Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Tom Westendorp » ma 31 mar 2014, 11:03

Maarja. Wat doe je er aan he?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

CitigoCNG
Forum newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 16:38

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door CitigoCNG » di 08 apr 2014, 15:33

mosshuub schreef:Beste aardgas-rijders,

Ik erger maar al een tijdje aan het beloofde verbruik van VW en de gerealiseerde prestatie.
De PR-gedreven verkoopmachine van VW laat na te vermelden dat er een heel groot verschil is in de prestaties van het Duitse CNG en het Nederlandse. Ik heb jl. zondag getankt in Gronau en ik behaalde met een tank van 13 kg CNG een bereik van 390 km! Dat komt in de buurt van het door VW beloofde verbruik van 1:34,5

In Nederland haal ik met een tankje CNG vaak niet meer dan 280 kilometer, dat komt overeen met een verbruik van 1:21. Ik vind het schandelijk dat VW 1:34,5 belooft en in NL amper 60% daarvan waarmaakt.
De geloofwaardigheid van alle autorubrieken die de nieuwe modellen testen is bij mij ook flink gedaald, want geen e e n maakte vooraf melding van het grote verschil in verbruik.

Hoe zijn jullie ervaringen wat betreft verbruik?
Jammer dat je er zo teleurgesteld in bent. Ik zit in de automotive wereld en weet hoe het werkt, het geclaimde verbruik in de folders is vaak volgens de NEDC cycclus gemeten, een achterhaalde cyclus die elk voertuig rijdt en weinig overeenstemming heeft met de dagelijkse praktijk. Belachelijk maar waar, is al een tijd punt van discussie.

Ik wist dat het verbruik van 34,5 kg/100 km nooit gehaald kon worden, komt bovenop dat wij 15 % minder methaan in onze brandstof hebben waardoor het verbruik ook ongeveer 15 % hoger ligt (staat wel in de folder met een verwijzing). Ik heb eerst een demo auto gevraagd en een week getest om de actieradius en het verbruik te testen ik kwam toen op 22,5 km/kg km en zit nu gemiddeld op 23,1 km/kg, kortom voor mij boven verwachting. Dat terwijl ik meer dan 80 % snelweg rijdt.

Wel heb ik mijn rijstijl licht aan moeten passen, 130 km/h rijd ik nauwelijks en soms ga ik zelfs 100 km/h rijden. Daar zit het maximale koppel van de aardgas auto. Ik ben zeer tevreden en mijn brandstofkosten zijn flink gedaald.

CitigoCNG
Forum newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 16:38

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door CitigoCNG » di 08 apr 2014, 15:35

Petrolhead Tom schreef:
mosshuub schreef:
Petrolhead Tom schreef:Ik denk niet dat VW heel veel kan doen aan de kwaliteit van de brandstof in Nederland. :roll:
Wat ze wel kunne doen is vooraf helder communiceren over het grote verschil in actieradius.
Je zou hooguit kunnen stellen dat een verkoper daar misschien even melding van had kunnen maken. Aangezien de kwaliteit van alle brandstoffen elk jaar nog verbeterd word kan ik me zo voorstellen dat een betrekkelijke nieuwkomer als CNG ook nog verder ontwikkeld gaat worden en er dus vanzelf een hogere actieradius mogelijk wordt.

Is altijd in Duitsland tanken geen mogelijkheid? Of was je toevallig in Duitsland?
Brandstofkwaliteit van CNG in het algemeen zal zich niet verbeteren. Methaan is een hoogwaardige brandstofsoort, alleen we zouden in NL naar 99 – 100 % methaan kunnen gaan, dat helpt.

guggenheimer
Forum newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 19 aug 2013, 15:44

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door guggenheimer » za 12 apr 2014, 19:38

Ik heb nu bijna 27.000 km gereden en mijn verbruik is 4.3KG/100KM. Ik rij absoluut niet zuinig maar ik merk de laatste tijd wel dat de auto, zuiniger wordt. Het verbruik is gedaald zonder dat ik anders rij. Ik rij voor 80% 120km wegen.

Verder valt me op dat CNG net betere kwaliteit levert dan GroenGas. (al kan dit niet echt zo zijn omdat we gewoon aardgas tanken). Ik denk dat het aan de installaties ligt. Ik weet het niet.

Ondanks het hogere gebruik kan je in NL echt niet goedkoper rijden!

Up!CNG
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 11 sep 2013, 00:50

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Up!CNG » ma 14 apr 2014, 00:55

guggenheimer schreef:Ik heb nu bijna 27.000 km gereden en mijn verbruik is 4.3KG/100KM. Ik rij absoluut niet zuinig maar ik merk de laatste tijd wel dat de auto, zuiniger wordt. Het verbruik is gedaald zonder dat ik anders rij. Ik rij voor 80% 120km wegen.
Ik vertoon soortgelijk rijgedrag maar voor mij is tanken in Duitsland (H-gas) wel een optie. Over 22.000 km verbruik ik 3.75KG/100KM wat zich terugrekent tot 3,8 cent per kilometer aan brandstofkosten. Alleen volledig elektrische auto's komen daar in de buurt maar die zijn drie keer zo duur en bieden slechts de helft van de actieradius.
guggenheimer schreef:Verder valt me op dat CNG net betere kwaliteit levert dan GroenGas. (al kan dit niet echt zo zijn omdat we gewoon aardgas tanken). Ik denk dat het aan de installaties ligt. Ik weet het niet.
Bij gelegenheid tank ik GroenGas in Arnhem. Leverancier www.fuwell.nl beweert uitsluitend groen gas te leveren. Zit zo'n pomp dan aan het reguliere gasnet of komt daar nu en dan een tankwagen met koeiescheten voorbij?

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Tom Westendorp » ma 14 apr 2014, 07:09

Up!CNG schreef: Zit zo'n pomp dan aan het reguliere gasnet of komt daar nu en dan een tankwagen met koeiescheten voorbij?
:lol:
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

CitigoCNG
Forum newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 16:38

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door CitigoCNG » ma 14 apr 2014, 12:15

guggenheimer schreef:Ik heb nu bijna 27.000 km gereden en mijn verbruik is 4.3KG/100KM. Ik rij absoluut niet zuinig maar ik merk de laatste tijd wel dat de auto, zuiniger wordt. Het verbruik is gedaald zonder dat ik anders rij. Ik rij voor 80% 120km wegen.

Verder valt me op dat CNG net betere kwaliteit levert dan GroenGas. (al kan dit niet echt zo zijn omdat we gewoon aardgas tanken). Ik denk dat het aan de installaties ligt. Ik weet het niet.

Ondanks het hogere gebruik kan je in NL echt niet goedkoper rijden!
Ik heb een gelijke rit met ongeveer 80 % autobaan (120 km/h) ook zo’n verbruik ongeveer. Bij mij daalt het verbruik ivm. het warmere weer op dit moment. Het is en blijft inderdaad spotgoedkoop!

FritsW
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 19:19

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door FritsW » di 29 apr 2014, 15:00

Wat mij opvalt is dat de EcoUp op H gas niet alleen veel fijner rijdt, maar ook meer dan 15% zuiniger is; ik schat tussen de 20 en 25% verschil.

Na het tanken meet de auto welk soort gas erin zit en dan worden een aantal instellingen (verbrandingstijdstip etc?) geoptimaliseerd voorzover ik het begrijp.

Ik heb toch echt de indruk dat de auto beter afgesteld is op H gas dan op L gas, anders gesteld zou VW dat niet nog eens beter kunnen optimaliseren voor het L gas?

Herkennen andere UP rijders dit?

beninho
Forum newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: za 09 feb 2013, 17:43

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door beninho » za 31 mei 2014, 18:37

Ik heb toch echt de indruk dat de auto beter afgesteld is op H gas dan op L gas, anders gesteld zou VW dat niet nog eens beter kunnen optimaliseren voor het L gas?

Herkennen andere UP rijders dit?
Inmiddels heb ik bijna 60.0000 km gereden, veel snelweg kilometers. Ik heb een gemiddeld verbruik van 21-22km/kg. In het begin lag dit verbruik lager, maar toen reed ik veel meer "80 wegen en pakte ik op de snelweg 104-108 km/h.

Vorig jaar in Duitsland op vakantie geweest, toen kwamen we met het afgeladen Up'je, met L-gas, niet eens in de 2e versnelling een helling van 12% op. terugschakalen naar de 1 dus :oops: Nadat we H-gas getankt hadden in duitsland ging dat ineens een stuk beter. Het verbruik lag in duitsland (met fiets op het dak) ongeveer op 30km/kg. --> max snelheid was 108 km/h meestal.

Ik heb van een bevriende garage-houder gehoord dat de auto wel af te stellen is waardoor hij efficiënter met het gas omgaat, beetje compressie verhaal, maar dan krijg je dat hij geen benzine meer lust.

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Touchwood » za 31 mei 2014, 19:09

In L-gas zit per gewichtseenheid minder energie dan in H-gas. Daar kan Volkswagen niet zoveel aan doen. De mensen in Groningen kan je er beter ook niet op aanspreken. Die zijn al pissig genoeg op de rest van Nederland vanwege de aardbevingen.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

VGR
Forum newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: do 19 jun 2014, 12:07

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door VGR » do 19 jun 2014, 12:15

HI
Ik heb sinds 4 weken een Up! op CNG en hoor nu na week of 2 probleem gereden te hebben inderdaad net na het tanken een behoorlijk harde en irritante piep zeker in de lage toerentallen.
Zie dat dit probleem al bij VW bekend is vanaf januari 2014 ? en dat nieuwe verdeler het probleem had moeten oplossen.
Volgens de garage het niet anders en met ik afwachten ....kan wel even gaan duren....
Heeft iemand enig idee over de voortgang ? en wat doen jullie eraan behalve niet helemaal voltanken ?
Alvast bedankt,
Erik

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Upsilon » do 19 jun 2014, 12:36

Avonne schreef:IK heb nu een aantal weken mijn Eco- Up en elke week bij de tankstation zie je me glunderen. Een volle tank tussen de € 10,00 en € 12,50 en ca 300 km op de teller.
Dat is natuurlijk niet veel, maar als je de vanafprijs van 25.500 euro voor een EcoUp meerekent is het eigenlijk gigantisch duur. Dat is gewoon het dubbele van een normale Up!

Eigenlijk is het dus een verschrikkelijk dure auto. En het CNG-netwerk is heel erg klein heb ik wel eens vernomen.
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Up!CNG
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 11 sep 2013, 00:50

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Up!CNG » do 19 jun 2014, 15:40

Upsilon schreef:
Upsylon schreef: Dat is natuurlijk niet veel, maar als je de vanafprijs van 25.500 euro voor een EcoUp meerekent is het eigenlijk gigantisch duur. Dat is gewoon het dubbele van een normale Up!
Je verwart hier de eco-up met de e-up (electrisch). Die is inderdaad een stuk duurder.

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Upsilon » do 19 jun 2014, 16:34

Up!CNG schreef:
Upsilon schreef:
Upsylon schreef: Dat is natuurlijk niet veel, maar als je de vanafprijs van 25.500 euro voor een EcoUp meerekent is het eigenlijk gigantisch duur. Dat is gewoon het dubbele van een normale Up!
Je verwart hier de eco-up met de e-up (electrisch). Die is inderdaad een stuk duurder.
Excuus. Je hebt helemaal gelijk. :o
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Up!CNG
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 11 sep 2013, 00:50

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Up!CNG » vr 20 jun 2014, 01:37

Een aardgas-upje is zo'n 2000 euro duurder dan de benzineversie. Die heb je na zo'n 30.000 km terugverdiend, mijn beste investering afgelopen jaar ;-)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Tom Westendorp » vr 20 jun 2014, 07:30

Dat is trouwens echt snel! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Krispijn
Forum newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 21 feb 2014, 14:52

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Krispijn » ma 07 jul 2014, 22:38

VGR schreef:HI
Ik heb sinds 4 weken een Up! op CNG en hoor nu na week of 2 probleem gereden te hebben inderdaad net na het tanken een behoorlijk harde en irritante piep zeker in de lage toerentallen.
Zie dat dit probleem al bij VW bekend is vanaf januari 2014 ? en dat nieuwe verdeler het probleem had moeten oplossen.
Volgens de garage het niet anders en met ik afwachten ....kan wel even gaan duren....
Heeft iemand enig idee over de voortgang ? en wat doen jullie eraan behalve niet helemaal voltanken ?
Alvast bedankt,
Erik
Hoi VGR,
Op de Duitse forums komt het probleem al sinds sept'13 naar voren. Ze hebben het daar over het wisselen van de gasdrukregelaar, dat schijnt te helpen. http://www.upsociety.de/index.php/Threa ... /?pageNo=1
VW heeft op dit moment nog steeds geen pasklare oplossing voor het fluiten, omdat ze niet de symptomen willen bestrijden als ze de oorzaak nog niet precies weten. Ondertussen rijden wij rond in een auto die :violin: maakt... Geüpload op het duitse forum: http://picosong.com/YdH8/.
Snap niet waarom ze er zo lang over doen :roll: . Ondertussen blijf ik erover zeuren als ik bij mijn dealer kom.

CitigoCNG
Forum newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 16:38

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door CitigoCNG » wo 09 jul 2014, 12:03

Ik heb een internationale uitdaging voor mijn CNG-up, ik ga voor 2 jaar naar Zweden en ga er op aardgas heen (2000 km), het zou moeten kunnen! Heeft men hier al ervaring met het tanken van CNG in het buitenland? Met name op gebied van betaalwijze? Ik heb ooit voor een duitse pomp gestaan waarbij mn creditkaart niet werkte.

Brenda_L
Forum newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 12:08

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Brenda_L » di 29 jul 2014, 12:11

Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen in Zweden! Willen wij volgend jaar ook gaan doen (maar dan met Citigo CNG die nu nog in bestelling is).

Wat betreft betalen aan de pomp: onze ervaring bij benzinepompen is dat VISA gewoon geaccepteerd wordt. Laatst in Belgie dan weer niet (alleen Belgische bankpassen). Zweden is toch wat moderner heb ik het idee.

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Upsilon » di 29 jul 2014, 14:45

heb laatst in belgie gewoon VISA kunnen gebruiken.

op andere plekken in bv horeca viel het me wel op dat pinnen lastig was...
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Plaats reactie