Koop geen elektrische auto, particulier

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door Tom Westendorp » di 10 mar 2020, 20:19

Waarom je als particulier NIET een elektrische auto moet kopen. Maar andere mogelijkheden wel het onderzoeken waard zijn.
In deze film neem ik u mee in de wereld van de aanschaf van een elektrische auto. Moet je dat nou wel helemaal willen als particulier? Zakelijk is een compleet ander verhaal en neem ik hierin niet mee. Hopelijk vinden sommige mensen mijn inzichten informatief. Laat het weten!


Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door Autheo » di 10 mar 2020, 22:30

Leuk relaas. Denk dat je een goed punt hebt dat voor particulieren een elektrische auto in de private lease een betere optie is dan er zelf een te kopen.
Grappig dat je eerst schikt hebt om die Italiaanse Jeep (Fiat) die met pech staat, en later aangeeft ooit nog eens een 12 cilinder Ferrari te willen aanschaffen. Die Italiaan is nogal laag om in de berm te parkeren, dacht ik ;)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door Tom Westendorp » di 10 mar 2020, 23:04

Maar dan ga je wel kapot in stijl. Als het op Ferraris aankomt ben ik nul komma nul objectief.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
mk1992
Vagling liefhebber
Berichten: 362
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 20:23
Locatie: Beek, Limburg
Contacteer:

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door mk1992 » wo 11 mar 2020, 09:29

Duurt wat lang voor het punt gemaakt wordt. En dan is het het aloude 'voortschrijdende techniek' argument :roll:

Wat impliceert dat of de huidige auto's niet voldoen (lijkt me gezien het stijf uitverkopen van alle modellen niet waarschijnlijk).

Of is het dat de behoeften veranderen (misschien qua leuke dingetjes erop wel, maar ik ga niet ineens 2x zo ver van m'n werk wonen).

Vervolgens wordt aangevoerd dat de TCO veel beter is dan brandstofauto's. Eh ja, dan ben ik het kwijt.
De goedkoopst rijdende Up! van ze allemaal :dance:
LPG all the way


(03-12-20) Verbruik 1:17,29 - 5,78 / 100km
Brandstofkosten €2,30 / 100km
Bron: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html

Bekijk ook: https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door Tom Westendorp » wo 11 mar 2020, 10:02

Het punt is dat de auto's die nu stijf uitverkocht zijn allemaal aan de zakelijke markt worden verkocht. Met de steeds minder aantrekkelijke lage bijtelling is na volgend jaar de motivatie om elektrisch te rijden weg. Een brandstofauto is dan namelijk, voor wat betreft de bijtelling, net zo duur als een elektrische auto. Particulieren kopen nog steeds amper elektrische auto's maar de fabrikanten proberen ze wel te overtuigen dat het op dit moment the way to go is. Dat is niet juist.

Het rijbereik van de huidige generaties moet passen bij je gebruik. Als je echt veel kilometers rijdt is het supersnel kunnen vullen van een ICE auto nog steeds vele malen makkelijker dan als een laadpaaljunk overal op zoek te moeten naar stroom.

De TCO is wel gunstiger maar daarbij wordt gerekend met een hele forse restwaarde, dat is onjuist, door de enorme aanwas van goedkopere en betere elektrische auto's zijn de running costs wel gunstiger maar haal je de enorme restwaarde eruit dan ben je, als particulier het haasje. Zoals ik aangeef: leg dat risico bij de leasemaatschappij. Loop dat risico niet zelf.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
mk1992
Vagling liefhebber
Berichten: 362
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 20:23
Locatie: Beek, Limburg
Contacteer:

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door mk1992 » wo 11 mar 2020, 10:24

Ik vraag me af of de punten nu slaan op elektrische auto's of het aanschaffen van een nieuwe auto in Nederland in het algemeen.

Bijtelling, afschrijving, markt is vooral zakelijke auto's...das Nederland.

We hebben het oudste wagenpark van West Europa, onze nieuwprijzen zijn hoger dan omringende landen en iedereen weet dat je met een tweedehandsje spekkoper bent (0% bijtelling, afschrijving is al voor je gedaan etc.). Dus ook daar kun je zeggen dat Private Lease uitkomst is als je nieuw wilt rijden.

Volgende vraag zou dus zijn: belasting op aanschaf of belasting op gebruik?
Je trekt er de nieuwverkoop vlot mee maar het verschil tussen een Up uit 2020 of een Lupo uit 1999 wordt per maand een heel eind kleiner.
De goedkoopst rijdende Up! van ze allemaal :dance:
LPG all the way


(03-12-20) Verbruik 1:17,29 - 5,78 / 100km
Brandstofkosten €2,30 / 100km
Bron: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html

Bekijk ook: https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door Tom Westendorp » wo 11 mar 2020, 14:13

Dat zijn inderdaad volledig andere discussies. Afschaffing van de BPM zal het gehele wagenpark laten vergroenen op een manier die zijn weerga niet kent. Maar de overheid snapt het niet en kijkt alleen naar de hoeveelheid BPM die op nieuwe auto's binnenkomt. Door de bedragen steeds verder te verhogen worden die bedragen steeds hoger en lijkt het dus of er meer wordt verdient. Waar geen rekening mee wordt gehouden is de enorme hoeveelheid BPM die de overheid misloopt doordat er jong gebruikte auto's worden geïmporteerd. De incompetentie druipt er vanaf.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door Gert » wo 11 mar 2020, 16:17

Ik heb net als particulier een e-up 2020 gekocht en wel zonder lease. Was blij om halverwege de video te horen dat een e-up als ongeveer de goedkoopste e-auto wel verantwoord is. In zoverre dekt de titel vd video de boodschap niet helemaal.

Als ik het goed begrepen heb ging het verhaal vooral over de duurdere autos. Een dure auto kopen (zeg vanaf 35-40 keuro, als ik me niet vergis kost de goedkoopste BMW dat , een heerlijk automerk maar dat terzijde en ook ongeveer de verwachte prijs van de VW ID) heb ik altijd al irrationeel gevonden, los van e- of benzine, los van nieuw of tweedehands en ook los van cash of lease.

Verder heb ik voor mijn relatief goedkope e-up wel degelijk private lease overwogen maar op voor mij relevante gronden - ben niet meer zo heel jong - verworpen. Volgens mij geldt dat voor meer mensen.

Tot slot: dat het verstandig is om te wachten met een aanschaf totdat zaken niks meer kosten is natuurlijk waar. Maar daar heeft een niet meer zo heel jong persoon volgens mij ook geen boodschap aan.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door Touchwood » ma 16 mar 2020, 08:46

Als iedereen zo'n ding koopt gaat het stroomverbruik in Nederland met een faktor 2 a 3 omhoog. Waar moet al die stroom vandaan komen?
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door Tom Westendorp » ma 16 mar 2020, 09:31

Stroom is niet het grote probleem. We zitten vlakbij het moment dat auto’s ook terug kunnen gaan laden en elke ochtend wordt er tussen 5 en 7 stroom vernietigd omdat het net er niets mee kan. Het wordt wel problematisch als iedereen op hetzelfde moment zijn elektrische auto op zou willen laden. Dat is echter niet verstandig. De accu moet namelijk niet vol zitten als je ‘s-avonds thuiskomt maar als je ‘s-morgens weggaat.

Dat hebben gelukkig alle elektrische rijders goed door dus daar zit het probleem niet.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
mk1992
Vagling liefhebber
Berichten: 362
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 20:23
Locatie: Beek, Limburg
Contacteer:

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door mk1992 » ma 16 mar 2020, 09:38

Touchwood schreef:
ma 16 mar 2020, 08:46
Als iedereen zo'n ding koopt gaat het stroomverbruik in Nederland met een faktor 2 a 3 omhoog. Waar moet al die stroom vandaan komen?
Das niet waar. Zelfs met 8 miljoen auto's elektrisch kom je net aan 10% van het Nederlands elektriciteitsverbruik.
https://twitter.com/BM_Visser/status/11 ... 2048448512
De goedkoopst rijdende Up! van ze allemaal :dance:
LPG all the way


(03-12-20) Verbruik 1:17,29 - 5,78 / 100km
Brandstofkosten €2,30 / 100km
Bron: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html

Bekijk ook: https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door Touchwood » ma 16 mar 2020, 11:24

Kletskoek. Het zal wat afhangen van welke e-auto, maar als je bijvoorbeeld uitgaat van een Tesla Model 3, waarmee zo'n 20000 km per jaar gereden wordt kom je op zo'n 3500 kWh. Dat geeft een verdubbeling van het gemiddelde verbruik van een huishouding.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door Gert » ma 16 mar 2020, 12:41

Ja, ik heb ook gezien op tv dat wanneer er heel veel e autos komen dat dan het electriciteitsnet het niet meer aankan en voor veel (tientallen) miljarden geupgraded moet worden.

Omdat ik een garage heb ga ik wel zonnecellen daarop plaatsen zodat ik overdag wat stroom kan teruggeven aan het net. In de garage komt verder een eigen laadpunt. Vond dat ik dus wel een e-upje mocht kopen maar weet niet zeker of ik wel gelijk heb.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
mk1992
Vagling liefhebber
Berichten: 362
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 20:23
Locatie: Beek, Limburg
Contacteer:

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door mk1992 » ma 16 mar 2020, 14:32

Touchwood schreef:
ma 16 mar 2020, 11:24
Kletskoek. Het zal wat afhangen van welke e-auto, maar als je bijvoorbeeld uitgaat van een Tesla Model 3, waarmee zo'n 20000 km per jaar gereden wordt kom je op zo'n 3500 kWh. Dat geeft een verdubbeling van het gemiddelde verbruik van een huishouding.
Wel straf dat jij met de ongefundeerde uitspraak komt en ik met bron kletskoek zou verkopen. :clap:
Verdubbeling elektriciteit huishouden is geen verdubbeling totale elektriciteitsvraag Nederland.
De goedkoopst rijdende Up! van ze allemaal :dance:
LPG all the way


(03-12-20) Verbruik 1:17,29 - 5,78 / 100km
Brandstofkosten €2,30 / 100km
Bron: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html

Bekijk ook: https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door Touchwood » ma 16 mar 2020, 20:34

Veel huishoudens hebben 2 auto's:

ver-drie-voudiging van het stroomverbruik.

Waar moet dat allemaal vandaan komen? Als die e-auto's op stroom uit fossiele centrales rijden heeft het niet zoveel zin eigenlijk.

Nog afgezien van de bezwaren, die Tom aanstipt.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door Gert » ma 16 mar 2020, 21:01

Het probleem is als ik het goed begrepen heb niet zozeer het leveren van de stroom maar het feit dat - vooral in steden - de bestaande vaak stokoude electraleidingen een (sterk) verhoogde toevoer niet aan kunnen.

Een enigszins vergelijkbaar probleem doet zich nu al voor als je je e-auto probeert op te laden met een gewoon 220V stopcontact. Het duurt dan iets van 15 of meer uur eer je e-up is opgeladen met een stroom die begrensd wordt op 10A om te voorkomen dat je 16A zekeringen eruitvliegen. Dat is een ding maar vervelender is, is dat de bekabeling en stopcontacten te warm kunnnen worden met risico's op smelten en brand.

@Touchwood. Ik heb ook een e-auto gekocht om de lucht in de stad wat schoner te maken. Minder stikstof en roetdeeltjes. Dat is toch echt ook niet niks. Een enkel e-upje doet natuurlijk niks maar het helpt wel.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door Touchwood » ma 16 mar 2020, 21:41

@gert: je bedoelt, dat de uitstoot van fossiele centrales per e-Up kilometer minder is dan van een benzine Up per kilometer?
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door Tom Westendorp » ma 16 mar 2020, 22:35

Stroom is er genoeg, ook bij een vertienvoudiging van het huidige aantal auto’s, dat is het probleem niet. Wat wel een heel goed punt is dat je je af moet vragen waar die stroom vandaan komt en hoe schoon je precies aan het rijden bent als je een Tesla volpropt met kolenstroom.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door Touchwood » ma 16 mar 2020, 22:48

De overgang naar e-autos heeft alleen zin als die stroom opgewekt wordt zonder uitstoot van fossiele processen.

Als je de illusie hebt dat dat gaat lukken met zonnepanelen en windmolens moet ik je teleurstellen. Zoveel ruimte hebben we niet.

Daar komt bij de verdere elektrificering van de maatschappij. Alleen de verwarming van huizen bv. Als je dat er bij optelt heb je het niet over verdubbeling of verdrievoudiging, maar over vervijfvoudiging. Of meer. Afhankelijk van het huis.

Dus nogmaals de vraag: waar moet al die stroom vandaan komen? Met een schoon geweten rondrijden in een e-Up, die gevoed wordt met fossiele stroom gaat niet lukken.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Koop geen elektrische auto, particulier

Bericht door Autheo » ma 16 mar 2020, 22:54

Touchwood schreef:
ma 16 mar 2020, 21:41
@gert: je bedoelt, dat de uitstoot van fossiele centrales per e-Up kilometer minder is dan van een benzine Up per kilometer?
Leuk om dat eens te berekenen.
Uitgaande van de CBS gegevens over 2017 levert een kWh grijze stroom zo'n 590 gram CO2 op. Bij een gemiddeld verbruik van de nieuwe e-Up! van 16,8 kWh/100 km betekent dat dus zo'n 99 gram CO2 per km.
Als ik dat vergelijk met de uitstoot van mijn Mii met een verbruik van 4,85 l/100 km en 113 gram CO2 per km scheelt dat dus maar 14 gram per km. Voor wie minder zuinig rijd zal dat verschil dan groter zijn.

Maar goed, dan hebben we het alleen over CO2, en niet over uitstoot van fijnstof en zo. En natuurlijk wordt de vergelijking anders als de elektriciteit alleen met zonnepanelen wordt opgewekt, dan daalt het CO2 verbruik per km natuurlijk drastisch met een e-Up! Ben benieuwd of je met zonnepanelen de volledige jaarbehoefte aan kWh voor het autorijden zelf kunt opwekken.

Plaats reactie