Koop geen elektrische auto, particulier

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door Touchwood » ma 16 mar 2020, 23:30

Die fossiele centrales stoten naast CO2 ook andere afvalstoffen uit. Het is niet zo dat die verder schoon zijn.

Dan zonnepanelen en de Tesla. Op zich kan je 3500 kWh per jaar opwekken voor die auto met zonnepanelen, maar alleen overdag als de zon schijnt.

Als het donker is of pokkeweer kom je toch weer bij fossiele centrales als achtervang. Betaalbare opslag voor het grid van voldoende capaciteit is er niet
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
mk1992
Vagling liefhebber
Berichten: 362
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 20:23
Locatie: Beek, Limburg
Contacteer:

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door mk1992 » di 17 mar 2020, 07:38

Autheo schreef:
ma 16 mar 2020, 22:54
Touchwood schreef:
ma 16 mar 2020, 21:41
@gert: je bedoelt, dat de uitstoot van fossiele centrales per e-Up kilometer minder is dan van een benzine Up per kilometer?
Leuk om dat eens te berekenen.
Uitgaande van de CBS gegevens over 2017 levert een kWh grijze stroom zo'n 590 gram CO2 op. Bij een gemiddeld verbruik van de nieuwe e-Up! van 16,8 kWh/100 km betekent dat dus zo'n 99 gram CO2 per km.
Als ik dat vergelijk met de uitstoot van mijn Mii met een verbruik van 4,85 l/100 km en 113 gram CO2 per km scheelt dat dus maar 14 gram per km. Voor wie minder zuinig rijd zal dat verschil dan groter zijn.

Maar goed, dan hebben we het alleen over CO2, en niet over uitstoot van fijnstof en zo. En natuurlijk wordt de vergelijking anders als de elektriciteit alleen met zonnepanelen wordt opgewekt, dan daalt het CO2 verbruik per km natuurlijk drastisch met een e-Up! Ben benieuwd of je met zonnepanelen de volledige jaarbehoefte aan kWh voor het autorijden zelf kunt opwekken.
Ho even, 113 gram CO2 voor de benzine up, en hoe wordt die brandstof gemaakt? Kaboutertjes bij Shell Pernis?

Zelfs op donkergrijze stroom is een e-auto met een kwart tot 30% in het voordeel. Waarom? Rendement van de mobiel zelf. Ingezette energie wordt voor 80-85% gebruikt terwijl een brandstofauto max tot 30% efficiency komt.
De goedkoopst rijdende Up! van ze allemaal :dance:
LPG all the way


(03-12-20) Verbruik 1:17,29 - 5,78 / 100km
Brandstofkosten €2,30 / 100km
Bron: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html

Bekijk ook: https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door Touchwood » di 17 mar 2020, 08:05

mk1992 schreef:
di 17 mar 2020, 07:38
Autheo schreef:
ma 16 mar 2020, 22:54
Touchwood schreef:
ma 16 mar 2020, 21:41
@gert: je bedoelt, dat de uitstoot van fossiele centrales per e-Up kilometer minder is dan van een benzine Up per kilometer?
Leuk om dat eens te berekenen.
Uitgaande van de CBS gegevens over 2017 levert een kWh grijze stroom zo'n 590 gram CO2 op. Bij een gemiddeld verbruik van de nieuwe e-Up! van 16,8 kWh/100 km betekent dat dus zo'n 99 gram CO2 per km.
Als ik dat vergelijk met de uitstoot van mijn Mii met een verbruik van 4,85 l/100 km en 113 gram CO2 per km scheelt dat dus maar 14 gram per km. Voor wie minder zuinig rijd zal dat verschil dan groter zijn.

Maar goed, dan hebben we het alleen over CO2, en niet over uitstoot van fijnstof en zo. En natuurlijk wordt de vergelijking anders als de elektriciteit alleen met zonnepanelen wordt opgewekt, dan daalt het CO2 verbruik per km natuurlijk drastisch met een e-Up! Ben benieuwd of je met zonnepanelen de volledige jaarbehoefte aan kWh voor het autorijden zelf kunt opwekken.
Ho even, 113 gram CO2 voor de benzine up, en hoe wordt die brandstof gemaakt? Kaboutertjes bij Shell Pernis?

Zelfs op donkergrijze stroom is een e-auto met een kwart tot 30% in het voordeel. Waarom? Rendement van de mobiel zelf. Ingezette energie wordt voor 80-85% gebruikt terwijl een brandstofauto max tot 30% efficiency komt.
Daar zit wat in. Heb wel eens een betoog gezien, dat als die stroom gemaakt wordt met een gas-centrale (dus niet steenkool of biomassa) dat dan de e-auto wint van de b-auto. Maar ja, we moeten hier van het gas af en over op biomassa. En dan komt het plaatje er toch weer heel anders uit te zien. Ben je als e-auto-fanaat schuldig aan het grootschalig vernielen van natuur in de US en Canada, daar produceren van pellets en vervoer daarvan naar Europa met stookolie-schepen. Enzo.

Tis nog best moeilijk om zonder kleerscheuren van dat kleine 30 liter tankje benzine in de b-up af te komen.

Btw, dacht, dat mijn Up uit 2013 op 90 gram CO2 per 100 kilometer zat? Als ik een beetje gewoon rijd dan zal ik maar zeggen.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door Gert » di 17 mar 2020, 09:55

@touchwood
Ik bedoel dat de concentratie aan gifgassen (stikstofoxides en roet) op bvb de Aalsterweg in Eindhoven omlaag kan dankzij mijn e-up. Heb eens gelezen dat de Aalsterweg de op een na smerigste straat van Nederland is. Daarbij ga ik ervan uit dat de giftige uitstoot bij een centrale gemakkelijker weggefilterd kan worden of dat deze vervuiling gemakkelijker hoog in de lucht gebracht kan worden en sterk verdund wordt voor dat hij op dichtbevolkte gebieden neerdaalt. De totale vervuiling zou dan hetzelfde kunnen zijn. Lokale pieken worden vermeden of althans beperkt.

PS De hele C02 stories interesseren me geen reet.
Laatst gewijzigd door Gert op di 17 mar 2020, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door Gert » di 17 mar 2020, 10:02

@autheo
Heb er eens naar gekeken, naar de energiebalans bedoel ik, en verdomd mijn e-up wordt ongeveer klimaat neutraal of hoe dat mag heten. Kijk maar:

In: cumulatieve jaaropbrengst van mijn zonnepanelen op het dak van de garage gaat naar schatting worden ca.1800 kwh.

Ik rij ca. 12000 km per jaar met de up. Dat zijn 60 volle "tanks". Ik reken veiligheidshalve met 200 km op een "tank". Een tank is ca. 30 kwh. Kortom:

Uit: per jaar is 60 x 30 = 1800 kwh

Over geld moeten we maar niet praten want deze grapjes kosten wel wat.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door Autheo » di 17 mar 2020, 20:01

mk1992 schreef:
di 17 mar 2020, 07:38
Ho even, 113 gram CO2 voor de benzine up, en hoe wordt die brandstof gemaakt? Kaboutertjes bij Shell Pernis?

Zelfs op donkergrijze stroom is een e-auto met een kwart tot 30% in het voordeel. Waarom? Rendement van de mobiel zelf. Ingezette energie wordt voor 80-85% gebruikt terwijl een brandstofauto max tot 30% efficiency komt.
Wat die kaboutertjes van Shell betreft, daar heb ik inderdaad in de berekening geen rekening mee gehouden. Ging er vanuit dat bij de CO2 berekening per liter ook de productie en vervoer naar de pomp is meeberekend. Maar als dat niet het geval is, komt het plaatje er inderdaad anders uit te zien.

Wel vraag ik me af of je in deze vergelijking maar zo de rendementsverschillen kunt betrekken. Dat is immers een ander verhaal. Een e-Up heeft een bepaald verbruik van kWh, gemiddeld dus 16,8 kWh/100, en dat levert 99 gram CO2 op. En blijkbaar worden die kWh efficiënt gebruikt. Mijn Mii verbruikt 4,8 liter/100 km. En dat levert 113 gram CO2 op (plus die kabouter grammetjes, als die daar niet bij inzitten). En blijkbaar worden die liters niet zo efficiënt gebruikt. Maar dat verandert uiteindelijk niets aan de grammetjes. Als die liters wel efficiënter gebruikt zouden worden, zou het verbruik per 100 km er anders uit gaan zien, bijvoorbeeld 3,2 liter/100 km. En dat zou dan inderdaad resulteren in minder gram CO2.

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door Touchwood » di 17 mar 2020, 22:16

Gert schreef:
di 17 mar 2020, 10:02
@autheo
Heb er eens naar gekeken, naar de energiebalans bedoel ik, en verdomd mijn e-up wordt ongeveer klimaat neutraal of hoe dat mag heten. Kijk maar:

In: cumulatieve jaaropbrengst van mijn zonnepanelen op het dak van de garage gaat naar schatting worden ca.1800 kwh.

Ik rij ca. 12000 km per jaar met de up. Dat zijn 60 volle "tanks". Ik reken veiligheidshalve met 200 km op een "tank". Een tank is ca. 30 kwh. Kortom:

Uit: per jaar is 60 x 30 = 1800 kwh

Over geld moeten we maar niet praten want deze grapjes kosten wel wat.
Je snapt het niet.

Die 1800 kWh van je panelen worden gebruikt door anderen in het grid op het moment, dat die panelen produceren. Dus bij mooi weer in de zomer en overdag. De meeste van je 12000 e-kilometers maak je met stroom opgewekt in kolencentrales.

Die e-Up van je is in de verste verte niet klimaatneutraal. Nog afgezien van de enorme hoeveelheid energie, die nodig was om het ding te maken en die ook niet van renewables kwam. Je had beter je vorige auto kunnen houden en daarmee door rijden.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door Gert » wo 18 mar 2020, 08:53

@touchwood

Wat ik wel snap is dat als ik met mijn zonnecellen op enig moment 1800 kwh lever aan een of andere stroomverbruiker dat dan de kolencentrale een paar briketten minder hoeft te verstoken. Dat aantal bespaarde briketten is precies gelijk aan het aantal dat ze extra moeten stoken om mij mijn e-up te laten rijden.

Overigens heb ik heus wel mijn twijfels gehad bij de aanschaf van de e-up. Heb je trouwens gelezen dat VW serieuze plannen heeft om het toekomstige giga aanbod van afgeschreven accus een tweede en derde leven te gaan geven? Ik heb mij op basis van de volgende overweging tot aanschaf laten verleiden: stel dat VW (en anderen) gelijk heeft dat e autos de toekomst hebben dan is er behoefte aan pioniers die er een kopen. Zo is het altijd gegaan met de vooruitgang. Daar heb ik me met plezier voor aangemeld. Eindelijk eens een stoplichtsprintje winnen ;)

Ook blijf ik erbij dat door e-autos mogelijk de totale luchtverontreiniging gelijk blijft - denk overigens dat hij kan afnemen maar goed - maar dat in elk geval de stadslucht - waar de meeste mensen wonen - schoner wordt.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door Blackciti » vr 27 mar 2020, 17:20

Tom Westendorp schreef:
ma 16 mar 2020, 09:31
Stroom is niet het grote probleem. We zitten vlakbij het moment dat auto’s ook terug kunnen gaan laden en elke ochtend wordt er tussen 5 en 7 stroom vernietigd omdat het net er niets mee kan. Het wordt wel problematisch als iedereen op hetzelfde moment zijn elektrische auto op zou willen laden. Dat is echter niet verstandig. De accu moet namelijk niet vol zitten als je ‘s-avonds thuiskomt maar als je ‘s-morgens weggaat.

Dat hebben gelukkig alle elektrische rijders goed door dus daar zit het probleem niet.
Vreemd, dat er bij mij in de buurt een verdeelstation van Tennet gedeeltelijk wordt afgebroken om plaats te maken voor een forse uitbreiding daar de huidige capaciteit niet meer toereikend is omdat er in de nabije toekomst veel meer dan nu aan stroom moet worden geleverd.
Daar moeten echter wel veel prachtige gezonde en grote bomen het loodje voor leggen die voor CO2 opname zorgen. Maar daar zit de groene maffia niet mee, als hun idealen t.a.v. de groene waanzin maar doorgang kan vinden.

Overigens gaat de elektrische auto in zijn huidige vorm het sowieso niet worden omdat de actieradius veel te klein is en de oplaadtijd veel te lang.
Mensen die nu op vakantie naar de zuidelijke landen of naar het Oost-Europa gaan komen enorm in de problemen omdat er veel te weinig laadmogelijkheden zijn. En wie wil er om de tweehonderd km steeds een giga tijd wachten omdat je de zoveelse in de wachtrij bent en als je dan aan de beurt bent weer een hele tijd voordat je accu weer is opgeladen? Voorbeelden genoeg in mijn omgeving die alles en iedereen hebben staan te vervloeken omdat de rijstijd extreem lang was hierdoor.
Hét echte antwoord is kernsplitsing! Als dat kan worden toegepast in kerncentrales, en dat zal niet echt lang meer duren, kan het ook in auto's.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door Autheo » zo 29 mar 2020, 13:26

Hier een interessante video met de vergelijking tussen de elektrische Mii en de nieuwe Hyundai i10 (op benzine) , met als conclusie dat in de private lease die twee elkaar niet veel ontlopen.

https://www.youtube.com/watch?v=dyOU9xf ... _rel_end

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door Blackciti » za 11 apr 2020, 15:56

Tom Westendorp schreef:
ma 16 mar 2020, 22:35
Stroom is er genoeg, ook bij een vertienvoudiging van het huidige aantal auto’s, dat is het probleem niet. Wat wel een heel goed punt is dat je je af moet vragen waar die stroom vandaan komt en hoe schoon je precies aan het rijden bent als je een Tesla volpropt met kolenstroom.
Een Tesla schijnt aan het eind van zijn looptijd zo goed als niet in vervuiling te verschillen met die van de huidige conventionele auto.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door Tom Westendorp » za 11 apr 2020, 17:50

In welk opzicht? Stroom of bouw?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door Gert » di 14 apr 2020, 18:15

Blackciti schreef:
za 11 apr 2020, 15:56
Tom Westendorp schreef:
ma 16 mar 2020, 22:35
Stroom is er genoeg, ook bij een vertienvoudiging van het huidige aantal auto’s, dat is het probleem niet. Wat wel een heel goed punt is dat je je af moet vragen waar die stroom vandaan komt en hoe schoon je precies aan het rijden bent als je een Tesla volpropt met kolenstroom.
Een Tesla schijnt aan het eind van zijn looptijd zo goed als niet in vervuiling te verschillen met die van de huidige conventionele auto.
Ik zag ergens een review van de e-up waarin gezegd werd dat de capaciteit van de batterij bepaalt of een e-auto schoon is of niet.
Groter dan 50 kwh: vuil
Kleiner dan 50 kwh: schoon
Ofwel:
Tesla: vuil
E-up: schoon
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door Gert » ma 20 apr 2020, 17:49

Vandaag staat in de Volkskrant dat een Europese milieuorganisatie Transport and Environment eens goed heeft uitgezocht en becijferd hoe het zit met het schoon zijn van electrische autos vergeleken met benzinde/diesel autos. Uitkomst: standaard stoot de e-auto (in totaal!) maar 30 procent van de hoeveelheid CO2 uit van een benzine/diesel auto. Onder ideale omstandigheden kan het zelfs maar 20 procent zijn. In kolenstooklanden als Polen en Nederland is het percentage minder gunstig maar nog steeds wint de e-auto ruimschoots.

Een TUE medewerker heeft naar het rapport gekeken en noemt het gedegen en goed verdedigbaar.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
mk1992
Vagling liefhebber
Berichten: 362
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 20:23
Locatie: Beek, Limburg
Contacteer:

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door mk1992 » di 21 apr 2020, 07:21

Gert schreef:
ma 20 apr 2020, 17:49
Vandaag staat in de Volkskrant dat een Europese milieuorganisatie Transport and Environment eens goed heeft uitgezocht en becijferd hoe het zit met het schoon zijn van electrische autos vergeleken met benzinde/diesel autos. Uitkomst: standaard stoot de e-auto (in totaal!) maar 30 procent van de hoeveelheid CO2 uit van een benzine/diesel auto. Onder ideale omstandigheden kan het zelfs maar 20 procent zijn. In kolenstooklanden als Polen en Nederland is het percentage minder gunstig maar nog steeds wint de e-auto ruimschoots.

Een TUE medewerker heeft naar het rapport gekeken en noemt het gedegen en goed verdedigbaar.
Ik trek toch een andere conclusie. In het gunstigste geval (Poolse stroom vs brandstoffen) is het verschil al 29% in het voordeel van EV. Landen met een schonere energiemix is het verschil groter, rap richting de 60%
Zie: https://www.transportenvironment.org/wh ... ctric-cars

Nederland is lang een kolenstookland geweest, maar sinds het afschakelen van o.a. Hemweg in Amsterdam zijn we meer en meer een land dat elektriciteit uit aardgas haalt.
De goedkoopst rijdende Up! van ze allemaal :dance:
LPG all the way


(03-12-20) Verbruik 1:17,29 - 5,78 / 100km
Brandstofkosten €2,30 / 100km
Bron: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html

Bekijk ook: https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door Gert » di 21 apr 2020, 17:05

Nou, als ik je goed begrijp trek je kwantitatief een ( iets) andere conclusie maar kwalitatief toch dezelfde. Waar het mij omgaat is dat EV normaliter noemendswaard schoner is, hoeveel precies vind ik minder boeiend. Of begrijp ik je verkeerd?
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
mk1992
Vagling liefhebber
Berichten: 362
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 20:23
Locatie: Beek, Limburg
Contacteer:

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door mk1992 » wo 22 apr 2020, 06:44

Uitkomst: standaard stoot de e-auto (in totaal!) maar 30 procent van de hoeveelheid CO2 uit van een benzine/diesel auto. Onder ideale omstandigheden kan het zelfs maar 20 procent zijn.
Geen idee wat je met standaard bedoelde. Vind Polen nou niet het lichtend voorbeeld.
Die 20 procent kon ik ook niet plaatsen, vandaar mijn reactie.
De goedkoopst rijdende Up! van ze allemaal :dance:
LPG all the way


(03-12-20) Verbruik 1:17,29 - 5,78 / 100km
Brandstofkosten €2,30 / 100km
Bron: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html

Bekijk ook: https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door Gert » wo 22 apr 2020, 08:01

standaard is een gemiddeld schoon land, ideaal is een boven gemiddeld schoon land bvb Zweden, Polen en Nederland zijn voorbeelden van smerige landen
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door Gert » wo 22 apr 2020, 23:58

Ik heb hierboven al gemeld dat een van de leuke dingen van de e-up is het winnen van stoplicht sprintjes. Wel heb ik al een paar keer meegemaakt dat ik naast me kijkend dacht verrek "deze auto houdt mij bij!". Wat denk je, was het telkens een Tesla. Ik heb me buiten de e-up niet in electrische autos verdiept en had zelfs nooit van Tesla gehoord. Heb erop gegoogeld en gezien dat het ook e-autos zijn maar ik schrok wel van de prijzen, geloof iets van 50 tot 100 keuro. Het zijn natuurlijk wel limousines maar geef mij toch maar de e-up.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door Blackciti » za 25 apr 2020, 13:08

Leuke discussies en uitspraken hierboven.
Maar zoveel mensen, zoveel meningen. Echter, wanneer je gaat zoeken op internet dan kom je veel onderzoeken tegen die ook veel van elkaar verschillen, maar waaruit je wel kunt concluderen dat elektrisch rijden absoluut nog lang niet het ei van Columbus is!

En over vervuiling gesproken: bij ons in de buurt is een Tesla uit de bocht gevlogen, in de berm tot stilstand gekomen en in brand gevlogen, waarbij de bestuurder tragisch genoeg om het leven is gekomen. Tevens is hierdoor een grote bermbrand ontstaan.

Wat veel mensen blijkbaar niet doorhebben is, dat die zogenaamde milieuvriendelijke batterijauto's bij ongevallen ware brandbommen blijken te zijn. Als die accu's eenmaal branden is er geen houden meer aan. Zo schijnen regelmatig branden te ontstaan door spontaan ontbrandende fietsaccu's en door ontploffende telefoonaccu's.

Plaats reactie