Pagina 1 van 5

ervaringen 60 en 75 pk varianten

Geplaatst: di 31 jan 2012, 10:01
door Bryan
hi,

aangezien ik ook in de markt ben voor een up , en ik een proefrit
heb gemaakt met de 60 pk versie, ben ik eigenlijk heel erg benieuwd of er al mensen
zijn die de twee verschillende krachtbronnen met elkaar hebben vergeleken en eventueel
hun ervaringen willen delen.
A.S zaterdag ga ik zelf met de 75 pk een proefrit maken.

bryan

Re: ervaringen 60 en 75 pk varianten

Geplaatst: di 31 jan 2012, 10:09
door Tom Westendorp
Ik heb een stukje in de 75pk variant gereden en die vond ik al niet bijster vlot. 60 pk zou voor mij dus een no go zijn.

Re: ervaringen 60 en 75 pk varianten

Geplaatst: di 31 jan 2012, 10:15
door Bryan
hi

ok goedw feedback. Ik heb dus alleen in de 60 pk gereden en dat viel me eigenlijk niet tegen.
Uit meerdere blijkt dat er maar weinig verschil te merken is als je veel in de stad rijd.
Naar verluid schijnt het alleen om een andere redline te gaan waardoor je verder in je toerental kan klimmen.
Het koppel blijft met 95 nm gelijk.
Ben heel benieuwd zaterdag :D

bryan

Re: ervaringen 60 en 75 pk varianten

Geplaatst: di 31 jan 2012, 10:42
door Tom Westendorp
Veel plezier zaterdag.

Re: ervaringen 60 en 75 pk varianten

Geplaatst: di 31 jan 2012, 11:41
door Tom Westendorp
Maak ook even een paar foto's! Dat fleurt de boel hier wat op.

Re: ervaringen 60 en 75 pk varianten

Geplaatst: di 31 jan 2012, 18:35
door henri
Ik heb zowel met de 60 als de 75 pk versie gereden. Mijn verwachting was dat de 75 pk versie alleen bovenin feller zou zijn. Dat is niet het geval.

Al vanaf lage toerentallen is er een duidelijk verschil in trekkracht/vermogen merkbaar tussen de twee versies. Daardoor is de 75 pk versie de fijner rijdende Up.

Re: ervaringen 60 en 75 pk varianten

Geplaatst: di 31 jan 2012, 18:56
door eas
het scheelt natuurlijk ook wat je nu rijd , het kan zijn dat ze beide tegenvallen
en hoe ben je zelf voor rijder heb een zware rechtervoet ?
mijn polo 6r 1.2 70 pk weegt 967 kilo met 70 pk en dat is dan 1pk voor 13.8 kilo ( 112 nm bij 3000 rpm )
en de de move up die komt met 60 pk en die weegt 829 kilo is dus ook excact 1 pk voor 13.8 kg ( 95 nm bij 3000 rpm ) wel 138 kilo lichter als de polo
je moet gewoon een stukje rijden , iedereen heeft daar een andere mening of gevoel over
het gaat er om wat jij er van vind :!:

Re: ervaringen 60 en 75 pk varianten

Geplaatst: di 31 jan 2012, 20:07
door henri
@eas: bij twijfel is het zeker raadzaam om met beide versies te rijden.

Het is lullig om later tot de conclusie te komen dat je 60 pk Up eigenlijk toch graag 15 pk extra had moeten hebben óf dat je natuurlijk liever die 710 euro in je zak gehouden had na aanschaf van een 75 pk Up.

Re: ervaringen 60 en 75 pk varianten

Geplaatst: di 31 jan 2012, 20:55
door Bryan
Hi,


@ henri). Oke beter dat de trekkracht ook onderin toeneemt en dus wat ik begrijp over het hele toerengereik.
Wat ik van veel mensen had begrepen ( reviews) vonden ze er niet veel verschil in zitten wat ik eigenlijk niet kan
geloven. Maargoed a.s zaterdag zal ik mijn eigen ervaringen delen en wat foto's plaatsen ;) .

Mvgr,

Bryan

Re: ervaringen 60 en 75 pk varianten

Geplaatst: wo 01 feb 2012, 23:48
door Piedro
Ik rijd momenteel nog rond in een vijftien jaar oude Corsa B 1.4 60 pk met een gewicht van 850 kg en ik kan niet zeggen dat ik daarmee veel tekort kom. Natuurlijk, het is geen racemonster, maar ik kan lekker meekomen in het verkeer en zet 'm met een gerust hart in de linker rijstrook voor het rode verkeerslicht. Hij reageert gretig en komt relatief vlot uit de startblokken. Wel is het zo dat ik bij flink accelereren eens terug moet schakelen van de 5e naar bijv. de 3e versnelling, maar dat vind ik geen enkel probleem. Houdt het wat mij betreft zelfs leuk ;)

De Up heeft met de basismotor hetzelfde vermogen en iets minder trekkracht (95 tegenover 103 Nm in de Corsa), maar is ook net iets lichter (al scheelt het niet erg veel). Qua prestaties (topsnelheid en acceleratietijd) ontloopt het elkaar ook maar weinig. Ik denk dat de 60 pk-versie in de Up voor mij dan ook wel genoeg is. Op papier althans, ik heb nog geen proefrit gemaakt.

In mijn huidige auto merk ik wel een verschil wanneer de airco aan- danwel uitstaat. De eerste keer een tractor inhalen met airco aan werd zo nog bijna een hachelijke onderneming... Ben benieuwd in hoeverre dat bij de Up ook op te merken valt. Mijn keuze is dus in eerste instantie ook de 60 pk-variant, maar mocht deze in de praktijk tegenvallen, kies ik alsnog voor 15 paarden extra.

Ik zie dus ook uit naar jullie ervaringen! :)

Re: ervaringen 60 en 75 pk varianten

Geplaatst: vr 03 feb 2012, 22:09
door Bryan
Hi,


Morgen de proefrit met deb75 pk versie 8-) , hopen dat de wegen een beetje begaanbaar zijn i.v.m gladheid :? .

Bryan

Re: ervaringen 60 en 75 pk varianten

Geplaatst: vr 03 feb 2012, 22:43
door henri
Ben benieuwd naar je bevindingen.

Één geluk heb je: er komt in elk geval geen sneeuw meer bij vannacht ;)

Re: ervaringen 60 en 75 pk varianten

Geplaatst: za 04 feb 2012, 09:02
door JuP !
De bandjes onder een Up! zijn niet ze heel breed, dus zal goed te doen zijn. Ben benieuwd hoe snel de verwarming lekker op temperatuur is.

Veel plezier vandaag, Bryan..!

Re: ervaringen 60 en 75 pk varianten

Geplaatst: za 04 feb 2012, 10:32
door eas
JuP ! schreef:Ben benieuwd hoe snel de verwarming lekker op temperatuur is.

Veel plezier vandaag, Bryan..!
ik ben ook wel benieuwd , dit is mijn eerste winter met de polo
en die wordt nou niet echt vlot warm

en veel plezier he vandaag ! , dat kan ook niet anders met een up
al zou alleen maar stilstaan en niet rijden is het al een feest :mrgreen: :lol:

Re: ervaringen 60 en 75 pk varianten

Geplaatst: za 04 feb 2012, 18:07
door eas
ben je nou nog aan het rijden :lol:

Re: ervaringen 60 en 75 pk varianten

Geplaatst: za 04 feb 2012, 18:09
door Crash
eas schreef:ben je nou nog aan het rijden :lol:
Hij is er met de Up! vandoor! :lol:

Re: ervaringen 60 en 75 pk varianten

Geplaatst: za 04 feb 2012, 20:42
door Tom Westendorp
Ben, vanuit Brussel, ook er benieuwd.

Re: ervaringen 60 en 75 pk varianten

Geplaatst: za 04 feb 2012, 22:38
door Bryan
Hi,

Goede avond allemaal :D ,

Was er inderdaad van door met de up :lol: :lol: :lol: .
Ik was s'morgens eerst maar is langs de dealer geweest of het hele proefrijden wel doorging i.v.m het weer en berijdbaarheid van de wegen.
De dealer had namelijk de high up niet staan in de 75 pk versie dus moest naar PON in leusden om de up daar te aanschouwen.

Bij binnenkomst gelijk netjes geholpen, en kreeg het bekende kopje koffie ;) . Na een kleine rondleiding kwamen we bij de UP uit, en hij stond daar in het zwart met het dynamic pakket, executive pakket en drive pakket.
Ik moet eerlijk toegeven dat er een mooi ogend bakkie stond en dacht dat ik de velgen iets te overdrven vond maar al gauw vond ik ze eigenlijk best stoer en maakte haar breder en dikker dan ze eigenlijk is.
Verder was de auto voorzien van het lichte interieur, met de beige bies verwerkt in de stoel, wat ik persoonlijk erg fris maar tegelijkertijd erg sjiek (chic,chique) vond staan.

Eerst even wat gespeeld met het PID systeem dat word geleverd met het executive pakket en moet zeggen dat het toch een goede toevoeging is.
Zo kun je je actuele en gemiddelde verbruik goed in de gaten houden, en vooral belangerijk te motor temp. en vele andere opties tot het bedienen van je iphone.Dit laatste heb ik niet geprobeerd.

En nu de rij eigenschappen: over het motorvermogen kan ik kort zijn want daar zit toch verschil in met de 60 pk versie en dat merk je over het hele toerenbereik.
De algehele indruk is eigenlijk dat de motor veel soepeler loopt,en gretiger is in reactie op het gaspendaal wat voor mij een verrijking is voor de rijervaring.
Waar je het verschil vooral opmerkt is bij het invoegen op een snelweg waarbij je makkelijk mee kan komen en zelfs zonder veel moeite kan inhalen.
Wel is natuurlijk terugschakelen noodzakelijk als je er even vlug voorbij wil, maar neemt niet weg dat als je in zijn 5 gas geeft bij een gangetje of 100 je toch op een normaal tempo in kan inhalen.
Het wegtrekken bij het stoplicht geeft je onderin de toeren net even wat meer reserve, waardoor je wat makkelijker even wat vlotter kan rijden en zelf wat minder hard hoeft werken. Ik bedoel hier niet te zeggn dat de 60 pk versie traag is en niet mee kan komen met het overige verkeer, maar de 75 pk versie rijd met meer overtuiging wat voor mij doorslaggevend zou zijn.

Verder was deze high up voorzien van het dynamic pakket wat een sportonderstel met zich meebrengt en dat merk je.
Twee weken geleden reed ik met de move up zonder verlaagd onderstel die wat bodyroll had, maar niet de wegligging negatief beinvloede, maar het mocht van mij wel allemaal even wat strakker.
Wat opviel is dat het sportonderstel niet echt inleverd op comfort wat je wel zou verwachten en tegelijkertijd toch net even scherper reageerd op stuurcommando's.
Wat ik heel goed vind van de algehele ophanging is dat de auto zo volwassen aanvoelt en je geen seconde het idee hebt dat je eigenlijk in een kleine rakker zit. Dat hebben ze goed voor elkaar bij VW 8-) .
Verder helpt het ASR (anti slip regeling) je recht op de weg te houden. Ik heb verschillende keren op half gladde wegen proberen te glijden maar telkens greep het systeem in :twisted:
Verder weet ik ook zeker dat de 16 inch velgen ook even meewerken aan het strakkere stuurgedrag wat ik persoonlijk preferreer en het oogt ook nog leuk( persoonlijke smaak).


Conclusie:

Ik keek erg uit naar vandaag, en ben blij dat ik even de moeite heb genomen om even langs leusden te rijden.
Als ik de auto ga bestellen word het zeker de 75 pk versie omdat:
-betere response gaspendaal
-meer trekkracht over hele toerenbereik
-motor draait soepeler
-je hoeft zelf minder hard te werken
-je voelt jezelf zekerder omdat je meer reserve hebt om te anticiperen

Mvgr,

Bryan


Ps: als er nog vragen zijn stel ze gerust ;)

Re: ervaringen 60 en 75 pk varianten

Geplaatst: za 04 feb 2012, 23:10
door up!
Opvallende conclusie, nu het hetzelfde motortje betrefd, dat ook dezelfde maximale trekkrachd heefd (95Nm). Ook opvallend dat de response van het gaspendaal beter aanvoeld. Ik zou wel is een vergelijkend grafiekje willen zien met het koppel en vermogen van de 60pk en 75pk. De versnellingsbakverhouding van de 60pk schijnd ook anders te zijn...

Re: ervaringen 60 en 75 pk varianten

Geplaatst: za 04 feb 2012, 23:14
door henri
Ik kan me volledig aansluiten bij jouw ervaringen betreft de 60 en 75 pk versie.

Wat betreft de body roll: ook dat is voor mij herkenbaar. De 60 pk versie, waarmee ik reed, was voorzien van 14 inch wielen. Stuurde niet verkeerd, maar van een strak sturende auto was geen sprake. Mijn 75 pk demo stond op 15 inch Waffle's. Bij wat steviger bochtenwerk vond ik de 15 inch wielen veel prettiger sturen zonder enige concessie te doen aan het comfort.

Na jouw verhaal, Bryan, neig ik er nog meer naar om 16 inch zomerwielen onder mijn Up te monteren. Zolang ik er geen belachelijk stugge auto voor terug krijg, tellen de looks van mijn Up ook stevig mee.