uitlaat

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
stefanup
Forum newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 14 jan 2013, 20:53

uitlaat

Bericht door stefanup » ma 22 dec 2014, 21:54

Hallo mede forumleden,

Ik heb een probleem met onze up van juli 2013. We hadden een tijdje geleden een raar uutlaat geluud. Net of deze lek was. Ermee naar de dealer geweest en die zeiden dat er een schotje in de middendemper los was. De demper is keurig onder garantie vervangen. Maar nu 4 weken later speelt het probleem weer op. Nu komt er overmorgen weer een nieuwe demper onder.... wat denken jullie?

Groeten Stefan

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: uitlaat

Bericht door Gert » ma 22 dec 2014, 22:10

Ik denk twee dingen:
1) Dat het geluid/probleem niet veroorzaakt werd door de uitlaat/middendemper.
2) Dat als dat wel zo is, dat dan de vraag is wat er de oorzaak van is dat dat schotje tweemaal/steeds los is geraakt. Dit omdat ik niet in toeval geloof.

Kritische vragen (hoe zeker is het dat dit het probleem is en wat kan dit probleem veroorzaakt hebben) lijken me op zijn plaats.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

stefanup
Forum newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 14 jan 2013, 20:53

Re: uitlaat

Bericht door stefanup » ma 22 dec 2014, 22:18

Ja ik vind het ook vaag. Maar het is even goed geweest met die nieuwe middendemper. Dealer heeft wel aangegeven om een uitlaat van een andere up te monteren en te kijken hoe dit uit zou pakken. Nu ben ik hier geen voorstander van door de problemen met onze vorige up..

Gebruikersavatar
JCC
Vagling liefhebber
Berichten: 244
Lid geworden op: za 01 feb 2014, 10:49

Re: uitlaat

Bericht door JCC » di 23 dec 2014, 00:41

Ik geloof dat ik hetzelfde heb.

Als ik in de vrij ff gas geef en loslaat begint ie wat te pruttelen met een rammel.
Vond het al een sportief geluidje in de parkeergarage :lol: :mrgreen:

ps up! is van juni dit jaar met 9000km.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: uitlaat

Bericht door Tom Westendorp » di 23 dec 2014, 07:44

De up van Vagtechniek begon te ploffen uit de uitlaat toen ik 15 uur gereden had. Schitterend! Het is volgens mij een beetje inherent aan het type auto. Rij je heel veel plankgas op de autobaan Stefanup?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

stefanup
Forum newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 14 jan 2013, 20:53

Re: uitlaat

Bericht door stefanup » di 23 dec 2014, 18:30

Nee juist niet.. het is de auto van de vrouw.. en die rijd eigenlijk alleen binnendoor. Heel sporadisch ziet ie de snelweg. Oke als ik em mee heb rijd ik wel wat vlotter natuurlijk. Maar goed om na 3 a 4 weken na het vervangen van de middendemper hetzelfde probleem weer te hebben is een beetje gortig..

stefanup
Forum newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 14 jan 2013, 20:53

Re: uitlaat

Bericht door stefanup » di 23 dec 2014, 18:31

Heb nu een leen up mee met 13d km maar die is helemaal stil.. slecht is wel dat de autoruiten zo vet als wat zijn en er geen ruitensproeiervloeistof in zit.. slechte service :(

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: uitlaat

Bericht door Gert » di 23 dec 2014, 19:59

Ik heb buiten mijn eigen up die nog helemaal nieuw klinkt en normaal alleen maar een beetje sonoor klinkt (soort raceauto geluidje, lekker) ook nog in 4 andere ups gereden (2 x 1 uur, 2 x 1 dag) en die waren jong maar zeker niet nieuw. Bij enkele daarvan vielen mij ook vreemde geluiden op vooral bij lage(re) snelheden. Het gekke was ook dat je ze niet steeds hoorde dus het reproduceerde nieteens heel goed. Ik zou de geluiden als raspend en/of gorgelend willen omschrijven. Schrok ervan. Even nadenkend en her en der lezend kwam ik tot de conclusie dat dit toch echt allemaal gewoon typische 3-cylinder geluiden waren.

Vraag me af of dit bij jou niet ook gewoon het geval is.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Johannus
Forum newbie
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 13:14

Re: uitlaat

Bericht door Johannus » di 23 dec 2014, 22:38

Gert schreef: kwam ik tot de conclusie dat dit toch echt allemaal gewoon typische 3-cylinder geluiden waren.

Vraag me af of dit bij jou niet ook gewoon het geval is.

Denk 't niet: Een dealer gaat echt niet onder garantie een uitlaat vervangen die niet defect is. Een los schotje klinkt zeer plausibel. Ik heb het bij mijn vorige auto's ook wel eens gehad ( 2 keer ).. Eén keer gevalletje garantie ( auto was niet nieuw, maar vervangen uitlaat wel ), en één keer heb ik het zelf opgelost door met een puntige hamer een deukje te slaan in de demper ( met een beetje gelukt op de juiste plaats ).

In alle gevallen die onder garantie vallen: Niet te moeilijk doen. De dealer de kans geven het euvel netjes op te lossen. Als het je twee keer gebeurd is dat erg erg vette pech, maar niets om je (te) veel zorgen om te maken.

(en niet te veel miepen over een leeg ruitensproeier reservoir van de leenauto: gewoon melden, laten bijvullen desnoods, klaar. Azijn in de ruitensproeier maakt ruiten ook niet vettig :-) )
Eco-up! kilometervretertje

Laurup
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 21 aug 2016, 13:04

Re: uitlaat

Bericht door Laurup » zo 21 aug 2016, 13:37

Hoi Stefan
dergelijk geluid welke jij eerder meldde in 2013 heb ik ook, Up! juni 2014
hoe is dit bij jou afgelopen? is het verholpen?
hoor graag

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: uitlaat

Bericht door TwitNour » zo 21 aug 2016, 16:28

Ben bang datje daar van stefan geen antwoord op zult krijgen. Stefan is niet meer actief op het forum.

Laurup
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 21 aug 2016, 13:04

Re: uitlaat

Bericht door Laurup » zo 21 aug 2016, 18:23

Zijn er nog actieve leden die me het geluid van de uitlaat kunnen verklaren?
Heb een up van juni 2014 welke hetzelfde geluid produceert.
Is dit te verhelpen of "hoort het bij de auto"?
Hoor graag

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: uitlaat

Bericht door TwitNour » zo 21 aug 2016, 18:48

Wat is het exacte probleem?

Laurup
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 21 aug 2016, 13:04

Re: uitlaat

Bericht door Laurup » ma 22 aug 2016, 08:39

antwoord aan TwiNour

wij hebben hetzelfde als eerder door Stefan gemeld;

Ik heb een probleem met onze up van juli 2013. We hadden een tijdje geleden een raar uutlaat geluud. Net of deze lek was. Ermee naar de dealer geweest en die zeiden dat er een schotje in de middendemper los was. De demper is keurig onder garantie vervangen. Maar nu 4 weken later speelt het probleem weer op. Nu komt er overmorgen weer een nieuwe demper onder.... wat denken jullie?

Gebruikersavatar
Jeroen Spits
Vagling liefhebber
Berichten: 233
Lid geworden op: do 07 jun 2012, 20:50
Locatie: Heerhugowaard

Re: uitlaat

Bericht door Jeroen Spits » za 30 mei 2020, 10:57

Dit euveltje heb ik ook met mijn up. Mijne is inmiddels 8 jaar oud. Kreeg van mijn garagehouder precies hetzelfde te horen. er is een schotje los in de demper. Het kan geen kwaad. Het is geen apk punt. Overigens geeft het ook nog eens een sportief geluid. Soms een lekkere knetter en dat geeft toch wel een sportief gevoel als je een beetje koppelt, schakelt en gas geeft. En ja ik weet het, we gaan niet heel hard, maar alles is relatief in zo`n uppie. rijd je up maar eens goed warm, ga dan eens doortrekken in toeren, lekker schakelen, echt heerlijk. (of heb je een automaat?):)

Zonde om dan steeds een demper te vervangen.

Bij mij is de koppeling ook wat aan het gieren, op zich geen probleem, de auto kan er oud mee worden. Ik vervang hem pas als het echt nodig is.

Zo`n up, kan echt niet zo snel stuk.
Up! op je bumper!

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: uitlaat

Bericht door Tom Westendorp » za 30 mei 2020, 18:21

Jeroen! Welkom terug!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: uitlaat

Bericht door Blackciti » di 02 jun 2020, 14:39

TwitNour schreef:
zo 21 aug 2016, 18:48
Wat is het exacte probleem?
Het probleem is denk ik dat het er op gaat lijken dat het model gerelateerde problemen zijn. Veel mensen (inclusief ikzelf) klagen over de luidruchtige koppeling en de versnellingsbak die een ratelend geluid produceert bij koude motor. Nu ook lees ik over problemen m.b.t. de uitlaat die luidruchtig is. Ja, ook die van mijn Citigo.

Het grootste probleem bij de uitlaat van de Vagling is n.m.m. de plaats van de demper onder de auto, die zit namelijk in het midden onder de auto, waardoor de geluidsoverdracht naar het interieur wel heel direct is. Wanneer de demper verder naar achter zou kunnen worden geplaatst zou m.i. het probleem voor het grootste deel zijn opgelost. Maar dit vraagt dan wel om een ander uitlaatsysteem, waarbij je je ook moet afvragen of er überhaupt plaats is onder de kofferbak voor een demper.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: uitlaat

Bericht door Tom Westendorp » di 02 jun 2020, 18:39

Het geluid in de koppeling is inmiddels algeheel bekend. Dat is een producteigenschap waar de up! Gewoon oud mee kan worden, dat zal dus ook geen problemen opleveren.

De uitlaat is een heel ander verhaal. De up! Heeft ontzettend veel interieurruimte voor zo’n kleine auto. Ook de kofferbak is groot te noemen als je de complete wagenlengte in acht neemt. Dat betekent dus ook dat er eigenlijk maar op één manier een uitlaatsysteem onder de auto past. Demper in het midden en verder een pijp naar achteren. Ik heb in de standaard up! De uitlaat nooit als te luid ervaren in al mijn 90k kilometers.

Klagen over uitlaatgeluid in een auto van 10k is dan ook wel een beetje spijkers op laag water zoeken. Je koopt een budgetauto en zo is de boel ook opgebouwd/ontwikkeld.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: uitlaat

Bericht door Blackciti » wo 03 jun 2020, 11:06

Spijkers op laag water zoeken zou ik het beslist niet willen noemen. Er worden door fabrikanten met regelmaat modificaties doorgevoerd aan hun modellen. Dat zou, zoals dat bij de Vagling intussen met de versnellingsbak en koppeling is gebeurd, omdat ze daar met goed fatsoen niet meer onderuit konden, zeker ook met de uitlaat kunnen gebeuren.
Als er massaal geklaagd wordt over een bepaald onderdeel of andere terecht geconstateerde tekortkoming, zou een fabrikant daar zeker gehoor aan moeten geven. Of dat dan nu wel of geen budget model betreft, mag dan geen rol spelen: zeker niet als je als fabrikant je klanten serieus neemt. Maar dat schijnt bij VW nog al een issue te zijn.

Gebruikersavatar
UPyouGO
Vagling liefhebber
Berichten: 208
Lid geworden op: vr 31 mei 2013, 20:08

Re: uitlaat

Bericht door UPyouGO » wo 03 jun 2020, 11:51

Hallo,

Wat mij regelmatig opvalt is dat problemen producteigenschappen worden genoemd.
Vaak is voor de dealer dan de "kous af".

het zijn problemen die irritant zijn ( anders ga je niet naar een dealer).
Maar zodra het een producteigenschap is, is er weinig meer te ondernemen.

Ik praat uit ervaring.......een trilling in de cross up blijkt een zo'n eigenschap, want meerdere cross up's hadden dit.
aandrijf as vervangen.....balanceren en.......... toen klaar!
Cross Up! Full Option!
Chip'd and dangerous!!!
Weinig meer aan doen....

Plaats reactie