Pagina 1 van 12

Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Geplaatst: za 31 aug 2013, 17:14
door guggenheimer
Er zijn een aantal leden die een CNG / Eco Up bezitten. Omdat we toch pioniers zijn denk ik dat het fijn zou zijn als er een apart CNG / Eco Up! topic komt om ervaringen te delen.

Ik ben heel blij met de Eco Up! Net 270km gereden en dan voor €8.70 tanken :D

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Geplaatst: zo 08 sep 2013, 05:35
door Whazz'Up!
guggenheimer schreef:Er zijn een aantal leden die een CNG / Eco Up bezitten. Omdat we toch pioniers zijn denk ik dat het fijn zou zijn als er een apart CNG / Eco Up! topic komt om ervaringen te delen.
Goed idee, ik doe mee! :ugeek:
guggenheimer schreef:Ik ben heel blij met de Eco Up! Net 270km gereden en dan voor €8.70 tanken :D
Dan heb je een knap verbruik te pakken, volgens mijn berekening zit je daarmee op een verbruik van 3,1kg/100km! :shock:

Ik zit op gemiddeld 3,7kg/100km tijdens woon/werkverkeer bij afwisselend gebruik (snel-, buiten, en stadswegen), maar mij hoor je ook niet klagen. Ben hartstikke blij met m'n Upje!! 8-)

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Geplaatst: zo 08 sep 2013, 09:26
door guggenheimer
Ik zit nu op 4KG per 100km. Dat is een prima verbruik. Ik rij dan op de snelweg (de meeste van de km'ers) 120km/hr. Op 100km/hr is hij een stuk zuiniger maar dat lukt niet dan 'rol' je niet lekker mij op mijn traject.

Het valt me op dat het tanken bij CNG net veel beter gaat dan van orangegas. Vaak storingen en ik kan bijvoorbeeld bij orangegas nooit voltanken terwijl bij CNG ik wel echt vol kan 'persen' zoals ik het noem.

Iemand die een slowfill thuis heeft? Bevalt dat?

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Geplaatst: do 12 sep 2013, 02:25
door Up!CNG
Ik heb er inmiddels zo'n 7.500 km opzitten in m'n aardgasuppie. Voltanken geeft soms rare metingen als je de kilometers terugrekent, afhankelijk van het gebruikte tankstation en misschien heeft ook de buitentemperatuur wel invloed op hoeveel gas er op dat moment in je tank(s) kan. Daarnaast heeft de kwaliteit van het gas grote invloed. Als ik in Duitsland H-gas tank haal ik op m'n sloffen 30 km op 1 kg, terwijl ik daarmee op 'groengas' (L-gas) van Fuwell krap 22 km rijd. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Zijn er tankstations in Nederland die H-gas verkopen? Voor wie geen idee heeft ;-) http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardgasvel ... gas.5B4.5D en deze http://nl.wikipedia.org/wiki/Wobbe-index en tot slot deze http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardgas

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Geplaatst: do 12 sep 2013, 08:42
door GasDwerg
x

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Geplaatst: do 12 sep 2013, 20:05
door UpSie
Gas verkrijgbaar in Nederland is altijd van een lagere kwaliteit, dan in de landen om ons heen.
In grote delen van Belgie ook trouwens.
Dus haal je ook minder energie uit een Nederlandse kg gas.

Met vriendelijke groet,

Leen.

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Geplaatst: zo 15 sep 2013, 00:34
door Tom Westendorp
Leuk topic dit!

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Geplaatst: wo 18 sep 2013, 16:45
door guggenheimer
Ik word horde dol van de storingen die CNG net en Orange gas hebben. Ik kon zondag niet tanken op schiphol. Maandag lag Makro in A'dam plat. Maar vandaag kon ik niet tanken in Amersfoort (orange gas), Barneveld (CNG), Veenendaal (CNG), Schiphol (CNG).... App van Direct Lease (zelf leveren ze nauwelijks info) gaf aan dat er maar 1 locatie in Nederland.... in bedrijf was.... Nul info van beide bedrijven.

Dus nu lekker op benzine aan het rijden... :cry:

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Geplaatst: za 21 sep 2013, 22:59
door Up!CNG
En wat verbruikt 'ie dan?

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Geplaatst: zo 22 sep 2013, 00:15
door Up!CNG
Ow ja, omdat je het eerder al vroeg: Een slowfill installatie kost momenteel zo'n 5000 euro. Volgens mijn berekening moet je dan ruim een miljoen kilometer afleggen om dat terug te verdienen :-D

http://www.fuelswitch.nl/index.php?mod=pages&item=35

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Geplaatst: zo 22 sep 2013, 07:48
door guggenheimer
Valt niet tegen. 150km snelweg rond de 120/130 1/19.5. Hij rijdt beter op benzine,

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Geplaatst: do 24 okt 2013, 12:12
door pio_up
Beste allen,

Ik heb mijn Volkswagen CNG Up voor 3000 euro gesubsidieerd via de Haaglanden regeling voor aardgas en groengas auto's en ze hebben in de Haagse Stadskrant daarover een artikeltje geplaatst met de titel "Ik rij nu een stuk goedkoper". Kijk maar op blz. 2 van de pdf die je kan downloaden op http://www.denhaag.nl/home/bewoners/act ... e-Dorp.htm.

Ik sta zelf niet op de foto, want da's een electrisch wagentje bij een beurs, maar voor de Eco Up gebruikers misschien toch leuk dat er wat aandacht voor aardgas auto's is geweest vanuit de Haagse Stadskrant.


Groet,

Jerry

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Geplaatst: do 24 okt 2013, 17:30
door Tom Westendorp
Even sticky gemaakt! :D

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Geplaatst: do 24 okt 2013, 23:08
door GasDwerg
x

Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Geplaatst: vr 25 okt 2013, 15:49
door Aficionado
Na mijn eerdere enthousiasme zie ik toch voorlopig af van aanschaf van de Up.
Ik moet hem namelijk partikulier aanschaffen en ik woon in Flevoland en daar zijn ook
geen subsidies voor auto's op CNG. Bovendien heb ik diverse reviews gelezen van
mensen die veel kilometers maken (ik zou 45k per jaar doen) en daar maak ik uit
op dat er kwalitatief nog wel wat puntjes op de i gezet mogen worden. Ik hou het
de komende tijd nog even in de gaten.

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Geplaatst: vr 25 okt 2013, 17:24
door Touchwood
GasDwerg schreef:Tip voor de CNG rijders :

Niet gaan tanken vlak voor je je up gaat parkeren.
De dag nadien mis je blijkbaar 1/16 tot 1/8 van je tankinhoud op het metertje. :o

Na het tanken dus ofwel nog voldoende km doen alvorens je je upje parkeert, ofwel later bij het vertrekken gaan tanken.
is dat gas dan echt weg gelekt of alleen maar iets gekrompen, zodat de meter denkt, dat er minder in zit?

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Geplaatst: vr 25 okt 2013, 17:25
door Touchwood
Aficionado schreef:Na mijn eerdere enthousiasme zie ik toch voorlopig af van aanschaf van de Up.
Ik moet hem namelijk partikulier aanschaffen en ik woon in Flevoland en daar zijn ook
geen subsidies voor auto's op CNG. Bovendien heb ik diverse reviews gelezen van
mensen die veel kilometers maken (ik zou 45k per jaar doen) en daar maak ik uit
op dat er kwalitatief nog wel wat puntjes op de i gezet mogen worden. Ik hou het
de komende tijd nog even in de gaten.
ben wel benieuwd nu naar die kwaliteits-puntjes, die de cng up mist volgens die reviews. zou je daar wat meer over kunnen vertellen? of de links geven naar die reviews?

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Geplaatst: zo 27 okt 2013, 09:01
door guggenheimer
Ben ook wel benieuwd. Ik heb nu 9500km in 7 weken er op zitten en de auto bevalt uitstekend. En... voor nog geen €400 CNG gekocht... :D

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Geplaatst: zo 27 okt 2013, 11:00
door GasDwerg
x

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Geplaatst: di 29 okt 2013, 10:43
door pio_up
Touchwood schreef:
GasDwerg schreef:Tip voor de CNG rijders :

Niet gaan tanken vlak voor je je up gaat parkeren.
De dag nadien mis je blijkbaar 1/16 tot 1/8 van je tankinhoud op het metertje. :o

Na het tanken dus ofwel nog voldoende km doen alvorens je je upje parkeert, ofwel later bij het vertrekken gaan tanken.
is dat gas dan echt weg gelekt of alleen maar iets gekrompen, zodat de meter denkt, dat er minder in zit?
Niet gekrompen, maar afgekoeld.

Ik begreep van de 'wetenschappelijke uitleg' op http://www.gibgas.de/Tankstellen/Techni ... kl%C3%A4rt dat bij het tanken het gas enkele tientallen graden opwarmt, en daarmee de druk. Het tankvulstation moet rekening houden met die hoeveelheid opwarming en zowiezo een uiterste begrenzing van 250 bar aanhouden, maar mikken op een 200 bar druk bij 15°C. Dat in combinatie met het tanken voor je gaat parkeren levert dus geregeld (afhankelijk van begintemperatuur gas in tank, buitentemperatuur bij tanken, gastemperatuur in vulstation, hoeveelheid gas dat wordt getankt, capaciteit tank, en buiten- en gas- temperatuur bij opnieuw starten na te hebben geparkeerd) wel of niet een metertje op dat vol of bijna vol aangeeft. Je zou zelfs bij kunnen tanken verwacht ik. En door schommelingen in buiten- en gastemperatuur in de tank kan je bij hetzelfde gasvulstation de ene keer 11 en de andere keer 13 kilo bijtanken.

Mijn waarneming dat na voltanken bij station X en dat 'voltanken' ook op de meter terug te zien de ene keer de tank voor het gevoel 'sneller' leegstroomt dan de andere keer, terwijl je dezelfde afstand met dezelfde snelheid aflegt, maar factoren als wind, temperatuur etc. anders zijn.

Groet,

Jerry