Windgeruis

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
germany
Forum newbie

Windgeruis

Bericht door germany » zo 29 mar 2015, 09:12

Hallo,
Mijn vriendin heeft in oktober 2014 een nieuwe 3 deurs Take UP! gekocht. Het is haar tweede. Met de eerste van juli 2012, heeft ze in 2 jaar, tot volle tevredenheid, 52000km gereden. De nieuwe UP! is exact dezelfde uitvoering, zelfs de kleur is hetzelfde. Alleen de nieuwe UP! heeft enorm veel windgeruis. Het hoort alsof de ramen op een kier staan. Omdat we al twee jaar en 52000km een UP! gewend waren viel ons dat direct op.
We hebben dit ook bij de garage gemeld en die heeft de voorruit gecontroleerd, waar niets mee aan de hand was.
Na een paar weken ergernis er weer mee naar de garage. Monteur mee gevraagd en die vond het ook veel windgeruis. Mijn vriendin haar oude up stond er nog en daar ook mee gereden. Er was duidelijk verschil!
Na bijna een week bij de garage de mededeling gekregen dat ze haar UP! met een auto uit dezelfde serie hadden vergeleken en die deed het ook. Volgens PON was er aan de nieuwe UP! niks veranderd. (is wel zo! Hij is wat hoger en ook de achterwielophanging voelt anders. Hij is ook wat meer zijwindgevoelig) Na zelf contact opgenomen te hebben met PON, brief terug dat het windgeruis bij de UP! hoort, einde verhaal.
Waarom deed haar eerste UP! het dan niet!
Zijn er meer UP!en die hier last van hebben?
Het windgeruis is zo irritant dat mijn vriendin er op lange afstanden er wat misselijk van wordt.

Ook horen we geregeld een knisperend geluid. Het lijkt onder de linker voorstoel weg te komen. Vooral bij nat weer hoor je het soms om de ca vijf minuten. Het hoort een beetje als een heel dun veertje die elke keer los springt.
Ook hier kon de garage niks vinden. Weet iemand wat dit kan zijn? Het is geen veer in de stoel want het knispert ook als je stil zit op een vlakke weg. Al dit verpest het genot behoorlijk ook omdat haar eerste up zo goed beviel. Ik noemde hem altijd de TGV omdat hij zo stil was

Groet, Lucas

TwitNour
Donateur member
Contacteer:

Re: Windgeruis

Bericht door TwitNour » zo 29 mar 2015, 09:20

Windgeruis horen is zoals je zelf hebt ervaren ook weer een relatief begrip. Ik ervaar zelf in mijn Up niet opvallend veel windgeluid, maar ik heb weinig om mee te vergelijken. Heb maar één Up gereden, en dat was een proefrit, 2 jaar geleden, van een uurtje. Daarmee kan ik het niet meer vergelijken natuurlijk. Komt het geluid ook echt van de ramen of hoor je het gewoon over heel de auto?

Vinniepilon
Donateur member

Bericht door Vinniepilon » zo 29 mar 2015, 09:24

Bij een blue motion zit er wel een kastje onder de stoel, misschien dat die wat geluid af en toe maakt? Was de vorige ook een bm uitvoering? Wat betreft het windgeruis, is het niet toevallig bandengeluid? Dat er een ander merk banden onder zit die ook anders kunnen aanvoelen?
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS

Brenda_L
Forum newbie

Bericht door Brenda_L » zo 29 mar 2015, 09:32

germany schreef: Ook horen we geregeld een knisperend geluid. Het lijkt onder de linker voorstoel weg te komen. Vooral bij nat weer hoor je het soms om de ca vijf minuten. Het hoort een beetje als een heel dun veertje die elke keer los springt.
Ook hier kon de garage niks vinden. Weet iemand wat dit kan zijn? Het is geen veer in de stoel want het knispert ook als je stil zit op een vlakke weg. Al dit verpest het genot behoorlijk ook omdat haar eerste up zo goed beviel. Ik noemde hem altijd de TGV omdat hij zo stil was

Groet, Lucas
Dat geluid herken ik! Is bij mij alleen als de ruitenwissers aanstaan. Heb echt geen idee wat het is. (Heb trouwens een Citigo)

Ik vind hem ook wel windgevoelig maar ik was een Renault4 gewend dus ik vind hem heel stil ;) Heb geen vergelijking met andere moderne auto's.

viffer
Forum newbie

Bericht door viffer » zo 29 mar 2015, 10:27

Mijn vrouw heeft ook een take up! van 3 mnd oud en heeft absoluut geen overmaat aan windgeruis maar dat is natuurlijk niet echt objectief. Bij het gebruik van de ruitenwissers komt er een enkele keer en klikgeluid onder het dashboard vandaan zoals een ralais dat schakelt.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.

TwitNour
Donateur member
Contacteer:

Bericht door TwitNour » zo 29 mar 2015, 11:16

viffer schreef:Mijn vrouw heeft ook een take up! van 3 mnd oud en heeft absoluut geen overmaat aan windgeruis maar dat is natuurlijk niet echt objectief. Bij het gebruik van de ruitenwissers komt er een enkele keer en klikgeluid onder het dashboard vandaan zoals een ralais dat schakelt.
Het is ook een relais dat schakelt.

Gert
Vagling liefhebber

Bericht door Gert » zo 29 mar 2015, 11:18

Ik vind mijn up ook veel windgeluid hebben, althans bij hogere snelheid. Mij troost het dat dat mede komt omdat je
bij die hogere snelheden (zeg boven de 90/100) de motor helemaal niet meer hoort.

Knispergeluiden heb ik ook regelmatig maar alleen op natte of juist zanderige wegen. In mijn geval zijn dat duidelijk opspattende of opspringende deeltjes die tegen de binnenkant van de achterste wielkappen knetteren. Hier zou ik wel extra kunststof wielkappen willen laten aanbrengen. Dwz als dat voor een prikkie zou kunnen. Troost in dit geval is dat ik een mooi weer rijder ben.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

TwitNour
Donateur member
Contacteer:

Bericht door TwitNour » zo 29 mar 2015, 12:09

De Up is inderdaad een stille auto. Dat is een groot voordeel, maar brengt dus ook nadelen met zich mee. Zo hoor je alles wat in je auto gebeurt. Ik kan het totaal niet hebben dat er iets kraakt, beweegt of ook maar iets van geluid maakt. De schakelende relais onder het dashboard moest ik ook echt aan wennen. Ook als ik over wat onregelmatige wegen rijd, dan klopt de gordel aan de bijrijderskant altijd tegen het zijpaneel. Enfin, terug naar de vraag. Ik denk dat het een kwestie is van meerdere factoren bij elkaar. Banden (maat, soort, type, merk), de luchtdruk van de banden, etc etc.

Up-Jury
Donateur member

Bericht door Up-Jury » zo 29 mar 2015, 22:33

Wat mij enorm stoort als ik het zo lees is dat PON overal met het zelfde verhaaltje komt: "Het geluid hoort bij de VW Up!"
Vooral als er duidelijk verschil is tussen de oude en nieuwe Up uit dezelfde serie.
Het is gewoon belachelijk!!! Geeft de consument meer reden om nooit meer een auto te kopen die door hun is geleverd.
Hebben ze de nadelen in de Brochure staan.....Nee.

PON! UP YOURS!!

JoVe
Donateur member

Bericht door JoVe » ma 30 mar 2015, 07:10

Bij mij knispert het rond de 120 km. En dat hoor ik onder de rechter voorstoel of aan die kant uit het dashboard komen. Het is moeilijk te lokaliseren omdat je ook rijwind hoort. Ik vermoed een blaadje in de ventilator.?
Bij andere snelheden hoor ik het niet.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

germany
Forum newbie

Re Windgeruis

Bericht door germany » di 31 mar 2015, 17:46

Bedankt voor jullie reacties!

Het is wel degelijk windgeruis en het lijkt bij de voorruit, voor/bovenzijde zijramen vandaan te komen. Het is hetzelfde geluid alsof er een kier in het voorraam zit of dat een zijraam op een kiertje staat. We proberen dan ook geregeld met het zwengeltje (geen elektrische ramen!) of de ramen wel goed dicht zijn.

Bandengeruis werd bij de garage ook geopperd, maar ik rijd 35 jaar auto en heb in die tijd in heel wat auto's gereden, zodat ik het verschil tussen windgeruis en bandengeruis wel kan onderscheiden.

De eerste was een blue motion en deze ook. Als er volgens PON niks aan de UP! veranderd is waarom had de eerste dan bijna geen windgeruis? Er is trouwens wel wat veranderd. Deze is hoger dan de eerste. Bij de eerste raakten we nog wel eens een verkeersdrempel in de wijk maar bij deze hebben we die drempel nog nooit geraakt. De vering is ook wat stugger, en hij reageert op de achteras anders op richels, en is zijwindgevoeliger.

Of het knisperen te maken heeft met de ruitenwissers gaan we onderzoeken. Het is zeker geen tik van een relais, omdat het niet op regelmatige tijden te horen is.

Groet, Lucas

Vinniepilon
Donateur member

Bericht door Vinniepilon » di 31 mar 2015, 18:06

Misschien kan je windgeleiders proberen en kijken of het dan weg is.

http://www.originalcarparts.nl/volkswag ... 3072193HU3" onclick="window.open(this.href);return false;
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS

Plaats reactie