UP met LPG wel of niet ?

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door Tom Westendorp » di 19 feb 2013, 11:04

Dat is bij een stevig kilometrage toch wel erg snel! :o
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Upper
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 01 okt 2012, 21:36

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door Upper » vr 22 feb 2013, 15:47

Dag,

Garantie VW??

Hoe zit het met de garantie op de auto bij inbouw achteraf, iemand hier bekend mee?

Zijn er installaties waarbij je de garantie behoud?

Heb het torretje in 2 maanden op 6000 km staan, dus het terugverdienen lijkt me niet zo'n probleem.

Groet,

Mark

Uppert
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 19:53

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door Uppert » vr 22 feb 2013, 16:10

De 1.0 in de Up zou geschikt moeten zijn voor LPG. Dwz, hij heeft geharde kleppen en klepzittingen. Mocht er toch iets misgaan en de oorzaak ligt aantoonbaar bij LPG dan heb je een probleem. Je kan hiervoor een extra verzekering afsluiten overigens. Dan dek je alle risico's af.
Is de oorzaak niet LPG dan heb je volgens Europees recht gewoon garantie.
Je kan helemaal op zeker spelen door een volledig dedicated LPG systeem te kopen waarvan de componenten, maar vooral de software, door de LPG systeemontwikkelaar autospecifiek zijn opgebouwd. LPi is 1 van de weinigen hierin. De kans op mengselafwijking tgv vervuiling is hierbij dan ook nul, vanwege vloeibare inspuiting (vervuiling komt vrij bij verdampen in een verdamper en vervuild alles wat daarna komt, maar daarom hebben verdampersystemen ook een filter). Hoewel die vervuiling in LPG hier in Nederland best meevalt.

Sonic
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 16:33

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door Sonic » di 26 feb 2013, 22:37

Ik kan de meeste claims in bovenstaande posts van Uppert be-amen. Met mijn Up heb ik inmiddels zo'n 2500 km gereden op lpg (Prins VSI) en ik ben er zeer tevreden over.
Ik heb zelf een 45 liter tank (heeft de maximale diameter voor op de plek van je reservewiel en steekt 2 cm erboven uit) en rijd ongeveer 1:15,5 (exclusief de benzine voor de eerste kilometer). Ik verwacht de inbouw a E2000 er bij 50.000 km uit te hebben.
Op het kenteken staat nu een gewicht van 874 kg (1 categorie hoger dus) en ik heb tot op heden geen envelop van de belastingdienst gehad.
Door de zelfstellende/ hydraulische kleppen van de Up vergt lpg in principe niet meer onderhoud dan normaal.
Ik heb 3 jaar garantie op de lpg installatie en zaken die eventueel door het rijden op lpg stuk gaan (zoals bv de kleppen). Mijn volkswagen garage heeft al aangegeven, dat zij geen zin hebben in discussie hierover, maar ik heb vertrouwen in mijn lpg installateur dat als er iets ' schimmigs' aan de hand is, zij dit wel oplossen of het regelen met volkswagen.
Voordeel van de Prins VSI installatie schijnt te zijn dat er geen extra motormanagement ingebouwd is. Er zit alleen een extra 'component' in die bij het rijden op lpg input geeft aan het originele motormanagement (master-slave). Of dit hetzelfde is als bij de Vialle LPi systeem durf ik niet te zeggen, daarvoor heb ik er niet genoeg verstand van. Voor zover ik weet is er bij mij niet voor de Up specifieke sofware geinstalleerd.
HighUp! - 60pk - LPG (Prins VSI)

FlyingJeroen
Forum newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: do 08 nov 2012, 10:37

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door FlyingJeroen » di 05 mar 2013, 19:46

Ik heb ook een Prins LPG installatie, maar niet in mijn Up! maar in een Volvo V70.
Inmiddels 20k mee gereden. Een keer een storing gehad, die door de LPG installateur gereset moest worden mbv apparatuur.
Ik kon het helaas niet zelf.
Mij is voor de V70 destijds ook door velen gezegd dat die motor (lees klepzittingen) er niet tegen kan, maar Prins geeft mits je ValveCare gebruikt garantie op de motor zoals hierboven beschreven.
Dit alleen bij zeer recente bouwjaren en lage km-standen. Elke Up! zou daar onder vallen.
Mijn Volvo voldeed niet aan die leeftijdseis van Prins, maar gezien het vertrouwen dat zij dus zelf uitstralen met die garantie durfde ik dat toch wel aan.
Tot op heden niets te merken van versleten/oververhitte klepzittingen.
Daarbij is LPG eigenlijk veel schoner dan benzine (zuur) en zal een motor juist langer mee moeten gaan op LPG mits klepzittingen en koeling (LPG verbrandt heter) dat goed aan kunnen.
Kijk alleen maar eens naar de motorolie van een op LPG lopende motor, die blijft mooi honingkleurig tegenover zwart/bruin bij een benzinemotor.
Ik ben benieuwd naar de Up!s en downs van deze auto's op LPG.

Overigens heeft Prins onlangs ook een systeem ontwikkeld voor LPG op de FSI motoren van het VAG-concern.
De vraag er naar in Duitsland was daar de oorzaak van. LPG groeit daar enorm aan populariteit.
Je kan het iniddels ook goed langs de autobahn verkrijgen.
gr

Uppert
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 19:53

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door Uppert » di 05 mar 2013, 20:05

Een leuk weetje is dat in tegenstelling tot wat je vaak in de bladen leest, de uitlaatgasstemperatuur op LPG in veel gevallen lager is dan op benzine. Maar soms ook hoger. Eea hangt af van een combinatie van factoren zoals kleptiming, ontstekingsmoment, inspuitmoment en hoeveelheid volgens de geleerden. Het koelende effect van vloeibare LPG inspuiting helpt natuurlijk ook, maar zelfs bij verdampersystemen wordt vaak een lagere temperatuur gehaald.

an13l
Forum newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 06 mar 2013, 23:43

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door an13l » vr 08 mar 2013, 14:24

Hoe zou de combinatie Bluemotion met inbouw van LPG tank het doen? Lijkt me niet veel anders dan de Ecofuel versie of zie ik dan iets over het hoofd? Zijn er redenen om Bluemotion niet te combineren met LPG?

Sonic
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 16:33

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door Sonic » di 19 mar 2013, 20:40

Mijn Up! heeft BlueMotion. Het verschil met de 'gewone' Up!, waarvan ik eigenlijk niet weet of die nog nieuw te koop is, is volgens mij vooral het start-stop-systeem. Dit systeem werkt alleen als de motor warm is en dus ook de lpg-installatie werkt. Als ik bij een verkeerslicht of in de file gebruik maak van het start-stop-systeem start de auto daarna op benzine (doet hij ook bij 'normaal' starten met een warme motor). Als de motor nog warm is duurt het echter maar een paar tellen voordat hij weer (onmerkbaar) overstapt op lpg.
HighUp! - 60pk - LPG (Prins VSI)

thejokerrules
Forum newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 20 mar 2013, 20:55

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door thejokerrules » wo 20 mar 2013, 21:00

goedenavond
vandaag mijn nwe citigo gehaald en direkt weer doorgebracht naar de lpg inbouw
de firma agin in rotterdam
er wordt een landirenzo evo in gebouwd met een 40 ltr tank en een normale gasaansluiting in de bumper
dat gepiel met die nippels niks voor mij

wie heeft er hier meer dan 1000 km lpg ervaring in een up citigo of mii en hoe bevalt het?

Sonic
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 16:33

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door Sonic » wo 27 mar 2013, 21:30

Zelf heb ik er inmiddels ruim 5000 km opzitten met mijn Up! op lpg. Hierboven staan al een paar van mijn ervaringen.
Over het algemeen rijdt het prima. Als ik tot nu toe al iets aan te merken heb, is het dat de motor een beetje 'bokt' als ik 's ochtends, langzaam rijdend i.v.m. verkeerslichten, de stad uit rijd en de motor net overgeschakeld is op lpg. Dat gebeurt bij mij bij een koelvloeistoftemperatuur van ongeveer 50 graden (die bereikt hij in minder dan 2 km). Zodra de motor echt warm is heb ik er met filerijden geen last meer van. Ook met normaal doorrijden bij lagere motortemperaturen is er niks aan de hand.
Mijn verbruik ligt met de vorst van de laatste tijd op ongeveer 1:15 (excl. de benzine voor de eerste kilometer). Toen het pas geleden een weekje lekker weer was, lag het verbruik rond de 1:16. Ik hoop dat dat doorzet van de zomer. Ik rijd voornamelijk woon-werk, ongeveer 70 km enkele reis, gemiddeld zo'n 90 km/uur waar het kan op de cruise control.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaring.

Heb zelf trouwens ook een normale, verzonken aansluiting. Mijn installateur keek me raar aan toen ik vroeg welke aansluiting hij in ging bouwen. Als ik het echt graag had gewild, had ik een nippel-aansluiting kunnen krijgen, maar hij vond dat maar niks. We hebben samen gekeken waar de aansluiting het beste kon komen. Hij zit nu rechts onderin de achterbumper. In de wielkast kun je hem nog zien, maar het is allemaal netjes afgewerkt.
HighUp! - 60pk - LPG (Prins VSI)

thejokerrules
Forum newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 20 mar 2013, 20:55

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door thejokerrules » vr 29 mar 2013, 15:18

ik heb er deze week 1400 km opzitten
en het gemiddelde verbruik ligt op 14,7 op lpg
ik moet nog wel even terug naar de gasboer
omdat ik de software opnieuw wil laten programmeren loopt tikkie onrustig stationair ook bij warme motor

ik heb mijn installatie in laten bouwen bij Agin in Rotterdam
is erg mooi en goed gedaan
alles mooi afgewerkt en in de tectyl gespoten
maar kleine dingetjes hou je altijd
voor nu tevreden

alleen vind ik de koppeling weer herrie maken als het onder nul is en net gestart bij - iets of meer
maar goed das een ander probleem dat komt er vanzelf uit

Sonic
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 16:33

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door Sonic » zo 31 mar 2013, 15:44

Dat is een behoorlijke afstand, die je nu al hebt aflegd. Dan heb je je installatie er snel uit. Met zo veel kilometers rijdt je waarschijnlijk iets harder dan ik. Mijn verbruik houd ik bij op: http://www.autoweek.nl/verbruik/8463/vo ... gh-up-2013. Mijn eerste tank heb ik 1:14,1 gereden. Daarna met koud weer gestabiliseerd op iets zuiniger dan 1:15.

Bij mij gaat het inleggen van de eerste versnelling bij een koude motor iets lastiger dan bij mijn Golf. Verder geen klachten over de koppeling.

Ligt het onrustig stationair open niet gewoon aan het feit dat het een 3-cilinder is of heb je er op benzine geen last van?
HighUp! - 60pk - LPG (Prins VSI)

thejokerrules
Forum newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 20 mar 2013, 20:55

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door thejokerrules » ma 01 apr 2013, 19:48

ik ga dat in de aankomende weken wel is uitgebreid onderzoeken van die koppeling

en heren benzine rijders hou u vast
1 tank leeg gereden in totaal 33 liter gas getankt bruto tankinhoud 42 liter
en een afstand afgelegd van totaal 570 km
das dan 1 op 17,27
tataaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
ik word hier zo blij van de eerste 2000 km op gas zitten erop en nu al ruim boven de 1 op 15
morgen naar de gasboer voor de 2000 km beurt
ik heb alleen al een bezoek op de agenda staan voor de schade hersteller
en onverlaat heeft mijn linker spiegelkap eraf gereden
nou ja
hoort bij autorijden maar leuk is anders

ik hou u op de hoogte van het verbruik

Sonic
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 16:33

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door Sonic » wo 10 apr 2013, 20:46

Da's een indrukwekkend verbruik. Zeker vergeleken met mijn schamele 1:15 gemiddeld over 6500 km (1 keer 1:16,4 gehaald op een volle tank van 45 liter bruto/ 36 liter netto).

Ik ben wel benieuwd waar dat aan ligt. Staat de lpg-installatie extra zuinig afgesteld en merk je dat ook aan het vermogen, of rijd je niet harder dan 80, of heb je een 75 pk versie waardoor de motor minder hard hoeft te werken op de snelweg, of klopt je berekening niet helemaal (heb je daadwerkelijk 33 liter getankt voor die 570 km of ben je ergens door de 80% vullingsgraad heengegaan).

Ben benieuwd of ik iets van je kan leren.

Nu de temperatuur weer aan het stijgen is, lijkt de mijne weer iets zuiniger te gaan rijden.

Ik heb trouwens een aanslag gehad voor wegenbelasting voor mijn Up! Ze willen E 95,- per kwartaal van me vangen. Hier wil ik bezwaar tegen gaan maken, maar ik kan zo snel nergens 'bewijzen' vinden, dat een auto op lpg minder CO2 uitstoot dan dezelfde auto op benzine (wat wel de consensus is). Weet iemand hier meer over? Is dit b.v. een eis bij de RDW-keuring? Op mijn kenteken en de aanslag staat dat het een G3 installatie is.
HighUp! - 60pk - LPG (Prins VSI)

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door up! » wo 10 apr 2013, 21:26

Sonic schreef:of heb je een 75 pk versie waardoor de motor minder hard hoeft te werken op de snelweg
De 75pk versie moet op de snelweg juist hárder werken ;) De versnellingsbak van de 75pk versie is namelijk korter afgestemd (kortere eindoverbrenging), waardoor die op de snelweg meer toeren draait (ongeveer 350 tpm méér bij 100km/h) dan de 60pk versie. Op de snelweg is de 60pk versie daarom duidelijk zuiniger...
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
Patrick-Brand
Vagling liefhebber
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 22:59
Locatie: Drechtsteden

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door Patrick-Brand » do 11 apr 2013, 09:15

up! schreef:
Sonic schreef:of heb je een 75 pk versie waardoor de motor minder hard hoeft te werken op de snelweg
De 75pk versie moet op de snelweg juist hárder werken ;) De versnellingsbak van de 75pk versie is namelijk korter afgestemd (kortere eindoverbrenging), waardoor die op de snelweg meer toeren draait (ongeveer 350 tpm méér bij 100km/h) dan de 60pk versie. Op de snelweg is de 60pk versie daarom duidelijk zuiniger...
Weet je dat zeker? Want ik heb ergens gelezen dat de 75pk op hoge snelheid en hoogste versnelling minder toeren maakt. En dat lijkt mij ook logisch.
Waarom zou je anders voor de 75 pk gaan t.o.v. 60?
High Up! BlueM | 75pk | Light Silver metallic | Executive | VAG-instellingen | Up rijder sinds 15-03-2013
The Only Way Is Up!

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door up! » do 11 apr 2013, 10:37

Patrick-Brand schreef:
up! schreef:
Sonic schreef:of heb je een 75 pk versie waardoor de motor minder hard hoeft te werken op de snelweg
De 75pk versie moet op de snelweg juist hárder werken ;) De versnellingsbak van de 75pk versie is namelijk korter afgestemd (kortere eindoverbrenging), waardoor die op de snelweg meer toeren draait (ongeveer 350 tpm méér bij 100km/h) dan de 60pk versie. Op de snelweg is de 60pk versie daarom duidelijk zuiniger...
Weet je dat zeker? Want ik heb ergens gelezen dat de 75pk op hoge snelheid en hoogste versnelling minder toeren maakt. En dat lijkt mij ook logisch.
Waarom zou je anders voor de 75 pk gaan t.o.v. 60?
Ja dat is 100% zeker! Juist de 60pk maakt op hoge snelheid minder toeren. En dat kan dan weer een reden zijn om voor de 75pk te gaan. Die draait bij bepaalde snelheden op de snelweg altijd meer toeren en heeft dan bij die snelheden dus meer kracht onder het gaspedaal. Meer toeren betekent namelijk meer pk's. Zo doet de 75pk de acceleratie van 80-120 twee seconden sneller dan de 60pk versie, want over dat hele snelheidsbereik draait de 75pk (in de vierde of vijfde versnelling) meer toeren per minuut. De 75pk is dus iets feller op de snelweg.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
Patrick-Brand
Vagling liefhebber
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 22:59
Locatie: Drechtsteden

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door Patrick-Brand » do 11 apr 2013, 11:25

up! schreef:
Ja dat is 100% zeker! Juist de 60pk maakt op hoge snelheid minder toeren. En dat kan dan weer een reden zijn om voor de 75pk te gaan. Die draait bij bepaalde snelheden op de snelweg altijd meer toeren en heeft dan bij die snelheden dus meer kracht onder het gaspedaal. Meer toeren betekent namelijk meer pk's. Zo doet de 75pk de acceleratie van 80-120 twee seconden sneller dan de 60pk versie, want over dat hele snelheidsbereik draait de 75pk (in de vierde of vijfde versnelling) meer toeren per minuut. De 75pk is dus iets feller op de snelweg.
Bedankt voor je uiterst heldere uitleg! Klinkt op zich heel logisch, ik had het alleen nooit verwacht.
High Up! BlueM | 75pk | Light Silver metallic | Executive | VAG-instellingen | Up rijder sinds 15-03-2013
The Only Way Is Up!

Gebruikersavatar
erikvank
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 11:55

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door erikvank » do 11 apr 2013, 11:38

In het plaatje is een overzicht te vinden van de verschillende toerentallen bij verschillende snelheden en verschillende versnellingen.
Bijlagen
Drehzahl UP.jpg
Toerental bij verschillende snelheden 44 vs 55 kW
Drehzahl UP.jpg (147 KiB) 21952 keer bekeken
Get up! Stand up! Don't give up ...

Volkswagen High-Up! - BMT 75pk - Deep Black Pearl - Executive Pakket - Drive Pakket - Maps & More - 220v omvormer - middenarmsteun
Volkswagen Golf Variant

Gebruikersavatar
erikvank
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 11:55

Re: UP met LPG wel of niet ?

Bericht door erikvank » do 11 apr 2013, 11:39

Overigens zouden de overbrengingsverhoudingen volgens de gegevens van Autoweek bij de 44 kW en de 55 kW gelijk moeten zijn. Dat strookt dus niet met dit plaatje.
Get up! Stand up! Don't give up ...

Volkswagen High-Up! - BMT 75pk - Deep Black Pearl - Executive Pakket - Drive Pakket - Maps & More - 220v omvormer - middenarmsteun
Volkswagen Golf Variant

Plaats reactie