RCD215 moet Can+ Can - hebben

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
bobracing
Forum newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: di 09 aug 2016, 14:12

RCD215 moet Can+ Can - hebben

Bericht door bobracing » ma 22 aug 2016, 12:32

Hoi,

Kan iemand bij vertellen hoe ik op de juiste en makkelijke manier de volgende 2 signaal draaien bij de radio krijg?
Can+ ( High) Can- (low)

Deze aftappen van de tellerunit gaf niet het resultaat.

Help!?

Vagtechniek
Forum newbie
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 20:38

Re: RCD215 moet Can+ Can - hebben

Bericht door Vagtechniek » ma 22 aug 2016, 14:11

In sommige gevallen zit ie ook op de OBD-stekker, even kijken of hier Oranje/groen&oranje/bruin getwist opzitten. Anders kan alleen bij BCM, stekker B:
- Can-high pin 20 -> Quadlock pin 9
- CAN-low pin 21 -> Quadlock pin 10

bobracing
Forum newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: di 09 aug 2016, 14:12

Re: RCD215 moet Can+ Can - hebben

Bericht door bobracing » ma 22 aug 2016, 15:11

Dus gewoon dan bij de ODB stekker aftappen, ff pinout opzoeken dacht nr 6 en 14 dan?
Want via VCDS krijg ik de waardes wel te zien, dus dan neem ik aan dat het daarmee moet lukken?

Via de BCM, nog handige tips als ik die los moet halen, geprobeerd maar wil niks breken zeg maar :)

Alvast bedankt voor snelle reactie!

bobracing
Forum newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: di 09 aug 2016, 14:12

Re: RCD215 moet Can+ Can - hebben

Bericht door bobracing » di 23 aug 2016, 06:33

Probleem gevonden.

Op de BCM zijn pin 20 en 21 niet aangesloten!
Dus vandaag bij VW 2 stekkers bestellen en dan aansluiten.

Gok dat het hierna gewoon werkt.

thx vagtechniek!

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: RCD215 moet Can+ Can - hebben

Bericht door arnout84 » di 23 aug 2016, 07:39

Wat voor moois ben je aan het maken dan? ;)

bobracing
Forum newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: di 09 aug 2016, 14:12

Re: RCD215 moet Can+ Can - hebben

Bericht door bobracing » do 25 aug 2016, 07:35

De reactie van VAGTECHNIEK was de juiste.

pin 20 en 21 op de 2e stekker B van de BCM zatten geen draden. Deze aangesloten en bij starten auto ging de radio aan en weer uit als contact uit ging!
ook kon ik hem nu in vcds uitlezen, had hem al wel toegevoegd in de can gateway maar was zonder signaal daarvan niet benaderbaar.
Nu werkt alles zoals het hoort :) Bedankt VAGTECHNIEK!

bobracing
Forum newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: di 09 aug 2016, 14:12

Re: RCD215 moet Can+ Can - hebben

Bericht door bobracing » do 25 aug 2016, 07:36

zie foto
Bijlagen
DSC_0268.JPG
resultaat :)

Gebruikersavatar
HappyCamper
Forum newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 21 aug 2016, 18:57
Locatie: Oss

Re: RCD215 moet Can+ Can - hebben

Bericht door HappyCamper » do 25 aug 2016, 18:21

eeehhh misschien n domme vraag maar eh: Wat is n CAN? whaaaaaa ik snap helemaal niks van t hele topic, behalve dan dat je nu n werkende M&M hebt.....lol sorry voor mijn beetje domme vraag misschien haha

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2837
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: RCD215 moet Can+ Can - hebben

Bericht door Autheo » do 25 aug 2016, 19:22

HappyCamper schreef:eeehhh misschien n domme vraag maar eh: Wat is n CAN? whaaaaaa ik snap helemaal niks van t hele topic, behalve dan dat je nu n werkende M&M hebt.....lol sorry voor mijn beetje domme vraag misschien haha
Ik zou je het niet precies kunnen vertellen, maar onze grote vriend Google geeft bijvoorbeeld de volgende link met veel informatie: http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Canbus/canbus.htm
Mijn tip: als je iets niet weet, gewoon even intypen: 'Wat betekent (vul maar in)', scheelt meestal heel veel in het gevoel 'domme vragen' te stellen ;)

Gebruikersavatar
HappyCamper
Forum newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 21 aug 2016, 18:57
Locatie: Oss

Re: RCD215 moet Can+ Can - hebben

Bericht door HappyCamper » do 25 aug 2016, 20:17

Autheo schreef:
HappyCamper schreef:eeehhh misschien n domme vraag maar eh: Wat is n CAN? whaaaaaa ik snap helemaal niks van t hele topic, behalve dan dat je nu n werkende M&M hebt.....lol sorry voor mijn beetje domme vraag misschien haha
Ik zou je het niet precies kunnen vertellen, maar onze grote vriend Google geeft bijvoorbeeld de volgende link met veel informatie: http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Canbus/canbus.htm
Mijn tip: als je iets niet weet, gewoon even intypen: 'Wat betekent (vul maar in)', scheelt meestal heel veel in het gevoel 'domme vragen' te stellen ;)
hehehe ja tnx, will do. Sowwyyyyyy :P, ook al moet ik zeggen: als je niet weet dat een CAN een afkorting is voor Canbus....dan kom je er nog steeds niet echt uit. Maar je hebt gelijk, ik moet eerst even zoeken en pas dan de domme vraag stellen :P hahaha

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: RCD215 moet Can+ Can - hebben

Bericht door lupocor » vr 26 aug 2016, 09:39

domme vragen bestaan niet ,domme antwoorden wel. :mrgreen: :mrgreen:

bobracing
Forum newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: di 09 aug 2016, 14:12

Re: RCD215 moet Can+ Can - hebben

Bericht door bobracing » vr 26 aug 2016, 15:45

Zo is dat Lupocor!
Daarom ook fijn dat er forums zijn waar mensen vragen en antwoorden kunnen krijgen, hopelijk kunnen leden hun voordeel doen met mijn ervaringstopic :)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2837
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: RCD215 moet Can+ Can - hebben

Bericht door Autheo » vr 26 aug 2016, 17:43

bobracing schreef:Zo is dat Lupocor!
Daarom ook fijn dat er forums zijn waar mensen vragen en antwoorden kunnen krijgen, hopelijk kunnen leden hun voordeel doen met mijn ervaringstopic :)
Ja, heel mooi dat je jouw ervaringen zo deelt! En ik kan me ook heel goed de vraag van HappyCamper voorstellen, want uit jouw verhaal is wel duidelijk dat jij er al heel veel van af weet. Voor ons als leken is het waarschijnlijk iets te hoog gegrepen om al die zaken rondom boordcomputers, stekkers, pinnen en de juiste aansluitingen te doorgronden. Maar voor wie van elektronica wat meer kaas gegeten heeft, is het mogelijk wat meer gesneden koek ;)

Plaats reactie