Racebenzine

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Racebenzine

Bericht door Touchwood » vr 16 mei 2014, 06:59

Dan moet je wat auto's en motoren wegdoen en stoppen met racen door woestijnen. :-)

Ik heb op zich wel vertrouwen in die nieuwe olie. En verder gebruiken veel mensen hun auto op een manier, die longlife service niet toestaat. Als het goed is waarschuwt de auto bij dat ongunstig gebruik mbv de boordcomputer. Gaat er een lampje branden als de olie ververst moet worden.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: Racebenzine

Bericht door UpSie » vr 16 mei 2014, 18:40

Ja inderdaad, is weer die spiegel, ik schaam me enigzins.
Het is wel zo dat prive er heel weinig gereden wordt.
Zelfs niet alleen in de woestijn!

Ik op zich ook wel, mits maar correct gebruikt, en service correct uitgevoerd wordt.
En ja ook fabrikanten gaan dit op een veiliger manier aanpakken, doen wij ook hoor.
Geven ook een termijn op die in praktijk moeilijk te behalen valt omdat we een service indicatie er aan vast hangen, dus service elke 100.000km, of wanneer het dashboard info display dit aangeeft.

Maarer zijn nog steeds veel auto's die deze voorziening niet hebben.

Met vriendelijke groet,
Leen

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Racebenzine

Bericht door up! » ma 19 mei 2014, 00:01

Inmiddels in Duitsland geweest. Heb geen 102 octaan getankt, maar wel 98 octaan. De up! leek net wat makkelijker naar 190 km/h te lopen, uiteindelijk wederom 191 km/h op de teller gezet, er zat zeker nog meer in maar ik moest van het gas af. Dit was helling af. Op een kaarsrechte weg haalde ik 181 km/h op de teller, de GPS gaf 176 km/h aan, toch 4 km/h sneller dan de fabrieksopgave, zou het door de 98 octaan komen? De up! rijdt fantastisch bij die snelheden, zeer geschikte auto voor op de Autobahn, ligt zeer stabiel en vertrouwenwekkend op de weg op hoge snelheden, ook in lange Autobahn-bochten waar je probleemloos met 170km/h op de klok doorheen kunt :)
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Michiel
Forum newbie
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 24 nov 2013, 22:13

Re: Racebenzine

Bericht door Michiel » zo 25 mei 2014, 22:54

up! schreef:Hi allemaal,

Ik maak over een paar weken weer een lange reis door Duitsland, en wil de 191 km/h die ik eerder als top haalde gaan verbeteren. Zou Shell of Aral racebenzine helpen? Het motortje zal vast op euro 95 zijn afgesteld, maar zou Shell of Aral met 102 octaan ook maar iets helpen?

En tweede vraag: kan het kwaad? Wat doet racebenzine in je motor als je 190 op de teller rijdt, wordt je motor eerder warm vanwege die racebenzine, of blijft de motor juist koeler? Ik wil het graag proberen, maar als het up!-motortje er schade van ondervindt, doe ik het niet.
Vergeet niet dat je banden gemaakt zijn voor een maximum snelheid, bij de Up! wordt standaard de "175/65R14 82T TL Continental PremiumContact 2 E" geleverd, de T in dit geval staat voor maximaal 190 km/u!
Afbeelding

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Racebenzine

Bericht door up! » zo 25 mei 2014, 23:29

Michiel schreef:
up! schreef:Vergeet niet dat je banden gemaakt zijn voor een maximum snelheid, bij de Up! wordt standaard de "175/65R14 82T TL Continental PremiumContact 2 E" geleverd, de T in dit geval staat voor maximaal 190 km/u!
Goed dat je hieraan denkt. Mijn Up staat inderdaad op TR banden. Echter, de top zal wel altijd beneden de 190 km/h blijven. 191 op de teller was 184 op de gps, dus ruimschoots binnen de limiet...
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Racebenzine

Bericht door Tom Westendorp » ma 26 mei 2014, 08:28

Ik mag toch aannemen dat er een zekere marge in de banden zit? Het zal niet zo zijn dat de band bij 191 op de gps direct ontploft. Ik denk zelfs dat je er wel kortstondig nog harder mee kunt rijden. Je moet het alleen niet voor langere tijd gaan doen. Dat lijkt me niet wijs.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Michiel
Forum newbie
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 24 nov 2013, 22:13

Re: Racebenzine

Bericht door Michiel » ma 26 mei 2014, 11:32

Petrolhead Tom schreef:Ik mag toch aannemen dat er een zekere marge in de banden zit? Het zal niet zo zijn dat de band bij 191 op de gps direct ontploft. Ik denk zelfs dat je er wel kortstondig nog harder mee kunt rijden. Je moet het alleen niet voor langere tijd gaan doen. Dat lijkt me niet wijs.
Het lijkt me dus verstandig zeker niet harder dan 190 km/u te gaan rijden op deze banden.
Afbeelding

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Racebenzine

Bericht door up! » ma 26 mei 2014, 12:30

Michiel schreef:
Petrolhead Tom schreef:Ik mag toch aannemen dat er een zekere marge in de banden zit? Het zal niet zo zijn dat de band bij 191 op de gps direct ontploft. Ik denk zelfs dat je er wel kortstondig nog harder mee kunt rijden. Je moet het alleen niet voor langere tijd gaan doen. Dat lijkt me niet wijs.
Het lijkt me dus verstandig zeker niet harder dan 190 km/u te gaan rijden op deze banden.
Met een auto met een officiële topsnelheid van 172 km/h moet je ook flink je best doen om 190 km/h te halen :lol: Ik heb niet meer dan 191 op de teller gehad = 185 km/h op GPS. 190 echte kilometers per uur is vast mogelijk, maar je moet goed je best doen, in ieder geval heb je een flinke helling op de Autobahn nodig.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

NoTVR
Vagling liefhebber
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 12:09

Re: RE: Racebenzine

Bericht door NoTVR » di 20 jan 2015, 19:54

Vandaag 102 Aral getankt. Ik zal wel gek zijn, maar de motor lijkt het veel meer naar zijn zin te hebben. De hik bij ineens gas is vrijwel weg, en hij voelt levendiger. Hoe zou het zijn als je dat een paar keer tankt. Helaas zit de dichtstbijzijnde pomp op 180km of zo...

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Racebenzine

Bericht door damianw26 » do 28 jan 2016, 14:04

Heel interessant om te lezen over het wel of niet na laten draaien bij turbo en atmosferische motoren en dat een start stop systeem eigenlijk alleen maar slecht is voor de motor, heel goed om te weten!
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

robbert-h
Forum newbie
Berichten: 78
Lid geworden op: za 20 sep 2014, 13:49

Re: Racebenzine

Bericht door robbert-h » vr 29 jan 2016, 09:18

Met de lage brandstof prijzen zal ik ook eens proberen ARAL 102 te tanken. Met €1,33 per liter kan het geen kwaad.
Volkswagen Groove UP! Deep Black Metallic uit November 2013.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1130
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Racebenzine

Bericht door dennuus1 » vr 29 jan 2016, 19:57

Er zit wel degelijk verschil tussen RON95 RON98 en RON102, je gaat dit alleen niet tot nauwelijks merken op een 60/75 pk upje..

Bij turbo motoren is het dan wel zeer goed te merken, op RON98 van de BP regelt mijn ontsteking nog 4 a 5 graden terug (beveiliging tegen pingelen, ik wil niet eens weten hoeveel hij op RON95 terug regelt, dat komt er bij mij nooit in) en dit kost dus vermogen. (2.0 TFSI)

Op RON102 regelt hij 0,0 terug, wat in mijn geval een vermogenswinst van 10 a 15 pk oplevert, te zien op de testbank.

De klopvastheid ligt hoger, dus de motor zou er in theorie beter op lopen, echter merk je dit gewoon niet bij een upje oid, kwaad kan het zeker niet, de benzine is kwalitatief gewoon beter, maar verwacht er niet teveel van.. ;)

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: Racebenzine

Bericht door kgroot.nl » za 30 jan 2016, 10:06

Ik tank nooit, maar dan ook nooit 102. Heb 3 runs op een rollerbank gedaan met de Ibiza.
1: 98 van BP 231PK
2: 102 232.6
3: 98 met 1 op 10 bio ethanol 247.9 PK

Zo zie je hoe klein het verschil is en dat bio ethanol veel meer nut heeft
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1130
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Racebenzine

Bericht door dennuus1 » za 30 jan 2016, 13:30

Met de huidige brandstofprijzen (102 €1,80 en 98 €1,51) tank ik meestal ook 98 met 10% ethanol, puur omdat het veel geld scheelt.. Het is alleen altijd wel meer gedoe..

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Racebenzine

Bericht door damianw26 » zo 10 jul 2016, 17:21

Vandaag de tank van de Q3 2.0 tfsi leeggereden tot 10km volgens de boordcomputer en daarna volgegooid in Beek met competition 102. Ik merkte over een stukje in Duitsland en een paar keer flink accelereren geen enkel verschil.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1130
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Racebenzine

Bericht door dennuus1 » zo 10 jul 2016, 18:52

Met een standaard auto zul je er minder van merken, maar als je in de meetwaarden gaat kijken zul je zien dat de ontsteking zich niet/minder bij regelt..

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Racebenzine

Bericht door damianw26 » ma 11 jul 2016, 17:00

dennuus1 schreef:Met een standaard auto zul je er minder van merken, maar als je in de meetwaarden gaat kijken zul je zien dat de ontsteking zich niet/minder bij regelt..
Dat levert natuurlijk een heel minimaal extra pk's op, maar heeft zo'n hoog octaan nog meer voordelen?
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1130
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Racebenzine

Bericht door dennuus1 » ma 11 jul 2016, 21:15

Hoe hoger het octaangetal hoe effectiever de verbranding.
Boel word dus minder warm, motor gaat minder snel pingelen (ontsteking gaat bij regelen om pingelen tegen te gaan bij slechte brandstof)

Er is daarom dus ook vermogenswinst, op standaard motoren wat minder te merken dan op aangepaste motoren..

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: Racebenzine

Bericht door kgroot.nl » di 12 jul 2016, 08:50

Simpel voorbeeld. Ik tank altijd BP Ultimate 98 icm 1 op 10 Bio Ethanol van de action.
Op 98 alleen draaide ik 234 PK
Op 102 240
Op 98 + ethanol 248,2
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Racebenzine

Bericht door damianw26 » di 12 jul 2016, 14:45

Kan je dus ook stellen dat wanneer je bijvoorbeeld 3 uur lang 200 gaat rijden een hoger octaan beter is voor de motor? Of heeft een hoger octaan weinig met de levensduur te maken?
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Plaats reactie