UP met LPG wel of niet ?

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door up! » do 11 apr 2013, 11:43

erikvank schreef:Overigens zouden de overbrengingsverhoudingen volgens de gegevens van Autoweek bij de 44 kW en de 55 kW gelijk moeten zijn. Dat strookt dus niet met dit plaatje.
De overbrengingsverhoudingen zijn hetzelfde, alleen de eindoverbrenging verschilt (Achsübersetzung).
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
erikvank
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 11:55

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door erikvank » do 11 apr 2013, 12:03

up! schreef:
erikvank schreef:Overigens zouden de overbrengingsverhoudingen volgens de gegevens van Autoweek bij de 44 kW en de 55 kW gelijk moeten zijn. Dat strookt dus niet met dit plaatje.
De overbrengingsverhoudingen zijn hetzelfde, alleen de eindoverbrenging verschilt (Achsübersetzung).
Dat verklaart een hoop. Nog sterker: alles! Dank je wel.
Get up! Stand up! Don't give up ...

Volkswagen High-Up! - BMT 75pk - Deep Black Pearl - Executive Pakket - Drive Pakket - Maps & More - 220v omvormer - middenarmsteun
Volkswagen Golf Variant

thejokerrules
Forum newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 20 mar 2013, 20:55

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door thejokerrules » za 20 apr 2013, 10:57

en ineens gaat het hele topic niet meer over gasverbruik
maar goed
mijn verbruik blijft boven de 1 op 16 liggen
en geloof me ik ben geen slak

inmiddels de 6000 km gepasseerd op lpg
liters 368
doe uw rekensommetjes

Hoity
Forum newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 19:56

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door Hoity » ma 03 jun 2013, 20:00

Wat betalen de LPG G3 rijders aan wegenbelasting?

wat zijn jullie verbruiken op benzine? Heeft Volkswagen zelf nog iets gezegd of de Bluemotion Technology te combineren is met LPG G3 inbouw? Ik vind 1:16 op LPG nog niet zo denderend: ik rijdt nu Skoda Fabia Combi op LPG G3 en rij gemiddeld 1:13.

Cheers

thejokerrules
Forum newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 20 mar 2013, 20:55

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door thejokerrules » di 18 jun 2013, 05:34

update km stand inmiddes 27800
gemiddeld gasverbruik ruim 1 op 16
maar nu krijg ik g vd ineens een brief van de belasting of ik ff wil gaan betalen
wie heeft deze ook gekregen en hoe is het opgelost?

de techniek van mijn startstop systeem is overgens volledig in takt
dat heeft de gasmijnheer zo geregeld in de software
agin rotterdam

enie-up
Vagling liefhebber
Berichten: 512
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 00:00

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door enie-up » di 18 jun 2013, 13:15

thejokerrules schreef:en ineens gaat het hele topic niet meer over gasverbruik
maar goed
inmiddels de 6000 km gepasseerd op lpg
liters 368
doe uw rekensommetjes
1:16,30434782608696 :mrgreen:

guggenheimer
Forum newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 19 aug 2013, 15:44

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door guggenheimer » za 31 aug 2013, 17:12

Wat is de reden dat jullie voor LPG kiezen en niet voor CNG?

Uppert
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 19:53

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door Uppert » za 31 aug 2013, 18:12

guggenheimer schreef:Wat is de reden dat jullie voor LPG kiezen en niet voor CNG?
LPG is makkelijker verkrijgbaar in binnen- en buitenland dus daarom heb ik gekozen voor benzine als basis. En achteraf is het inbouwen van LPG makkelijker, de tank bedoel ik dan. Er is geen plek voor CNG tanks, tenzij je de slijptol in de bodem zet, alles kan natuurlijk. Maar je verliest vooral veel motorvermogen op CNG.
(De fabrieks-CNG dan weer niet, die heeft een hogere compressieverhouding en presteert dan weer minder op benzine.)
Daarnaast vind ik het een prettiger idee dat ik met 5 a 10 bar tankdruk rondrijd dan een met ruim 200 bar.
Ik rijd nu zo'n 2 maanden met een vloeibaar inspuitsysteem van Vialle, rijd prima en lekker goedkoop. Ruim 500 km op een tank van 30-32 liter netto.

VladUP!
Vagling liefhebber
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 15:12

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door VladUP! » do 26 sep 2013, 11:31

Hoi, iets meer dan een jaar en 25000km verder ben ik ook aan het overwegen om over te stappen op LPG. Na e.e.a. aan puzzelwerk verricht te hebben en diverse telefoontjes later ben ik wel wat wijzer maar heb ook vragen/twijfels. Ik zou in ieder geval kiezen voor een Vialle LPi onderhoudsvrij systeem,,

Bij de ene leverancier wordt gezegd: Oh volkswagen die hebben altijd geharde kleppen enzovoort, terwijl de andere zegt: jaaaa maar dit is een injectiesysteem en geen >direct< ingespoten motor dus het zou zomaar kunnen zijn dat het materiaal iets zachter is waardoor de motor vatbaar is voor klepinslag. Hier hebben wij wel een verzekering voor maar er zitten ook cobraatjes onder het gras waarbij het eigen risico snel oploopt naar 50% van de materiaalkosten én de uurlonen die verzekerd zijn zijn ook wel heel erg strak afgeregeld zodat die waarschijnlijk ook niet helemaal onder de verzekering gaan vallen. Vooral het lange verhaal over verzekeringen bij de diverse aanbieders schrikt mij een beetje af.

Mijn grootste angst is dat de motor na 100.000km afgeschreven is omdat het stiekem toch geen harde/taaie kleppen en klepzittingen zijn of van mindere kwaliteit. De leveranciers zeggen eigenlijk allemaal dat omdat het zo'n nieuwe type auto is er geen ervaring met LPG is en het risico onbekend is. Daarnaast wordt mij verteld dat Volkswagen zijn handen helemaal van de garantie af trekt op het moment dat er LPG ingebouwd wordt want VW zegt dat er eigenlijk géén gas ingebouwd mag worden??

Hoe zijn jullie ervaringen tot nu toe (zijn de kleppen nu van gehard materiaal of toch niet?) en hebben jullie misschien een garage die aan te bevelen is in regio Nijmegen?

GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door GasDwerg » do 26 sep 2013, 13:53

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Uppert
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 19:53

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door Uppert » vr 04 okt 2013, 13:19

Wegenbelasting = niet terecht!
Ik zat erop te wachten, de aanslag motorrijtuigenbelasting. Vandaag viel hij binnen. Maar liefst €88,- per kwartaal.
Door het hogere gewicht op LPG komt het basisbedrag op €73,81, en €14,19 LPG toeslag.

De website belastingdienst zegt: "Geen motorrijtuigenbelasting voor personenauto’s met een lage CO2-uitstoot voor personenauto's met een andere motor" (dan Diesel) "als de CO2-uitstoot niet hoger is dan 110 gram per kilometer". Dus dat geldt ook voor LPG als ik het goed lees.
En omdat LPG natuurkundig en praktisch rond de 10% minder CO2 uitstoot, en Up dus aan de regel voldoet, had ik me al voorgenomen om bezwaar te maken.

Ik bellen, en nadat er een kwartier overleg was geweest met een expert, werd me medegedeeld dat deze rekening inderdaad onterecht is.
Een bevestiging moet ik nog krijgen maar alles lijkt erop dat ik dit jaar wegenbelastingvrij blijf.

NoTVR
Vagling liefhebber
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 12:09

Re: RE: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door NoTVR » vr 04 okt 2013, 13:40

Die LPG-toeslag is wel te overzien. Houdt dit in dat je vanaf 2014 €88/kwartaal betaalt? Dan is het snelterugverdiend.

Uppert
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 19:53

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door Uppert » vr 04 okt 2013, 14:08

NoTVR schreef:Die LPG-toeslag is wel te overzien. Houdt dit in dat je vanaf 2014 €88/kwartaal betaalt? Dan is het snelterugverdiend.
Ja, vanaf 1-2014. Tja, het hele bedrag is terugverdient met 1 tankbeurt per maand dus niks te klagen.

NoTVR
Vagling liefhebber
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 12:09

Re: RE: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door NoTVR » vr 04 okt 2013, 16:23

Maar je moet de installatie ook nog terugverdienen. Daar ben je wel een jaar of 3mee kwijt, toch?

Uppert
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 19:53

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door Uppert » vr 04 okt 2013, 17:37

NoTVR schreef:Maar je moet de installatie ook nog terugverdienen. Daar ben je wel een jaar of 3mee kwijt, toch?
In mijn geval 15.000 km /jaar dus rond de 2 jaar ongeveer:
Bij verbruik 1 op 15 = 1000 liter/ jaar a €1 goedkoper.
En daarna wordt het dus pas echt leuk.

Uppert
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 19:53

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door Uppert » di 08 okt 2013, 19:37

Gisteren de belastingdienst op de voicemail. Excuses voor de rekening welke ten gevolge van een fout in hun systeem bij de registratie van LPG is ontstaan. U blijft de vrijstelling op motorrijtuigenbelasting behouden tot 1-1-2014.
Erg netjes van ze dat ze de moeite nemen na te bellen.

swennl
Forum newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: za 26 jan 2013, 19:02

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door swennl » vr 25 okt 2013, 21:03

Hoe zijn de verdere ervaringen met de Up op lpg?
Geeft de boordcomputer nog goed weer wat je verbruikt op lpg?

Ik ben van plan een Landi systeem te laten inbouwen voor €1600 met 2 jaar garantie, iemand nog tips?

Uppert
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 19:53

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door Uppert » za 26 okt 2013, 07:54

swennl schreef:Hoe zijn de verdere ervaringen met de Up op lpg?
Geeft de boordcomputer nog goed weer wat je verbruikt op lpg?
Tot nu toe goede ervaring.
De boordcomputer weet niet dat je LPG rijd en zal dus verbruik aangeven aan hand van de (benzine) inspuittijden.
Indien het LPG systeem juist gekalibreerd is komt er in de verbruiksindicatie geen tot zeer weinig verandering. Daar moet je dan zo'n 15a20% bijtellen om tot je LPG verbruik te komen.
Indien niet goed gekalibreerd zal de benzinecomputer het mengsel moeten corrigeren (meer of minder brandstof), wat zal leiden tot afwijking in je verbruiksindicatie.
Mijn mengselcorrectie staat op +1% (long term fuel trim) dus uitstekend afgesteld en heb geen afwijking t.o.v. benzine op mijn verbruiksindicatie. Bewust een tikje in de + gekalibreerd om bij vollast in open loop wat aan de rijke kant te zijn, liever dan iets te arm.
De af te leggen afstand tot lege tank houd ook alleen maar rekening met de resterende hoeveelheid benzine.
Wat betreft Landi, niks mis mee lijkt me. Houd er wel rekening mee dat er onderhoud (filter) en dus extra kosten aan een dampinjectie systeem hangen. Een vloeistofinjectie systeem heeft dat niet, en kan onmogelijk intern vervuilen in loop der jaren. Kost wel €2000, dus voor die €400 verschil kun je weer wel een paar filters laten vervangen.

swennl
Forum newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: za 26 jan 2013, 19:02

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door swennl » zo 27 okt 2013, 05:09

Bedankt Uppert!
Onderhoud was idd ook een van mijn nog te zoeken/vragen puntjes, fijn dat je die gelijk kom beantwoorden haha.
Ik ga denk toch wel voor zo'n dampinjectie systeem, is goedkoper in aanschaf (Sneller terugverdient) en als de enigste kosten af en toe een filter is dan lijkt het me niet veel uit te maken?
Of hangen er mee haken en ogen aan een dampinjectie systeem vs vloeistofinjectie.

Ik ben van plan om de auto onder handen te laten nemen door AGIN in Rotterdam, waar ook thejokersrrules het heeft laten inbouwen. Ik wou in eerste instantie gaan voor een Landi systeem, maar AGIN adviseerde mij een BRC systeem. Dat zou ongeveer hetzelfde zijn maar daar zou ik dan ipv 2 jaar, maar liefst 4 jaar garantie op krijgen!
Erg interessant lijkt me, omdat de meeste problemen zich toch niet in de beginfase laten merken?
Meer mensen die al ervaringen met AGIN of BRC hebben?

Als LPG is ingebouwd dan zal ik mijn ervaringen af en toe hier posten, lees al bijna een jaar mee op dit forum en het word tijd om eens wat terug te doen lijkt me :)

Sijo
Forum newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 29 aug 2012, 22:31

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door Sijo » za 02 nov 2013, 00:34

Ook ik overweeg een LPG installatie.
Ik zie 3 mogelijkheden: Prins, Landi en Vialle.
Van Vialle zegt de leverancier dat die geen voordelen heeft boven Prins en Landi. Terwijl Vialle de enige is met vloeibare inspuiting en mij dit beter lijkt. Vialle zou een ingewikkelder en kwetsbaardere installatie zijn. Hier heb ik nog geen prijsopgave van.
Landi is een goede keus voor relatief een goed bedrag (bijna 1600 euro). Volgens hem de meest verkochte en wordt af-fabriek door verschillende merken gebruikt.
Prins is - volgens de leverancier - de beste keuze: iets beter materiaal, een jaar langere garantie, minder onderhoud en betere afwerking en kost daar net geen 2000 euro.

Verder: voor de smering van de kleppen adviseert hij om een een of andere vloeistof mee te injecteren: kost 75 euro of 325 euro. De Up! zou hogere toerentallen vragen en meer "op zijn max rijden".

Mijn andere vraag:
Kloppen de argumenten van de leverancier een beetje? Is Prins de meerprijs van zo'n 500 euro waard?
Is Vialle echt beter vanwege de vloeibare inspuiting? En waarom?
Is die (dure) klepsmering wel nodig?
Met een 5-deurs donkerblauwe High Up! BMT met 60pk van augustus 2012. En een donkerblauwe Citroën Xsara Picasso 2.0i 16v automaat op LPG uit 2004. Dit ben ik.

Plaats reactie