De eerste twee keer dat ik m'n benzinetank volgooide, deed ik dat met Shell V-power.. de laatste keer dat ik ging tanken zag ik dat er bij V-power
i.p.v. 95 (octaangedoe) 98 stond dus dacht ik, laat ik eens kijken hoe het rijdt met 'gewone' euro 95..
Als ik nu de snelweg op rijd en m'n gangetje van 130/140 aanhoud, lijkt de motor bijna 1000 toeren meer te maken dan met V-power in de tank.. Ik weet dat V-power 'schoner' verbrand en dus 'beter' voor de motor moet zijn, maar qua power en verbruik merk ik volgens mij weinig. V-power is wel een cent of 6 duurder, maar op een volle tank is dat nog geen 2 euro..
Heeft er iemand verstand van deze brandstoffen en kun je ook aangeven waarom de toerentallen verschillen?
Soort Brandstof
- dubbel-UP!
- Vagling liefhebber
- Berichten: 543
- Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 18:49
- Locatie: het mooie Limburg
Re: Soort Brandstof
1000 toeren meer?????1-Up! schreef:De eerste twee keer dat ik m'n benzinetank volgooide, deed ik dat met Shell V-power.. de laatste keer dat ik ging tanken zag ik dat er bij V-power
i.p.v. 95 (octaangedoe) 98 stond dus dacht ik, laat ik eens kijken hoe het rijdt met 'gewone' euro 95..
Als ik nu de snelweg op rijd en m'n gangetje van 130/140 aanhoud, lijkt de motor bijna 1000 toeren meer te maken dan met V-power in de tank.. Ik weet dat V-power 'schoner' verbrand en dus 'beter' voor de motor moet zijn, maar qua power en verbruik merk ik volgens mij weinig. V-power is wel een cent of 6 duurder, maar op een volle tank is dat nog geen 2 euro..
Heeft er iemand verstand van deze brandstoffen en kun je ook aangeven waarom de toerentallen verschillen?
Misschien ben je vergeten te schakelen of reed je flink bergaf
Als het werkelijk zo is, dan effe naar de dealer, dan kan natuurlijk nooit...
Dubbel-UP! = black-UP! + high UP!
Re: Soort Brandstof
dubbel-UP! schreef:1000 toeren meer?????1-Up! schreef:De eerste twee keer dat ik m'n benzinetank volgooide, deed ik dat met Shell V-power.. de laatste keer dat ik ging tanken zag ik dat er bij V-power
i.p.v. 95 (octaangedoe) 98 stond dus dacht ik, laat ik eens kijken hoe het rijdt met 'gewone' euro 95..
Als ik nu de snelweg op rijd en m'n gangetje van 130/140 aanhoud, lijkt de motor bijna 1000 toeren meer te maken dan met V-power in de tank.. Ik weet dat V-power 'schoner' verbrand en dus 'beter' voor de motor moet zijn, maar qua power en verbruik merk ik volgens mij weinig. V-power is wel een cent of 6 duurder, maar op een volle tank is dat nog geen 2 euro..
Heeft er iemand verstand van deze brandstoffen en kun je ook aangeven waarom de toerentallen verschillen?
Misschien ben je vergeten te schakelen of reed je flink bergaf
Als het werkelijk zo is, dan effe naar de dealer, dan kan natuurlijk nooit...
Hahaha! 140 in z'n 4..
Tjaaa, ik ga een dezer dagen weer even m'n tankje volgooien met V-power en dan kijken of ik mezelf niet voor de gek houd.. Ik zal er later dus weer even op terug komen.. Anders is een bezoekje aan de werkplaats inderdaad verstandig ja..
Re: Soort Brandstof
volgens mij is het toerental in verhouding tot de snelheid een vast gegeven, omdat je motor immers gekoppeld is aan je wielen d.m.v. je versnellingsbak. Als je snelheidsmeter het niet meer zou doen kan je ook je snelheid bepalen m.b.v. je toerenteller. Als je meer vermogen zou hebben door de Vpower zal je sneller kunnen optrekken met een hogere topsnelheid maar of dat merkbaar is.....
high up! white 75pk bm. Acc: 4 drn, panoramadak, armsteun, drive pkkt, pltsbesprnd resrvwiel en lederen interieur.
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd
Re: Soort Brandstof
Heb nog nooit gehoord dat benzine van een bepaald octaan getal de motor sneller laat draaien, daar moet iets anders aan de hand zijn.
Octaan gehalte zorgt er onder andere voor dat je motor niet gaat "pingelen", met een verkeerd getal gaat je auto stotteren.
Wiki info:
Klopvastheid is een term waarmee een eigenschap van de brandstof (meestal benzine) voor mengselmotoren wordt aangeduid. Het slaat op de mate waarin die brandstof in een brandstof-luchtmengsel kan worden samengeperst (met de daarbij behorende temperatuursverhoging) zonder tot zelfontbranding te komen. Door het onvoorspelbare tijdstip van spontane ontbranding, kloppen of pingelen genoemd, ontstaat een onregelmatige loop en op den duur schade aan de motor. Benzine met een hoge klopvastheid heeft een hoog octaangetal doordat het veel vertakte koolwaterstoffen bevat
Bij steeds meer tankstations kan men nog alleen benzine in twee soorten tanken, namelijk euro 95 en super 98. Deze laatste is benzine met een hogere klopvastheid. Men tankt liever geen Euro 95 in auto's die Super 98 nodig hebben, omdat de verbranding in de cilinders ongecontroleerd zal plaatsvinden en de auto kan gaan pingelen, waardoor er beschadiging kan optreden. Omgekeerd mag wel, maar is niet nuttig. De meeste moderne injectiemotoren zijn uitgevoerd met klop- of pingelherkenning. Zodra er gebruik wordt gemaakt van een brandstof met een lager octaangetal zal het motor-management bij pingelen ingrijpen. Dit kan door het ontstekingstijdstip minder te vervroegen. Deze ingreep gaat echter ook gepaard met een vermindering van het rendement.
Octaan gehalte zorgt er onder andere voor dat je motor niet gaat "pingelen", met een verkeerd getal gaat je auto stotteren.
Wiki info:
Klopvastheid is een term waarmee een eigenschap van de brandstof (meestal benzine) voor mengselmotoren wordt aangeduid. Het slaat op de mate waarin die brandstof in een brandstof-luchtmengsel kan worden samengeperst (met de daarbij behorende temperatuursverhoging) zonder tot zelfontbranding te komen. Door het onvoorspelbare tijdstip van spontane ontbranding, kloppen of pingelen genoemd, ontstaat een onregelmatige loop en op den duur schade aan de motor. Benzine met een hoge klopvastheid heeft een hoog octaangetal doordat het veel vertakte koolwaterstoffen bevat
Bij steeds meer tankstations kan men nog alleen benzine in twee soorten tanken, namelijk euro 95 en super 98. Deze laatste is benzine met een hogere klopvastheid. Men tankt liever geen Euro 95 in auto's die Super 98 nodig hebben, omdat de verbranding in de cilinders ongecontroleerd zal plaatsvinden en de auto kan gaan pingelen, waardoor er beschadiging kan optreden. Omgekeerd mag wel, maar is niet nuttig. De meeste moderne injectiemotoren zijn uitgevoerd met klop- of pingelherkenning. Zodra er gebruik wordt gemaakt van een brandstof met een lager octaangetal zal het motor-management bij pingelen ingrijpen. Dit kan door het ontstekingstijdstip minder te vervroegen. Deze ingreep gaat echter ook gepaard met een vermindering van het rendement.
Re: Soort Brandstof
eigenlijk zal je dus nooit meer vermogen uit je motorkunnen halen met brandstof met een hoger octaangehalte? (buiten de racerij)CBdicX schreef:Heb nog nooit gehoord dat benzine van een bepaald octaan getal de motor sneller laat draaien, daar moet iets anders aan de hand zijn.
Octaan gehalte zorgt er onder andere voor dat je motor niet gaat "pingelen", met een verkeerd getal gaat je auto stotteren.
Wiki info:
Klopvastheid is een term waarmee een eigenschap van de brandstof (meestal benzine) voor mengselmotoren wordt aangeduid. Het slaat op de mate waarin die brandstof in een brandstof-luchtmengsel kan worden samengeperst (met de daarbij behorende temperatuursverhoging) zonder tot zelfontbranding te komen. Door het onvoorspelbare tijdstip van spontane ontbranding, kloppen of pingelen genoemd, ontstaat een onregelmatige loop en op den duur schade aan de motor. Benzine met een hoge klopvastheid heeft een hoog octaangetal doordat het veel vertakte koolwaterstoffen bevat
Bij steeds meer tankstations kan men nog alleen benzine in twee soorten tanken, namelijk euro 95 en super 98. Deze laatste is benzine met een hogere klopvastheid. Men tankt liever geen Euro 95 in auto's die Super 98 nodig hebben, omdat de verbranding in de cilinders ongecontroleerd zal plaatsvinden en de auto kan gaan pingelen, waardoor er beschadiging kan optreden. Omgekeerd mag wel, maar is niet nuttig. De meeste moderne injectiemotoren zijn uitgevoerd met klop- of pingelherkenning. Zodra er gebruik wordt gemaakt van een brandstof met een lager octaangetal zal het motor-management bij pingelen ingrijpen. Dit kan door het ontstekingstijdstip minder te vervroegen. Deze ingreep gaat echter ook gepaard met een vermindering van het rendement.
high up! white 75pk bm. Acc: 4 drn, panoramadak, armsteun, drive pkkt, pltsbesprnd resrvwiel en lederen interieur.
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd
- dubbel-UP!
- Vagling liefhebber
- Berichten: 543
- Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 18:49
- Locatie: het mooie Limburg
Re: Soort Brandstof
Inderdaad, hoger octaangetal dan voorgeschreven heeft bij een "normale" motor geen zin.Martin33 schreef:eigenlijk zal je dus nooit meer vermogen uit je motorkunnen halen met brandstof met een hoger octaangehalte? (buiten de racerij)CBdicX schreef:Heb nog nooit gehoord dat benzine van een bepaald octaan getal de motor sneller laat draaien, daar moet iets anders aan de hand zijn.
Octaan gehalte zorgt er onder andere voor dat je motor niet gaat "pingelen", met een verkeerd getal gaat je auto stotteren.
Wiki info:
Klopvastheid is een term waarmee een eigenschap van de brandstof (meestal benzine) voor mengselmotoren wordt aangeduid. Het slaat op de mate waarin die brandstof in een brandstof-luchtmengsel kan worden samengeperst (met de daarbij behorende temperatuursverhoging) zonder tot zelfontbranding te komen. Door het onvoorspelbare tijdstip van spontane ontbranding, kloppen of pingelen genoemd, ontstaat een onregelmatige loop en op den duur schade aan de motor. Benzine met een hoge klopvastheid heeft een hoog octaangetal doordat het veel vertakte koolwaterstoffen bevat
Bij steeds meer tankstations kan men nog alleen benzine in twee soorten tanken, namelijk euro 95 en super 98. Deze laatste is benzine met een hogere klopvastheid. Men tankt liever geen Euro 95 in auto's die Super 98 nodig hebben, omdat de verbranding in de cilinders ongecontroleerd zal plaatsvinden en de auto kan gaan pingelen, waardoor er beschadiging kan optreden. Omgekeerd mag wel, maar is niet nuttig. De meeste moderne injectiemotoren zijn uitgevoerd met klop- of pingelherkenning. Zodra er gebruik wordt gemaakt van een brandstof met een lager octaangetal zal het motor-management bij pingelen ingrijpen. Dit kan door het ontstekingstijdstip minder te vervroegen. Deze ingreep gaat echter ook gepaard met een vermindering van het rendement.
Het benzine V-power gebeuren heeft ook weinig zin, het mindere verbruik is nog nooit wetenschappelijk aangetoond.
Zeker als je weet wat het verschil is (en gelukkig weet ik er wat van) dan heeft benzine v-power weinig nut. Marketing technisch is het echter ideaal
V-power diesel is een ander verhaal, die brandstof is anders samengesteld dan gewone diesel en kan wel degelijk een bijdrage leveren aan schonere verbranding (en mogelijk minder verbruik), maar er zijn geen diesel UP!'s. Dus dat is dan ook off-topic
Dubbel-UP! = black-UP! + high UP!
Re: Soort Brandstof
komt er heel simpel op neer, als je een auto hebt met veel vermogen krijg je een hele kleine verhoging van het vermogen, zeker bij een auto als de up! zou het niets uit mogen maken.
High up! BlueMotion Technologies 3drs 60pk Black Pearl | Dynamic | Executive | Drive | Panoramisch Dak
---
---