Pagina 1 van 2

Kleine auto's onvoldoende veilig

Geplaatst: di 14 aug 2018, 20:38
door enie-up
Compacte auto's beschermen hun inzittenden niet optimaal bij veelvoorkomende verkeersongevallen. Een test van de Duitse automobilistenclub ADAC toont aan dat bij frontale botsingen behoefte is aan verbetering, vooral voor wat betreft de werking van airbags en gordelsystemen.

Auto's botsen zelden met het hele front bij een ongeluk. De ADAC heeft daarom onderzocht wat de gevolgen zijn van een crash bij een kleine overlap van de voertuigen. De crashes werden uitgevoerd door twee voertuigen te laten botsen met weinig overlap van de voorzijde, met een snelheid van ongeveer 40 km/u. Het gaat om de modellen Skoda Citigo, Renault Twingo en Toyota Aygo.

Dit scenario komt niet voor in de gestandaardiseerde laboratoriumtests, maar de Duitse tegenhanger van de ANWB vindt de test wel bijzonder relevant, aangezien auto's in ongeveer 18 procent van alle frontale ongevallen crashen met een kleine overlap. Het risico om hierbij zeer ernstige verwondingen op te lopen is in dit geval ongeveer 10 procent hoger dan bij alle andere soorten frontale botsingen.

De winnaar van de test was de Skoda Citigo, die het predicaat 'goed' kreeg, omdat het passagierscompartiment in vergelijking met andere auto's bijzonder stabiel bleek te zijn. :clap: :clap:

Concurrenten Renault Twingo en Toyota Aygo vertoonden echter flinke vervormingen van de eerste raamstijl en de dorpel, ondanks de lage impact van het ongeval. Bovendien bleken de airbags en gordelsystemen in beide modellen niet optimaal te functioneren. Over het algemeen scoorden ze niet meer dan 'voldoende'.

De ADAC pleit voor verbetering, gezien de resultaten. Vooral bij de Toyota ontstaat potentieel levensgevaar door de vervorming van de raamstijl en de borststreek van de inzittende is in geen van de drie modellen afdoende beschermd. De bond adviseert fabrikanten om de bescherming aan de voor- en zijkant te verbeteren. Aangepaste airbag-systemen en betere veiligheidsgordelsystemen zouden hier naar het oordeel van de vereniging sterk kunnen bijdragen aan de veiligheid van de inzittenden

Bij officiële botsproeven in de voertuigontwikkeling worden overigens ook frontale ongevallen met overlap gesimuleerd, maar met een relatief grote overlap van de voorzijde van 40 procent. De auto's kunnen dan de impact-energie beter over de carrosseriestructuur verdelen dan bij een compactere overlap. De ADAC koos juist voor een kleinere overlap, omdat die hogere eisen stelt aan de structuur van het passagierscompartiment.

https://www.ad.nl/auto/kleine-auto-s-on ... ~adf0eb5d/

Niet slecht voor de citigo 8-)

Re: Kleine auto's onvoldoende veilig

Geplaatst: wo 15 aug 2018, 07:23
door Autheo
Hoewel iedereen hoopt dat al die veiligheidsvoorzieningen er alleen maar voor de 'zekerheid' op zitten, is het toch wel prettig te lezen dat zo'n test voor de Vagling redelijk goed uitvalt. Al vind ik al die tests wel slechts een indicatie. Want met al die joekelse SUV's op de weg, meestal door onverschillige SUVferds bestuurd (mij kan toch niets overkomen), vraag ik me af hoeveel er van die test overeind blijft als een Vagling en een SUV zo'n confrontatie hebben... :(

Re: Kleine auto's onvoldoende veilig

Geplaatst: wo 15 aug 2018, 07:52
door Tom Westendorp
De veiligheidscel van de Vagling is bijzonder geavanceerd. Je merkt het ook als je bijvoorbeeld hard over een spoorwegovergang rijdt. De auto trilt amper. Natuurlijk is een nieuwe Touareg of Q7 veiliger maar voor zijn klasse doen onze auto's het erg goed.

Re: Kleine auto's onvoldoende veilig

Geplaatst: do 27 dec 2018, 23:07
door RoyzzNL

Re: Kleine auto's onvoldoende veilig

Geplaatst: do 27 dec 2018, 23:14
door damianw26
Goed om te lezen, al blijven de smart crashtests ook verbluffend. Of je de werking van de G-krachten overleeft in een flinke crash met zo'n kleine auto is een ander verhaal

Re: Kleine auto's onvoldoende veilig

Geplaatst: do 27 dec 2018, 23:29
door RoyzzNL
Gewoon goed opletten voorkomen beter dan genezen of in dit geval uittesten ;p

Re: Kleine auto's onvoldoende veilig

Geplaatst: zo 30 dec 2018, 20:46
door Tom Westendorp
Je hoeft het niet zelf te doen he ;)

Re: Kleine auto's onvoldoende veilig

Geplaatst: zo 11 aug 2019, 19:13
door Drive
Ik zag deze bij een schadeherstel in mijn woonplaats staan. Jammer
Screenshot_20190811_201033.jpg
Skoda Citigo.

Re: Kleine auto's onvoldoende veilig

Geplaatst: zo 11 aug 2019, 20:19
door Autheo
Zou me verbazen als ze die schade nog kunnen herstellen, lijkt helemaal ontwricht.

Re: Kleine auto's onvoldoende veilig

Geplaatst: zo 25 aug 2019, 12:57
door Drive
Deze Seat Mii stond net stil achterin de file, en werd met zeer hoge snelheid aangereden.
Screenshot_20190825_134703.jpg
Achter in de file staan... En dan..
Screenshot_20190825_134703.jpg (158.41 KiB) 32261 keer bekeken
IMG_20190825_133639.jpg
IMG_20190825_133639.jpg (98.07 KiB) 32261 keer bekeken
Deze persoon raakte bekneld, en is op jonge leeftijd aan de opgelopen verwondingen overleden.

Re: Kleine auto's onvoldoende veilig

Geplaatst: zo 25 aug 2019, 16:12
door jaappie
Die klap moet echt gigantisch geweest zijn gezien de schade!

Het was volgens mij ook een 5-deurs

Re: Kleine auto's onvoldoende veilig

Geplaatst: ma 26 aug 2019, 00:08
door TwitNour
jaappie schreef:
zo 25 aug 2019, 16:12
Die klap moet echt gigantisch geweest zijn gezien de schade!

Het was volgens mij ook een 5-deurs
Was...

Re: Kleine auto's onvoldoende veilig

Geplaatst: ma 26 aug 2019, 07:43
door mk1992
Best eng hoe weinig veiligheid er vaak voor achterbankpassagiers is.

Re: Kleine auto's onvoldoende veilig

Geplaatst: di 27 aug 2019, 12:18
door dennuus1
mk1992 schreef:
ma 26 aug 2019, 07:43
Best eng hoe weinig veiligheid er vaak voor achterbankpassagiers is.
Daarom zit ik altijd links voorin...

:mrgreen:

Re: Kleine auto's onvoldoende veilig

Geplaatst: di 27 aug 2019, 17:00
door Autheo
dennuus1 schreef:
di 27 aug 2019, 12:18
mk1992 schreef:
ma 26 aug 2019, 07:43
Best eng hoe weinig veiligheid er vaak voor achterbankpassagiers is.
Daarom zit ik altijd links voorin...

:mrgreen:
Volgens de TS is de bestuurder aan de verwondingen bezweken, en die zal ook links voorin hebben gezeten...
Zoals Jaap al zei, het moet een enorme klap geweest zijn. Het toont weer aan hoe kwetsbaar we in het verkeer zijn. We zitten a.h.w. in een dodelijk wapen, midden tussen al die andere dodelijke wapens. Het enige wat we zelf kunnen doen is heel defensief rijden, en zelf zorgen voor voldoende afstand tot je voorligger, zodat er meer gelegenheid is om niet al te abrupt te hoeven remmen. Ook al pas ik dat zelf zoveel mogelijk toe, het komt desondanks toch wel eens een enkele keer voor ineens vol in de ankers te moeten. Als je achterligger dan te traag reageert, kunnen de gevolgen dus fataal zijn. Al denken we daar liever niet aan, het zou beslist preventief werken in het verkeer als ieder zich daar toch wat vaker bewust van is en wat meer afstand houdt.

Re: Kleine auto's onvoldoende veilig

Geplaatst: di 27 aug 2019, 21:41
door dennuus1
Helemaal mee eens.

Ben zelf ook motorrijder, dan leer je ook wel defensief rijden. Je komt écht veel idioten tegen op de weg. Mensen met haast, mensen waarbij de smartphone belangrijker is, aso's die overal schijt aan hebben, en mensen die gewoon domweg niet kunnen rijden.

Een ongeluk zit in een klein hoekje, en vaak kun je er zelf ook niks aan doen, maar ben je afhankelijk van je mede weggebruikers..

Re: Kleine auto's onvoldoende veilig

Geplaatst: ma 20 apr 2020, 06:21
door Emiel25

Re: Kleine auto's onvoldoende veilig

Geplaatst: ma 20 apr 2020, 12:06
door Autheo
Als ik dat artikel lees heb ik moeite om vooroordelen te onderdrukken tegen Audi's met zwarte velgen (m.n. tegen degenen die ze besturen)... :?
Kan me niet voorstellen dat daar normale snelheden bij in het spel zijn geweest.

Re: Kleine auto's onvoldoende veilig

Geplaatst: wo 22 jul 2020, 19:23
door Emiel25
Dit lijkt me duidelijk.

Re: Kleine auto's onvoldoende veilig

Geplaatst: do 23 jul 2020, 07:35
door Tom Westendorp
Drive schreef:
zo 25 aug 2019, 12:57
Deze Seat Mii stond net stil achterin de file, en werd met zeer hoge snelheid aangereden.

Screenshot_20190825_134703.jpg

IMG_20190825_133639.jpg

Deze persoon raakte bekneld, en is op jonge leeftijd aan de opgelopen verwondingen overleden.
Voor wat betreft dit soort ongevallen kan ik mensen maar één advies meegeven: Als je ziet dat er voor je een volledige stilstaande file opdoemt rem dan zo snel en zo hard mogelijk af met je alarmlichten aan en laat een enorm gat liggen, zeker 10 á 15 auto lengtes. Selecteer alvast een lagere versnelling en rijd het gat pas dicht als je merkt dat het verkeer achter je ook hard begint te remmen. Als er een auto op hoge snelheid achterop komt rijden heb je nog kans dat je de gecreerde ruimte kunt benutten en zo het ongeluk kunt proberen te voorkomen of de klap kunt verminderen. Het maakt al een enorm verschil als je zelf nog 50 kilometer per uur rijdt of volledig stil staat.

Dit is met afstand mijn grootste angst in het verkeer.