Stationair koppeling geluid ??

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Maichel
Forum newbie
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 30 aug 2020, 18:20

Stationair koppeling geluid ??

Bericht door Maichel » di 06 okt 2020, 17:38

Heb niet echt een vergelijkbaar bericht kunnen vinden op het forum. (Of verkeerd gezocht).

Bij draaiende motor in zijn vrij hoor ik een apart geluid alsof er iets "meeloopt" met de motor.
Zodra ik de koppeling intrap ebt het geluid vrij snel weg en hoor ik het niet meer. Laat ik het pedaal opkomen dan hoor ik het meteen weer.

Is mijn koppeling versleten bouwjaar 2016 met 108.xxx km op de teller.
Of is het iets normaals en is er een logische verklaring voor ?

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Stationair koppeling geluid ??

Bericht door NidayFright » do 08 okt 2020, 01:18

Grote kans dat het druklager versleten is. Om die te vervangen moet de versnellingsbak worden gede/monteerd. Eventueel de koppeling preventief mee vervangen mocht er hier een twijfel over zijn. Aangezien de versnellingsbak er dan toch af ligt.
GTI DARK SILVER

Gebruikersavatar
~Thijs~
Vagling liefhebber
Berichten: 281
Lid geworden op: ma 10 dec 2012, 10:25
Locatie: Amersfoort

Re: Stationair koppeling geluid ??

Bericht door ~Thijs~ » do 08 okt 2020, 07:11

Alle Up's / Mii / Citigo hebben dit, is een producteigenschap waar de auto gewoon oud mee word.

Vaak is het weg/minder bij warme motor.

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Stationair koppeling geluid ??

Bericht door NidayFright » do 08 okt 2020, 08:27

Even laten checken bij de garage kan geen kwaad. Het komt in ieder geval wel vaker voor. Maar het hoeft niet altijd een product-eigenschap te zijn. De Up! van mijn broer is ondertussen 10 jaar oud, en rijdt dagelijks aardig wat kilometers. Maar tot op heden zijn er geen bijgeluiden te horen, dat kan ik bevestigen:)
GTI DARK SILVER

Luukyy
Vagling liefhebber
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 25 mar 2020, 22:15

Re: Stationair koppeling geluid ??

Bericht door Luukyy » do 08 okt 2020, 08:47

Inderdaad even laten checken, dat is altijd verstandig.

Maar met de vorige Up, een 60 pk mpi (80k op de teller), die ik had constateerde ik dit probleem ook. Ben naar de VW dealer gegaan en aangegeven dat ik dacht dat de drukgroep aan z'n einde was. Gecontroleerd en er was niets aan de hand. Gewoon inherent aan die versnellingsbak, en het had ook iets te maken met het onregelmatig lopen van de 3 pitter.

Overigens, de TSI die ik nu heb maakt deze herrie niet. Hier zit wel een andere versnellingsbak in als ik mij niet vergis.
VW Up! TSI 2017 - Beats audio - Polygon's - Panodak - Eibach pro kit

Gebruikersavatar
~Thijs~
Vagling liefhebber
Berichten: 281
Lid geworden op: ma 10 dec 2012, 10:25
Locatie: Amersfoort

Re: Stationair koppeling geluid ??

Bericht door ~Thijs~ » do 08 okt 2020, 11:15

Luukyy schreef:
do 08 okt 2020, 08:47
Hier zit wel een andere versnellingsbak in als ik mij niet vergis.
Klopt helemaal.

Sommige Polo/Ibiza/Fabia met de MPI motor hebben dit trouwens ook (ook weer afhankelijk van versnellingsbak)

Maichel
Forum newbie
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 30 aug 2020, 18:20

Re: Stationair koppeling geluid ??

Bericht door Maichel » za 10 okt 2020, 11:41

Ik zal voor de zekerheid wel eens langs de garage rijden.
Better safe then sorry.

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Stationair koppeling geluid ??

Bericht door Blackciti » zo 18 okt 2020, 12:53

Maichel schreef:
di 06 okt 2020, 17:38
Heb niet echt een vergelijkbaar bericht kunnen vinden op het forum. (Of verkeerd gezocht).

Bij draaiende motor in zijn vrij hoor ik een apart geluid alsof er iets "meeloopt" met de motor.
Zodra ik de koppeling intrap ebt het geluid vrij snel weg en hoor ik het niet meer. Laat ik het pedaal opkomen dan hoor ik het meteen weer.

Is mijn koppeling versleten bouwjaar 2016 met 108.xxx km op de teller.
Of is het iets normaals en is er een logische verklaring voor ?
Bij een Up van 2016 is dit wel een punt van aandacht, daar de modellen van de eerste jaren tot 2014 allemaal te maken hebben met een ratelende bak, waarbij het geluid gelijk verdwijnt als de koppeling wordt ingetrapt. Dit is wel een zeer ergerlijke product eigenschap.
Als bij jou het geluid wegebt, dus niet direct verdwijnt, wanneer je de koppeling intrapt, kan er wel degelijk is aan de hand zijn.

Plaats reactie