de accu te verwijderen.

Als eerste haal je de minpool los van je accu en zet je het contact aan om alle spanning uit het systeem te halen. Sommige zeggen 5 minuten wachten maar dat heb ik niet gedaan. Dan haal je het kapje tussen je stuur en tellerunit weg. Makkelijkst is om deze onder je tellerunit beetje te pakken en los te wrikken aangezien deze met klemmen vast zit.

Nu draai je je stuurwiel een kwart slag en zie je aan de achterkant de borging voor je airbag (kijk even met je telefoon hoe dit zit) Dan kun je deze met een platte schroevendraaier loswippen. Nu het stuur een halve slag de andere kant op draaien en dan kun je de andere kant doen. Airbag connector losmaken door het witte pinnetje naar je toe te halen en dan kun je de connector losmaken. Nu zie je ook gelijk de 12 kant van het stuur die los moet. Nu heb je gelijk wat meer werkruimte als deze weg is. Nu komen de verschillen aan het licht. De oudere auto's hebben een connector die in een hoek loopt. Nieuwere auto's hebben meerdere losse connectoren. Bij de oude moet je een witte pin omhoog trekken en dan komt de connector ook gelijk los.

Als je toch bij je stuur bezig bent dan haal je je tellerunit ook los met de 2 torx en de kunsstof kap onder je stuur. 2 torx waar je stuur zat en 1 van onderaf. Nu is je stuur kaal. Op de foto zie je de hoek connector zonder kap, deze kap kun je er afschuiven om bij je draden te komen

IMG_5530.JPEG

Deze stappen staan ook allemaal vrij duidelijk beschreven in je Kufatec handleiding. Ik denk dat iedereen die wel heeft aangezien je de kabels het makkelijkst koopt via kufatec / vagshop want die is maar 30 euro en daar krijg je deze bij.

Nu gaan we over op het middenconsole. Eerst haal je de stofkap van de versnellingspook los. Achteraan loswippen en voor zit deze ingehaakt. Hieronder vind je 2 torx die losmoeten. Dan kun je het deel wat onder je radio zit helemaal lostrekken, deze zit nergens geschroefd. Dit is dus een soort U vorm om het middenconsole heen. Hierachter zitten weer 2 (uit mijn hoofd) torx die los moeten voor het middenconsole. Het middenconsole bestaat uit 2 delen. Het is wat makkelijker als je deze van elkaar aftrekt om het weg te krijgen. Beetje spelen met de versnellingspook en handrem om deze eruit te trekken.

Ik heb op Ali ook gelijk een usb oplader gekocht om de 12v te vervangen. Ik vind het irritant met die insteekdingen die loslaten of niet lekker zitten. Als je dit er toch uit hebt. Het gat van de 12v een beetje groter maken en je kunt zo de usb lader er in steken. De stekker van de 12v afknippen en de 2 losse connectoren er aan doen.

IMG_5526.JPEG

Ik ga later door met mijn ervaring maar moet nu naar een verjaardag ;)
Mooie beschrijving! De eerste stappen zijn zo nóg duidelijker. Kijk uit naar het vervolg. :thumbup:

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Cruise Control inbouwen

Bericht door Xanderv » zo 14 jan 2024, 18:33

Nog even tussendoor, Ik haal de middenconsole en de plastic kap weg maar dat hoeft niet persee, je krijgt er wel een hoop meer ruimte door. Daarnaast wilde ik natuurlijk in het middenconsole die usb lader monteren. Ik haal in deze beschrijving heel mijn dashboard er uit. Er zijn mensen die dit kunnen zonder het te doen maar voor mijn idee was dit maar een half uurtje meer werk en kon ik zo veel beter bij de stekkers. Ik heb nog een foto gevonden van de pin achter op de connector van je hendels
Afbeelding

Ok ik was dus gebleven bij het middenconsole. Als deze er uit is dan kun je bij een torx die aan de zijkant zit die het paneel onder het stuur vastzet. Ik heb hier in het verleden veel gedoe mee gehad omdat ik deze niet had gezien. Het paneel onder het stuur wordt dus met 1 torx rechts en dan volgens mij 2 torx achter het kapje aan de zijkant van je dashboard vastgezet. Het kapje aan de zijkant kun je eruit wippen want die zit niet vast met schroeven, hier zitten ook een stel zekeringen.

De hendels op je stuur worden in mijn geval vastgehouden met 5 clips aan de sleepring, let op dat de sleepring niet gedraaid mag worden want dan is deze nutteloos. Dus in de goede stand houden en ff tiewrap er omheen. Bij de nieuwere versie zit deze vast met 2 schroeven. Dan achter de hendels een torx losdraaien en haal je de hendels er zo af.

Ik heb hier dus weinig foto's van omdat het niet erg moeilijk is en ik het ook al meerdere keren heb gedaan ivm audio upgrade.

Nu gaan we naar het leuke deel, de electronica.
Ik begin met de tellerunit. De stekker haal je uit zijn clip door het oranje zijkantje er af te schuiven en dan haal je de connector zo uit de clip.
Dan plaats je de pinnen op de plek zoals aangegeven in de omschrijving. De nummers van de pinnen staan op de blauwe clip waar je de connector uit hebt gehaald.

Afbeelding

Deze draden even netjes een route geven achterlangs en toen heb ik de draad naar de ECU getrokken. Dit is de lange draad met losse iso connector. Even opzoeken in je omschrijving welke motor je hebt. Hiervoor werk je het beste van buiten naar binnen. Er zit een doorvoer onder je bestuurdersparafaan. zie foto. Ik heb een klein gaatje hierin gemaakt met een schaar en daar doorheen een elektriciteitsdraad harde kern geprikt. Aan de binnenkant de draad eraan vast gemaakt met tape en naar buiten getrokken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor deze klus moet je accu er uit. Dus beide polen losmaken en dan aan de linkervoorkant van de accu 1 bout losmaken en je kan de accu er zo uit tillen. Je ECU is de grote grijs metalen plaat die je nu ziet. Deze 2 schroeven loshalen en je ECU is los.
Afbeelding

Aan de onderkant heb je afhankelijk van je type 2 of 1 stekker. Even uitzoeken welk type je hebt en aan de hand daarvan de pin bijsteken. Ik heb geen iso tang maar heb de connector met een tang dichtgedrukt. Dit is niet heel erg stevig maar even een tiewrap om alle kabels waarmee je voorkomt dat deze loskomt. Nu alles weer in omgekeerde volgorde terugplaatsen.

Nu door naar de stekkers voor de BCM. Wat een gedoe is dat. Die kabels zijn zo kort dat je dit achter de ecu moet doen waar je ongeveer niks ziet als je onderdoor gaat aansluiten. Ik vind het knap dat mensen dit kunnen aansluiten zonder het dashboard eruit te halen. Ik heb dus het Dashboard er wel uitgehaald
Afbeelding
Het dasboard is wel even een klusje maar ook niet super lastig. Schroeven aan de zijkant losmaken en niet vergeten dat je een schroef hebt in het afdekkapje aan de zijkant. Beetje lastig uitleggen maar deze gaat naar boven toe. Zie foto
Afbeelding
Dan bij de airbag 2 schroeven die deze aan het frame vasthouden en de stekker van de airbag (passagier). Deze maak je los door het oranje kapje uit de connector te trekken (niet helemaal) scherpe platte schroevendraaier of een mesje wip je deze zo los. Dan gaat de connector ook los.
Dan je radio uitbouwen. In het kort, de kap om je verwarmingsdelen loswippen waar schroeven achter zitten, dan de radio eruit trekken door in de 2 uitsnedes een tool te stoppen. Dan trek je deze los. Alles van de verwarming loskoppelen en dan kun je zo het hele dashboard eruit trekken. Dit is heel erg kort maar ik heb hier ook geen foto's van helaas.

Dan de 2 connectoren van de BCM losmaken en uit de clip halen. De connector uit elkaar schuiven en dan zie je de cijfers staan. In de omschrijving staat waar de pinnen moeten. 1 kabel moet je splitten. Ik heb hiervoor een soldeerverbinding gebruikt maar kan ook met tape.
Afbeelding
Afbeelding
Connector 1
Afbeelding
Connector 2
Afbeelding
Draden samenvoegen bij connector 2
Afbeelding

Nu alles terugbouwen en zorgen dat de dragen een beetje netjes weg zijn gewerkt. Dan kun je alles aan laten passen in de BCM. Ik zal dit later nog eens nalezen maar ik heb weer geen tijd op dit moment. Bij vragen stel ze gerust misschien kan ik antwoord geven.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Teun
Forum newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: di 19 dec 2023, 18:59

Re: Cruise Control inbouwen

Bericht door Teun » do 15 feb 2024, 16:27

Hi Xander,

Hoe staat het er momenteel voor met de inbouw? Zelf kom kom ik er niet uit met de bedrading. Ik lees op verschillende fora tegenstrijdige zaken t.o.v. de handleiding. Bijvoorbeeld deze post. Mijn vraag:

Klopt het dat pin 29 (steering column) wordt gesplitst naar pin 45 (BCM stekker B) + pin 29 (ECU)? (Zoals beschreven in de handleiding)

En

Heb jij pin 28 van de steering column aangesloten aan de fuse box of niet? Als ik uitga van mijn Up (2012) dan wordt pin nummer 28 op de steering column wel gepind maar verder niet aangesloten.

Hoor het graag.

Gebruikersavatar
Teun
Forum newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: di 19 dec 2023, 18:59

Re: Cruise Control inbouwen

Bericht door Teun » za 17 feb 2024, 21:36

Ik zie nu pas dat het splitsen van kabels en het aansluiten aan de fuse box pas vanaf bouwjaar 2016 van toepassing is. Dit is voor mij dus niet van toepassing.

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Cruise Control inbouwen

Bericht door Xanderv » vr 23 feb 2024, 11:46

Enige draad die ik moest splitsen was een blauw zwarte draad bij de BCM.
Die andere is inderdaad vanaf 2016.

Alles zit er bij mij in en is geactiveerd door iemand van het skodaforum voor 2 tientjes. Als alles zo gedaan is als de handleiding dan gaat het werken. Let wel op dat niet elke MFA reageert op het aan en uitzetten van de cruise control. Bij mij zie ik niks bij het aanzetten van de CC op de hendel, wat ik wel gewend was bij andere auto's. Maar als ik rij en de CC activeer dan komt het groene icoontje pas in beeld dat de CC aanstaat.

En ik zal binnenkort kijken waarom de foto's het niet doen, maar dat moet via de pc.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Plaats reactie